سلام و عرض ادب
علت ورود استاد به فضای تفریحی و غیر رسمی و غیرجدی اینستاگرام چه بوده؟
با وجود این که همه ی کارهای اینستاگرام را در وبلاگ هم میشد انجام داد،با این مزیت که محدودیت های ابعاد عکس و مدت زمان فیلم را هم نداشت و مخاطبان جدی استاد نیز به وبلاگ می آیند و امکان ارسال نظرات و کنترل آنها نیز وجود دارد.
سپاس
سید جواد: سلام و عرض احترام. دلیلش را نمیتوانم توضیح دهم.
با سلام نظر استاد فراستی را میخواستم در مورد فیلم ساعت 5عصر آقای مهران مدیری ممنونم؟؟؟
سید جواد: سلام. نظرشان منفی است. تا به حال هم فقط یک بار درباره این فیلم سخن گفتهاند و آن هم در آخرین پست اینستاگرامشان بوده است:
«قطعاً این حرف که این سینما -دولتی٬ نیمهدولتی- از قماش تابستان داغ٬ پنج عصر٬ رگ خواب٬ مالاریا و ... فرسنگها با سینما فاصله دارد و در شأن این ملت نیست٬ حرف درستی است. و باید آرامآرام -و اگر به من باشد بسرعت- فکری جدی کرد در حذف سوبسید -و رانتخواران- سینمای ایران٬ و حرکت در جهت سینمای غیردولتی. اکران #فیلم_خارجی اولین قدم در این مسیر است. چراکه زیباییشناسی آسیبدیدهی مخاطب توسط این سینمای باسمهای دولتی٬ احتیاج به ترمیم دارد. اکران فیلم خارجی روز٬ که حداقل سرگرمی است؛ و اکران محدودتر فیلمهای کلاسیک جهان٬ که زیباییشناسیمان را تربیت میکند٬ ما را به یاد سینما میاندازد و پردهی عریضش٬ که با فیلمهای سینمای ایران به بوتهی فراموشی سپرده شده.»
سلام دنبال لیست کاملی هستم که فیلمهای کلاسیک مد نظر استاد رو پوشش بده. میشه اسامی و نام کارگردانها رو در یک فایل ورد بنویسید و لینک آپلودش رو در پاسخ به من بفرستید. چون در وبلاگ به صورت پراکنده موجودند و من میخوام لیست کاملی داشته باشم و شروع کنم به دیدن.
سید جواد: سلام. ایشان فیلمسازان مورد تأید خودشان ا نام بردهاند که لیستش در اولین پست وبلاگ موجود است. با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید به لیست فیلمهای این فیلمسازان برسید.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیز_محمد_:
از گوگول دو کار خوندم.
بازرس(نمایشنامه) :بی مزه نیست.ارزش یک بار خواندن را دارد.ولی ابدا درخشان نیست.
مردگان زرخرید : شروع خوبی دارد ولی رفته رفت افت میکند.
اگر سخت گیری نکنم, ارزش یک بار خواندن را دارد.
سلام سیدجواد عزیز
میخواستم نظرتون رو در مورد گوگول بدونم و اینکه چه کتاب هاییش رو توصیه میکنین
خیلی خیلی ممنونم
سید جواد: سلام. نویسندهی کاردرستی است که باید تمام آثارش را خواند، هرچند که «شنل» (یا «پالتو» یا «ردا») در میان آثارش، به قول معروف، سری از سرها سوا است.
خیلی دلم برای آقای فراستی و نقد هاش تنگ شده. لطفا حتما کاری کنید که بشه مجله رو اینترنتی خریداری کرد. میتونن از طاقچه هم استفاده کنن، اونجا دیگه نمیشه فایل رو از یک گوشی به گوشی دیگه انتقال داد.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیز_حمید_:
فیلم فارغ التحصیل از مایک نیکولز , فیلمِ خوبی نیست..
بعید میدونم اگر روزی جناب یوسف بیک فیلم رو ببینند ,با من هم نظر نباشند.
هنر٬ هم در منش و بینش٬ و هم در فرهنگ٬ باید ملی باشد -در ناخودآگاهی و در خودآگاهی-.
آنچه هنرمند راستین همچون «فرد» در خود میآزماید٬ به یاری هنرش٬ به پدیدهای خودبسنده٬ فراگیر و ملی -با تخیل و خودِ ملی- و بعد احیاناً جهانی دگرگون میشود و دگرگون میکند.
از ملی است که به جهانی میشود رفت و از جهانی به ملی بازگشت.
سمتگیری ملی اساساً امری کوششی نیست. باید به شیوهای درونی -و ناخودآگاه- بر اساس و پایهی فردیت -و خودآگاهی- هنرمند٬ در اثر هنریاش نمایان شود؛ تا برانگیزاند.
ویژگیهای ملی در قالب فرم ملی بیان میشود٬ نه ماهیت.
مسعود فراستی
۱۲ شهریور ۹۶
سلام . اگر امکان داره نظر جناب فراستی رو در مورد فیلم رستگاری شوشنک ( The Shawshank Redemption ) بنویسید
سید جواد: سلام. نظرشان منفی و امتیازشان صفر است. معتقد هستند که فیلم فاقد تعلیق و مفهومزده است. در این مفهومزدگی نیز به هر مفهوم نوکی میزند و به سرعت از آن میگذرد و آن را در پیشپا افتاده ترین شکل ممکن نشان میدهد و از این بابت مفاهیم را هم مبتذل میکند.
Psycho را روانی ترجمه کنیم صحیح تر نیست؟ البته بعضی جاها بیمار روانی هم گفته میشود.
همچنین به جای "مرد عوضی" گفته بشه "مرد اشتباهی" مناسب تر نیست؟
به خاطر کاربرد چند منظوره از عوضی. عوضی دیگه بیشتر در قشر زحمت کش فحش دهندگان استفاده میشود.
......................
در مورد سینمای پازولینی موافق استفاده از چرت و پرت نیستم. پازولینی برای من هرگز فیلمساز خوبی نبوده و الان دیگه واقعا کهنه شده - غیر از یک فیلم با ارفاق متوسط خوب و دو سه فیلم متوسط و یک فیلم ضعیف ولی معروف و به شدت قابل بحث و مهم یعنی سالو. - مدیومش سینما نیست. نوشته های خوب و جدی ای دارد.
در مورد دوستان مفهوم زده کاملا موافقم ولی چرت و پرت را ابدا نیستم.
سید جواد: به لحاظ لغوی، فقط ترجمهی «روانی» صحیح است (حتی نه "صحیحتر")، اما از قدیم که فیلم دوبله شد، با توجه به فحوای فیلم آن را «روح» هم نام گذاشتند. دربارهی Wrong Man هم با شما موافقم. البته هم با نظر به معنای لغوی و هم با توجه به فحوای فیلم، بنده نام «آدم اشتباهی» را ترجیح میدهم.
توی یک شماره از مجله به نظرم اگر صلاح میدونن به چرت و پرت های پازولینی بپردازن آقای فراستی . دوستان مفهوم زده خودشون رو کشتن از بس پازولینی پازولینی کردن
سلام. فیلم روانی هیچکاک چرا در لیستی که در اون عکس فیلم ها و کارگردان های برتر از نظر آقای فراستی هست ، نیستش؟ آخه در برنامه ای شنیدم که ایشون سایکو رو جز شاهکار های هیچکاک نام برد
سید جواد: سلام. فیلم Psycho هیچکاک را بعضیها «روانی» ترجمه کردهاند و بعضیها «روح». جناب فراستی نام «روح» را در لیست قرار دادهاند.
سلام بر دوست خوبم جواد یوسف بیک
واقعا نظرشان در مورد سینمای ساموئل فولر مثبت نیست؟
شابرول که کهنه شده ولی فولر به نظرم هنوز مونده. خوبم مونده. فیلمساز به این قدرتمندی.
موندم چرا مثبت نیست؟ آخه چرا؟
ای بابا...
لازم شد برم کافه ژی برای دعوا !!
نوشتی بین ساعت 10 تا 13 به احتمال زیاد کافه شلوغ نیست. از این به بعد همه بین 10 تا 13 میریم اینم به احتمال زیاد شلوغ میشه
باز هم سپاس بابت وقتی که گذاشتی.
کمی در پاسخگویی عجله کردی جواد جان و همین موضوع، کمی بغض آورد.
اکثر عرایض کامنت قبل بنده به صورت کلی گفته شد و ربطی به صحبت قبلتر ما نداشت.
اما، گفتی: «من لزومی نمیبینم که فرم دیالوگم با او همانند مخاطبی جدی باشد.»
این جمله شما یعنی واکنش محض.
کنش چیز خوبیست. متوجه اش شویم.
در برخورد مستقیم با شخص، ابتدا، کاری به فرم و ریخت صحبتش ندارم و تنها به خواسته او توجه دارم. و پاسخ او را میدهم(چه فرمش درست باشد چه نباشد). حل میکنم مسئله اش را، اگر بدانم. اگر اینگونه بنگریم آن جمله شما خیلی صحیح نیست(حداقل در گام نخست). اگر گفته شد باب گفتگو را بگشاییم و «ارجاع ممنوع»، صرفا از این جهت بود که در وهلهٔ اوّل پاسخ بدهیم و کاری نداشته باشیم که او جدیست یا شوخیست.
میدانم که گفتی بعضی مسائل دشوار است که باز تکرار شوند.
اما ای کاش میشد.
سید جواد: در بارهی واکنش محض و باقی مسائل با هم اختلاف نظریم داریم، اما فکر میکنم که بنده اضافه بر آنچه عرض کردهام، چیزی برای گفتن ندارم.
دو دلیل برای ذکر این نکته داشتم:
1. علاقه به مخاطبم.
2. درک بالای مخاطبم.
(البته این رو هم در گوشی! عرض میکنم که اگر درجا پاسخ کاربر داده نشود ممکن است به دلیل تنبلی مخاطب و عدم پیگیری جدی او در آن موضوع، مسأله برایش لاینحل بماند و آنقدر نَرَسد به حیرتش تا خنثی شود و بی دغدغه بماند .)
امید است که مخاطبان این بستر با حلاوت بیشتری پیگیر باشند. و سطح کیفیِ نظرات بالا رود.
در حال حاضر نظرات خروجی کافی ندارد و نمیتوانند منشأ آثار مطلوب واقع شوند.
اگر سائل را به حال خود رها کنیم و متفرقش سازیم، گفتگو تشکیل نمیشود.
و بد جامعه ایست، جامعه ای که در آن دیالوگ برقرار نشود؛تعالی یافت نمیشود در آن اجتماع.
تا میتوانیم گفتگو را علم کنیم که سخن فصل ممتاز ماست.
ارجاع ممنوع یوسف بیگ عزیز!
سید جواد: با «ارجاع ممنوع» به دلیل عرایض قبلیام، موافقتی صد در صدی ندارم. گفتگو و دیالوگ خوب است. من هم وقتی در جواب برخی کامنتها، 12 صفحه A4 مطلب مینویسم، یعنی پرچمدار دیالوگ هستم ولی طرف مقابل هم اگر به قول شما، تنبل است یا جدّی نیست، من لزومی نمیبینم که فرم دیالوگم با او همانند مخاطبی جدی باشد.
سلام خسته نباشید. من یک فایل سینما صامت رو از شبکه ما توی گروه مسعود فراستی خریدم. الآن متوجه شدم آقای فراستی راضی به انتشار اونا نبوده. درست میگم؟؟ یا شیخ، الآن تکلیف ما چیه ؟؟؟
سید جواد: سلام. شما که نمیدانستید. بنابراین، الآن اشکالی ندارد. فقط شما جایی منتشرش نکنید. سپاسگزارم.
ممنون از شما بابت وقتی که برای پاسخ گذاشتی.
اما یک نکته هم از روی علاقه میگم؛ چرا وقتی کاربری سوالی میپرسه که قبلا در یه پست دیگه ای جوابشو دادین ارجاعش میدین به همون جا؟ و میگین قبلا پاسخ داده شده و مراجعه کنید به پست مربوطه. یعنی کسی که این سوال رو پرسیده باید بره و تک تک نظرات همه پست ها رو بخونه تا به جوابش برسه؟ جناب جواد شما که جواب را میدانی در لحظه ارائه بده. بر طبق موازین اگر بخوام پرسشی مطرح کنم میگم که: تو خود چگونه میپسندی رفتار غیر را بر خود؟
سید جواد: سلامت باشید. بسیاری از مواقع، پاسخها مفصل هستند و تکرار دوبارهی آنها نزدیک به غیرممکن است. بنده اینگونه پاسخها را ارجاع میدهم، وگرنه بارها و بارها پیش آمده که سؤالاتی تکراری را که پاسخشان مجمل است، چندین باره پاسخ دادهام. البته انکار نمیکنم که گاهی هم، به ندرت، به دلیل ضیق وقت شخصی، از ارائهی چندبارهی پاسخهای کوتاه نیز باز ماندهام. بابت این موارد، البته، عذرخواهی میکنم و بابت تذکّرتان از شما سپاسگزارم. ان شاء الله که تعداد این موارد اشتباه در آینده کاهش پیدا کنند.
سلام جناب جواد
خواستم بدونم شما اطلاع داری که در چه تایمی از روز میتونم برم کافه که هم خلوت باشه و هم بتونم با جناب فراستی خصوصی صحبت کنم؟ ایشون چه ساعاتی رو در کافه حضور دارن؟
سپاس از شما
سید جواد: سلام. ایشان از صبح اول وقت کافه هستند. صبحها هم کافه معمولاً خلوتتر است. اگر بین ساعات 10 تا 13 بروید، به احتمال زیاد هم کافه شلوغ نیست، هم جناب فراستی کارهایشان را کرده و وقت آزاد دارند.
سلام. خسته نباشید.
به شدت منتظر مجلهی فرم و نقد هستم. فقط لطفاً کاری کنید ما ها که در شهرستانها زندگی میکنیم بتونیم این مجله رو تهیه کنیم و استفاده کنیم. (حالا با خرید اینترنتی یا اینکه به شهرستانها هم ارسال بشه یا اینکه فایل epubـش رو به فروش بذارین در نرمافزارهای کتابخوان)
با تشکر فراوان.
یا علی.
سید جواد: سلام. حتماً همینطور خواهد بود، ان شاء الله.
سلام سید جواد ؟ احوالاتت چطوره ؟
اطلاع ندارید مجله آقای فراستی رو اینترنتی هم میشه خرید یا خیر؟ وجود لیست امتیازدهی توی مجله هم قطعا به فروش بیشترش کمک میکنه
خطاب به دوستی که نظر آقای فراستی در مورد موریکونه پرسیده بود : از نظر ایشان موریکونه موسیقی ساز متوسطی هست
سید جواد: سلام. فعلاً بحث فروش اینترنتی مجله معلوم نیست. اگر وضعیتش مشخص بشود، حتماً اطلاع رسانی خواهیم کرد. لیست امتیازدهی هم ابداً در مجله وجود نخواهد داشت.
سلام . یه سوال دارم ازتون. آیا باز هم مجموعه هایی مثل سینمای صامت رو واسه فروش میذارید؟ به نظرم خیلی مفیده و افراد بیشتری میتونن از صحبت های آقای فراستی استفاده کنن. لطفا با ایشون در میون بذارید.
سید جواد: سلام. ما هیچ مجموعهای را برای فروش نگذاشته بودیم؛ صفحات مجازی این کار را کرده بودند که مورد تأیید جناب فراستی نیز نبود. البته در آینده برخی از فایلها با تأیید ایشان برای ارائه به مخاطبین آماده خواهد شد.
خیالتون راحت شد؟ آره راحت شد؟ هفت رو تعطیل کردید جمعه شب های ما رو نابود کردید. مگه ما چی می خواستیم از شما؟ ما فقط به عشق مسعود فراستی جمعه شب ها می نشستیم پای تلویزیون تا بحث و جدل و جنجال رو تماشا کنیم. برای چی تعطیلش کردید ترسوها؟ به خدا در تمام این مدتی که بهروز افخمی و فراستی هفت رو دوباره زنده کردند به این فکر می کردم که نکنه دوباره تعطیل بشه. همش از همین می ترسیدم و بالاخره اون چیزی که نیاید به سر طرفدارهای هففت اومد. آقای افخمی برای چی هفت رو تعطیل کردی؟ به قرآن من که دیگه تحمل بازگشت مجری شبیه گبرلو رو ندارم. اگه با عوامل هفت مثل آقای افخمی و فراستی ارتباط دارید بهش بگین خیلی نامردید. خیلی که حرف دل هواداران هفت براتون مهم نیست و همینطوری میذارید میرید. ما تو دعواهای شما با بازیگران و کارگردانان پشت شما بودیم ولی شما ما رو رها کردید
سید جواد: شما مثل اینکه حواستان نیست که پروژههای تولیدی تلویزیون و هر پروزهی دیگری اساساً بر مبنای یک قرارداد انجام میشوند. قراردادی مابین تهیه کننده و کارگردان که در آن مدت معینی برای انجام کار مشخص میشود. طبیعی است که مدت قرارداد هرکسی با تلویزیون؛ از جملهی آقای افخمی، تا ابد الدهر نیست و بالاخره روزی تمام میشود. قرارداد این گروه هم با تلویزیون تا آخر سال 95 بود. بعد از آن نیز، هم تلویزیون دیگر تمایلی به تمدید قرارداد نداشت، هم آقای افخمی که فیلمساز است، میخواست فیلمش را بسازد و هم آقای فراستی میخواست مجله منتشر کند. بنابراین هر انسانی با توجه به هزار و یک مسأله- که فقط یکی از آنها دلبخواه های من و شماست- برنامههای زندگی و کار خود را تنظیم میکنند.
سلام اقا سید جواد
در نقدى که شما به فیلم نفس از نرگس ابیار نوشتید و در ضد یادداشتی که استاد فراستی به اىن فیلم نوشتن یک نکته بارز بود و اون اشاره هر دو شما به ضد جنگ بودن نرگس ابیار بود هم در این فیلم و هم در فیلم قبلی میشه دلیل این موضوع رو کمی برام توضیح بدید در پاسخ همین کامنت ممنون میشم
من خودم از هر دو فیلم بدم میاد اما این نکته که عرض کردم که تو نقدهاى شما بود هنوز به طور کامل برام روشن نشده واىه همین خواهش کردم کمی توضیح بدید ممنون میشم:
سید جواد: سلام. بنده مفصلاً و مشروحاً در همان نقدها توضیحاتی- بعضاً پلان به پلان- دادهام. دیگر واقعاً ریزتر از آن نمیتوانم توضیح دهم. فکر میکنم با مطالعهی مجدد و دقیق همان مطالب به پاسخ خود برسید.
تبریک!
الان رویه ای که در پیش گرفتند و هر چند وقت یکبار کتاب جدیدی در صفحه ی اینستا قرار می ذهند بسیار عالی است. از ایشون خواهش کنید این کار را ادامه دهند.
سلام سید جان یه لطف میکنید وضعیت اینستاگرام رو کامل مشخص کنید ینی پیج قبلی هیچ ربطی به استاد نداشت؟ کانال تلگرام چطور؟
محسن باقری هرابرجانی کیه سید محسن باقری کیه
سید جواد: سلام. وضعیت را خود جناب فراستی در ویدیویی که در صفحهی اینستاگرام موجود است، توضیح دادهاند. تا پیش از این، ایشان مستقیماً ورود و نظارتی بر شبکههای مجازی نداشتند. بنابراین، یکی از دوستان، آقای سید محسن باقری، زحمت کشیدند و به صورت داوطلبانه شبکههای مختلف مجازی را (اینستاگرام، تلگرام، آپارات، شبکهی ما) راهاندازی کردند و دورادور با جناب فراستی نیز در ارتباط بودند و از ایشان بابت معتبر بودن صفحات تأییدیه گرفته بودند. اما به دلیل همان عدم نظارت مستقیم از سوی آقای فراستی، برخی از مطالبی که در آن صفحات منتشر میشد، مورد پسند، پذیرش و تأیید جناب فراستی نبود. این موارد، در ادامه، به اختلاف نظراتی- بعضاً جدی- بین آقای باقری و جناب فراستی منجر شد. نهایتاً آقای فراستی تصمیم گرفتند که خودشان، با نظارتی مستقیم، وارد عرصه شوند و یک صفحهی رسمی تأسیس کنند. طبیعتاً با تأسیس این صفحه، ایشان دیگر صفحات و کانالهای پیشین را مورد ارجاع و تأیید صد در صد خود نمیدانند و از این پس، در فضای اینترنت و مجازی، تنها همین صفحهی رسمی در اینستاگرام، وبلاگ حاضر و وبسایت رسمیشان را معتبر میدانند.
آقای محسن باقری هرابرجانی نیز یکی دیگر از شاگردان جناب فراستی هستند که در برههای خاص، به دلیل تشابه اسمی با آقای سید محسن باقری، دچار مشکلاتی با ایشان شده بودند.
سلام و عرض ادب
علت ورود استاد به فضای تفریحی و غیر رسمی و غیرجدی اینستاگرام چه بوده؟
با وجود این که همه ی کارهای اینستاگرام را در وبلاگ هم میشد انجام داد،با این مزیت که محدودیت های ابعاد عکس و مدت زمان فیلم را هم نداشت و مخاطبان جدی استاد نیز به وبلاگ می آیند و امکان ارسال نظرات و کنترل آنها نیز وجود دارد.
سپاس
سید جواد:
سلام و عرض احترام.
دلیلش را نمیتوانم توضیح دهم.
سلام فکری برای ساخت یک کانال تلگرامی هم برای استاد فراستی دارید.
سید جواد:
سلام.
فعلاً خیر.
با سلام نظر استاد فراستی را میخواستم در مورد فیلم ساعت 5عصر آقای مهران مدیری ممنونم؟؟؟
سید جواد:
سلام.
نظرشان منفی است. تا به حال هم فقط یک بار درباره این فیلم سخن گفتهاند و آن هم در آخرین پست اینستاگرامشان بوده است:
«قطعاً این حرف که این سینما -دولتی٬ نیمهدولتی- از قماش تابستان داغ٬ پنج عصر٬ رگ خواب٬ مالاریا و ... فرسنگها با سینما فاصله دارد و در شأن این ملت نیست٬ حرف درستی است. و باید آرامآرام -و اگر به من باشد بسرعت- فکری جدی کرد در حذف سوبسید -و رانتخواران- سینمای ایران٬ و حرکت در جهت سینمای غیردولتی. اکران #فیلم_خارجی اولین قدم در این مسیر است. چراکه زیباییشناسی آسیبدیدهی مخاطب توسط این سینمای باسمهای دولتی٬ احتیاج به ترمیم دارد. اکران فیلم خارجی روز٬ که حداقل سرگرمی است؛ و اکران محدودتر فیلمهای کلاسیک جهان٬ که زیباییشناسیمان را تربیت میکند٬ ما را به یاد سینما میاندازد و پردهی عریضش٬ که با فیلمهای سینمای ایران به بوتهی فراموشی سپرده شده.»
سلام دنبال لیست کاملی هستم که فیلمهای کلاسیک مد نظر استاد رو پوشش بده. میشه اسامی و نام کارگردانها رو در یک فایل ورد بنویسید و لینک آپلودش رو در پاسخ به من بفرستید. چون در وبلاگ به صورت پراکنده موجودند و من میخوام لیست کاملی داشته باشم و شروع کنم به دیدن.
سید جواد:
سلام.
ایشان فیلمسازان مورد تأید خودشان ا نام بردهاند که لیستش در اولین پست وبلاگ موجود است.
با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید به لیست فیلمهای این فیلمسازان برسید.
نظر آقای فراستی نسبت به انیمه های ژاپنی چیه ؟ آثار شاخصشون مثل کارای میازاکی و ... ؟
سید جواد:
نظرشان مشخصاً درباره میازاکی منفی است.
نظر ایشان در مورد دن کیشوت سروانتس و داستانهای ابراهیم گلستان چیست؟
سید جواد:
نظرشان دربارهی ابراهیم گلستان را نمیدانم ولی ءدن کیشوت» را تنها اثر خوب سروانتس میدانند.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیز_محمد_:
از گوگول دو کار خوندم.
بازرس(نمایشنامه) :بی مزه نیست.ارزش یک بار خواندن را دارد.ولی ابدا درخشان نیست.
مردگان زرخرید : شروع خوبی دارد ولی رفته رفت افت میکند.
اگر سخت گیری نکنم, ارزش یک بار خواندن را دارد.
سلام سیدجواد عزیز
میخواستم نظرتون رو در مورد گوگول بدونم و اینکه چه کتاب هاییش رو توصیه میکنین
خیلی خیلی ممنونم
سید جواد:
سلام.
نویسندهی کاردرستی است که باید تمام آثارش را خواند، هرچند که «شنل» (یا «پالتو» یا «ردا») در میان آثارش، به قول معروف، سری از سرها سوا است.
خیلی دلم برای آقای فراستی و نقد هاش تنگ شده. لطفا حتما کاری کنید که بشه مجله رو اینترنتی خریداری کرد. میتونن از طاقچه هم استفاده کنن، اونجا دیگه نمیشه فایل رو از یک گوشی به گوشی دیگه انتقال داد.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیز_حمید_:
فیلم فارغ التحصیل از مایک نیکولز , فیلمِ خوبی نیست..
بعید میدونم اگر روزی جناب یوسف بیک فیلم رو ببینند ,با من هم نظر نباشند.
هنر٬ هم در منش و بینش٬ و هم در فرهنگ٬ باید ملی باشد -در ناخودآگاهی و در خودآگاهی-.
آنچه هنرمند راستین همچون «فرد» در خود میآزماید٬ به یاری هنرش٬ به پدیدهای خودبسنده٬ فراگیر و ملی -با تخیل و خودِ ملی- و بعد احیاناً جهانی دگرگون میشود و دگرگون میکند.
از ملی است که به جهانی میشود رفت و از جهانی به ملی بازگشت.
سمتگیری ملی اساساً امری کوششی نیست. باید به شیوهای درونی -و ناخودآگاه- بر اساس و پایهی فردیت -و خودآگاهی- هنرمند٬ در اثر هنریاش نمایان شود؛ تا برانگیزاند.
ویژگیهای ملی در قالب فرم ملی بیان میشود٬ نه ماهیت.
مسعود فراستی
۱۲ شهریور ۹۶
https://www.instagram.com/p/BYlg5m9A6RF/?taken-by=massoudfarassatiofficial
سلام. اولین شماره ی مجله در چه تاریخی منتشر میشه؟
سید جواد:
سلام.
اوایل مهرماه.
سلام
سید جان آی پی را چگونه تشخیص میدهید؟
در بلاگفا و اسکای بلاگ جای خاصی برای مشخص شدن ای پی وجود دارد؟
سید جواد:
سلام.
هم در بلاگ اسکای آی پی ها نمایش داده میشود، هم ابزارکهایی برای این منظور موجود است و هم راههای دیگر برای تشخیص آی پی وجود دارد.
سلام سید جواد.
نظر جناب فراستی و شما در مورد فیلم the graduate 1967 چیه؟
ممنون.
سید جواد:
سلام.
من ندیدهام. نظر ایشان را هم نمیدانم.
سلام اقا سید جواد
درست می فرمودید مطالعه مجدد ان نقد به جواب مورد نظر نزدیکم کرد
ممنون
سید جواد:
سلام.
خواهش میکنم.
اسم مجله شون چیه؟ چاپ میشه ما بخریم؟
سید جواد:
«فرم و نقد».
بله، قاعدتاً چاپ میشود و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
سلام . اگر امکان داره نظر جناب فراستی رو در مورد فیلم رستگاری شوشنک ( The Shawshank Redemption ) بنویسید
سید جواد:
سلام.
نظرشان منفی و امتیازشان صفر است. معتقد هستند که فیلم فاقد تعلیق و مفهومزده است. در این مفهومزدگی نیز به هر مفهوم نوکی میزند و به سرعت از آن میگذرد و آن را در پیشپا افتاده ترین شکل ممکن نشان میدهد و از این بابت مفاهیم را هم مبتذل میکند.
به آقای فراستی بگین هر کی مجری هفت شد دوباره شما باید منتقد همیشگی باشید. ما بدون شما هفت نمی بینیم. خواهشا بهشون بگید
سید جواد:
دیگه مجله وقتشان را گرفته و فرصت ندارند. به علاوه، تهیه کننده و مجری برنامه باید بخواهند، که نمیخواهند.
سید جواد در انگلیسی Psycho رو سایکو میخونن یا پسیکو ؟
سید جواد:
سایکو.
سلام سید
نوشته های پیشین استاد را دیگر کار نمیکنید؟
سید جواد:
سلام.
چرا، حتماً ادامه میدهیم. وقفهی موجود هم به دلیل اندکی مشغله بود.
Psycho را روانی ترجمه کنیم صحیح تر نیست؟ البته بعضی جاها بیمار روانی هم گفته میشود.
همچنین به جای "مرد عوضی" گفته بشه "مرد اشتباهی" مناسب تر نیست؟
به خاطر کاربرد چند منظوره از عوضی. عوضی دیگه بیشتر در قشر زحمت کش فحش دهندگان استفاده میشود.
......................
در مورد سینمای پازولینی موافق استفاده از چرت و پرت نیستم. پازولینی برای من هرگز فیلمساز خوبی نبوده و الان دیگه واقعا کهنه شده - غیر از یک فیلم با ارفاق متوسط خوب و دو سه فیلم متوسط و یک فیلم ضعیف ولی معروف و به شدت قابل بحث و مهم یعنی سالو. - مدیومش سینما نیست. نوشته های خوب و جدی ای دارد.
در مورد دوستان مفهوم زده کاملا موافقم ولی چرت و پرت را ابدا نیستم.
سید جواد:
به لحاظ لغوی، فقط ترجمهی «روانی» صحیح است (حتی نه "صحیحتر")، اما از قدیم که فیلم دوبله شد، با توجه به فحوای فیلم آن را «روح» هم نام گذاشتند. دربارهی Wrong Man هم با شما موافقم. البته هم با نظر به معنای لغوی و هم با توجه به فحوای فیلم، بنده نام «آدم اشتباهی» را ترجیح میدهم.
توی یک شماره از مجله به نظرم اگر صلاح میدونن به چرت و پرت های پازولینی بپردازن آقای فراستی . دوستان مفهوم زده خودشون رو کشتن از بس پازولینی پازولینی کردن
سلام. فیلم روانی هیچکاک چرا در لیستی که در اون عکس فیلم ها و کارگردان های برتر از نظر آقای فراستی هست ، نیستش؟ آخه در برنامه ای شنیدم که ایشون سایکو رو جز شاهکار های هیچکاک نام برد
سید جواد:
سلام.
فیلم Psycho هیچکاک را بعضیها «روانی» ترجمه کردهاند و بعضیها «روح». جناب فراستی نام «روح» را در لیست قرار دادهاند.
سلام بر دوست خوبم جواد یوسف بیک
واقعا نظرشان در مورد سینمای ساموئل فولر مثبت نیست؟
شابرول که کهنه شده ولی فولر به نظرم هنوز مونده. خوبم مونده. فیلمساز به این قدرتمندی.
موندم چرا مثبت نیست؟ آخه چرا؟
ای بابا...
لازم شد برم کافه ژی برای دعوا !!
نوشتی بین ساعت 10 تا 13 به احتمال زیاد کافه شلوغ نیست. از این به بعد همه بین 10 تا 13 میریم اینم به احتمال زیاد شلوغ میشه
باز هم سپاس بابت وقتی که گذاشتی.
کمی در پاسخگویی عجله کردی جواد جان و همین موضوع، کمی بغض آورد.
اکثر عرایض کامنت قبل بنده به صورت کلی گفته شد و ربطی به صحبت قبلتر ما نداشت.
اما، گفتی: «من لزومی نمیبینم که فرم دیالوگم با او همانند مخاطبی جدی باشد.»
این جمله شما یعنی واکنش محض.
کنش چیز خوبیست. متوجه اش شویم.
در برخورد مستقیم با شخص، ابتدا، کاری به فرم و ریخت صحبتش ندارم و تنها به خواسته او توجه دارم. و پاسخ او را میدهم(چه فرمش درست باشد چه نباشد). حل میکنم مسئله اش را، اگر بدانم. اگر اینگونه بنگریم آن جمله شما خیلی صحیح نیست(حداقل در گام نخست). اگر گفته شد باب گفتگو را بگشاییم و «ارجاع ممنوع»، صرفا از این جهت بود که در وهلهٔ اوّل پاسخ بدهیم و کاری نداشته باشیم که او جدیست یا شوخیست.
میدانم که گفتی بعضی مسائل دشوار است که باز تکرار شوند.
اما ای کاش میشد.
سید جواد:
در بارهی واکنش محض و باقی مسائل با هم اختلاف نظریم داریم، اما فکر میکنم که بنده اضافه بر آنچه عرض کردهام، چیزی برای گفتن ندارم.
دو دلیل برای ذکر این نکته داشتم:
1. علاقه به مخاطبم.
2. درک بالای مخاطبم.
(البته این رو هم در گوشی! عرض میکنم که اگر درجا پاسخ کاربر داده نشود ممکن است به دلیل تنبلی مخاطب و عدم پیگیری جدی او در آن موضوع، مسأله برایش لاینحل بماند و آنقدر نَرَسد به حیرتش تا خنثی شود و بی دغدغه بماند .)
امید است که مخاطبان این بستر با حلاوت بیشتری پیگیر باشند. و سطح کیفیِ نظرات بالا رود.
در حال حاضر نظرات خروجی کافی ندارد و نمیتوانند منشأ آثار مطلوب واقع شوند.
اگر سائل را به حال خود رها کنیم و متفرقش سازیم، گفتگو تشکیل نمیشود.
و بد جامعه ایست، جامعه ای که در آن دیالوگ برقرار نشود؛تعالی یافت نمیشود در آن اجتماع.
تا میتوانیم گفتگو را علم کنیم که سخن فصل ممتاز ماست.
ارجاع ممنوع یوسف بیگ عزیز!
سید جواد:
با «ارجاع ممنوع» به دلیل عرایض قبلیام، موافقتی صد در صدی ندارم.
گفتگو و دیالوگ خوب است. من هم وقتی در جواب برخی کامنتها، 12 صفحه A4 مطلب مینویسم، یعنی پرچمدار دیالوگ هستم ولی طرف مقابل هم اگر به قول شما، تنبل است یا جدّی نیست، من لزومی نمیبینم که فرم دیالوگم با او همانند مخاطبی جدی باشد.
سلام خسته نباشید. من یک فایل سینما صامت رو از شبکه ما توی گروه مسعود فراستی خریدم. الآن متوجه شدم آقای فراستی راضی به انتشار اونا نبوده. درست میگم؟؟ یا شیخ، الآن تکلیف ما چیه ؟؟؟
سید جواد:
سلام.
شما که نمیدانستید. بنابراین، الآن اشکالی ندارد. فقط شما جایی منتشرش نکنید.
سپاسگزارم.
ممنون از شما بابت وقتی که برای پاسخ گذاشتی.
اما یک نکته هم از روی علاقه میگم؛ چرا وقتی کاربری سوالی میپرسه که قبلا در یه پست دیگه ای جوابشو دادین ارجاعش میدین به همون جا؟ و میگین قبلا پاسخ داده شده و مراجعه کنید به پست مربوطه. یعنی کسی که این سوال رو پرسیده باید بره و تک تک نظرات همه پست ها رو بخونه تا به جوابش برسه؟ جناب جواد شما که جواب را میدانی در لحظه ارائه بده. بر طبق موازین اگر بخوام پرسشی مطرح کنم میگم که: تو خود چگونه میپسندی رفتار غیر را بر خود؟
سید جواد:
سلامت باشید.
بسیاری از مواقع، پاسخها مفصل هستند و تکرار دوبارهی آنها نزدیک به غیرممکن است. بنده اینگونه پاسخها را ارجاع میدهم، وگرنه بارها و بارها پیش آمده که سؤالاتی تکراری را که پاسخشان مجمل است، چندین باره پاسخ دادهام. البته انکار نمیکنم که گاهی هم، به ندرت، به دلیل ضیق وقت شخصی، از ارائهی چندبارهی پاسخهای کوتاه نیز باز ماندهام. بابت این موارد، البته، عذرخواهی میکنم و بابت تذکّرتان از شما سپاسگزارم. ان شاء الله که تعداد این موارد اشتباه در آینده کاهش پیدا کنند.
سلام جناب جواد
خواستم بدونم شما اطلاع داری که در چه تایمی از روز میتونم برم کافه که هم خلوت باشه و هم بتونم با جناب فراستی خصوصی صحبت کنم؟ ایشون چه ساعاتی رو در کافه حضور دارن؟
سپاس از شما
سید جواد:
سلام.
ایشان از صبح اول وقت کافه هستند. صبحها هم کافه معمولاً خلوتتر است. اگر بین ساعات 10 تا 13 بروید، به احتمال زیاد هم کافه شلوغ نیست، هم جناب فراستی کارهایشان را کرده و وقت آزاد دارند.
سلام. خسته نباشید.
به شدت منتظر مجلهی فرم و نقد هستم. فقط لطفاً کاری کنید ما ها که در شهرستانها زندگی میکنیم بتونیم این مجله رو تهیه کنیم و استفاده کنیم. (حالا با خرید اینترنتی یا اینکه به شهرستانها هم ارسال بشه یا اینکه فایل epubـش رو به فروش بذارین در نرمافزارهای کتابخوان)
با تشکر فراوان.
یا علی.
سید جواد:
سلام.
حتماً همینطور خواهد بود، ان شاء الله.
سیدجان نظر خودتون و استاد راجع به فیلم سگ را بجنبان چیه
سید جواد:
من فیلم را خیلی وقت پیش دیدهام و الآن اصلاً چیزی از آن را به یاد ندارم. نظر جناب فراستی را هم متأسفانه نمیدانم.
سلام سید جواد ؟ احوالاتت چطوره ؟
اطلاع ندارید مجله آقای فراستی رو اینترنتی هم میشه خرید یا خیر؟ وجود لیست امتیازدهی توی مجله هم قطعا به فروش بیشترش کمک میکنه
خطاب به دوستی که نظر آقای فراستی در مورد موریکونه پرسیده بود : از نظر ایشان موریکونه موسیقی ساز متوسطی هست
سید جواد:
سلام.
فعلاً بحث فروش اینترنتی مجله معلوم نیست. اگر وضعیتش مشخص بشود، حتماً اطلاع رسانی خواهیم کرد.
لیست امتیازدهی هم ابداً در مجله وجود نخواهد داشت.
با عرض سلام و خسته نباشید
می خواستم نظر جناب فراستی رو در مورد سینمای ساموئل فولر و کلود شابرول بدونم.
سید جواد:
سلام.
نظرشان مثبت نیست.
سلام . یه سوال دارم ازتون. آیا باز هم مجموعه هایی مثل سینمای صامت رو واسه فروش میذارید؟ به نظرم خیلی مفیده و افراد بیشتری میتونن از صحبت های آقای فراستی استفاده کنن. لطفا با ایشون در میون بذارید.
سید جواد:
سلام.
ما هیچ مجموعهای را برای فروش نگذاشته بودیم؛ صفحات مجازی این کار را کرده بودند که مورد تأیید جناب فراستی نیز نبود. البته در آینده برخی از فایلها با تأیید ایشان برای ارائه به مخاطبین آماده خواهد شد.
خیالتون راحت شد؟ آره راحت شد؟ هفت رو تعطیل کردید جمعه شب های ما رو نابود کردید. مگه ما چی می خواستیم از شما؟ ما فقط به عشق مسعود فراستی جمعه شب ها می نشستیم پای تلویزیون تا بحث و جدل و جنجال رو تماشا کنیم. برای چی تعطیلش کردید ترسوها؟ به خدا در تمام این مدتی که بهروز افخمی و فراستی هفت رو دوباره زنده کردند به این فکر می کردم که نکنه دوباره تعطیل بشه. همش از همین می ترسیدم و بالاخره اون چیزی که نیاید به سر طرفدارهای هففت اومد. آقای افخمی برای چی هفت رو تعطیل کردی؟ به قرآن من که دیگه تحمل بازگشت مجری شبیه گبرلو رو ندارم. اگه با عوامل هفت مثل آقای افخمی و فراستی ارتباط دارید بهش بگین خیلی نامردید. خیلی که حرف دل هواداران هفت براتون مهم نیست و همینطوری میذارید میرید. ما تو دعواهای شما با بازیگران و کارگردانان پشت شما بودیم ولی شما ما رو رها کردید
سید جواد:
شما مثل اینکه حواستان نیست که پروژههای تولیدی تلویزیون و هر پروزهی دیگری اساساً بر مبنای یک قرارداد انجام میشوند. قراردادی مابین تهیه کننده و کارگردان که در آن مدت معینی برای انجام کار مشخص میشود. طبیعی است که مدت قرارداد هرکسی با تلویزیون؛ از جملهی آقای افخمی، تا ابد الدهر نیست و بالاخره روزی تمام میشود. قرارداد این گروه هم با تلویزیون تا آخر سال 95 بود. بعد از آن نیز، هم تلویزیون دیگر تمایلی به تمدید قرارداد نداشت، هم آقای افخمی که فیلمساز است، میخواست فیلمش را بسازد و هم آقای فراستی میخواست مجله منتشر کند. بنابراین هر انسانی با توجه به هزار و یک مسأله- که فقط یکی از آنها دلبخواه های من و شماست- برنامههای زندگی و کار خود را تنظیم میکنند.
سید جان ممنون از توضیحتون
سید جواد:
خواهش میکنم.
سلام اقا سید جواد
میتونم بپرسم نظر استاد در مورد موسیقیهای انیو موریکونه چیست؟
سید جواد:
سلام.
اطلاع دقیقی ندارم.
سلام اقا سید جواد
در نقدى که شما به فیلم نفس از نرگس ابیار نوشتید و در ضد یادداشتی که استاد فراستی به اىن فیلم نوشتن یک نکته بارز بود و اون اشاره هر دو شما به ضد جنگ بودن نرگس ابیار بود هم در این فیلم و هم در فیلم قبلی میشه دلیل این موضوع رو کمی برام توضیح بدید در پاسخ همین کامنت ممنون میشم
من خودم از هر دو فیلم بدم میاد اما این نکته که عرض کردم که تو نقدهاى شما بود هنوز به طور کامل برام روشن نشده واىه همین خواهش کردم کمی توضیح بدید ممنون میشم:
سید جواد:
سلام.
بنده مفصلاً و مشروحاً در همان نقدها توضیحاتی- بعضاً پلان به پلان- دادهام. دیگر واقعاً ریزتر از آن نمیتوانم توضیح دهم. فکر میکنم با مطالعهی مجدد و دقیق همان مطالب به پاسخ خود برسید.
تبریک!
الان رویه ای که در پیش گرفتند و هر چند وقت یکبار کتاب جدیدی در صفحه ی اینستا قرار می ذهند بسیار عالی است. از ایشون خواهش کنید این کار را ادامه دهند.
سید جواد:
چشم.
خودشان هم همین تصمیم دارند.
شما مدیریت میکنی پیج رو؟
سید جواد:
خیر. یکی دیگر از دوستان، زحمت میکشند.
سلام سید جان یه لطف میکنید وضعیت اینستاگرام رو کامل مشخص کنید ینی پیج قبلی هیچ ربطی به استاد نداشت؟ کانال تلگرام چطور؟
محسن باقری هرابرجانی کیه سید محسن باقری کیه
سید جواد:
سلام.
وضعیت را خود جناب فراستی در ویدیویی که در صفحهی اینستاگرام موجود است، توضیح دادهاند.
تا پیش از این، ایشان مستقیماً ورود و نظارتی بر شبکههای مجازی نداشتند. بنابراین، یکی از دوستان، آقای سید محسن باقری، زحمت کشیدند و به صورت داوطلبانه شبکههای مختلف مجازی را (اینستاگرام، تلگرام، آپارات، شبکهی ما) راهاندازی کردند و دورادور با جناب فراستی نیز در ارتباط بودند و از ایشان بابت معتبر بودن صفحات تأییدیه گرفته بودند. اما به دلیل همان عدم نظارت مستقیم از سوی آقای فراستی، برخی از مطالبی که در آن صفحات منتشر میشد، مورد پسند، پذیرش و تأیید جناب فراستی نبود. این موارد، در ادامه، به اختلاف نظراتی- بعضاً جدی- بین آقای باقری و جناب فراستی منجر شد. نهایتاً آقای فراستی تصمیم گرفتند که خودشان، با نظارتی مستقیم، وارد عرصه شوند و یک صفحهی رسمی تأسیس کنند. طبیعتاً با تأسیس این صفحه، ایشان دیگر صفحات و کانالهای پیشین را مورد ارجاع و تأیید صد در صد خود نمیدانند و از این پس، در فضای اینترنت و مجازی، تنها همین صفحهی رسمی در اینستاگرام، وبلاگ حاضر و وبسایت رسمیشان را معتبر میدانند.
آقای محسن باقری هرابرجانی نیز یکی دیگر از شاگردان جناب فراستی هستند که در برههای خاص، به دلیل تشابه اسمی با آقای سید محسن باقری، دچار مشکلاتی با ایشان شده بودند.