سلام.
در پاسخ به دوستِ عزیز_محمد.ب_:
دچارِ سوءِ تفاهم شدید..
بنده حضوری از شخص جناب فراستی پرسیدم _شهریور 94_که چرا وبلاگتون چند ماهه غیرفعاله..؟ فرمودند : داره درست میشه;حیف که خودم اینترنتی و.. نیستم و..
و چقدر خوب که ایشان اینترنتی نیستند و ادای به روز بودن اینگونه را درنمی آورند.بعد مدت اندکی از آن پرسش ,,وبلاگ مجددا فعال شد و سیدآقا مجددا لطف کردند و رابطی شدن بین بچه ها و جناب فراستی..قول داده شد که هر فصل یک مصاحبه صورت بگیرد و..
بنده متشکر جناب یوسف بیگ بوده و هستم;از جناب فراستی هم به شخصه انتظاری ندارم;بارها دوستانه به کاربران محترم این وبلاگ پیشنهاد داده ام که بهتر است برویم و بارها و بارها مقالات ,نقدهای مکتوب و تصویری,مصاحبه ها و.. ایشان را بخوانیم ,,سیستماتیک فیلم ببینیم ,,سیستماتیک رمان بخوانیم و ..; و خلاصه ی مطلب اینکه همگی به شناخت حداقلی تن درندهیم و یا لااقل از آن عبور کنیم.
(موفق باشید دوست عزیز)
آقای پارسایی، نظر آقا رضا برای خودشون محترمه
اصولا نظر هرکسی فقط ممکنه برای دیگران قابل احترام باشه ولی الزامی در این مورد وجود نداره
ارتباط یک منتقد و طرفداراش مگه چقدر و چطور باید باشه؟؟
ارتباط بقیه منتقدین با طرفداراشون از طریق انتشار مطالبشونه نه ارتباط فیس تو فیس
فکر می کنم فعالیت بی دریغ سیدجواد توقع هممون رو بالا برده
سیدجان من از کمیت و کیفیت ارتباطی که با مسعود فراستی و خودت دارم راضیم
خسته نباشی
به نظرم فاصله ی ایجاد شده_بین استاد و کاربران_,, بیشتر از سمتِ جناب فراستی ست ,,نه شما..
اینکه چرا ایشان چنین تصمیمی گرفتند و نمیدونم_شاید شما هم ندونید_;ولی به گمانم سرشان حسابی شلوغ است و یا لابد دلیل منطقی ای دارند که حتی به شما هم نگفته اند.
(به نظرِ دوست عزیز_رضا_هم احترام میذارم)..
سلام.
سید آقا به چی میخوای فکر کنی؟
بخشی از سر زدن بنده ی حقیر به این وبلاگ به احترام شماست.
سید جواد: سلام. شما لطف داری، اما "رضا" هم بیراه نمیگوید. من یا باید تلاش کنم که بتوانم آپدیت باشم، یا باید بساطم را جمع کنم و بروم. به همین سادگی. البته من سعی میکنم آپدیت باشم چون اصلاً به هیچ وجه گزینهی دوم را دوست ندارم، اما اگر نشود، چاره چیست؟
حاجی ما همین یه راهُ واسه ارتباط با فراستی داریم ، ببینم با این انتظارهای زیادی که از سید داری این رو هم قطع میکنی.
تنها ایرادی رو که خودم وارد میدونم اینه که معلوم نیست پاسخ سوالاتی که پاسخشون از طرف سید جواد به بعد موکول میشه رو چطور میشه دریافت کرد، چون دیگه بخشی هم به اسم مصاحبه با کاربران وجود نداره
سلام و عرض ادب
سید جان،از آن جا که از علاقه استاد به آقای جوادی آملی مطلع هستم،آیا شما اطلاع ندارید کدام آثار ایشان بیشتر مورد توجه استاد قرار گرفته است؟
سپاس
هاهاها. . . خیلی خندیدم به اون مصاحبه
سید جان شما نمیدونی کجا این صحبتا رو گفته ؟ همون که اشاره میکنن اگه تو کلاسا خیاطی سینما یاد میدن خب .. ..... چرا نمیری یاد بگیری
سلام و خسته نباشید چند تا سوال داشتم که خوشحال میشم از آقای فراستی بپرسید
1.نظر ایشون درمورد سینمای موزیکال چیه و همچنین فیلم موزیکال شیکاگو که اسکار بهترین فیلم سال 2002 رو گرفته
2.در مورد کاترین هیپبورن که رکورد دار اسکار هست من تا حالا ندیدم دیدگاهشون رو درموردش بیان کنن
3.در مورد لیست سایت اند ساوند که سرگیجه به عنوان بهترین فیلم شناخته شد به نظرشون این لیست تا چه میزان ارزش داره با توجه به اینکه از بیشتر منتقدان و اهالی سینما نظرسنجی شده
سلام اقا سید جواد
شما لطف می کنید که به سوالات ما پاسخ میدید, اگه قرار بر شرمندگی. باشه مال منه که با سوالم. واصرار بر دریافت پاسخ ذهن شما رو مشغول میکنم.
باز همن ممنون
سلام
مسعود خان نمیخواد جدول ارزش گذاری جدید بده برای فیلم های 2016 ؟
این قضیه باید مدام تو وبلاگ اپدیت شه ، چرا نمیشه ؟؟
برنامه هفت هم کلا راجع به فیلمهای مطرح خارجی میز نفد نمیذاره. این خیلی بده !
در پس این همه ادعا که «من گیرندههای سریعی دارم و آدم تیزی هستم و فلان مطلب یا کنایه سیاسی یا اجتماعی را زود میگیرم»، آقای فراستی هنوز حسابِ این را نکرده که بسیاری از حرفهای ایشان میشود ابزار و آلت مشتی نانْ به اسمِ اسلامْ خور.
جدیدترین استفاده ژورنالیستی از کلمات آقای فراستی:
http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/0_0_photo_2016-07-27_01-05-28.jpg
حالا دوستان مدام وبلاگ را بالا و پایین کنند و کلمات فراستی را از بَر کنند و به خیال خودشان با آنها فکر کنند و اینجا برای هم بنویسند. آبشخور شما و اینها یکیست، اطفار برای چیست؟
شاید عدهای بگویند که دیوث و دیاثت و اینها حدیث و روایت است، گیریم که درست باشد ولی چرا این تیترها باید الان و بعد از استفادهی فراستی در برنامه تلویزیونی، سر از دکه و روزنامه فروشی دربیاورد؟ دامنهی لغات این جماعت برای همگان روشن بود ولی کلمهی مستقیمی که به این صراحت افادهی معنا کند تا قبل از آقای فراستی، تیتر روزنامهای نشده بود.
بهتر است بدانیم هر کلمه جدا از بارِ معنایی که در فلان فرهنگ لغت یا نزد فلان فقیه دارد، یک معنای اجتماعی دارد که کلیتی است عموماً تعرف نشده که با مصادیقاش شناخته و استفاده میشود.
و دیگر آنکه یک دسته از لغات و کلمات توسط قشر و گروه خاصی که خصوصیت یا خصوصیاتی ایشان را متمایز میکند رواج دارد، مثلاً قشر بازاری. این کاربرد از زبان گاهی به زبان فراساخته میانجامد مثل زبان زرگری. غرض از اینها این بود که میشود افرادی را که نمیتوان با خصوصیاتی مثل کار یا تحصیلات از هم تمییز داد، (چرا که امروزه این خصوصایت بیش از حد عمومی هستند) با بررسی واژگان مورد استفاده در یک دسته جای داد.
باقی حرفها دیگر مشخص است...
ضمن عرض پوزش بخاطر دو تا شدن کامنت ها یک مطلبی رو که برای تبیین کامل تر حرفم لازم دیدم بگم
منظورم از اینکه در حال حاضر فیلم مهر هفتم رو فهمیدم این نیست که با سکانس به سکانس فیلم ارتباط حسی برقرار کردم ، بلکه صرفا منظورم این هست که حرف سازنده فیلم رو تونستم بفهمم و قصدش از ساخت این فیلم . و شاید فیلم تنها در دو یا سه صحنه موفق به تاثیر گذاشتن و ایجاد ارتباطی حسی با مخاطب بشه. در مورد خود فیلم این رو بگم که شاید اگر نوشته ای بر جریان فیلم و مفاهیمی که کارگردان قصد داشته انتقال بده اینجا بنویسم خوندنش جذاب تر باشه تا دیدن خود فیلم. اما این چند جمله بالا تغییری توی چیزی که در کامنت قبلی نوشتم ایجاد نمیکنه و حرفم همونه منتها این رو هم فکر کردم بهتره اضافه کنم ، چرا که اگر فیلم مهر هفتم فرم لازم رو برای برقرار کردن ارتباط با مخاطب داشت همون بار اول تماشای فیلم، فیلم درک و به نوعی احساس میشد.
سلام سید جواد جان ، در مورد مساله فرم میخوام صحت برداشتی که از صحبتای شما کردم رو از خودتون جویا بشم. برای مثال فیلم مُهر هفتم برگمان . من وقتی هفت هشت سال پیش که از نظر مفاهیم تاریخی و فلسفی اطلاعات چندانی نداشتم این فیلم رو تماشا کردم چیز زیادی عایدم نشد و اصلا منظور فیلم رو نه میفهمیدم نه تاثیری حسی روی من داشت . اما چند وقت پیش که تونستم دوباره فیلم رو ببینم حرف ها و صحبت های فیلم برای من قابل لمس بود و به عبارتی حرف سازنده فیلم رو میفهمیدم. اما تمام این فهمم از فیلم به اطلاعاتی برمیگشت که از نظر فکری و یا با مطالعه به دست اومدن ؛ یعنی درکم از فیلم بواسطه دونستن یک سری مفاهیم و اطلاعات اکتسابی شد و احتمالا اگر هنوز هم مثل چند سال پیش اونها رو نمیدوستم و این فیلم رو میدیدم، باز فیلم تاثیری روی من نداشت و میگفتم که نظری در مورد "مهر فهتم" ندارم
خب اگر چند سال پیش و زمان حال بنده رو دو شخصیت جداگانه در نظر بگیریم که به تماشای این فیلم نشستن و یکی از فیلم تاثیر پذیرفته و شخص دیگر کمترین حسی باهاش نداشته، این مسأله می تونه بیانگر به فرم نرسیدن اثر باشه . ؟ و اصولا اگر در رابطه با هر فیلم دیگری برای مثال چند شخص با شرایط جسمی سالم(!) اما از نظر اطلاعات متفاوت ، همزمان اون رو تماشا کنن و یکسری فیلم رو درک نکنن و یک سری ستایشش کنن ، آیا این هم میتونه نشاندهنده فرم نداشتن فیلم باشه ؟
میخواهم بگم فیلمی که فرم لازم رو داشته باشه دیگه نیازی به مدام تطابق دادن اطلاعات اکتسابی ذهنی با داده های فیلم، برای درکش نداره ، و اصولا بر حس همه مخاطبان تاثیر میذاره و برای هر کدوم درک پذیره .
سید جواد:
اینکه علاقه داشتهاند یا خیر را دقیقاً نمیدانم. البته احتمالاً علاقه داشتهاند. اما فی الحال میدانم که یک بار هیچکاک را در یکی از سینماهای سوئیس یا فرانسه دیدهاند.
راستش من متوجه نشدم این شوخی بود یا نه.اگه توضیح بدید!
سید جواد: نه، شوخی نبود. این اتفاق در زمان اکران فیلم "توطئه فامیلی" رخ داده است.
سلام سید جان
در پاسخ به دوستمان-حامد-فرمودید:"مخاطبینی که هیچکدام از این نمادها و نشانه ها و اعداد را نمیشناسند و نمیدانند که به چه چیز مربوط است، چگونه میخواهند بادیدن آنها در یک فیلم یا سریال تحت تأثیر آنها قرار بگیرند؟"
مگر شما معتقد به تاثیر سینما بر ناخودآگاه نیستید و اینکه مخاطب تکنیک را نداند مهم نیست،آن تکنیک بر ناخوداگاه او تاثیر می گذارد؟پس می توان گفت این نمادها نیز نیاز به شناخت مخاطب ندارد و بر ناخوداگاه او تاثیر می گذارد؟
سید جواد: سلام. اولاً تکنیک بر ناخودآگاه اثر نمیگذارد؛ فرم است که چنین کاری میکند. ثانیاً اثر گرفتن از نماد مستلزم به کار افتادن دستگاه عقل است، نه حس. زیرا نماد چیزی است که خودش نیست و بر چیز دیگری دلالت دارد. بنابراین در غیاب دستگاه عقل که آن دو چیز را به جای یکدیگر جایگزین کند، هیچ نمادی دریافت نخواهد شد. عقل هم فقط میتواند بر اساس دانستهها راه بیافتد و پردازش انجام دهد. بنابراین، نمادی که ندانیم به چه چیزی اشاره میکند در ساحت عقلی مطلقاً دریافت و درک نمیشود. در ساحت حسی هم که اساساً جایی ندارد و لذا عملی و اثری نمیکند.
می خواستم بدونم تا به حال آقای فراستی دوست داشتن با فیلمسازهای جهانی یا محبوب خودشون و یا منتقد ها ملاقات داشته باشن؟و یا داشتن؟مثلا در نقدی از فوت کوروساوا ناراحت بودن و این سوال پیش میومد که چرا دیداری نداشتن.
سید جواد: اینکه علاقه داشتهاند یا خیر را دقیقاً نمیدانم. البته احتمالاً علاقه داشتهاند. اما فی الحال میدانم که یک بار هیچکاک را در یکی از سینماهای سوئیس یا فرانسه دیدهاند.
سلام
یکی از بخش های وبلاگ که شاید به صورت اتفاقی و با چند سوال کاربران از جناب فراستی شزوع شد بخش "مصاحبه کاربران" بود که البته به مرور زمان شکل کاملتری گرفت و استاد هم به نظر می رسید که نسبت به این بخش نظر مثبتی دارند اما متاسفانه بعد از تعطیلی طولانی مدت وبلاگ این بخش هم از بین رفت. وقتی شما (سید جواد) دوباره وبلاگ را راه اندازی کردید وعده دادید که این بخش به صورت جدیدی دوباره از سر گرفته می شود و حتی در جواب سوالات کاربران می فرمودید که می توانند سوالات را نگه داشته و در بخش "مصاحبه کاربران" از خود استاد بپرسند. حالا که ماهها از شروع به کار دوباره وبلاگ گذشته است از شما خواهشمندم که اگر دلیل بی میلی استاد را در این مورد می دانید لطفا بیان کنید و اگر نه خواهشا از ایشان سوال کرده و در وبلاگ بازتاب دهید. و این که آیا اصلا می توان امیدی به شروع دوباره ی این بخش داشت یا خیر؟
سید جواد: دلیل اصلی توقف مشغلهی بسیار زیاد بنده و جناب فراستی و همچنین حجم زیادی از سؤالات پرت و پلا. اما هم بنده و هم جناب فراستی به راه اندازی دوباره امید داریم و متظر نخستین فرصت هستیم. شما هم امیدوار و دعاگویمان باشید.
برنامه هفت دیشب اولین برنامه ای بود که ارزش وقت گذاشتن داشت.
فقط اون راست گفتار طفلک تا حدودی راست میگفت که آقای فراستی تو جشنواره از فیلم بدش نمیومد و تو برنامه نقد بعد جشنواره گفت تو هیاهوی جشنواره نقاط ضعف رو خوب ندیده بودم....
در ضمن خیلی مشتاقم که یه مقاله تحلیلی مفصل راجع به دلایل فروش فیلم های ((به اصطلاح ))کمدی سخیف تو ایران از منتقد عزیز بخونم. جون حتما علاوه بر سینما به مسایل اجتماعی و سیاسی هم ربط داره که فراستی تو این مسایل هم مطالعه کرده و درس خونده. تو برنامه تلویزیونی هر کاری کنه نمیتونه خیلی دقیق بیان کنه. البته تو نقد ایران برگر یه کمی اشاره کرده ولی جا داره خیلی دقیق تر بررسی بشه.
با عرض تشکر و خسته نباشید به شما, ممنون میشم این خواسته رو با آقای فراستی مطرح کنید.
سلام
درباره برنامه دیشب هفت و مهران مدیری و اینکه گفت بهترین کارم قهوه تلخ هست
یه نکته مهمی داشتم
توروخدا اگر به آقای فراستی یا افخمی دسترسی دارید بهشون بگید این سایت رو ببینن و کامل بخونن
نکات قابل تاملی توش هست
توروخدا بهشون برسونید
لینک:
http://goo.gl/SS4V6a
سید جواد: سلام. هیچ نکتهی قابل توجهی وجود نداشت. پرت و پلاهایی بود که هیچ ربطی به سینما نداشت و از یک نگاه مریض، جاهل، اخته و متوهم صادر شده بود. مخاطبینی که هیچکدام از این نمادها و نشانه ها و اعداد را نمیشناسند و نمیدانند که به چه چیز مربوط است، چگونه میخواهند بادیدن آنها در یک فیلم یا سریال تحت تأثیر آنها قرار بگیرند؟ اتفاقاً کسی که این مطالب را نوشته دارد اشاعهی این نمادها را میکند چون اوست که دارد تمام اینها را معرفی میکند. بنابراین خدمتی که صاحب این نوشتار به صهیونیستها و ماسونها میکند به مراتب بیشتر است. با این دیدگاه عقبافتاده اگر به سراغ قرآن هم بروید میتوانید از متن کلام الله نیز از این نمادها و نشانه ها که مبلغ صهیونیسم، شیطان پرستی، فراماسونری، وهابیت و . . . است پیدا کنید. این بحثها، آن هم به این شکل، خصوصاً در مقولهی هنر و به ویژه در سینما بیشتر شبیه شوخی است، اما متأسفانه یک شوخی فریبکار و ظاهر الطلاح.
اگر قرار نیست بخش مصاحبه دوباره فعال بشه همون بهتر تعطیلش کنید . الان خبرای مربوط به فراستی رو سوره سینما و حتی کافه سینما ( البته با چاشنی متلک های احمقانه ) زود تر از اینجا میزارن... تعطیل کن نه خودت رو سرکار بزار نه ما رو ...
سلام.سایت سینماپرس خبری رو منتشر کرده مبنی بر اینکه قراره استاد در یک برنامه که توی شبکه نوجوان پخش میشه با نوجوانان فیلم و انیمیشن نقد کنن.
میخواستم ببینم این خبر درسته و آیا استاد قبول کردن که همکاری کنن؟ودوم اینکه اگه قبول کردن تاحالا برنامه ای ضبط شده و از کی پخش میشه؟
سید جواد: سلام. بله. چند برنامه ضبط شده. این برنامه کلاسهای نقد برای نوجوانان است. زمان پخشش هنوز معلوم نیست. هر وقت معلوم بشود، با جزئیات بیشتر خبرش را منتشر خواهم کرد.
سلام اقا سید جواد
سوالی داشتم از خدمتتون که اگه میشه با نظر خودتون یا طبق فرموده ها و نظرات استاد راهنمایی بفرمایید لطفا
سوالم در مورد سینماى هیچکاکه
تو فیلمایی مثل مرد عوضی میگیم دندون درد زن عامل اخلاله, یا پرنده ها تو فیلم پرندگان عامل اخلال هستن, مثالاى دیگه اى هم میشه زد :تو شمال به شمال غربی جاسوسا عامل اخلالن و...حالا سوالن اینه مثلا تو فیلم روح عامل اخلال چیه ؟یا تو پنجره رو به حیاط ؟یا سایه یک شک؟مردى که زیاد میدانست؟
اصلا تو فیلمهاى هیچکاک تو هر فیلم حتما باید عامل اخلال وجود داشته باشه
ممنون میشم راهنمایی کنید
یا علی
سید جواد: ما الزامی نداریم که زور بزنیم و عامل اخلال پیدا کنیم. منظورم این است که امکان دارد فیلمی عامل اخلال نداشته باشد، اما فیلمهای هیچکاک عموماً خالی از عامل اخلال نیست و عامل اخلال هر آن چیزی است که سیر طبیعی زندگی و روزمرهگی را برهم بزند. مثلاً همانطور که دنداندرد خانم در "مرد عوضی" عامل اخلال است چراکه نیاز مالی را وارد سیر زندگی عادی بالستررو می کند، همان طور هم در Psycho نیاز مالی ماریون عامل اخلال است. در "پنجره پشتی" نیز پای شکستهی جفریز و در "سایهی یک شک" پی بردن دختر به راز دایی عوامل اخلال هستند.
با عرض سلام و خسته نباشید جناب یوسف بیک
خواستم از خدمتتان بپرسم میتونم کافه ی استاد فراستی بیام، یا فقط مخصوص شاگردان ایشان (برای برگزاری کلاس و ...) می باشد؟
سید جواد: سلام. البته که میتوانید تشریف بیاورید. کافهی ایشان مثل بقیهی کافهها یک کافهی عمومی است با مشتریان عمومی و ساعت کار عمومی. فقط بعضی اوقات خاص برای برگزاری کلاس از آن استفاده میشود که آن اوقات خاص نیز مشخص است.
سید جواد: ظاهراً مقصود گروه "هفت" تنها ضایع کردن بنده است. هر موقع ما چیزی را درباره برنامه اعلام کردیم، آن برنامه کنسل شد. هر وقت هم احتیاط کردیم و چیزی منتشر نکردیم، برنامه پخش شد و کاربران اعتراض کردند که چرا از قبل اعلام برنامه نمیکنید. چی بگم ولله؟
سلام.میشه بگین اقای فراستی در برنامه خندوانه چه بازی رو میگن که همه رو بردن؟؟؟
سید جواد:
سلام.
نمیدونم.
سلام.میخواستم.تعریف استاد از هنر و زیبایی و نقد رو بدونم.
سید جواد:
سلام.
به کتاب "لذت نقد" مراجعه فرمایید.
سلام.
در پاسخ به دوستِ عزیز_محمد.ب_:
دچارِ سوءِ تفاهم شدید..
بنده حضوری از شخص جناب فراستی پرسیدم _شهریور 94_که چرا وبلاگتون چند ماهه غیرفعاله..؟ فرمودند : داره درست میشه;حیف که خودم اینترنتی و.. نیستم و..
و چقدر خوب که ایشان اینترنتی نیستند و ادای به روز بودن اینگونه را درنمی آورند.بعد مدت اندکی از آن پرسش ,,وبلاگ مجددا فعال شد و سیدآقا مجددا لطف کردند و رابطی شدن بین بچه ها و جناب فراستی..قول داده شد که هر فصل یک مصاحبه صورت بگیرد و..
بنده متشکر جناب یوسف بیگ بوده و هستم;از جناب فراستی هم به شخصه انتظاری ندارم;بارها دوستانه به کاربران محترم این وبلاگ پیشنهاد داده ام که بهتر است برویم و بارها و بارها مقالات ,نقدهای مکتوب و تصویری,مصاحبه ها و.. ایشان را بخوانیم ,,سیستماتیک فیلم ببینیم ,,سیستماتیک رمان بخوانیم و ..; و خلاصه ی مطلب اینکه همگی به شناخت حداقلی تن درندهیم و یا لااقل از آن عبور کنیم.
(موفق باشید دوست عزیز)
آقای پارسایی، نظر آقا رضا برای خودشون محترمه
اصولا نظر هرکسی فقط ممکنه برای دیگران قابل احترام باشه ولی الزامی در این مورد وجود نداره
ارتباط یک منتقد و طرفداراش مگه چقدر و چطور باید باشه؟؟
ارتباط بقیه منتقدین با طرفداراشون از طریق انتشار مطالبشونه نه ارتباط فیس تو فیس
فکر می کنم فعالیت بی دریغ سیدجواد توقع هممون رو بالا برده
سیدجان من از کمیت و کیفیت ارتباطی که با مسعود فراستی و خودت دارم راضیم
خسته نباشی
سید جواد:
سلامت باشی، رفیق.
به نظرم فاصله ی ایجاد شده_بین استاد و کاربران_,, بیشتر از سمتِ جناب فراستی ست ,,نه شما..
اینکه چرا ایشان چنین تصمیمی گرفتند و نمیدونم_شاید شما هم ندونید_;ولی به گمانم سرشان حسابی شلوغ است و یا لابد دلیل منطقی ای دارند که حتی به شما هم نگفته اند.
(به نظرِ دوست عزیز_رضا_هم احترام میذارم)..
سلام.
سید آقا به چی میخوای فکر کنی؟
بخشی از سر زدن بنده ی حقیر به این وبلاگ به احترام شماست.
سید جواد:
سلام.
شما لطف داری، اما "رضا" هم بیراه نمیگوید. من یا باید تلاش کنم که بتوانم آپدیت باشم، یا باید بساطم را جمع کنم و بروم. به همین سادگی. البته من سعی میکنم آپدیت باشم چون اصلاً به هیچ وجه گزینهی دوم را دوست ندارم، اما اگر نشود، چاره چیست؟
حاجی ما همین یه راهُ واسه ارتباط با فراستی داریم ، ببینم با این انتظارهای زیادی که از سید داری این رو هم قطع میکنی.
تنها ایرادی رو که خودم وارد میدونم اینه که معلوم نیست پاسخ سوالاتی که پاسخشون از طرف سید جواد به بعد موکول میشه رو چطور میشه دریافت کرد، چون دیگه بخشی هم به اسم مصاحبه با کاربران وجود نداره
سلام و عرض ادب
سید جان،از آن جا که از علاقه استاد به آقای جوادی آملی مطلع هستم،آیا شما اطلاع ندارید کدام آثار ایشان بیشتر مورد توجه استاد قرار گرفته است؟
سپاس
سید جواد:
سلام.
خیر، مطلع نیستم.
سلام
یک پیشنهاد دارم دوست عزیز!
اگر نمی توانید این وبلاگ را اداره و به روز کنید، بی خیال شوید و به همه بگویید تمام!
اینطوری ما هر سری نمی آییم اینجا و دست خالی برگردیم!
سید جواد:
سلام.
چشم. بهش فکر میکنم.
ممنون.
هاهاها. . . خیلی خندیدم به اون مصاحبه
سید جان شما نمیدونی کجا این صحبتا رو گفته ؟ همون که اشاره میکنن اگه تو کلاسا خیاطی سینما یاد میدن خب .. ..... چرا نمیری یاد بگیری
سید جواد:
سر یکی از کلاسهاشون گفتهاند.
آقا این نظر فراستی درباره ی کیارستمی خیلی باحاله تو آپارات گذاشتید :))))))))))))
سلام.
برنامه ی نقد امشب :
نقد فیلم زاپاس ,,با حضور کارگردان_برزو نیک نژاد_ و بازیگر _جواد عزتی_..
سلام و خسته نباشید چند تا سوال داشتم که خوشحال میشم از آقای فراستی بپرسید
1.نظر ایشون درمورد سینمای موزیکال چیه و همچنین فیلم موزیکال شیکاگو که اسکار بهترین فیلم سال 2002 رو گرفته
2.در مورد کاترین هیپبورن که رکورد دار اسکار هست من تا حالا ندیدم دیدگاهشون رو درموردش بیان کنن
3.در مورد لیست سایت اند ساوند که سرگیجه به عنوان بهترین فیلم شناخته شد به نظرشون این لیست تا چه میزان ارزش داره با توجه به اینکه از بیشتر منتقدان و اهالی سینما نظرسنجی شده
سلام اقا سید جواد
شما لطف می کنید که به سوالات ما پاسخ میدید, اگه قرار بر شرمندگی. باشه مال منه که با سوالم. واصرار بر دریافت پاسخ ذهن شما رو مشغول میکنم.
باز همن ممنون
سید جواد:
سلام، رفیق.
مخلصم و ممنون.
سلام
مسعود خان نمیخواد جدول ارزش گذاری جدید بده برای فیلم های 2016 ؟
این قضیه باید مدام تو وبلاگ اپدیت شه ، چرا نمیشه ؟؟
برنامه هفت هم کلا راجع به فیلمهای مطرح خارجی میز نفد نمیذاره. این خیلی بده !
سید جواد:
سلام.
خیر، فعلاً چنین قصدی ندارند.
سلام.نظر استاد راجع به کارهای حبیب محبیان چیه. چند وقت پیش پرسیده بودم امیدوارم با استاد مطرح کرده باشید
سید جواد:
ضمن عرض شرمندگی، فرصت طرحش هنوز پیش نیامده.
سلام اقا سید جواد
هنوز فرصتی براى پاسخ به سوال بنده پیدا نکردید ؟
سید جواد:
سلام.
از فرط شرمندگی نمیدانم چه بگویم. چشم. ان شاء الله هر جه زودتر.
در پس این همه ادعا که «من گیرندههای سریعی دارم و آدم تیزی هستم و فلان مطلب یا کنایه سیاسی یا اجتماعی را زود میگیرم»، آقای فراستی هنوز حسابِ این را نکرده که بسیاری از حرفهای ایشان میشود ابزار و آلت مشتی نانْ به اسمِ اسلامْ خور.
جدیدترین استفاده ژورنالیستی از کلمات آقای فراستی:
http://naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/0_0_photo_2016-07-27_01-05-28.jpg
حالا دوستان مدام وبلاگ را بالا و پایین کنند و کلمات فراستی را از بَر کنند و به خیال خودشان با آنها فکر کنند و اینجا برای هم بنویسند. آبشخور شما و اینها یکیست، اطفار برای چیست؟
شاید عدهای بگویند که دیوث و دیاثت و اینها حدیث و روایت است، گیریم که درست باشد ولی چرا این تیترها باید الان و بعد از استفادهی فراستی در برنامه تلویزیونی، سر از دکه و روزنامه فروشی دربیاورد؟ دامنهی لغات این جماعت برای همگان روشن بود ولی کلمهی مستقیمی که به این صراحت افادهی معنا کند تا قبل از آقای فراستی، تیتر روزنامهای نشده بود.
بهتر است بدانیم هر کلمه جدا از بارِ معنایی که در فلان فرهنگ لغت یا نزد فلان فقیه دارد، یک معنای اجتماعی دارد که کلیتی است عموماً تعرف نشده که با مصادیقاش شناخته و استفاده میشود.
و دیگر آنکه یک دسته از لغات و کلمات توسط قشر و گروه خاصی که خصوصیت یا خصوصیاتی ایشان را متمایز میکند رواج دارد، مثلاً قشر بازاری. این کاربرد از زبان گاهی به زبان فراساخته میانجامد مثل زبان زرگری. غرض از اینها این بود که میشود افرادی را که نمیتوان با خصوصیاتی مثل کار یا تحصیلات از هم تمییز داد، (چرا که امروزه این خصوصایت بیش از حد عمومی هستند) با بررسی واژگان مورد استفاده در یک دسته جای داد.
باقی حرفها دیگر مشخص است...
ضمن عرض پوزش بخاطر دو تا شدن کامنت ها یک مطلبی رو که برای تبیین کامل تر حرفم لازم دیدم بگم
منظورم از اینکه در حال حاضر فیلم مهر هفتم رو فهمیدم این نیست که با سکانس به سکانس فیلم ارتباط حسی برقرار کردم ، بلکه صرفا منظورم این هست که حرف سازنده فیلم رو تونستم بفهمم و قصدش از ساخت این فیلم . و شاید فیلم تنها در دو یا سه صحنه موفق به تاثیر گذاشتن و ایجاد ارتباطی حسی با مخاطب بشه. در مورد خود فیلم این رو بگم که شاید اگر نوشته ای بر جریان فیلم و مفاهیمی که کارگردان قصد داشته انتقال بده اینجا بنویسم خوندنش جذاب تر باشه تا دیدن خود فیلم. اما این چند جمله بالا تغییری توی چیزی که در کامنت قبلی نوشتم ایجاد نمیکنه و حرفم همونه منتها این رو هم فکر کردم بهتره اضافه کنم ، چرا که اگر فیلم مهر هفتم فرم لازم رو برای برقرار کردن ارتباط با مخاطب داشت همون بار اول تماشای فیلم، فیلم درک و به نوعی احساس میشد.
سلام سید جواد جان ، در مورد مساله فرم میخوام صحت برداشتی که از صحبتای شما کردم رو از خودتون جویا بشم. برای مثال فیلم مُهر هفتم برگمان . من وقتی هفت هشت سال پیش که از نظر مفاهیم تاریخی و فلسفی اطلاعات چندانی نداشتم این فیلم رو تماشا کردم چیز زیادی عایدم نشد و اصلا منظور فیلم رو نه میفهمیدم نه تاثیری حسی روی من داشت . اما چند وقت پیش که تونستم دوباره فیلم رو ببینم حرف ها و صحبت های فیلم برای من قابل لمس بود و به عبارتی حرف سازنده فیلم رو میفهمیدم. اما تمام این فهمم از فیلم به اطلاعاتی برمیگشت که از نظر فکری و یا با مطالعه به دست اومدن ؛ یعنی درکم از فیلم بواسطه دونستن یک سری مفاهیم و اطلاعات اکتسابی شد و احتمالا اگر هنوز هم مثل چند سال پیش اونها رو نمیدوستم و این فیلم رو میدیدم، باز فیلم تاثیری روی من نداشت و میگفتم که نظری در مورد "مهر فهتم" ندارم
خب اگر چند سال پیش و زمان حال بنده رو دو شخصیت جداگانه در نظر بگیریم که به تماشای این فیلم نشستن و یکی از فیلم تاثیر پذیرفته و شخص دیگر کمترین حسی باهاش نداشته، این مسأله می تونه بیانگر به فرم نرسیدن اثر باشه . ؟ و اصولا اگر در رابطه با هر فیلم دیگری برای مثال چند شخص با شرایط جسمی سالم(!) اما از نظر اطلاعات متفاوت ، همزمان اون رو تماشا کنن و یکسری فیلم رو درک نکنن و یک سری ستایشش کنن ، آیا این هم میتونه نشاندهنده فرم نداشتن فیلم باشه ؟
میخواهم بگم فیلمی که فرم لازم رو داشته باشه دیگه نیازی به مدام تطابق دادن اطلاعات اکتسابی ذهنی با داده های فیلم، برای درکش نداره ، و اصولا بر حس همه مخاطبان تاثیر میذاره و برای هر کدوم درک پذیره .
ممنون
سید جواد:
سلام.
فرمایشاتتان کاملاً صحیح است.
سلام.میخواستم بدونم نظر استاد و خودتون راجع به فیلم شیرینی شانس از بیلی وایلدر چیه؟
در ضمن اگه میشه برنامه نقد این هفته هفت رو هم بگین.ممنون.
سید جواد:
سلام.
من این فیلم را ندیده ام و نظر ایشان را هم هم اکنون نمی دانم.
هفت این هفته به دلیل واقع شدن در شب شهادت پخش نمی شود!
سلام سید جان نظر استاد درباره مهدی فخیم زاده چه کسوت بازیگر و چه در کسوت کارگردان چیه؟ خصوصا سریال خواب و بیدار
سید جواد:
تا جایی که اطلاع دارم فقط فیلم "همسر" را میپسندند و بس.
سید جواد:
اینکه علاقه داشتهاند یا خیر را دقیقاً نمیدانم. البته احتمالاً علاقه داشتهاند. اما فی الحال میدانم که یک بار هیچکاک را در یکی از سینماهای سوئیس یا فرانسه دیدهاند.
راستش من متوجه نشدم این شوخی بود یا نه.اگه توضیح بدید!
سید جواد:
نه، شوخی نبود. این اتفاق در زمان اکران فیلم "توطئه فامیلی" رخ داده است.
سلام سید جان
در پاسخ به دوستمان-حامد-فرمودید:"مخاطبینی که هیچکدام از این نمادها و نشانه ها و اعداد را نمیشناسند و نمیدانند که به چه چیز مربوط است، چگونه میخواهند بادیدن آنها در یک فیلم یا سریال تحت تأثیر آنها قرار بگیرند؟"
مگر شما معتقد به تاثیر سینما بر ناخودآگاه نیستید و اینکه مخاطب تکنیک را نداند مهم نیست،آن تکنیک بر ناخوداگاه او تاثیر می گذارد؟پس می توان گفت این نمادها نیز نیاز به شناخت مخاطب ندارد و بر ناخوداگاه او تاثیر می گذارد؟
سید جواد:
سلام.
اولاً تکنیک بر ناخودآگاه اثر نمیگذارد؛ فرم است که چنین کاری میکند.
ثانیاً اثر گرفتن از نماد مستلزم به کار افتادن دستگاه عقل است، نه حس. زیرا نماد چیزی است که خودش نیست و بر چیز دیگری دلالت دارد. بنابراین در غیاب دستگاه عقل که آن دو چیز را به جای یکدیگر جایگزین کند، هیچ نمادی دریافت نخواهد شد. عقل هم فقط میتواند بر اساس دانستهها راه بیافتد و پردازش انجام دهد. بنابراین، نمادی که ندانیم به چه چیزی اشاره میکند در ساحت عقلی مطلقاً دریافت و درک نمیشود. در ساحت حسی هم که اساساً جایی ندارد و لذا عملی و اثری نمیکند.
سلام..
خبرگزاری فارس :
گلایه ی آقایِ منتقد از ناشر آثارش..فراستی:باید کتابهایم را از نشر ساقی بگیرم..
می خواستم بدونم تا به حال آقای فراستی دوست داشتن با فیلمسازهای جهانی یا محبوب خودشون و یا منتقد ها ملاقات داشته باشن؟و یا داشتن؟مثلا در نقدی از فوت کوروساوا ناراحت بودن و این سوال پیش میومد که چرا دیداری نداشتن.
سید جواد:
اینکه علاقه داشتهاند یا خیر را دقیقاً نمیدانم. البته احتمالاً علاقه داشتهاند. اما فی الحال میدانم که یک بار هیچکاک را در یکی از سینماهای سوئیس یا فرانسه دیدهاند.
سلام
یکی از بخش های وبلاگ که شاید به صورت اتفاقی و با چند سوال کاربران از جناب فراستی شزوع شد بخش "مصاحبه کاربران" بود که البته به مرور زمان شکل کاملتری گرفت و استاد هم به نظر می رسید که نسبت به این بخش نظر مثبتی دارند اما متاسفانه بعد از تعطیلی طولانی مدت وبلاگ این بخش هم از بین رفت. وقتی شما (سید جواد) دوباره وبلاگ را راه اندازی کردید وعده دادید که این بخش به صورت جدیدی دوباره از سر گرفته می شود و حتی در جواب سوالات کاربران می فرمودید که می توانند سوالات را نگه داشته و در بخش "مصاحبه کاربران" از خود استاد بپرسند. حالا که ماهها از شروع به کار دوباره وبلاگ گذشته است از شما خواهشمندم که اگر دلیل بی میلی استاد را در این مورد می دانید لطفا بیان کنید و اگر نه خواهشا از ایشان سوال کرده و در وبلاگ بازتاب دهید. و این که آیا اصلا می توان امیدی به شروع دوباره ی این بخش داشت یا خیر؟
سید جواد:
دلیل اصلی توقف مشغلهی بسیار زیاد بنده و جناب فراستی و همچنین حجم زیادی از سؤالات پرت و پلا. اما هم بنده و هم جناب فراستی به راه اندازی دوباره امید داریم و متظر نخستین فرصت هستیم. شما هم امیدوار و دعاگویمان باشید.
سلام اقا سید جواد
چرا کامنت بنده درج نشد
سوالی پرسیده بودم از خدمتتون در رابطه با سینماى هیچکاک
سید جواد:
سلام.
هنوز فرصت نکردهام پاسخش را بنویسم. ببخشید. به زودی ان شاء الله.
برنامه هفت دیشب اولین برنامه ای بود که ارزش وقت گذاشتن داشت.
فقط اون راست گفتار طفلک تا حدودی راست میگفت که آقای فراستی تو جشنواره از فیلم بدش نمیومد و تو برنامه نقد بعد جشنواره گفت تو هیاهوی جشنواره نقاط ضعف رو خوب ندیده بودم....
در ضمن خیلی مشتاقم که یه مقاله تحلیلی مفصل راجع به دلایل فروش فیلم های ((به اصطلاح ))کمدی سخیف تو ایران از منتقد عزیز بخونم. جون حتما علاوه بر سینما به مسایل اجتماعی و سیاسی هم ربط داره که فراستی تو این مسایل هم مطالعه کرده و درس خونده. تو برنامه تلویزیونی هر کاری کنه نمیتونه خیلی دقیق بیان کنه. البته تو نقد ایران برگر یه کمی اشاره کرده ولی جا داره خیلی دقیق تر بررسی بشه.
با عرض تشکر و خسته نباشید به شما, ممنون میشم این خواسته رو با آقای فراستی مطرح کنید.
سلام
درباره برنامه دیشب هفت و مهران مدیری و اینکه گفت بهترین کارم قهوه تلخ هست
یه نکته مهمی داشتم
توروخدا اگر به آقای فراستی یا افخمی دسترسی دارید بهشون بگید این سایت رو ببینن و کامل بخونن
نکات قابل تاملی توش هست
توروخدا بهشون برسونید
لینک:
http://goo.gl/SS4V6a
سید جواد:
سلام.
هیچ نکتهی قابل توجهی وجود نداشت. پرت و پلاهایی بود که هیچ ربطی به سینما نداشت و از یک نگاه مریض، جاهل، اخته و متوهم صادر شده بود. مخاطبینی که هیچکدام از این نمادها و نشانه ها و اعداد را نمیشناسند و نمیدانند که به چه چیز مربوط است، چگونه میخواهند بادیدن آنها در یک فیلم یا سریال تحت تأثیر آنها قرار بگیرند؟ اتفاقاً کسی که این مطالب را نوشته دارد اشاعهی این نمادها را میکند چون اوست که دارد تمام اینها را معرفی میکند. بنابراین خدمتی که صاحب این نوشتار به صهیونیستها و ماسونها میکند به مراتب بیشتر است.
با این دیدگاه عقبافتاده اگر به سراغ قرآن هم بروید میتوانید از متن کلام الله نیز از این نمادها و نشانه ها که مبلغ صهیونیسم، شیطان پرستی، فراماسونری، وهابیت و . . . است پیدا کنید. این بحثها، آن هم به این شکل، خصوصاً در مقولهی هنر و به ویژه در سینما بیشتر شبیه شوخی است، اما متأسفانه یک شوخی فریبکار و ظاهر الطلاح.
سلام.
جناب فراستی, کدوم فیلم و نقد کردن؟
اگر قرار نیست بخش مصاحبه دوباره فعال بشه همون بهتر تعطیلش کنید . الان خبرای مربوط به فراستی رو سوره سینما و حتی کافه سینما ( البته با چاشنی متلک های احمقانه ) زود تر از اینجا میزارن... تعطیل کن نه خودت رو سرکار بزار نه ما رو ...
سلام.سایت سینماپرس خبری رو منتشر کرده مبنی بر اینکه قراره استاد در یک برنامه که توی شبکه نوجوان پخش میشه با نوجوانان فیلم و انیمیشن نقد کنن.
میخواستم ببینم این خبر درسته و آیا استاد قبول کردن که همکاری کنن؟ودوم اینکه اگه قبول کردن تاحالا برنامه ای ضبط شده و از کی پخش میشه؟
سید جواد:
سلام.
بله. چند برنامه ضبط شده. این برنامه کلاسهای نقد برای نوجوانان است. زمان پخشش هنوز معلوم نیست. هر وقت معلوم بشود، با جزئیات بیشتر خبرش را منتشر خواهم کرد.
سلام اقا سید جواد
سوالی داشتم از خدمتتون که اگه میشه با نظر خودتون یا طبق فرموده ها و نظرات استاد راهنمایی بفرمایید لطفا
سوالم در مورد سینماى هیچکاکه
تو فیلمایی مثل مرد عوضی میگیم دندون درد زن عامل اخلاله, یا پرنده ها تو فیلم پرندگان عامل اخلال هستن, مثالاى دیگه اى هم میشه زد :تو شمال به شمال غربی جاسوسا عامل اخلالن و...حالا سوالن اینه مثلا تو فیلم روح عامل اخلال چیه ؟یا تو پنجره رو به حیاط ؟یا سایه یک شک؟مردى که زیاد میدانست؟
اصلا تو فیلمهاى هیچکاک تو هر فیلم حتما باید عامل اخلال وجود داشته باشه
ممنون میشم راهنمایی کنید
یا علی
سید جواد:
ما الزامی نداریم که زور بزنیم و عامل اخلال پیدا کنیم. منظورم این است که امکان دارد فیلمی عامل اخلال نداشته باشد، اما فیلمهای هیچکاک عموماً خالی از عامل اخلال نیست و عامل اخلال هر آن چیزی است که سیر طبیعی زندگی و روزمرهگی را برهم بزند. مثلاً همانطور که دنداندرد خانم در "مرد عوضی" عامل اخلال است چراکه نیاز مالی را وارد سیر زندگی عادی بالستررو می کند، همان طور هم در Psycho نیاز مالی ماریون عامل اخلال است. در "پنجره پشتی" نیز پای شکستهی جفریز و در "سایهی یک شک" پی بردن دختر به راز دایی عوامل اخلال هستند.
سلام دوست عزیز..
فایل تصویریِ میزگرد سینما مهدویت,,
با حضور مسعود فراستی و نادر طالب زاده رو گذاشتن رو سایت آپارات..
سید جواد:
سلام.
بله. دوستان خودمون گذاشتن.
اکانت برنامه هفت اعلام کرد که فیلم میز نقد این هفته «یک دزدی عاشقانه» خواهد بود
سلام.
کتاب برگمان پیدا نمیشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چیکار کنم؟ :(
سید جواد:
سلام.
خیلی وقته که چاپش تموم شده. باید منتظر باشیم تا چاپ بعدی که نمیدونیم کی هست.
با عرض سلام و خسته نباشید جناب یوسف بیک
خواستم از خدمتتان بپرسم میتونم کافه ی استاد فراستی بیام، یا فقط مخصوص شاگردان ایشان (برای برگزاری کلاس و ...) می باشد؟
سید جواد:
سلام.
البته که میتوانید تشریف بیاورید. کافهی ایشان مثل بقیهی کافهها یک کافهی عمومی است با مشتریان عمومی و ساعت کار عمومی. فقط بعضی اوقات خاص برای برگزاری کلاس از آن استفاده میشود که آن اوقات خاص نیز مشخص است.
گروه فشار بلاخره فشارشونو آوردن برناه کنسل شه
سید جواد:
که- خدا را شکر- نشد.
خدارو شکر پخش شد
البته به غیر از میز نقد هیچیش خوب نیست هفتِ افخمی
ممنون از اطلاع رسانیتون
سید جون:
دوست دارم یه دنیا...به دلت نگیر اینها میگذره.خیلی آقا تر از این حرفهایی.
سید جواد:
من مخلصم رفیق. البته بنده چیزی را به دل نگرفتهام که شما این همه تأکید میکنید.
ساعت12:15 هنوز پخش نشده که
سید جواد:
ظاهراً مقصود گروه "هفت" تنها ضایع کردن بنده است. هر موقع ما چیزی را درباره برنامه اعلام کردیم، آن برنامه کنسل شد. هر وقت هم احتیاط کردیم و چیزی منتشر نکردیم، برنامه پخش شد و کاربران اعتراض کردند که چرا از قبل اعلام برنامه نمیکنید. چی بگم ولله؟