بازخوانی کلامِ
آقای نقد ایران
-1-
اشاره: چندی پیش با یکی از دوستان صحبت میکردیم و او به نکتهی قابل تأمّلی اشاره میکرد. میگفت که بسیاری از سوء برداشتهایی که از سخنان مسعود فراستی اتّفاق میافتد و ما با بخش قابل توجّهی از آن در فضای مجازی و حقیقی مواجه میشویم، ریشه در عدم شناخت این افراد از نظرگاهها و تفکّرات این منتقد دارد. متأسفانه عالم سایبری و جهان تکنولوژیک نیز با دو ارمغانِ شوم خویش؛ یعنی تنبلی و سرعتطلبی، موجب شدهاند که تعداد قابل توجّهی از آدمها نخواهند این زحمت را به خود بدهند که به سراغ سخنان کتبی یا شفاهی این منتقد دیرین بروند و نظرات، اعتراضات و نقدهای خویش را به ایشان از پسِ آگاهی نسبت به دیدگاهها و تئوریهای او اعلام کنند.
آن دوست عزیز پیشنهاد داد که ما در مبارزه با این فضای منفعل، بر فعّالیت خود بیافزاییم و سخنان مکتوب مسعود فراستی را بار دیگر بازنشر دهیم. از قضا خودِ آن دوست گرامی- که دوست ندارد نامش در اینجا برده شود- نیز داوطلب شد تا نقدها، مقالات و ضدیادداشتهای مسعود فراستی را از نو تایپ کند و جهت بازنشر در اختیار اینجانب قرار دهد.
این پروژه از چند ماه پیش کلید خورد و بنده همواره منتظر یک زمان مناسب برای رونمایی از اجرای این طرح بودیم. نهایتاً به این نتیجه رسیدم که حالا که دیگر قرار نیست مسعود فراستی را در برنامهی «هفت» ببینیم، شاید بد نباشد هر جمعه- یا هر چند جمعه یک بار- این خلاء را با انتشار مجدد یکی از مطالب نسبتاً قدیمی آقای نقد ایران پر کنیم.
در راستای تحقّق هر چه بهتر هدف یاد شده، از دوستانی هم که با سایتها و وبلاگهای دیگر در ارتباط هستند- یا خودشان مدیریت برخی از آنان را به عهده دارند- درخواست کنیم که این مطالب را موازی با ما بازنشر دهند.
اصلاً چرا نقد؟ اصلاً نقد چیست و کیست؟ آیا هنر، رسانه، فرهنگ نیازی به نقد دارد؟ می شود نقد را تخطئه کرد و منتقد را، و تنها به گیشه – و فروش – دلخوش داشت و مخاطب را نیز به پشیزی نگرفت و نازل ترین کالای فرهنگی رسانه ای را به جای سرگرمی – و با عنوان سرگرمی – به ملت غالب کرد و با شعار عوام فریبانه و کاسبکارانه «زنده باد سرگمی» علیه فرهنگ، هنر و اخلاق تیغ کشید.
می شود با شعار خواص فریبانه «زنده باد هنر» علیه سرگمی –و علیه مخاطب- موضع گرفت و کالای فرهنگی – یا هنری – را برای «دل» خود ساخت، اما عرضه اش کرد و از همه طلبکار شد که شما نمی فهمید، این اثر شاهکار است، پیام دارد، «معناگرا» است، فاخر است و ...
به یقین، لحاظ نکردن مخاطب در اثر و بی شعور فرض کردن او، توهینی است که بی جواب نمی ماند. مخاطب، اندیشه – اگر اندیشه ای در کار باشد – صاحب اثر را نمی اندیشد و با دل و مغز خود می اندیشد؛ چه آن هنگام که به جای او، جیبش مراد و مقصد باشد و چه آن زمان که «هنر» و «بیان خویشتن» را برتر از او ببینیم و به زور به او حقنه کنیم. و به جای دیالوگ، مونولوگ تحویل دهیم.
در هر دو صورت، مخاطب پس می زند و اثر – و صاحبش – زمین می خورند.
چه موقع «هنر» مند – چه نویسنده، چه فیلمساز و ... – نقد را برنمی تابد و خود را، و اثرش را بی نیاز از نقد می پندارد؟ چه چیزی او را برآشفته می کند؟ وقتی که نقد، نه ستایش از اثر است و نه رپرتاژ آگهی برای آن، بلکه نقد، چون و چرا کرده، دست رو می کند. نقد یا به هدف زده، یا بیراهه رفته. اگر بیراه می گوید، باکی نیست؛ اثر، حی و حاضر است و از خود دفاع می کند و نیازی به دفاع آتشین صاحبش – تهیه کننده یا کارگردان یا نویسنده – ندارد، مگر اثری ضعیف، ترسو یا مستهجن، که قیم بخواهد، یا صاحبش به آن شک داشته باشد، همچون طفل صغیری که نیاز به بزرگ تر دارد تا راه برود و نیفتد، یا صاحبش پشت فروش- یا پشت «هنر» نمایی- پنهان شود و مخاطب را نبیند.
وقتی صاحب اثر از نقد برآشفته می شود و به منتقد می تازد و آرزوی سربریده او را می کند، یا سعی در پرنده سازی علیه او دارد، بیانگر این است که نقد، محق است و اثر یارای دفاع از خود را ندارد. وقتی نقدی صاحب اثری را وادار به دفاع از خود و حمله به منتقد می کند و تهیه کننده – کارگردان به چنین دامی می افتد، به ناچار خود را لو می دهد. از زبان مخاطب، و منتقد، می گوید و به جای او؛ گیشه را بهانه می کند و خود را.
غافل از آن که فروش در لحظه نشان خوبی اثر نیست.
اما وقتی صاحب اثر از اثرش مطمئن است، از نقد هراسی ندارد، بلکه آن را تحمل می کند یا حتی به استقبال آن می رود، چرا که نقد، تقلب، بی هنری و عفونتی را نشان نمی دهد که صاحب اثر می خواسته پنهان سازد.
نقد دیالوگ است یا برخورد چهره به چهره با اثر. لبه تیز و حساس تجربه احساسی ما را تیزتر می کند و مشاهده و واکنش ما را غنی می سازد.
نقد به ما می آموزد که چطور می توان سرگرم شد و از هنر لذت برد، چرا که هنر، عمدتاً از پس سرگمی می آید، نه از پیش آن.
خبر، 17 خرداد 89
سلام استاد به کی رای میده؟
سید جواد:
سلام.
اطلاع ندارم.
مهمترین اشکال فیلمنامه بریکینگ بد و فارگو چیه به نظرتون?ممنون.
سید جواد:
فاقد شخصیتپردازی صحیح است. سیر روایی درستی هم ندارد.
سلام سید جان خسته نباشید
ببخشید مزاحمتون شدم، یه سوال داشتم
بنده به این نتیجه رسیدم که هنرمند و منتقد (با حس های تربیت شده) شبیه هم فکر نمیکنند. هر دوشون هرچقدر هم خودشونو بکشند بالا یعنی موسیقی خوب گوش کنند، فیلم خوب بیینند، کتابای خوب بخونند و ... تا حساشون خوب تربیت بشه در آخر نتیجه و فهمشون جدا از هم دیگه میشه، حس هایی که گرفتن متفاوته
خواستم بدونم درست فکر میکنم یا نه؟ نظر شما چیه؟ اگه نظرتون مثبته به این دلیل برمیگرده که چون اساسا نگاهاشون فرق داره توی ترتبیت حسشون تاثیر میذاره یا نه؟
نمیدونم چیزی که منظورم بود رو تونستم بگم یا نه... به هر حال خیلی خیلی ممنون دارتون میشم اگه جوابمو بدین
مرسی
سید جواد:
سلام و ممنون.
لااقل بنده نتوانستم منظورتان را متوجه شوم. اگر مصداقی تر صحبت کنید، بهتر خواهم توانست در خدمت باشم.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیزم_ رضا_ :
یک درخواستِ برادرانه و دوستانه ازتون دارم.
مباحث انتخاباتی را در این وبلاگ مطرح نکنید،
اینجا محیطی سالم و مفید برای علاقه مندان به سینما و ادبیات و.. است،
اینکه جناب فراستی به فردی در سال 92 رای داده اند و امروز نظرشان نسبت به آن فرد مثبت نیست,چه اشکالی دارد؟
بنده که پیگیر جدی نظریات سینمایی ایشان بوده و هستم، هم با این نظرِ سیاسی ایشان موافق نبودم ، ولی حتی یک بار هم در این وبلاگ مطرح نکردم..
((مخلص سیدجواد یوسف بیک هم هستم؛))
فکر کنم فایلا اصلش اینجا باشه. البته بنده مطمئن نیستم
تاریخ سینمای صامت:
http://www.roozegareno.net/index.php/menu/lecture/arts-and-literature/history-of-cinema-silent-cinema
درآمدی بر نقد فیلم:
http://www.roozegareno.net/index.php/menu/lecture/arts-and-literature/introduction-to-film-criticism
سلام
سید جان،شما خودتان میدانید چه میگویید؟؟
بنده بحث هنجار و غیر هنجار مند را مطرح ساختم؟ حال شما خوب آقا سید؟ من گفتم که برایم هنجار مهم است؟ شما سرحالی برادر من؟
"محمد حسین حسینی" روز جمعه 22 اردیبهشت ساعت 23 و 38 این مسائل را مطرح کردند.
من از نصیحت و توصیه بدم نمیاد خیلی ممنون از نصیحت هاتون، ولی به شما پیشنهاد میکنم همین سخنانی که گفتید را با خودتان تمرین کنید و روزی 1 قرص تقویت حافظه و تقویت کننده دقت مصرف کنید؛چرا که خیلی میزان خطای شما بالاست و گاه صلاحیت سخن گفتن ندارید.
امیدوارم از بنده به این دلیل که نگران حال و احوال پریشان شما هستم دلگیر نشوید.
تویِ یکی از برنامه های هفت اقای فراستی یه جمله از نیچه نقل کردن. نظر ایشون درباره ی فلسفه نیچه رو میدونید چی هست ؟
نظر خودتون رو هم دوست دارم بدونم .
مخلصیم
سید جواد:
خودم که نظری ندارم، چون اشرافی ندارم.
ایشان هم به برخی نظریات نیچه نقدهای جدی وارد میدانند و برخی نظریاتش را نیز میپسندند.
سلام. نظر جناب فراستی در مورد آثار ون گوگ چیست ؟ نقاشی های او را در رده هنرمندانی رامبراند و آنژ می دانند یا خیر ؟
ممنون
سید جواد:
سلام.
بله، نظرشان بسیار مثبت است.
سلام
سید هفته ای یه فیلم معرفی کن کاربران ببینند نظر دهند شما کارشناسی کن خودش یه کلاس خوبی میشد برای نقد فیلم و اشنا شدن با سینما کار سختی هم نیست
سید جواد:
سلام.
من این طرح را حدود یک سال پیش در وبلاگ خودم راهاندازی کردم. تا چند وقتی هم پیش رفتیم و نتایج خوبی گرفتیم. بعد از مدتی البته به دلیل سهلانگاری من پروژه متوقف شد که البته باید به زودی- الان چند ماه که به خود و دیگران میگویم "به زودی"- دوباره از سر گرفته شود.
سلام. مثل اینکه اینبار دیگه استاد نمیخوان گول آقایون لیبرالو بخورن.به ایشون بگین حتما مستند فروشنده رو ببینن.
سلام سید
1:خواهش میکنم پست بذارین.
2:این حساب بانکی که توی اینستا گرام استاد که توسط آقای باقری اداره میشه اومده ،قابل اعتماده؟(برای خرید فایل سینمای صامت)
متشکر.
سید جواد:
سلام.
1) چشم.
2) بنده هیچ اطلاعی ندارم و هیچ تضمینی هم نمیدهم.
سلام
سیدجان آیا فایل های صوتی که در لینک زیر به فروش میرسند مورد تایید استاد هستند؟
https://shop.shabakema.com/massoudfarassati
سید جواد:
سلام.
منظورتان از مورد تأیید بودن چیست؟ اگر منظورتان این است که ایشان چنین دورهای برگزار کردهاند که پاسخ مثبت است. اما اگر مقصودتان آن است که ایشان از این فروش اطلاع دارند، احتمالاً پاسخ منفی است و اگر منظورتان این است که ایشان از فروش این فایلها رضایت دارند، باید بگویم که اطلاعی ندارم.
ببخشید یک سوال داشتم.
چه زمانی از این علامت( ؛)یا همان نقطه ویرگول در جمله استفاده میکنیم؟
چرا در کتاب ها خیلی کم از این علامت (؛) استفاده می شود؟
سید جواد:
اینکه چرا از این علامت کم استفاده میشود به این دلیل است که معمولاً موارد استفادهاش را نمیشناسند.
اکنون به طور خلاصه توضیحاتی درباره این علامت خدمتتان عرض میکنم:
نقطه ویرگول همانند نقطه و ویرگول نشانه درنگ است. زمان درنگ نقطه ویرگول بیشتر از ویرگول و کمتر از نقطه است. کاربرد این نشانه چنین است:
الف) قرار گرفتن بین جمله هایی که از نظر دستوری مستقل ولی از نظر معنایی به هم مربوط و مکمل یکدیگرند.
مثال: روز خوبی بود؛ همه شاد بودند؛ هیچکس به فکر بدیها نبود و همه در کنار هم بودند.
مثال: دانشآموز باید درس بخواند؛ منظم باشد و به سخنان معلّم گوش فرا دهد.
ب) در بیان توضیح و مثال، پیش از کلمات "مثلاً"، "فرضاً"، "یعنی" و . . .
مثال: هنگام نگارش باید خوب دید؛ یعنی دقت داشت و هوشیار بود.
ج) برای جدا کردن مواردی که خود با ویرگول از هم جدا شدهاند
مثال: در چمدانش همه چیز بود: خودکار، مداد، پاککن؛ پیراهن، شلوار، جوراب، کت؛ مسواک، خمیردندان و . . .
د) به جای کلمات و عبارات ربط
مثال: دوست ندارم به آن میهمانی بروم؛ همسرم مجبورم میکند. (به جای "اما")
مثال: مراسم را لغو کردند؛ آقای رئیس تصادف کرده بود. (به جای "زیرا")
مثال: درس خواند و تلاش کرد و سختی کشید؛ موفق شد. (به جای "در نتیجه")
مثال: عامل موفقیت در امتحان سرعت نیست؛ دقت است. (به جای "بلکه")
بحث هنجار و غیر هنجار نیست.مهم اینه که روحانی خیانتکار رای نیاره.کسی اگر دفاعی داره بفرماید. (البته بعید میدانم)
سید جواد:
پس اگر بحث هنجار و ناهنجار نیست، لطفاً بدانید که چه دارید میگویید. یعنی از چیزی حرف نزنید که بلافاصله ادعا کنید آن چیز مهم نیست. برادر من، خودِ شما بحث هنجار را مطرح کردید، حالا میگویید بحث این نیست؟ خودتان متوجه هستید چه میگویید؟
از نظر بنده مهمترین چیز نه آن مطلبی است که شما فرمودید، بلکه آن است که ما بلد باشیم در متن سخن بگوییم و یاد بگیریم که هر چیزی را نباید هرجایی گفت. مقصودم به وضوح آن است که این سلایق سیاسیِ کدورتآمیز را نباید در محلّی فرهنگی؛ مثل اینجا، که موضوعش اساساً چیز دیگری است مطرح کرد و تازه مبارز طلبید. اگر شور کاذب مناظرات انتخاباتی به همین راحتی شعورمان را تحت تأثیر قرار میدهد، جای ابرازش هرجا باشد، اینجا نیست. بنده هم ممکن است موضعی شبیه شما و یا مخالف شما داشته باشم، اما هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. این، از ابتداییترین توصیههای فرهنگی و ادبی است و به اعتقاد بنده، بدون فرهنگ، سیاستی در کار نخواهد بود. سیاستِ منهای فرهنگ، عصبیتی افراطی یا تفریطی بیش نیست.
طرف از سید میپرسه که اگر رئیس جمهور شدی به وعده هات عمل میکنی؟
بنده ی خدا ،سید قول میده پست بذاره میره برای 3 _4هفته بعد.اونم چیزی که مایش یه کپی پیسته.
میشه بگین مشکل فارگو و بریکینگ بد کجاس?ممنون
سید جواد:
مشکلات اساسی فیلمنامهای و اشکالات ابتدایی کارگردانی دارند.
سلام
پست نمیگذارین سید؟
سید جواد:
سلام.
چرا، رفیق. حتماً همین روزها. ممنون از صبرتون.
سلام.نظر خودتان و اقای فراستی در مورد سریال های فارگو.بریکنگ بد.بازی تاج و تخت.ممنون
سید جواد:
سلام.
دربارهی سریالهای یاد شده، هر دو همنظر و منفی هستیم.
ایشالله آقای رئیسی یا قالیباف میان و انشالله کنسرت های هنجار مند و فیلم های هنجارمند رو تجربه میکنیم تا استاد کمی راضی بشن.
با آرزوی موفقیت برای شما و استاد.
سید جواد:
البته جناب فراستی گاه از آثاری که ممکن است به زعم آقایان و بنابر قول شما "ناهنجارمند" باشند؛ همچون «من مادر هستم» و «گشت ارشاد» نیز دفاع کردهاند. معیار ایشان برای راضی شدن، هنجار نیست؛ فرم است.
سلام سید
سید اگر رئیس جمهور میشدی فکر میکنی به یک وعده ات هم میتونستی عمل کنی؟
سید جواد:
سلام.
نمیدانم.
سلام
جناب فراستی احمد شاملو را به عنوان یک هنرمند قبول دارند ؟ هنر و آثارش را خوب میدانند یا خیر ؟ با تشکر
سید جواد:
سلام.
گهگداری دیده و شنیدهام که از شاملو تعریف کردهاند.
باعرض سلام و خداقوت
حتما به اقای فراستی بگویید مستند فروشنده را درباره برجام ببیند و بعد نظرش را درباره برجام دوباره بدهد ببینیم ایا باز هم از برجام بی فرجام حمایت میکند یا نه؟
سلام . خسته نباشید ، خدا قوت .
می خواستم بپرسم شما و استاد عزیز مستند سیاسی فروشنده رو دیدید؟اگه دیدید نظرتون چی بوده ؟
وقتی این مستندو دیدم فهمیدم چقدر و چگونه کلاه سرم رفته که به این آقا رای دادم . در کل مستند تکان دهنده ای بود از نظر من .
سید جواد:
سلام. ممنون.
بنده ندیدهام. ایشان را هم نمیدانم.
سلام
سید فکر کنم استاد تفکیک کردن کار دولت رو.مثلا از کارهای سیاسی و اقتصادی دفاع کردن اما از بخش فرهنگی و اجتماعی اصلا راضی نبودند.دو ضد یادداشت هم در حمایت از ساختار مذاکره و عملکرد سیاسی مثبت این دولت داشتند.
با این حال بعید میدونم دولت دیگری بیاید و بتواند حداقل در کار فرهنگ و هنر موفق باشد.
سید جواد:
سلام.
از برجام که هم کتباً و هم شفاهاً دفاع کردند. از بخش فرهنگی و اجتماعی هم صراحتاً اعلام نارضایتی کردند. درباره باقی عملکردها اما دفاعی نکردند. در کل، هم اینک راضی به نظر نمیرسند.
سلام سید
تا آنجایی که یادمه استاد از روحانی توی این گفت و گو های پایانی حمایت کرده بود....
سید جواد:
سلام.
خیر اتفاقاً. یک بار که صراحتاً اعلام کردند که علیرغم رأیی که به ایشان دادهاند و حمایتی که از برجام میکنند، به برخی عملکردهای ایشان نقد دارند.
دفعهی دیگری هم گفتند که از نظر ایشان، دولت آقای روحانی به لحاظ فرهنگی از دولتِ بدِ پیشین بدتر و عقبتر است.
سال نخست ریاست جمهوری آقای روحانی نیز جناب فراستی ضدیادداشتی نوشتند به نام «هیس! امید.» که در آن نقد خود را به عملکرد منفعلانهی فرهنگی این دولت بیان کرده بودند.
سلام
سید جان،چرا بعید میدانی؟اتفاقی افتاده مگه؟
سید جواد:
بله. روی آنتن زنده هم گفتند که از عملکرد ایشان راضی نیستند.
سلام. آقای فراستی این دوره هم به روحانی رای میده؟
سید جواد:
سلام.
بنده اطلاعی ندارم، ولی بعید میدانم.
سلام، نظر جناب فراستی درمورد لنی ریفنشتال را ممکن است بفرمایید؟ ایشان را فیلمساز بزرگی میدانند یا خیر ؟
سید جواد:
سلام.
او را فیلمساز بزرگی نمیدانند ولی «پیروزی یک اراده» را فیلم قابل توجهی میدانند.
عرض ادب
تفاوت سواد و دانش در چیست؟
سید جواد:
ارادت.
«دانش» هر آن چیزی است که شما میدانید. «سواد» اما مجموعه دانشهای هدفمند و خاص شما دربارهی امری متعین است.
سلام
سید جان این رفیقتون کارهای پایان نامه ای هم انجام میده برای تایپ؟
هر مبلغی بخواهند پرداخت میکنم.
سید جواد:
سلام.
خیر، رفیق.
در پاسخ به غلیرضا:
استفاده از دوربین روی دست در صحنه خنثی کردن بمب توسط شخصیت اصلی در فیلم قفسه درد مورد تایید جناب فراستی است. به این علت که تنش موجود در صحنه از طریق تحرک بسیار بسیار ناچیز دوربین منتقل شود. چون موقعیت خنثی کردن بمب خاص و منحصر به فرد است و به لحاظ منطقی خنثی کننده امکان تحرک ندارد (چون خطر انفجار بمب افزایش پیدا میکند.) و از سوی دیگر حداکثر میزان حس اضطرابی که از سوی بازیگر خلق و منتقل میشود برای تشکیل اتمسفر کافی نخواهد بود و از سوی دیگر موقعیت بمب و ضریب شناسایی و امکان انفجار آن که در هر لحظه وجود دارد و فضای خارج از حضور شخصیت را تحت الشعاع قرار میدهد دست به دست هم میدهند تا کارگردان مدیوم کلوز بگیرد و شخصیت و فضا را با هم نشان بدهد و به صورت ناچیز دوربین را روی دست بگذارد. البته منظور جناب فراستی این است که این دوربین بد درنیامده، نه اینکه خوب و قابل تکرار باشد. موکداً عرض میکنم که آن دوربین فقط برای آن نما با قصه خاص و اتمسفر خاص جواب داده و تکرار موفق آن بسیار بعید به نظر میرسد.
سلام لطف میکنید چند تا خواننده ایتالیایی و فرانسوی که استاد دوست دارند رو معرفی کنید؟
سید جواد:
سلام.
چشم.
انشالله همینطور که شما میگید باشه سید جان.
چقدر خوب خیلی خوشحال شدم
اتفاقا یه بار میخواستم اینجا کامنت بذارم که به آقای فراستی بگید یه نشریه ای چیزی مخصوص نقد انتشار کنند که خب انگار اتفاق افتاده
بنده شدیدا مشتاقم و همچنین منتظر نقدای آقای یوسف بیگ هم هستم
ایشون هم تحت تاثیر استاد فراستی قرار گرفتن:
https://www.instagram.com/p/BTv6Wd7Beef/?taken-by=ajayeb.2016
کسایی که تا حالا خودشون هنرمند میدونستن تازه به حرفهایی که استاد 20 سال پیش میزد رسیدن
سلام
این هفته بازخوانی کلام استاد رو کار نکردید؟
سید جواد:
سلام.
خیر. به دلیل نمایشگاه کتاب، سرمان شلوغ بود. ان شاء الله در چند روز آتی- حداکثر تا انتهای این هفته- قضایش را به جا خواهیم آورد.
سلام شما اینستاگرام ندارید ؟
صفحه شخصی خودتون منظورمه
سید جواد:
سلام.
خیر.
به گمانم استاد از دوربین فیلم The Hurt Locker تعریف میکردند. و میگفتند از معدود مثالهای خوب دوربین روی دست، هست. درسته؟
اگر درسته؛ پس اون وقت دیگه نباید از دوربین های نجات سرباز رایان و امثالهم انتقاد کرد؟ یعنی اگر بخوام سوال رو بهتر بپرسم این میشه که کارکرد دوربین روی دست، توی فیلم مهلکه چی بوده که توی سرباز رایان و بقیه فیلمها- به خصوص جنگی- نبوده؟
سید جواد:
بنده هم خیلی شخصاً با این نظر جناب فراستی موافق نیستم ولی حتماً ایشان دلایلی دارند که متأسفانه بنده ار آنها بیاطلاع هستم.
سلام بر جناب یوسف بیگ.
فصلنامه؟؟!!
(با لحن جناب خانی)
سلام
مرسی سید جان.خودتان کدام سریال را میپسندید؟
لاست را هم دیده اید؟
سید جواد:
سلام.
اغلب موارد یاد شده را میپسندم.
لاست را هم دیدهام.
سید جان سلام
ببخشید،ماجرای این فصلنامه چیه سید؟
استاد فصلنامه نقد رو دارن راه اندازی میکنن؟
منتقدان دیگر هم شرکت میکنند و قلم میزنند در آن؟
سید جواد:
سلام.
بله.
اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.
سید جان نظر آقای فراستی چه نظری در باب شش صحنه از یک ازدواج برگمان دارند؟
سید جواد:
متأسفانه نمیدانم.
سلام سید
اطلاع دارید فصلنامه آقاى فراستى انشالله از کى منتشر مى شود؟
سید جواد:
سلام.
ان شاء الله از تابستان.
سلام سید.خسته نباشین
سید جان شما بین سریال های مشهور این 5_10 سالی کدامیک را دیده اید؟ (هالیوودی)
لطفا 3_4 مورد رو معرفی کنید.تشکر از سید عزیز.
سید جواد:
The Walking Dead
House of Cards
Homeland
Americans
24
سلام سید جان
مربوط به شبکه ما مسعود فراستی ( 5000 تومان ).
موسیسه فرهنگی هنری روزگار نو.
از آقای باقری اسم آموزشگاه را بپرسید اگر این اسم نیست.
لطفا راهنمایی کنید.
ممنون.
سید جواد:
سلام.
متوجه شدم. چشم. پیگیری میکنم.
سلام. اون مطالبی که استاد راجع به فیلمایی مثل دیده بان و مهاجر در کتاب لذت نقد نوشتن آیا نقدن یا تحلیل؟
سید جواد:
اگر در سطح بخواهیم نگاه کنیم، مخلوطی از نقد و تحلیل است. اما اگر عمیقتر شویم، درخواهیم یافت که تحلیلی است که از پس نقد شکل گرفته است؛ یعنی اساسش نقد است، نقدی که تحلیلی را نیز نتیجه داده است.
سلام مجدد
البته منظور من همان چند کامنت در راستای یک مسیله خصوصی بود.
از این به بعد زیر خبر های مشکل دار ( جهت منتشر شدن یا نشدن ) متنی رو خدمتتون مینویسم
برای اینکه خدایی نکرده اون دوستمون دچار سوتفاهم نشود و نگوید که به سید کمک نکردی.
سید جواد:
سلام.
آن دوست- که نمیفهمم چرا به همراه شما مشغول قایمباشک بازی است- باید بداند که مسؤول انتشار مطالب جنابعالی نیستید و فقط زحمتی که ایشان بر دوش شما انداختهاند را انجام میدهید. ما هم گاهی، ضمن تشکر از شما، از مطالب استفاده میکنیم. بنابراین خیلی طبیعی و واضح است که ایشان نباید به شما خردهای بگیرند و اگر هم دچار سوء تفاهم شوند، مشکل خودشان است.
سلام سید جان
خسته نباشی
فیلم های فایل های صوتی سینمای صامت را مربوط به هر جلسه لطف میکنی معرفی کنی؟
اگر شما اطلاع ندارین که البته فکر کنم شما در جلسه حضور دارین ، آقای باقری زحمت بکشن با سال ساخت و نام کارگردان معرفی کنن؟
من تا به حال فیلم کلاسیک صامت ندیدم و هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم ، جلسه ها تصویری هم نیست که بشه نام فیلمها را دید.
اگه امکان داره شما یا دوستان راهنمایی کنید.
با تشکر
سید جواد:
سلام.
ممنون.
لطف میکنید بفرمایید این دوره مربوط به کدام آموزشگاه است؟ چون چند دورهی سینمای صامت برگزار شده است، اگر بفرمایید که کدامیک مد نظر شماست، احتمالاً بهتر میتوانم کمکتان کنم.
سلام سید جان
کامنت های بنده خدمتتون نمیرسه یا قصد انتشارش را ندارید؟
سید جواد:
سلام.
میرسد، اما چون خودتان فرمودید که میتوانیم تعدادی از آنها را منتشر نکنیم، انتشار ندادهایم.
بیوگرافی سید جواد یوسف بیک.متولد 1368 - تهران / معلم و منتقد هنری
دیپلم ریاضی / کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و مهندسی سخت افزار / دارندهی مدرکهای KET و PET از دانشگاه کمبریج مدرس دانشگاه امیرکبیر / داور هشتمین جشنواره فیلم کوتاه "بینش" و اولین جشنواره فیلم کوتاه "نگاه" / مشاور دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه "بینش"
ترجمههای چاپ شده:
ــ رمان کوتاه "شیوهی تنفس" نوشتهی استیون کینگ، انتشارات شهر خورشید
ــ رمان "بِلیز" نوشتهی استیون کینگ، انتشارات افراز
ــ مقالات "کوروساوا و سینمای بینامتنی" (جیمز گودوین) و "فرمگرایی و عناصر آن" (پیتر کاوی)، انتشار یافته در کتاب "حماسهسرای سینما" به کوشش مسعود فراستی، انتشارات مروارید