سلام
سید عزیز استاد یک مصاحبه در مورد دوبله ایران داشتند، اگر مایلید آنرا در وبلاگ قرار دهید تا وبلاگ اندکى رونق بگیرد. (اگر هم مایل نیستید که خُب نمیذارین دیگه!)
سید جواد: سلام. به خاطر ندارم که دقیقاً کدام مصاحبه را میفرمایید.
سلام
استاد همه روزه در کافه حضور دارند؟
نظر استاد در مورد فیلم Design for living ساخته ى ارنست لوبیچ چه بود؟ (البته اگر در جلسه نمایش این فیلم حضور داشتید).
سپاسگزارم.
سید جواد: سلام. ــ بله، اگر برنامه یا کلاسی نداشته باشند، همه روزه از ظهر به عد کافه هستند. ــ بنده در جلسه پخش فیلم مذکور حضور نداشتم.
سلام
سیدجان وبلاگ خیلی سوت و کور شده. هر روز به امید مطلب جدید وبلاگ را بررسی می کنم اما ...
آیا استاد قصد راه اندازی مجدد بخش مصاحبه و ارزش گذاری را داره؟ اینطوری که مشخصه این بخش ها دیگر هیچ وقت برنخواهند گشت و استاد ارتباط با مخاطبانش را محدود به کافه کرده.
سید جواد: سلام. قصد راه اندازی مجدد مصاحبه ها را دارند، اما فعلاً خیر.
سلام اقا سید جواد
استاد یه جمله اى دارن تو یکی از مقلاتشون در مورد هیچکاک که من تا حدودى اون رو متوجه میشم اما کاملا درکش نمیکنم, شما میتونید با یه مثال یا یه راهنمایی من رو کمک کنید ؟ اون جماه اینه:
تعلیق هیچکاکی پل بین واقعیت و خیال است؛بین یک لحظه قبل و یک لحظه بعد ؛دستکارى در زمان حال است ؛ بسط زمان حال استمرارى و کند کردن ان است بین اینده هاى استمرارى احتمالی متضاد
خیلی ممنون میشم اگه مقدور باشه راهنمایی بفرمایید
سید جواد: سلام. خود هیچکاک یک جمله معروف دارد و آن این است که: "شوک، وحشت آور نیست. انتظار برای شوک وحشت انگیز است." وقتی شما انتظار چیزی را داشته باشید، یعنی از وجود آن چیز مطلع هستید و در لحظه دلهرهی فرارسیدنش را دارید. در طول این انتظار دلهره بار ممکن است بارها آن اتفاق شوم را برای خود صحنه پردازی کنید و هر بار به وقوع پیوستنش را به شکلی متفاوت در ذهن خویش بازسازی نمایید. این در حالی است که هنوز آن اتفاق به وقوع نپیوسته است و بنابراین در دنیای"واقعیت" به مرحلهی وجود نرسیده است، اما بارها در عالم "خیال" شما موجو شده است و نوع موجودیتش، با توجه به توضیحات فوق، در یک لحظه پیش با یک لحظه بعد متفاوت است. در این شرایط، کنار هم قرار گرفتن دلهره (در انتظار برای اتفاقی شوم) و خیالپردازی کاری می کند که ما چنین میپنداریم که زمان دیرتر می گذرد. در زندگی واقعی نیز چنین است. یعنی وقتی منتظر یک اتفاق بد هستید، هرچه از آن اتفاق اطلاعات دقیق تری داشته باشید و وقوع آن را حتمی تر بپندارید، بیشتر دلهره خواهید داشت و گاه آرزو می کنید که زمان زودتر بگذرد و آن اتفاق روی دهد تا شما از این دلهره خلاص شوید. این، یعنی زمان حال برای شما طولانی تر جلوه کرده است و معنای بسط زمان حال استمراری نیز همین است.
سلام.
مطلعید که چرا نمره استاد به فیلم ”suspicion" هیچکاک، صفر است؟
آیا این فیلم ازتعلیق تهی است؟البته آن را ندیده ام که میپرسم..
سپاس
سید جواد: سلام. فقط به یاد دارم که گفتند هیچکاک در این فیلم دارد ادای خودش را در می آورد و کری گرانت اش هم بد است و در نمی آید. اگر چیزی اضافه بر این هست- که هست- را نمی دانم و از آن اطلاع ندارم.
سلام اقا سید
چرا کامنت بنده که در مورد نظر استاد در مورد رمان اناکارنینا تولستوى بود درج نشده ؟
سید جواد: سلام. عذرخواهی می کنم. بنده به دلیل مشغله های شخصی کمی دیر به وبلاگ سر زدم و بنابراین تأیید و پاسخگویی به نظرات کمی به تعویق افتاد. هم اکنون کامنت شما تأیید شده و قابل رؤیت است.
سلام
میشه لطفا یکبار برای همیشه با جزئیات داستان اختلاف استاد با نشر ساقی را برایمان تعریف کنید؟ کتاب لذت نقد دیگر تجدید چاپ نمی شود؟ ارتباط استاد برای همیشه با این انتشارات قطع شده است؟
سید جواد: سلام. جزئیات اختلاف جناب فراستی با نشر ساقی البته یک موضوع و ماجرای شخصی که اگر خودشان صلاح بدانند آن را عمومی خواهند کرد. اما در پاسخ به آنچه در انتها پرسیده بودید باید عرض کنم که بله، ارتباط ایشان با نشر ساقی کاملاً قطع شده است. البته چاپ جدید کتاب لذت نقد که دربر دارنده نقد ها و ضدیادداشت های جدید نیز می شود و مفصل تر از چاپ قبلی خواهد بود، هم اکنون در دست آماده سازی است و ان شاء الله توسط یک ناشر دیگر راهی بازار خواهد شد.
سلام اقا سید
شما نظر استاد رو در مورد رمان "اناکارنینا" تولستوى میدونید؟
میخواستم بدونم استاد این رمان رو رمان خوبی میدونن یا نه و جایگاهش بین اثار تولستوى رو چطور ارزیابی می کنن؟
خیلی ممنون میشم اگر میدونید اطلاع رسانی کنید
سلام
میخواستم بدونم نظر جناب فراستی درباره این دو فیلم مثبته یا نه؟
The Maltese Falcon 1941
The Quiet Man 1952
سید جواد: سلام. از منوی وبلاگ به بخش "Cinema Classic" تشریف ببرید و در میان فیلم های این بخش نظرات مفصل جناب فراستی را درباره دو فیلم نامبرده مطالعه بفرمایید. به علاوه می توانید نام فیلم های مذکور را نیز در بخش "جستجو" search بفرمایید.
سلام سیدجان
خسته نباشی
نظرت درباره کوایدان کوبایاشی چیه؟
سید جواد: سلام. خیلی وقت پیش فیلم را دیده ام. راستش چیزی ازش یادم نیست. در ضمن، از آنجایی که این وبلاگ متعلق به جناب فراستی است و بنده در اینجا تنها به عنوان مدیر وبلاگ انجام وظیفه می کنم، از حضورتان خواهش می کنم که اگر سؤالی از شخص بنده دارید، منت گذاشته، به وبلاگ شخصی ام تشریف بیاورید تا بتوانم بهتر در خدمتتان باشم.
آقای سیاوش عزیز:
همه مواردی رو که مثال زدید هرکدوم فقط رویکرد یک معضل مشخص رو در درونمایه شون داشستند،ولی فرهادی عزیز ما اونقدر استاد و توانمند بود که همه شاخصه های این نمونه هایی رو که مثال زدید رو یکجا و به تنهایی در جدایی جای داده بود...
در مقابل همه آثاری که اسم بردید حداقل چند برابر فیلم میهنی و انساندوستانه ساخته شده،
هفت سامورایی و زندگی زیباست یا روم شهر بی دفاع...واز این دست فیلمها از همین سینماهاییکه شما مثال زدید برای همه دنیا صادر شده و به نوعی دنیا رو به انسان دوستی و رحم و شفقت ترغیب کرده...ولی جز جدایی ،ما با کدوم فیلممون تونستیم فرهنگمون رو به رخ دنیا بکشیم جزء ژست روشنفکری(فقط این واژه نزد من) گرفتن...
اگر سینمای لهستان ژست سینمای اروپای شرقیش رو به رخ میکشه،اگه سینمای ایتالیا یا فرانسه ژست سینمای خودشون رو به رخ میکشند حرفی نیست...ولی متاسفانه ژست فیلمهای فرهادی همشون شبیه همین سینمای اروپایی و اروپای شرقی هست...بدختی اینه که ژست فیلمهامون هم شبیه خودمون نیست!
در ضمن خدمت مدیر وبلاگ باید بگم من فقط یه تذکر دادم این شما بودین که با عصبانیت و عصبی مزاجی(مثل فراستی) حرف های عجیب در مورد من زدید....به هر حال.
سید جواد: باید خدمتتان عرض کنم که جمله "مدیر وبلاگ هم بهتره این ادرس الکی رو منتشر نکنه" چیزی فراتر از یک تذکر است. در جمله قطعیتی وجود دارد که رنگ تذکر را از آن می زداید. به علاوه، هر تذکری بدون آگاهی کافی و کامل از مورد تذکر، بوی تهمت خواهد گرفت. بنده هم ذیل کامنت قبلی به دلیل احترامی که برایتان قائل بودم مفصلاً توضیحاتی عرض کردم و از قضا تذکری با چاشنی نقد خدمتتان ارائه کردم. فکر نمی کنم که کوچکترین نقد را بشود عصبیت نام گذاشت و توضیحات محترمانه را "حرف های عجیب" خواند. به هر روی اگر از نظر شما چنین است، بنده دیگر حرفی ندارم.
گر جدایی را سیاسی بدانیم:
مرثیه ای بر یک رویا:همه ی جوانان آمریکایی معتادند
هفت:همه ی آمریکایی ها قاتلین بالفطره هستند
لئون:همه ی ایتالیایی-آمریکایی ها آدمکشند.
داستان توکیو:همه ی بچه های ژاپنی به پدر و مادر خود بی اعتنا هستند.
آمارکورد:همه جوانان ایتالیایی به دنبال داف هستند.
چهارصد ضربه:همه زن های فرانسوی به شوهرانشان خیانت میکنند و همه بچه ها با خانواده خود مشکل دارند.
در آستانه ی زندگی:همه زنان سوئدی حداقل یک بار از دوست پسر خود آبستن شده اند.
فیلمی کوتاه درباره ی کشتن:همه جوانان لهستانی به دلایل واهی خودشان یک نفر راکشته اند.
همه فیلمهای بالا از مسائل و مشکلات کشور خود حرف زده اند=پس احتمالا با دستکاه حاکم کشور خود مشکل عظیمی دارن و میخواهند که سرنگون شود=هر جایزه ای که این فیلم ها در کشوری غیر از کشور خود گرفته اند سیاسی بوده و ارزشی ندارد.
البته این فقط استدلالی بر اساس حرف های دوستمون اقای علی بود.
عرض شود چیزی که در مورد پیکاسو گفتین خوب بود. وظیفه ی نقد اینه که زوایای پنهان یک اثر هنری رو کشف کنه و مخاطبان رو از اون آگاه کنه. این مهم در مورد سینما هم قطعا لحاظ میشه. بدون شک نظر بزرگان حائز اهمیته و باید مورد بررسی و نقد قرار بگیره. شما هم مختار هستید نظر خودتون رو داشته باشید و بیان کنید. ما هم میپذیریم به شرط آنکه این دیالوگ (که میتونه خیلی هم سازنده و مفید باشه) تبدیل به مونولوگ و خدای ناکرده توهین نشه.
نکته بعدی اینکه من اصلا ار کلمه روشنفکری استفاده نکردم. اوپوزوسیون. گفتم اصغر فرهادی (ژست اوپوزوسیون) میگیره. ژست اوپوزوسیون یعنی مخالفت خوانی. این هیچ ربطی به جدا از شدن مردم و تهمت و این حرف ها نداره. اون سه شخصیتی رو هم که نام بردین در مدیوم خودشون جدی و صاحب سبک هستن و به زعم بنده نظرشون در مورد سینما اساسا سلیقه شخصیه.
اینکه نظر بنده چقدر درسته، غلطه، مضحکه یا جدیه رو کاربران دیگه ی وبلاگ تشخیص میدن بهتره شما به جای دیگران موضع اتخاذ نکنید.
در مورد (گذشته) بنده سر موضع خودم هستم. در مورد (فروشنده) هم، مجدد عرض میکنم این یه پیش بینیه. در هر پیش بینی هم درصدی از خطا وجود داره و فکر میکنم گذشت زمان و اکران فیلم همه چیز رو مشخص میکنه. بنده به طور خاص در مورد فرهادی نظر دادم. لطفا به فیلمسازان دیگه تعمیم ندید. ممنون
عرض شود چیزی که در مورد پیکاسو گفتین خوب بود. وظیفه ی نقد اینه که زوایای پنهان یک اثر هنری رو کشف کنه و مخاطبان رو از اون آگاه کنه. این مهم در مورد سینما هم قطعا لحاظ میشه. بدون شک نظر بزرگان حائز اهمیته و باید مورد بررسی و نقد قرار بگیره. شما هم مختار هستید نظر خودتون رو داشته باشید و بیان کنید. ما هم میپذیریم به شرط آنکه این دیالوگ (که میتونه خیلی هم سازنده و مفید باشه) تبدیل به مونولوگ و خدای ناکرده توهین نشه.
نکته بعدی اینکه من اصلا ار کلمه روشنفکری استفاده نکردم. اوپوزوسیون. گفتم اصغر فرهادی (ژست اوپوزوسیون) میگیره. ژست اوپوزوسیون یعنی مخالفت خوانی. این هیچ ربطی به جدا از شدن مردم و تهمت و این حرف ها نداره. اون سه شخصیتی رو هم که نام بردین در مدیوم خودشون جدی و صاحب سبک هستن و به زعم بنده نظرشون در مورد سینما اساسا سلیقه شخصیه.
اینکه نظر بنده چقدر درسته، غلطه، مضحکه یا جدیه رو کاربران دیگه ی وبلاگ تشخیص میدن بهتره شما به جای دیگران موضع اتخاذ نکنید.
در مورد (گذشته) بنده سر موضع خودم هستم. در مورد (فروشنده) هم، مجدد عرض میکنم این یه پیش بینیه. در هر پیش بینی هم درصدی از خطا وجود داره و فکر میکنم گذشت زمان و اکران فیلم همه چیز رو مشخص میکنه. بنده به طور خاص در مورد فرهادی نظر دادم. لطفا به فیلمسازان دیگه تعمیم ندید. ممنون
جناب سیاوش دوست عزیز سلام:
به نظر بنده میاد که شما بیشتر ستیز دارید تا انتقاد(البته صحت گفته هاتون درباره سید عزیز رو شاید بهش فکر کنم)ولی مثالهاتون بیشتر مایه روشنگری داره ولی ارتباط و دیالوگ تون بیشتر ماقبل روشنفکری و متمدنگری هست!ولی خواستم درباره فرهادی و موافق هاشون نکته ای رو عرض کنم...
به نظر بنده نه تنها منتقدین امریکایی و اروپایی و همین ایندی وایر عزیمون،بلکه خود من هم اعتقاد دارم که فیلم جدایی مهمترین بهترین فیلم حتی سالهای بیشتر از این باشه...بنا به دلایل خودم:
1-هیچ کجای دنیا آدمها دروغ نمیگند حتی اگر فاحشه و دزد هم باشند...ولی در فیلم جدایی همه مردم مسلمان ایران دروغ میگند!
2-هیچ کجای دنیا مردم بخاطر چندر غاز به کلام ا..(انجیل-تورات و ..)قسم نمیخورند...ولی مردم ایران دست به کلام ا.. میبرند!
3-درهمه جای دنیا یهودی ها و مسیحی ها(زندگی زیباست-قاضی)مقام پدر را ارج مینهند...ولی در فیلم جدایی قهرمان ایرانی و مسلمان ما،درب را به صورت افتاده پدر میکوبد!
4-در هیچ سینما و دادگاهی،هیچ کس حق توهین به عدالت و قضاوت را ندارد و قهرمانشان بدنبال راه نجات از بی عدالتی هستند...ولی در فیلم جدایی قهرمان ما با ضربه زیبای سرش چهارچوب عدالت را میخواهد از جایش دربیاورد!
5-درهیچ فیلمی و هیچ کجای دنیا،هیچ کس به آزار و اذیت زن ضیف و باردار مبادرت نمیورزد...ولی قهرمان ایرانی ما در فیلم جدایی،با اقتدار تمام دست زن باردار و کارگر و زحمتکش را میگیرد و با تیپا از خانه به بیرون پرت میکند!
اینها بخشهایی از واقعیت این فیلم و سینمای ما و بحران بنیان فرهنگ و تمدنمون هست که حتی بلد نیستیم مثل خیلی از سینماهای دیگر جهان برعکش کنیم و قهرمانی رو به نفع خودمون برگردونیم!
جدا که بنظر من هم جدایی یکی از بهترین ضدملی ترینه سینمای ما و متاسفانه افتخار برعکس شده سینمای ما در سطح جهان هست!
به شما دوست خوبم هم پیشنهاد میکنم که زیادی تحت تاثیر این منتقدان اجنبی و حتی منتقدین خودی قرار نگیرید و بقول دوستمون آرش،کمی هم خودتون برای دغدغه ها و دلمشغولیتون تصمیم بگیرید...یعنی برای یک بارهم که شده خودتون(سیاوش عزیز)رو یک سر و گردن از ایندی وایر،بالاتر بدونید.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیز-شهریار- :
رمان،حافظه و فراموشی (هفت مقاله درباره ادبیات)- میلان کوندرا
"درس گفتارهای ادبیات روس ناباکوف" ترجمه خانم فرزانه طاهری و نقد مسخ کافکا ،و مقاله ی خیلی خوب نویسنده خوب،خواننده خوب از ناباکوف..
درباره ی رمان و داستان کوتاه(10 رمان برتر تاریخ ادبیات) –سامرست موام..
البته آثار خوب دیگری پیرامون ادبیات هم هست که متفاوت است با سوال شما :
سه استاد سخن-دیکنز،بالزاک و داستایوفسکی- از اشتفان تشوایک ..
مقالات شهید آوینی پیرامون ادبیات و رمان ..
قابل توجه اقای ارش. کسی به جای من فکر نمی کنه گفتم که فیلم گذشته رو دوس نداشتم اگر دچار این افت فکری بودم ان وقت حرف ایندی وایر که گفته بود جدایی بهترین فیلم 2010 تا 2015 دنیا است رو قبول می کردم درست مثل اینکه که من و خیلی ها در کره زمین از تابلو پیکاسو سر در نمی اوریم و حتی از یک تابلو معمولی از طبیعت بیشتر لذت می بریم منتها با خوندن نظر بزرگان عرصه نقاشی و اشنایی با این هنر ان وقت می توان عظمت پیکاسو رو فهمید برای درک فیلم ها هم باید نظر بزرگانی مثل الن کاپولا منتقدان و... مهم باشه مثل نظرشون درباره فرهادی.
متاسفانه شما با گفتن انکه محبوبیت فرهادی به خاطر زست روشنفکریه نه تنها یه تهمت دیگه زدین بلکه حتی به مردم هم توهین کردین یعنی مردم این نکته رو نفهمیدن شما فهمیدین جدا از مردم عادی که من و شما هم بخشی از ان ها هستیم فرهیختگانی مثل شجریان گلشیری محمد یعقوبی از دوستداران فرهادیند ان ها هم تحت تاثیر زست روشن فکرین؟
کمی به جملات خودتان دقت کنین؟
فرهادی به کیشلوفسکی علاقه داره و با ساختن ملودرامی در پاریس و شبیه دانستن او با خود خودارضایی ذهنی کرده!!!
یا طبق کشف شما فرهادی فیلم نساخت تا بالاخره با دیدن بردمن و موفقیت هایش و ساختن فیلمی در ان حال و ها جوایز رو تکرار کند!!!!
لابد نولان هم با دیدن جوایز جاذبه فیلم جدیدش رو ساخته؟؟ مضحک نیست این حرفا ؟؟(راستی این ادرس جی میل من نیست یه ادرس کاملا واهیه و مدیر وبلاگ هم بهتره این ادرس الکی رو منتشر نکنه)
سید جواد: بنده در پنل مدیریت بلاگ اسکای، توانایی دست کاری کردن در آنچه کاربران می فرستند (چه متن کامنت، چه اطلاعاتی نظیر ایمیل) را ندارم. آن زمانی که در سرویس بلاگفا این اختیار را داشتم هم هیچگاه از آن استفاده نکردم، چون این عمل را یک برخورد کودکانه، لوس و غیراخلاقی می دانم که هیچ منفعتی هم برای بنده یا شخص دیگری به دنبال ندارد. خوب است جنابعالی که درباره تهمت زنی چنین موضع درستی را اتخاذ می کنید، اجازه ندهید که عصبانیت موجب شود تا خودتان به عملی مشابه دست بزنید.
سلام
سیدجان استاد ترجمه های خانم طاهری را خوانده اند و تایید می کنند؟
سید جواد: سلام. با اینکه تمام کارهایشان را نخوانده ام، به نظرم مترجم خوبی هستند که ترجمه برایشان مهم است و برای آن تلاش می کنند و با داشتن آگاهی و دانش خوبی نسبت به زبان مبدأ و مقصد نگاهی تخصصی به این حوزه دارند. تمامی این موارد در حالی است که البته نقد هایی به برخی از کارهای ایشان وارد می دانم.
سلام
Arash جان منظور من چند خط درمورد فیلم راننده تاکسی نبود و اگر کامنت من رو بخونید میبینید که نوشتم یک نقد پر و پیمون ، به هر حال تشکر از کتابی که معرفی کردید
مرسی سید جواد جان ، این درخواست رو از جناب فراستی از قول ما داشته باشید کلی ممنونت میشیم
این که میگویم تحت تاثیر قرار گرفتید صرفاً یک واکنش است نه اتهام.
عرض شود که بنده در ذهن فرهادى نیستم ولى از آنجا که پرده سینما هر دروغ و راستى رو آشکار میکند و ناخودآگاه فیلمساز رو لو میدهد، با دیدن فیلم میشود به ذهنیت سازنده آگاه شد.
بنده عرض کردم این صرفاً یک پیش بینى ست. نگفتم ١٠٠٪ همان میشود که میگویم. احتمال قریب به یقین یک ماجراى عاطفى در جریان یک اجراى تئاتر.
ببینید شما باز هم دارید اجازه میدید که دیگران جاى شما فکر کنند و راى صادر کنند. هیچ منتقدى و هیچ فیلمسازى (هر چقدر هم بزرگ صاحب سبک باشد) اجازه نداره به جاى شما فکر کنه. شما فیلم رو ببینید اگر چیزى به شما داد که خوب است. نظر منتقدان رو هم بخونید و تحلیل کنید. هرگز بدون استدلال هیچ تحلیلى رو قبول نکنید.
متاسفانه جعفر پناهى هم خودش تحت تاثیر کیارستمى فیلم ساخته و میسازد. در ضمن مگر پس از (بادکنک سفید) این اتفاق نیافتاد؟
بنده منکر محبوبیت فرهادى نیستم. علّت این محبوبیت ژست اپوزوسیون فرهادى ست. نه دغدغه مردم را داشتن.
در ضمن ممنون میشوم اگر منظورتان از "مسائل" را شفّاف بیان بفرمایید تا ما در موردش فکر کنیم.
سلام
لطفا به جناب فَراستی بگید که از امیر پوریا بیشتر استفاده کنه، چون فکر میکنم به هر حال یکی از منتقدای خوب ایرانه و مهمتر از اون، خیلی به درد برنامه ی تلویزیونی میخوره؛ به قول افخمی پوزِش خوبه.
و ممنون از اینکه جواب ایمیل ما رو هنوز ندادید.
سید جواد: سلام. فکر می کردم مسأله ایمیل و زمان پاسخ گویی به آن در خود ایمیل ها حل شده است. اما ظاهراً بر خلاف آنچه در ایمیل ها اظهار داشته اید، کمی عجله دارید. متأسفانه بنده شرایط پاسخگویی اینچنین را ندارم. زمان شما قطعاً ارزشمند است و بنده خدای نکرده نمی خواهم که به آن لطمه ای زده باشم. لذا اگر واقعاً این میزان عجله دارید، بنده را از انجام کاری که در ایمیل ها به آن اشاره کرده بودید، معذور بفرمایید.
انگار اقای ارش در ذهن فرهادیه که این جور با اطمینان درباره رابطه فیلمش با بردمن یا فیلم قبلیش با سه گانه کیشلوفسکی نظر میده فیلم گذشته نقد مثبت گلمکانی ازرم و چند منتقد ایرانی دیگه را به همراه داشت و از همه مهم تر نقد مثبت منتقد گاردین. البته خود من این فیلم رو دوست نداشتم. فرهادی توسط وودی الن کاپولا بابت فیلم های قبلیش تحسین شد. کیارستمی کسیست که گدار اسکوسیزی و بوردول درباره کیفیت کارش حرف زدند. متاسفانه شما بقیه را متهم می کنید که تحت تاثیر جوایز فرهادی قرار گرفتیم. اگه بحث جایزه بود خیلی ها باید تحت تاثیر پناهی قرار می گرفتند لازم به ذکره وقتی کتاب هفت فیلنامه فرهادی منتشر شد از سراسر ایران برای امضا کتاب اومده بودند اما فراستی چون وابسته ... به حساب میاد به قول کافه سینما یه روز هست یه روز هم میره .بهترست شما به جای تقلید از فراستی در یاوه گویی و تهمت زدن کمی درباره مسائل فکر کنی ...کار سختیه ولی شدنیست.
سلام
لطفا لیست بهترین کارگردانان تاریخ سینما رو از استاد بپرسید(به ترتیب اولویت) تا ما بدونیم چه فیلمهایی رو باید ببینیم. رتبه اول رو که میدونم هیچکاک هست. و دوم هم به احتمال زیاد جان فورد.
آیا امکانش هست که از استاد خواهش کنید تا چند کتاب خوب درباره درک و نقد داستان (در زمینه ادبیات) معرفی کنند؟
راستی چرا بخش معرفی کتاب برنامه هفت آغاز به کار نمی کند؟
سید جواد: یادم است که ایشان یک بار کتاب "ادبیات چیست" سارتر را مهم تلقی کردند و خواندنش را لازم دانستند. به علاوه در جریان هستم اخیراً کتاب تازه منتشر شده "درسگفتار های نابوکوف" که درباره داستان نویسان روس و اروپایی است و با ترجمه فرزانه طاهری در دو جلد توسط انتشارات نیلوفر منتشر شده است را خریداری کرده اند و آن را کتاب مهمی می دانند. این البته در حالی است که ایشان با تعدادی از نقد های نابوکوف موافق نیستند و یا به برخی از آنها نقد هایی وارد می دانند. درباره بخش معرفی کتاب هم همه چیز وابسته به آقای افخمی و تصمیم گریر های ایشان است.
در پاسخ به دوست گرامى -سیاوش-
صحبتى که فرمودید خاص نظر شخص شما نیست. بنده شاهد هستم که بسیارى از هنر دوستان و هنر جویان این نسل به شدّت از اصغر فرهادى و آثار وى دفاع میکنند و از ایشان یک افسانه ى زنده میسازند. حال لازم دونستم که در این باب اندکى روشنگرى انجام بدم. به عقیده حقیر هیچکس نباید اجازه دهد که دیگران به جاى او فکر کنند. چرا فیلم میبینیم؟ چرا کتاب میخوانیم یا موسیقى گوش میدهیم؟ جز براى لذّت بردن بى واسطه از طریق حسّ؟ پس چطور ممکن است هنگامى که میخواهیم با یک اثر هنرى روبرو شویم و خودمان از آن لذّت ببریم اجازه میدهیم که نظر دیگران روى درک ما اثر بگذارد و مرعوب نام سازنده و جوایز بین المللى میشویم؟ متاسفانه موج فیلمسازى فرهادى به موج فیلمسازى کیارستمى در دهه ى هفتاد و مهرجویى در دهه ى شصت شبیه است. دلیل آن هم دغدغه ى جایزه و تایید شدن است نه دغدغه ى مخاطب.
در مورد اصغر فرهادى باید عرض کنم که ایشان بعد از فیلم (جدایى) دیگر به هیچ وجه دغدغه ى مخاطب ندارند.حتى دغدغه ى سینما هم ندارند. پس چرا فیلم میسازند؟ به دلیل کسب جایزه و تایید شدن. ایشان طبق گفته خودشان به شدت به (سه گانه کیشلوفسکى) علاقه مندند. پس میروند پاریس و آنجا یک ملودارم خانوادگى میسازند. این که فیلمى بسازیم مانند فیلم محبوبمان تا از طریق شباهت فیلم مان با فیلم محبوبمان، خودمان را با فیلمساز محبوبمان یکى بدانیم آیا به خودارضایى ذهنى شبیه نیست؟
اما (گذشته) توفیقى کسب نکرد. در نتیجه فرهادى دست نگه داشت و دو سال صبر کرد. اکنون میخواهم یک پیش بینى انجام بدهم. فیلم (بردمن) سال گذشته جایزه بهترین تصویر سال را از آن خود کرد. فیلمى که در جریان یک اجراى تئاتر میگذشت. در حال حاضر هم فرهادى مشغول ساختن فیلم (فروشنده) است که دست بر قضا در جریان یک اجراى تئاتر میگذرد. خُب بنظرتان این شبیه سازى چگونه ظرف کمتر از یکسال اتفاق مى افتد؟ جز براى این است که فرهادى باز هم دلش جایزه و تعریف و ستایش میخواهد؟
اما در مورد حرص خوردن جناب فراستى حق با شماست. ایشان حرص میخورند که چرا با گذشت حدود هفتاد سال هنوز هیچکس به فکر سینماى ملّى نیست. ایشان از این بابت ناراحتند که چرا اینقدر فیلمهاى تقلیدى و بى مسئله تولید و اکران میشود. ناراحتى ایشان از بابت وجود سینماى خنثى و ضد اقتصادى دولتى ست. بله ناراحت میشوند چون مسئله سینما و مخاطب سینما دارند. اگر غیر از این بود این تعداد کتاب مفید و ارزشمند در مورد سینما و سینماگران بزرگ در نمى آوردند. تا کنون یکى از آنها را مطالعه کرده اید؟
کاهانى در فیلمهایى که ساخته یک بند به جشنواره هاى فرنگى باج میدهد. با این وجود هر حرفى که دلش میخواهد میزند و آخر سر هم ژست طلبکارانه و اپوزوسیون میگیرد و با تمام وجود علیه شخص مسئولین فرهنگى کشور (وزیر ارشاد و معاونت سینمایى و ...) مصاحبه میکند. کوچکترین انتقادى را هم بر نمى تابد و بى شرمانه اتهام وارد میکند. به نظرم این طرز رفتار بوى بیمارى و عقده خود کم بینى میدهد.
اما در پایان، ناگفته نماند که جناب فراستى آثار فیلمسازان را نقد میکند اما فیلمسازان خود جناب فراستى را.
در پاسخ به دوست گرامى -على-
لطفا نقد جناب فراستى به فیلم (بچه هاى بد) که در کتاب لذّت نقد به چاپ رسیده است را مطالعه بفرمایید. در این نقد به فیلم (راننده تاکسى) در حد چند جمله پرداخت شده است.
در پاسخ به دوست گرامى -عاى-
بنده نظر ایشان را در مورد فیلم (مارمولک) در قسمت نظرات پست هاى پایین تر منعکس کرده ام.
سلام . یه سوال داشتم ازتون. آقای فراستی تا حالا توی کتاب یا مجله ای به نقد فیلم راننده تاکسی اسکورسیزی پرداختن ؟ اگه نه لطفا از قول ما ازشون خواهش کنید یه نقد پر و پیمون درمورد این فیلم بنویسن و توی اینجا یا سایتشون قرار بدید. اگر هم زمان نوشتن ندارن میشه صدا را ضبط کرد کامل و برای مکتوب کردنش اگر شما هم وقت ندارید بنده خودم میتونم انجام بدم.
ممنون
خیلی خوشحالم که استاد فرهادی اصلا عین خیالشم نیست و به یاوه گویی های تو اون استاد قلابیت فراستی هیچ توجهی نمیکنه
بعد از این همه سال مزرف گویی فراستی جز حرص خوردن چه چیز دیگه نصیبش شد؟؟یاد حرف کاهانی می افتم که گفت فراستی بیماره و عقده خود کم بینی داره
امیدوارم شهامت اینو داشته باشی و نظرم رو منتشر کنی.
سید جواد: ما در این وبلاگ تا به حال تمام کامنت ها را منتشر کرده ایم چون هم از جناب فراستی آموخته ایم و معتقدیم که همه حق نظر دادن دارند حتی اگر با ما مخالف باشند و هم از آنجایی که سعی می کنیم برای حرف هایمان همیشه استدلال داشته باشیم، ترس این را نداریم که با کوچکترین نظر مخالفی، بنیان نظراتمان بلرزند. البته همواره هم به دیگران توصیه کرده ایم که از توهین بپرهیزند و در عین حال صریح ترین نظرات خود (موافق یا مخالف) را بیان کنند و هم خودمان تلاش کرده ایم که عامل به این حرف باشیم. بنابراین نظر شما را نیز هم منتشر می کنیم و هم از این طریق آن را به نقد می گذاریم.
امروز اقای فراستی شهر ما بودن،رشت،واسه نقد ایننراستلار
خیلی بد بود امروز،کلا فک نکم قسم نقد فیلم به یک ساعت کشیده باشه!
انگار مسولای دانشگاه ازاد فقط میخواستن یک کاری کرده باشن و چند تا عکس بگیرن دور همه و همین!
بچه های دانشگاه ازادم که...
فقط تو رو خدا یجوری به استاد برسونین که رشتی ها همه اینجطوری که امروز دیدین نیستن
سید جواد: چشم. صحبتتون را به گوش جناب فراستی می رسانم. درباره اون موضوع هم راستش فراموش کردم، اما حتماً همین امروز فردا با ایشان مطرح می کنم. شرمنده.
سلام.خسته نباشید
من ی خبر بهم رسید امروز خیلی خوشحالم جایی پیدا نکردم اومدم اینجا خوشحالیمو بروز بدم...
فردا استاد میاد شهر ما،رشت
نقد اینتراستلار...خوشحالم دیگه الان.همین
راستی اقای سید جواد قرار بود راجع به موضوعی با استاد صحبت کنید...
سلام
پیشنهاد میکنم فایل pdf بعضی از کتاب های استاد که دیگر چاپ نمی شود و نخواهد شد مثل چاپلین و کودک و جنگ و غیره رو توی وبلاگ بذارید. لطفا با استاد در میون بذارید.
ممنون.
سید جواد: سلام. چشم، مطرح می کنم. اما از این مطلب هم مطلع باشید که جناب فراستی در صدد تجدید چاپ برخی از این آثار قدیمی نیز هستند.
سلام
مصاحبه کاربران کی انجام میشود؟؟ آخه قرار بود هر فصل یه مصاحبه انجام بشه ، چه اتفاقی افتاد؟
سید جواد: سلام. پیش از این مفصلاً در کامنت ها در این باره بحث شده است که می توانید مراجعه بفرمایید. اما اجمالاً عرض می شود که این بخش فعلاً بنابر خواست استاد غیرفعال است.
سلام اقا سید جواد
مصاحبه اى که دوستمون فرمودن در مورد دوبله از استاد, بنده خوندم و بسیار مصاحبه عالیه ,فکر کنم با سایت سینما کلاسی کلاسی هم بود
سلام
سید عزیز استاد یک مصاحبه در مورد دوبله ایران داشتند، اگر مایلید آنرا در وبلاگ قرار دهید تا وبلاگ اندکى رونق بگیرد. (اگر هم مایل نیستید که خُب نمیذارین دیگه!)
سید جواد:
سلام.
به خاطر ندارم که دقیقاً کدام مصاحبه را میفرمایید.
سلام نظراستاد در مورد فیلم 360درجه وفیلم قندون جهزیه چیست
سید جواد:
سلام.
تا جایی که اطلاع دارم، هیچکدام را ندیدهاند.
سلام
استاد همه روزه در کافه حضور دارند؟
نظر استاد در مورد فیلم Design for living ساخته ى ارنست لوبیچ چه بود؟ (البته اگر در جلسه نمایش این فیلم حضور داشتید).
سپاسگزارم.
سید جواد:
سلام.
ــ بله، اگر برنامه یا کلاسی نداشته باشند، همه روزه از ظهر به عد کافه هستند.
ــ بنده در جلسه پخش فیلم مذکور حضور نداشتم.
سلام
سیدجان وبلاگ خیلی سوت و کور شده. هر روز به امید مطلب جدید وبلاگ را بررسی می کنم اما ...
آیا استاد قصد راه اندازی مجدد بخش مصاحبه و ارزش گذاری را داره؟ اینطوری که مشخصه این بخش ها دیگر هیچ وقت برنخواهند گشت و استاد ارتباط با مخاطبانش را محدود به کافه کرده.
سید جواد:
سلام.
قصد راه اندازی مجدد مصاحبه ها را دارند، اما فعلاً خیر.
می شه فایلهای صوتی این کلاسها رو بذارید؟
سید جواد:
فعلاً خیر.
سلام اقا سید جواد
استاد یه جمله اى دارن تو یکی از مقلاتشون در مورد هیچکاک که من تا حدودى اون رو متوجه میشم اما کاملا درکش نمیکنم, شما میتونید با یه مثال یا یه راهنمایی من رو کمک کنید ؟ اون جماه اینه:
تعلیق هیچکاکی پل بین واقعیت و خیال است؛بین یک لحظه قبل و یک لحظه بعد ؛دستکارى در زمان حال است ؛ بسط زمان حال استمرارى و کند کردن ان است بین اینده هاى استمرارى احتمالی متضاد
خیلی ممنون میشم اگه مقدور باشه راهنمایی بفرمایید
سید جواد:
سلام.
خود هیچکاک یک جمله معروف دارد و آن این است که: "شوک، وحشت آور نیست. انتظار برای شوک وحشت انگیز است." وقتی شما انتظار چیزی را داشته باشید، یعنی از وجود آن چیز مطلع هستید و در لحظه دلهرهی فرارسیدنش را دارید. در طول این انتظار دلهره بار ممکن است بارها آن اتفاق شوم را برای خود صحنه پردازی کنید و هر بار به وقوع پیوستنش را به شکلی متفاوت در ذهن خویش بازسازی نمایید. این در حالی است که هنوز آن اتفاق به وقوع نپیوسته است و بنابراین در دنیای"واقعیت" به مرحلهی وجود نرسیده است، اما بارها در عالم "خیال" شما موجو شده است و نوع موجودیتش، با توجه به توضیحات فوق، در یک لحظه پیش با یک لحظه بعد متفاوت است. در این شرایط، کنار هم قرار گرفتن دلهره (در انتظار برای اتفاقی شوم) و خیالپردازی کاری می کند که ما چنین میپنداریم که زمان دیرتر می گذرد. در زندگی واقعی نیز چنین است. یعنی وقتی منتظر یک اتفاق بد هستید، هرچه از آن اتفاق اطلاعات دقیق تری داشته باشید و وقوع آن را حتمی تر بپندارید، بیشتر دلهره خواهید داشت و گاه آرزو می کنید که زمان زودتر بگذرد و آن اتفاق روی دهد تا شما از این دلهره خلاص شوید. این، یعنی زمان حال برای شما طولانی تر جلوه کرده است و معنای بسط زمان حال استمراری نیز همین است.
سلام.
مطلعید که چرا نمره استاد به فیلم ”suspicion" هیچکاک، صفر است؟
آیا این فیلم ازتعلیق تهی است؟البته آن را ندیده ام که میپرسم..
سپاس
سید جواد:
سلام.
فقط به یاد دارم که گفتند هیچکاک در این فیلم دارد ادای خودش را در می آورد و کری گرانت اش هم بد است و در نمی آید. اگر چیزی اضافه بر این هست- که هست- را نمی دانم و از آن اطلاع ندارم.
سلام اقا سید
چرا کامنت بنده که در مورد نظر استاد در مورد رمان اناکارنینا تولستوى بود درج نشده ؟
سید جواد:
سلام.
عذرخواهی می کنم. بنده به دلیل مشغله های شخصی کمی دیر به وبلاگ سر زدم و بنابراین تأیید و پاسخگویی به نظرات کمی به تعویق افتاد. هم اکنون کامنت شما تأیید شده و قابل رؤیت است.
سلام
میشه لطفا یکبار برای همیشه با جزئیات داستان اختلاف استاد با نشر ساقی را برایمان تعریف کنید؟ کتاب لذت نقد دیگر تجدید چاپ نمی شود؟ ارتباط استاد برای همیشه با این انتشارات قطع شده است؟
سید جواد:
سلام.
جزئیات اختلاف جناب فراستی با نشر ساقی البته یک موضوع و ماجرای شخصی که اگر خودشان صلاح بدانند آن را عمومی خواهند کرد. اما در پاسخ به آنچه در انتها پرسیده بودید باید عرض کنم که بله، ارتباط ایشان با نشر ساقی کاملاً قطع شده است. البته چاپ جدید کتاب لذت نقد که دربر دارنده نقد ها و ضدیادداشت های جدید نیز می شود و مفصل تر از چاپ قبلی خواهد بود، هم اکنون در دست آماده سازی است و ان شاء الله توسط یک ناشر دیگر راهی بازار خواهد شد.
سلام.
نظر استاد درباره توپاز هیچکاک چیه؟ به احتمال زیاد باید منفی باشه خیلی فیلم بدیه و شاید بدترین فیلم هیچکاک
سید جواد:
سلام.
می دانم که نظرشان مثبت نیست، اما آن را بدترین فیلم هیچکاک هم نمی دانند.
سلام اقا سید
شما نظر استاد رو در مورد رمان "اناکارنینا" تولستوى میدونید؟
میخواستم بدونم استاد این رمان رو رمان خوبی میدونن یا نه و جایگاهش بین اثار تولستوى رو چطور ارزیابی می کنن؟
خیلی ممنون میشم اگر میدونید اطلاع رسانی کنید
سید جواد:
سلام.
متأسفانه اطلاعی ندارم.
سلام
میخواستم بدونم نظر جناب فراستی درباره این دو فیلم مثبته یا نه؟
The Maltese Falcon 1941
The Quiet Man 1952
سید جواد:
سلام.
از منوی وبلاگ به بخش "Cinema Classic" تشریف ببرید و در میان فیلم های این بخش نظرات مفصل جناب فراستی را درباره دو فیلم نامبرده مطالعه بفرمایید. به علاوه می توانید نام فیلم های مذکور را نیز در بخش "جستجو" search بفرمایید.
سلام سیدجان
خسته نباشی
نظرت درباره کوایدان کوبایاشی چیه؟
سید جواد:
سلام.
خیلی وقت پیش فیلم را دیده ام. راستش چیزی ازش یادم نیست.
در ضمن، از آنجایی که این وبلاگ متعلق به جناب فراستی است و بنده در اینجا تنها به عنوان مدیر وبلاگ انجام وظیفه می کنم، از حضورتان خواهش می کنم که اگر سؤالی از شخص بنده دارید، منت گذاشته، به وبلاگ شخصی ام تشریف بیاورید تا بتوانم بهتر در خدمتتان باشم.
آقای سیاوش عزیز:
همه مواردی رو که مثال زدید هرکدوم فقط رویکرد یک معضل مشخص رو در درونمایه شون داشستند،ولی فرهادی عزیز ما اونقدر استاد و توانمند بود که همه شاخصه های این نمونه هایی رو که مثال زدید رو یکجا و به تنهایی در جدایی جای داده بود...
در مقابل همه آثاری که اسم بردید حداقل چند برابر فیلم میهنی و انساندوستانه ساخته شده،
هفت سامورایی و زندگی زیباست یا روم شهر بی دفاع...واز این دست فیلمها از همین سینماهاییکه شما مثال زدید برای همه دنیا صادر شده و به نوعی دنیا رو به انسان دوستی و رحم و شفقت ترغیب کرده...ولی جز جدایی ،ما با کدوم فیلممون تونستیم فرهنگمون رو به رخ دنیا بکشیم جزء ژست روشنفکری(فقط این واژه نزد من) گرفتن...
اگر سینمای لهستان ژست سینمای اروپای شرقیش رو به رخ میکشه،اگه سینمای ایتالیا یا فرانسه ژست سینمای خودشون رو به رخ میکشند حرفی نیست...ولی متاسفانه ژست فیلمهای فرهادی همشون شبیه همین سینمای اروپایی و اروپای شرقی هست...بدختی اینه که ژست فیلمهامون هم شبیه خودمون نیست!
سلام سید جان از بین فیلم هاى سال ٢٠١٥ چه فیلم هایى را حائز اهمیت میدانید؟
سید جواد:
سلام.
هنوز از میان 2015 ها زیاد چیزی ندیده ام.
در ضمن خدمت مدیر وبلاگ باید بگم من فقط یه تذکر دادم این شما بودین که با عصبانیت و عصبی مزاجی(مثل فراستی) حرف های عجیب در مورد من زدید....به هر حال.
سید جواد:
باید خدمتتان عرض کنم که جمله "مدیر وبلاگ هم بهتره این ادرس الکی رو منتشر نکنه" چیزی فراتر از یک تذکر است. در جمله قطعیتی وجود دارد که رنگ تذکر را از آن می زداید. به علاوه، هر تذکری بدون آگاهی کافی و کامل از مورد تذکر، بوی تهمت خواهد گرفت.
بنده هم ذیل کامنت قبلی به دلیل احترامی که برایتان قائل بودم مفصلاً توضیحاتی عرض کردم و از قضا تذکری با چاشنی نقد خدمتتان ارائه کردم. فکر نمی کنم که کوچکترین نقد را بشود عصبیت نام گذاشت و توضیحات محترمانه را "حرف های عجیب" خواند. به هر روی اگر از نظر شما چنین است، بنده دیگر حرفی ندارم.
گر جدایی را سیاسی بدانیم:
مرثیه ای بر یک رویا:همه ی جوانان آمریکایی معتادند
هفت:همه ی آمریکایی ها قاتلین بالفطره هستند
لئون:همه ی ایتالیایی-آمریکایی ها آدمکشند.
داستان توکیو:همه ی بچه های ژاپنی به پدر و مادر خود بی اعتنا هستند.
آمارکورد:همه جوانان ایتالیایی به دنبال داف هستند.
چهارصد ضربه:همه زن های فرانسوی به شوهرانشان خیانت میکنند و همه بچه ها با خانواده خود مشکل دارند.
در آستانه ی زندگی:همه زنان سوئدی حداقل یک بار از دوست پسر خود آبستن شده اند.
فیلمی کوتاه درباره ی کشتن:همه جوانان لهستانی به دلایل واهی خودشان یک نفر راکشته اند.
همه فیلمهای بالا از مسائل و مشکلات کشور خود حرف زده اند=پس احتمالا با دستکاه حاکم کشور خود مشکل عظیمی دارن و میخواهند که سرنگون شود=هر جایزه ای که این فیلم ها در کشوری غیر از کشور خود گرفته اند سیاسی بوده و ارزشی ندارد.
البته این فقط استدلالی بر اساس حرف های دوستمون اقای علی بود.
عرض شود چیزی که در مورد پیکاسو گفتین خوب بود. وظیفه ی نقد اینه که زوایای پنهان یک اثر هنری رو کشف کنه و مخاطبان رو از اون آگاه کنه. این مهم در مورد سینما هم قطعا لحاظ میشه. بدون شک نظر بزرگان حائز اهمیته و باید مورد بررسی و نقد قرار بگیره. شما هم مختار هستید نظر خودتون رو داشته باشید و بیان کنید. ما هم میپذیریم به شرط آنکه این دیالوگ (که میتونه خیلی هم سازنده و مفید باشه) تبدیل به مونولوگ و خدای ناکرده توهین نشه.
نکته بعدی اینکه من اصلا ار کلمه روشنفکری استفاده نکردم. اوپوزوسیون. گفتم اصغر فرهادی (ژست اوپوزوسیون) میگیره. ژست اوپوزوسیون یعنی مخالفت خوانی. این هیچ ربطی به جدا از شدن مردم و تهمت و این حرف ها نداره. اون سه شخصیتی رو هم که نام بردین در مدیوم خودشون جدی و صاحب سبک هستن و به زعم بنده نظرشون در مورد سینما اساسا سلیقه شخصیه.
اینکه نظر بنده چقدر درسته، غلطه، مضحکه یا جدیه رو کاربران دیگه ی وبلاگ تشخیص میدن بهتره شما به جای دیگران موضع اتخاذ نکنید.
در مورد (گذشته) بنده سر موضع خودم هستم. در مورد (فروشنده) هم، مجدد عرض میکنم این یه پیش بینیه. در هر پیش بینی هم درصدی از خطا وجود داره و فکر میکنم گذشت زمان و اکران فیلم همه چیز رو مشخص میکنه. بنده به طور خاص در مورد فرهادی نظر دادم. لطفا به فیلمسازان دیگه تعمیم ندید. ممنون
عرض شود چیزی که در مورد پیکاسو گفتین خوب بود. وظیفه ی نقد اینه که زوایای پنهان یک اثر هنری رو کشف کنه و مخاطبان رو از اون آگاه کنه. این مهم در مورد سینما هم قطعا لحاظ میشه. بدون شک نظر بزرگان حائز اهمیته و باید مورد بررسی و نقد قرار بگیره. شما هم مختار هستید نظر خودتون رو داشته باشید و بیان کنید. ما هم میپذیریم به شرط آنکه این دیالوگ (که میتونه خیلی هم سازنده و مفید باشه) تبدیل به مونولوگ و خدای ناکرده توهین نشه.
نکته بعدی اینکه من اصلا ار کلمه روشنفکری استفاده نکردم. اوپوزوسیون. گفتم اصغر فرهادی (ژست اوپوزوسیون) میگیره. ژست اوپوزوسیون یعنی مخالفت خوانی. این هیچ ربطی به جدا از شدن مردم و تهمت و این حرف ها نداره. اون سه شخصیتی رو هم که نام بردین در مدیوم خودشون جدی و صاحب سبک هستن و به زعم بنده نظرشون در مورد سینما اساسا سلیقه شخصیه.
اینکه نظر بنده چقدر درسته، غلطه، مضحکه یا جدیه رو کاربران دیگه ی وبلاگ تشخیص میدن بهتره شما به جای دیگران موضع اتخاذ نکنید.
در مورد (گذشته) بنده سر موضع خودم هستم. در مورد (فروشنده) هم، مجدد عرض میکنم این یه پیش بینیه. در هر پیش بینی هم درصدی از خطا وجود داره و فکر میکنم گذشت زمان و اکران فیلم همه چیز رو مشخص میکنه. بنده به طور خاص در مورد فرهادی نظر دادم. لطفا به فیلمسازان دیگه تعمیم ندید. ممنون
جناب سیاوش دوست عزیز سلام:
به نظر بنده میاد که شما بیشتر ستیز دارید تا انتقاد(البته صحت گفته هاتون درباره سید عزیز رو شاید بهش فکر کنم)ولی مثالهاتون بیشتر مایه روشنگری داره ولی ارتباط و دیالوگ تون بیشتر ماقبل روشنفکری و متمدنگری هست!ولی خواستم درباره فرهادی و موافق هاشون نکته ای رو عرض کنم...
به نظر بنده نه تنها منتقدین امریکایی و اروپایی و همین ایندی وایر عزیمون،بلکه خود من هم اعتقاد دارم که فیلم جدایی مهمترین بهترین فیلم حتی سالهای بیشتر از این باشه...بنا به دلایل خودم:
1-هیچ کجای دنیا آدمها دروغ نمیگند حتی اگر فاحشه و دزد هم باشند...ولی در فیلم جدایی همه مردم مسلمان ایران دروغ میگند!
2-هیچ کجای دنیا مردم بخاطر چندر غاز به کلام ا..(انجیل-تورات و ..)قسم نمیخورند...ولی مردم ایران دست به کلام ا.. میبرند!
3-درهمه جای دنیا یهودی ها و مسیحی ها(زندگی زیباست-قاضی)مقام پدر را ارج مینهند...ولی در فیلم جدایی قهرمان ایرانی و مسلمان ما،درب را به صورت افتاده پدر میکوبد!
4-در هیچ سینما و دادگاهی،هیچ کس حق توهین به عدالت و قضاوت را ندارد و قهرمانشان بدنبال راه نجات از بی عدالتی هستند...ولی در فیلم جدایی قهرمان ما با ضربه زیبای سرش چهارچوب عدالت را میخواهد از جایش دربیاورد!
5-درهیچ فیلمی و هیچ کجای دنیا،هیچ کس به آزار و اذیت زن ضیف و باردار مبادرت نمیورزد...ولی قهرمان ایرانی ما در فیلم جدایی،با اقتدار تمام دست زن باردار و کارگر و زحمتکش را میگیرد و با تیپا از خانه به بیرون پرت میکند!
اینها بخشهایی از واقعیت این فیلم و سینمای ما و بحران بنیان فرهنگ و تمدنمون هست که حتی بلد نیستیم مثل خیلی از سینماهای دیگر جهان برعکش کنیم و قهرمانی رو به نفع خودمون برگردونیم!
جدا که بنظر من هم جدایی یکی از بهترین ضدملی ترینه سینمای ما و متاسفانه افتخار برعکس شده سینمای ما در سطح جهان هست!
به شما دوست خوبم هم پیشنهاد میکنم که زیادی تحت تاثیر این منتقدان اجنبی و حتی منتقدین خودی قرار نگیرید و بقول دوستمون آرش،کمی هم خودتون برای دغدغه ها و دلمشغولیتون تصمیم بگیرید...یعنی برای یک بارهم که شده خودتون(سیاوش عزیز)رو یک سر و گردن از ایندی وایر،بالاتر بدونید.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیز-شهریار- :
رمان،حافظه و فراموشی (هفت مقاله درباره ادبیات)- میلان کوندرا
"درس گفتارهای ادبیات روس ناباکوف" ترجمه خانم فرزانه طاهری و نقد مسخ کافکا ،و مقاله ی خیلی خوب نویسنده خوب،خواننده خوب از ناباکوف..
درباره ی رمان و داستان کوتاه(10 رمان برتر تاریخ ادبیات) –سامرست موام..
البته آثار خوب دیگری پیرامون ادبیات هم هست که متفاوت است با سوال شما :
سه استاد سخن-دیکنز،بالزاک و داستایوفسکی- از اشتفان تشوایک ..
مقالات شهید آوینی پیرامون ادبیات و رمان ..
قابل توجه اقای ارش. کسی به جای من فکر نمی کنه گفتم که فیلم گذشته رو دوس نداشتم اگر دچار این افت فکری بودم ان وقت حرف ایندی وایر که گفته بود جدایی بهترین فیلم 2010 تا 2015 دنیا است رو قبول می کردم درست مثل اینکه که من و خیلی ها در کره زمین از تابلو پیکاسو سر در نمی اوریم و حتی از یک تابلو معمولی از طبیعت بیشتر لذت می بریم منتها با خوندن نظر بزرگان عرصه نقاشی و اشنایی با این هنر ان وقت می توان عظمت پیکاسو رو فهمید برای درک فیلم ها هم باید نظر بزرگانی مثل الن کاپولا منتقدان و... مهم باشه مثل نظرشون درباره فرهادی.
متاسفانه شما با گفتن انکه محبوبیت فرهادی به خاطر زست روشنفکریه نه تنها یه تهمت دیگه زدین بلکه حتی به مردم هم توهین کردین یعنی مردم این نکته رو نفهمیدن شما فهمیدین جدا از مردم عادی که من و شما هم بخشی از ان ها هستیم فرهیختگانی مثل شجریان گلشیری محمد یعقوبی از دوستداران فرهادیند ان ها هم تحت تاثیر زست روشن فکرین؟
کمی به جملات خودتان دقت کنین؟
فرهادی به کیشلوفسکی علاقه داره و با ساختن ملودرامی در پاریس و شبیه دانستن او با خود خودارضایی ذهنی کرده!!!
یا طبق کشف شما فرهادی فیلم نساخت تا بالاخره با دیدن بردمن و موفقیت هایش و ساختن فیلمی در ان حال و ها جوایز رو تکرار کند!!!!
لابد نولان هم با دیدن جوایز جاذبه فیلم جدیدش رو ساخته؟؟ مضحک نیست این حرفا ؟؟(راستی این ادرس جی میل من نیست یه ادرس کاملا واهیه و مدیر وبلاگ هم بهتره این ادرس الکی رو منتشر نکنه)
سید جواد:
بنده در پنل مدیریت بلاگ اسکای، توانایی دست کاری کردن در آنچه کاربران می فرستند (چه متن کامنت، چه اطلاعاتی نظیر ایمیل) را ندارم. آن زمانی که در سرویس بلاگفا این اختیار را داشتم هم هیچگاه از آن استفاده نکردم، چون این عمل را یک برخورد کودکانه، لوس و غیراخلاقی می دانم که هیچ منفعتی هم برای بنده یا شخص دیگری به دنبال ندارد.
خوب است جنابعالی که درباره تهمت زنی چنین موضع درستی را اتخاذ می کنید، اجازه ندهید که عصبانیت موجب شود تا خودتان به عملی مشابه دست بزنید.
سلام خدمت شما .نظر آقای فراستی درمورد انیو موریکونه و آهنگهاش چیه ؟ خوب بد متوسط ؟ : )
سید جواد:
سلام.
در حال حاضر چیزی به خاطر ندارم. فرصتی اگر دست داد، می پرسم.
سلام اقا سید جواد
به جز فیلم ادمکش, امشب از فیلمهاى ایرانی قراره نقد بشه تو هفت؟ لطفا اگه اطلاع دارید. به ماهم بگید
سید جواد:
سلام.
راستش این هفته آنقدر برنامه ریزی ها و تدوین از سوی گروه سازنده جابجا شد که واقعاً اطلاع دقیقی نداریم.
سلام
سیدجان استاد ترجمه های خانم طاهری را خوانده اند و تایید می کنند؟
سید جواد:
سلام.
با اینکه تمام کارهایشان را نخوانده ام، به نظرم مترجم خوبی هستند که ترجمه برایشان مهم است و برای آن تلاش می کنند و با داشتن آگاهی و دانش خوبی نسبت به زبان مبدأ و مقصد نگاهی تخصصی به این حوزه دارند. تمامی این موارد در حالی است که البته نقد هایی به برخی از کارهای ایشان وارد می دانم.
سلام.
میخواستم نظر ایشون رو درباره یک سریال و یک کتاب بدونم؛ سریال شهرزاد و کتاب اخیر آقای نطنزی درباره ژانرهای سینمایی.
ممنون
سید جواد:
سلام.
هنوز هیچ کدام را ندیده اند.
سلام
Arash جان منظور من چند خط درمورد فیلم راننده تاکسی نبود و اگر کامنت من رو بخونید میبینید که نوشتم یک نقد پر و پیمون ، به هر حال تشکر از کتابی که معرفی کردید
مرسی سید جواد جان ، این درخواست رو از جناب فراستی از قول ما داشته باشید کلی ممنونت میشیم
این که میگویم تحت تاثیر قرار گرفتید صرفاً یک واکنش است نه اتهام.
عرض شود که بنده در ذهن فرهادى نیستم ولى از آنجا که پرده سینما هر دروغ و راستى رو آشکار میکند و ناخودآگاه فیلمساز رو لو میدهد، با دیدن فیلم میشود به ذهنیت سازنده آگاه شد.
بنده عرض کردم این صرفاً یک پیش بینى ست. نگفتم ١٠٠٪ همان میشود که میگویم. احتمال قریب به یقین یک ماجراى عاطفى در جریان یک اجراى تئاتر.
ببینید شما باز هم دارید اجازه میدید که دیگران جاى شما فکر کنند و راى صادر کنند. هیچ منتقدى و هیچ فیلمسازى (هر چقدر هم بزرگ صاحب سبک باشد) اجازه نداره به جاى شما فکر کنه. شما فیلم رو ببینید اگر چیزى به شما داد که خوب است. نظر منتقدان رو هم بخونید و تحلیل کنید. هرگز بدون استدلال هیچ تحلیلى رو قبول نکنید.
متاسفانه جعفر پناهى هم خودش تحت تاثیر کیارستمى فیلم ساخته و میسازد. در ضمن مگر پس از (بادکنک سفید) این اتفاق نیافتاد؟
بنده منکر محبوبیت فرهادى نیستم. علّت این محبوبیت ژست اپوزوسیون فرهادى ست. نه دغدغه مردم را داشتن.
در ضمن ممنون میشوم اگر منظورتان از "مسائل" را شفّاف بیان بفرمایید تا ما در موردش فکر کنیم.
سلام
لطفا به جناب فَراستی بگید که از امیر پوریا بیشتر استفاده کنه، چون فکر میکنم به هر حال یکی از منتقدای خوب ایرانه و مهمتر از اون، خیلی به درد برنامه ی تلویزیونی میخوره؛ به قول افخمی پوزِش خوبه.
و ممنون از اینکه جواب ایمیل ما رو هنوز ندادید.
سید جواد:
سلام.
فکر می کردم مسأله ایمیل و زمان پاسخ گویی به آن در خود ایمیل ها حل شده است. اما ظاهراً بر خلاف آنچه در ایمیل ها اظهار داشته اید، کمی عجله دارید. متأسفانه بنده شرایط پاسخگویی اینچنین را ندارم. زمان شما قطعاً ارزشمند است و بنده خدای نکرده نمی خواهم که به آن لطمه ای زده باشم. لذا اگر واقعاً این میزان عجله دارید، بنده را از انجام کاری که در ایمیل ها به آن اشاره کرده بودید، معذور بفرمایید.
انگار اقای ارش در ذهن فرهادیه که این جور با اطمینان درباره رابطه فیلمش با بردمن یا فیلم قبلیش با سه گانه کیشلوفسکی نظر میده فیلم گذشته نقد مثبت گلمکانی ازرم و چند منتقد ایرانی دیگه را به همراه داشت و از همه مهم تر نقد مثبت منتقد گاردین. البته خود من این فیلم رو دوست نداشتم. فرهادی توسط وودی الن کاپولا بابت فیلم های قبلیش تحسین شد. کیارستمی کسیست که گدار اسکوسیزی و بوردول درباره کیفیت کارش حرف زدند. متاسفانه شما بقیه را متهم می کنید که تحت تاثیر جوایز فرهادی قرار گرفتیم. اگه بحث جایزه بود خیلی ها باید تحت تاثیر پناهی قرار می گرفتند لازم به ذکره وقتی کتاب هفت فیلنامه فرهادی منتشر شد از سراسر ایران برای امضا کتاب اومده بودند اما فراستی چون وابسته ... به حساب میاد به قول کافه سینما یه روز هست یه روز هم میره .بهترست شما به جای تقلید از فراستی در یاوه گویی و تهمت زدن کمی درباره مسائل فکر کنی ...کار سختیه ولی شدنیست.
سلام
لطفا لیست بهترین کارگردانان تاریخ سینما رو از استاد بپرسید(به ترتیب اولویت) تا ما بدونیم چه فیلمهایی رو باید ببینیم. رتبه اول رو که میدونم هیچکاک هست. و دوم هم به احتمال زیاد جان فورد.
آیا امکانش هست که از استاد خواهش کنید تا چند کتاب خوب درباره درک و نقد داستان (در زمینه ادبیات) معرفی کنند؟
راستی چرا بخش معرفی کتاب برنامه هفت آغاز به کار نمی کند؟
سید جواد:
یادم است که ایشان یک بار کتاب "ادبیات چیست" سارتر را مهم تلقی کردند و خواندنش را لازم دانستند. به علاوه در جریان هستم اخیراً کتاب تازه منتشر شده "درسگفتار های نابوکوف" که درباره داستان نویسان روس و اروپایی است و با ترجمه فرزانه طاهری در دو جلد توسط انتشارات نیلوفر منتشر شده است را خریداری کرده اند و آن را کتاب مهمی می دانند. این البته در حالی است که ایشان با تعدادی از نقد های نابوکوف موافق نیستند و یا به برخی از آنها نقد هایی وارد می دانند.
درباره بخش معرفی کتاب هم همه چیز وابسته به آقای افخمی و تصمیم گریر های ایشان است.
در پاسخ به دوست گرامى -سیاوش-
صحبتى که فرمودید خاص نظر شخص شما نیست. بنده شاهد هستم که بسیارى از هنر دوستان و هنر جویان این نسل به شدّت از اصغر فرهادى و آثار وى دفاع میکنند و از ایشان یک افسانه ى زنده میسازند. حال لازم دونستم که در این باب اندکى روشنگرى انجام بدم. به عقیده حقیر هیچکس نباید اجازه دهد که دیگران به جاى او فکر کنند. چرا فیلم میبینیم؟ چرا کتاب میخوانیم یا موسیقى گوش میدهیم؟ جز براى لذّت بردن بى واسطه از طریق حسّ؟ پس چطور ممکن است هنگامى که میخواهیم با یک اثر هنرى روبرو شویم و خودمان از آن لذّت ببریم اجازه میدهیم که نظر دیگران روى درک ما اثر بگذارد و مرعوب نام سازنده و جوایز بین المللى میشویم؟ متاسفانه موج فیلمسازى فرهادى به موج فیلمسازى کیارستمى در دهه ى هفتاد و مهرجویى در دهه ى شصت شبیه است. دلیل آن هم دغدغه ى جایزه و تایید شدن است نه دغدغه ى مخاطب.
در مورد اصغر فرهادى باید عرض کنم که ایشان بعد از فیلم (جدایى) دیگر به هیچ وجه دغدغه ى مخاطب ندارند.حتى دغدغه ى سینما هم ندارند. پس چرا فیلم میسازند؟ به دلیل کسب جایزه و تایید شدن. ایشان طبق گفته خودشان به شدت به (سه گانه کیشلوفسکى) علاقه مندند. پس میروند پاریس و آنجا یک ملودارم خانوادگى میسازند. این که فیلمى بسازیم مانند فیلم محبوبمان تا از طریق شباهت فیلم مان با فیلم محبوبمان، خودمان را با فیلمساز محبوبمان یکى بدانیم آیا به خودارضایى ذهنى شبیه نیست؟
اما (گذشته) توفیقى کسب نکرد. در نتیجه فرهادى دست نگه داشت و دو سال صبر کرد. اکنون میخواهم یک پیش بینى انجام بدهم. فیلم (بردمن) سال گذشته جایزه بهترین تصویر سال را از آن خود کرد. فیلمى که در جریان یک اجراى تئاتر میگذشت. در حال حاضر هم فرهادى مشغول ساختن فیلم (فروشنده) است که دست بر قضا در جریان یک اجراى تئاتر میگذرد. خُب بنظرتان این شبیه سازى چگونه ظرف کمتر از یکسال اتفاق مى افتد؟ جز براى این است که فرهادى باز هم دلش جایزه و تعریف و ستایش میخواهد؟
اما در مورد حرص خوردن جناب فراستى حق با شماست. ایشان حرص میخورند که چرا با گذشت حدود هفتاد سال هنوز هیچکس به فکر سینماى ملّى نیست. ایشان از این بابت ناراحتند که چرا اینقدر فیلمهاى تقلیدى و بى مسئله تولید و اکران میشود. ناراحتى ایشان از بابت وجود سینماى خنثى و ضد اقتصادى دولتى ست. بله ناراحت میشوند چون مسئله سینما و مخاطب سینما دارند. اگر غیر از این بود این تعداد کتاب مفید و ارزشمند در مورد سینما و سینماگران بزرگ در نمى آوردند. تا کنون یکى از آنها را مطالعه کرده اید؟
کاهانى در فیلمهایى که ساخته یک بند به جشنواره هاى فرنگى باج میدهد. با این وجود هر حرفى که دلش میخواهد میزند و آخر سر هم ژست طلبکارانه و اپوزوسیون میگیرد و با تمام وجود علیه شخص مسئولین فرهنگى کشور (وزیر ارشاد و معاونت سینمایى و ...) مصاحبه میکند. کوچکترین انتقادى را هم بر نمى تابد و بى شرمانه اتهام وارد میکند. به نظرم این طرز رفتار بوى بیمارى و عقده خود کم بینى میدهد.
اما در پایان، ناگفته نماند که جناب فراستى آثار فیلمسازان را نقد میکند اما فیلمسازان خود جناب فراستى را.
در پاسخ به دوست گرامى -على-
لطفا نقد جناب فراستى به فیلم (بچه هاى بد) که در کتاب لذّت نقد به چاپ رسیده است را مطالعه بفرمایید. در این نقد به فیلم (راننده تاکسى) در حد چند جمله پرداخت شده است.
در پاسخ به دوست گرامى -عاى-
بنده نظر ایشان را در مورد فیلم (مارمولک) در قسمت نظرات پست هاى پایین تر منعکس کرده ام.
سلام . یه سوال داشتم ازتون. آقای فراستی تا حالا توی کتاب یا مجله ای به نقد فیلم راننده تاکسی اسکورسیزی پرداختن ؟ اگه نه لطفا از قول ما ازشون خواهش کنید یه نقد پر و پیمون درمورد این فیلم بنویسن و توی اینجا یا سایتشون قرار بدید. اگر هم زمان نوشتن ندارن میشه صدا را ضبط کرد کامل و برای مکتوب کردنش اگر شما هم وقت ندارید بنده خودم میتونم انجام بدم.
ممنون
سید جواد:
سلام.
چشم. حتماً با ایشان مطرح می کنم.
نظر استاد درمورد فیلم مارمولک چیست؟
سید جواد:
در حال حاضر بنده چیزی از نظر ایشان درباره فیلم مذکور به یاد ندارم. اگر دوستان چیزی می دانند لطف کنند و پاسخ این دوست مان را بدهند.
خیلی خوشحالم که استاد فرهادی اصلا عین خیالشم نیست و به یاوه گویی های تو اون استاد قلابیت فراستی هیچ توجهی نمیکنه
بعد از این همه سال مزرف گویی فراستی جز حرص خوردن چه چیز دیگه نصیبش شد؟؟یاد حرف کاهانی می افتم که گفت فراستی بیماره و عقده خود کم بینی داره
امیدوارم شهامت اینو داشته باشی و نظرم رو منتشر کنی.
سید جواد:
ما در این وبلاگ تا به حال تمام کامنت ها را منتشر کرده ایم چون هم از جناب فراستی آموخته ایم و معتقدیم که همه حق نظر دادن دارند حتی اگر با ما مخالف باشند و هم از آنجایی که سعی می کنیم برای حرف هایمان همیشه استدلال داشته باشیم، ترس این را نداریم که با کوچکترین نظر مخالفی، بنیان نظراتمان بلرزند. البته همواره هم به دیگران توصیه کرده ایم که از توهین بپرهیزند و در عین حال صریح ترین نظرات خود (موافق یا مخالف) را بیان کنند و هم خودمان تلاش کرده ایم که عامل به این حرف باشیم. بنابراین نظر شما را نیز هم منتشر می کنیم و هم از این طریق آن را به نقد می گذاریم.
امروز اقای فراستی شهر ما بودن،رشت،واسه نقد ایننراستلار
خیلی بد بود امروز،کلا فک نکم قسم نقد فیلم به یک ساعت کشیده باشه!
انگار مسولای دانشگاه ازاد فقط میخواستن یک کاری کرده باشن و چند تا عکس بگیرن دور همه و همین!
بچه های دانشگاه ازادم که...
فقط تو رو خدا یجوری به استاد برسونین که رشتی ها همه اینجطوری که امروز دیدین نیستن
سید جواد:
چشم. صحبتتون را به گوش جناب فراستی می رسانم. درباره اون موضوع هم راستش فراموش کردم، اما حتماً همین امروز فردا با ایشان مطرح می کنم. شرمنده.
سلام. میخواستم بپرسم در بخش نقد برنامه هفت به جز کامیار محسنین و جواد طوسی و امیر پوریا از چه منتقدان دیگه ای استفاده میشه؟
سید جواد:
سلام.
برای افراد خاصی برنامه ریزی نشده است. جناب فراستی هر هفته برای هفته آینده تصمیم گیری و برنامه ریزی می کنند.
سلام.خسته نباشید
من ی خبر بهم رسید امروز خیلی خوشحالم جایی پیدا نکردم اومدم اینجا خوشحالیمو بروز بدم...
فردا استاد میاد شهر ما،رشت
نقد اینتراستلار...خوشحالم دیگه الان.همین
راستی اقای سید جواد قرار بود راجع به موضوعی با استاد صحبت کنید...
سلام جناب یوسف بیک
با توجه به اهمیت این ایام میخواستم بدونم مداح مورد علاقه استاد و جنابعالی کیه؟
سید جواد:
سلام.
استاد را نمی دانم ولی شخصاً هیچ مداحی را به عنوان "مداح مورد علاقه" دوست ندارم.
سلام دوستانی که دیشب نقد هفت رو دیدن لطفا بگن چه فیلمهایی رو نقد کردن, چون مثل اینکه برنامه عوض شده بود . ممنون
سید جواد:
پرویز - inside out
سلام
پیشنهاد میکنم فایل pdf بعضی از کتاب های استاد که دیگر چاپ نمی شود و نخواهد شد مثل چاپلین و کودک و جنگ و غیره رو توی وبلاگ بذارید. لطفا با استاد در میون بذارید.
ممنون.
سید جواد:
سلام.
چشم، مطرح می کنم. اما از این مطلب هم مطلع باشید که جناب فراستی در صدد تجدید چاپ برخی از این آثار قدیمی نیز هستند.
سلام اقا سید جواد
میخواستم بدونم تظر استاد در مورد اثار اگاتا کریستی چیه؟
خیلی ممنون
سلام
مصاحبه کاربران کی انجام میشود؟؟ آخه قرار بود هر فصل یه مصاحبه انجام بشه ، چه اتفاقی افتاد؟
سید جواد:
سلام.
پیش از این مفصلاً در کامنت ها در این باره بحث شده است که می توانید مراجعه بفرمایید. اما اجمالاً عرض می شود که این بخش فعلاً بنابر خواست استاد غیرفعال است.
سلام اقا سید جولد
نظر استاد مثبته راجع به کتاب؟
سید جواد:
سلام.
بله.