سلام
من اتفاقی با اینجا آشنا شدم
یه سوال بی ربط دارم
یه فیلمی شاید 15 سال پیش دیدم که دو تا سرباز بودن و یکی از سربازا تقریبا بیشتر فیلمو به پشت رو زمین خوابیده بود و چون فهمیده بود پشتش مینه نمی تونست بلند بشه، بیشتر چیزی یادم نمیاد
کسی می تونه اسم فیلمو بگه ؟ممنونم
مشخصا استاد فراستی بسیار اهل مطالعه هستند. پیشنهادم این است که از ایشان بخواهید نام کتاب هایی که به صوررت هفتگی و یا ماهانه مطالعه می کنند را به همراه یک نمره یا اعلام نظر کوتاه در وبلاگ اعلام کنند
سلام
از تهران چجوری میشه اومد کافه آقای فراستی؟
و اینکه ایشون هرروز در کافه حضور دارن؟ در کافه این امکان وجود داره که بشه باهاشون گفت و گو کرد؟
سید جواد: سلام. اگر خودتان ماشین دارید، از بزرگراه شیخ فضل الله وارد اتوبان کرج بشوید و بعد از گذر از کرج و گلشهر، خروجی مهرشهر را داخل بروید و پرسان پرسان به آدرس کافه بیایید. اگر ماشین ندارید میتوانید از یکی از راههای زیر استفاده کنید: الف) تاکسی: به میدان انقلاب یا آزادی یا ونک بروید و تاکسی های خطی گلشهر را سوار شوید. وقتی به گلشهر رسیدید، با یک تاکسی (احیاناً دربست) به آدرس کافه (واقع در بلوار شهرداری) بیایید. ب) مترو: از طریق خطوط 2 یا 4 مترو خود را به خط 5 برسانید و در انتهای خط (ایستگاه گلشهر) پیاده شوید. س از خروج از مترو به آن سوی خیابان بروید و با تاکسی (احیاناً دربست) به آدرس کافه (واقع در بلوار شهرداری) بروید.
جناب فراستی اگر کلاس، همایش یا برنامهای نداشته باشند، از ظهر تا آخر شب در کافه حضور دارند و هرکس بخواهد میتواند ایشان را ملاقات کند و با ایشان به گپ و گفت بپردازد. البته جهت اطمینان از حضور ایشان در کافه می توانید با شماره تلفن کافه تماس بگیرید.
جهت مشاهدهی آدرس و شماره تلفن کافه نیز می توانید از لینک زیر استفاده کنید: http://farasati.blogsky.com/1393/02/17/post-118/caf%C3%A9-rendez-vous-is-here
جهت مشاهده آدرس کافه بر روی نقشه نیز به این آدرس مراجعه فرمایید: http://www.massoudfarassati.com/showpage.php?pid=51&mid=18
سلام لطفا نظرشون رو راجع به استاد حبیب محبیان بپرسید. به نظر من ایشون به غیر از اینکه صدای فوق العاده ای دارند و آهنگسازی خوبی هستند و سبک خاصی در موسیقی به وجود آوردند، از معدود خواننده هایی هستند که خودشون رو کاملا در موسیقی لحاظ می کنند و دغدغه های انسانی دارند و همچنین مانند همای به شدت وطن دوست هستند. مثل فیلمسازان بزرگ میشه با شنیدن آثارش، حبیب رو شناخت. آلبوم اولشون یعنی مرد تنهای شب رو در شرایطی ساختند که قبلش طی حادثه ای مادر و همسرشون رو از دست میدند و با همون آلبوم به قول معروف ره صد ساله رو یک شبه میرند. همه آلبوم هاشون زیبا هستند.
سلام و عرض خسته نباشید.
میخواستم بدونم نظر استاد راجع به خواننده های سنتی کشور مثل سالار عقیلی و علیرضا قربانی و همچنین بعضی خواننده ها مثل استاد اصفهانی و استاد معین چیه؟
باز هم ممنون ازتون.
سید جواد: سلام. نظرشان نسبت به سالار عقیلی کمی مثبت است. باقی افرادی که نام بردید را نمیدانم ولی یقیناً آقایان اصفهانی و معین را در حد استاد نمیدانند.
فیلمبرداری و خصوصا صدابرداری این گفتگو دچار سردرگمی و مخل تمرکز تماشاگر و کاملا ابتدایی بود؛گویا میکروفون را زیر میز کار گذاشته بودند که با کوچکترین ضربه به میز،صدای گوش خراشی تماشاگر را از جا می پراند!حرکات دوربین نیز کاملا بی جا بود.بهترین نما برای این گفتگو همین نمای مرکزی دو نفره ای است که سید جان تصویرش را تحت عنوان مطلب قرار داده اند.
بهتر بود استاد نیز بیشتر سخن می گفتند،مثلا در مورد چاوشی.شاید هم گفته اند و در تدوین حذف شده است!
امیدواریم استاد بیشتر در مورد موسیقی تحلیل ارائه فرمایند.
تشکر از جواب نسبتا کاملت .
اما دو نکته دیگه باقی ماند (یا به وجود آمد)
اول اینکه استفاده از کلمه منفور : منفور به این معنی که جمع شما علاقه ای به گوش دادنش ندارد یا به این معنی که نبودنش(یا گوش ندادنش) رو به بودنش(یا گوش دادنش) ترجیح میدهید و توصیه میکنید ...
و دوم اینکه شما صدای خوبش رو رد نکردید ولی درباره تسلطش بر ساز ها (به ویژه سه تار) اظهار نظری نکردید(البته اگر این تسلط رو قبول داشته باشید)
واین اظهار نظر که دلیل رد موسیقی اش را رویکرد آنارشیستی و دادائیستی اش عنوان کردی این سوال رو به وجود می اورد که در جاهایی که این رویکرد (یا شیطنت)از بین میرود (یا به حداقل میرسد) در آنجا چطور میشود موسیقی اش را تحلیل کرد .به عنوان مثال در آهنگ نارنگی خراسانی یا آهنگ تهران یا آهنگ مرغ شیدا و...
طولانی شد . شرمنده . ولی فکر کنم اولین باره بحث جدی موسیقی ایرانی اینجا مطرح شد خوبه که بیشتر به قول خود مسعود فراستی چکش بخوره ...
سید جواد: مقصودمان از منفور این است که از این فرد- به عنوان خواننده- متنفر هستیم و معتقدیم که گوش دادن به آثار او برای حس مضر است و به قریحهی هنری شنونده آسیب میرساند. لذا حتماً گوش ندادنش را توصیه میکنیم. نظر بنده این نیست که صدای ایشان خوب است. عرض بنده این بود که صدای آقای نامجو اصلاً بد نیست. یعنی نه اینکه خوب باشد، اما زننده و دفع کننده هم نیست و لااقل میتوان آنجاکه آنارشیست و دادائیست نیست اندکی آن را تحمل کرد. البته با رویکرد بدش آنقدر دافعه ایجاد کرده است که حتی در شرایط عادی نیز تمایل به شنیدن صدایش وجود ندارد. تسلطش هم در بهترین حالت یک تسلط تکنیکال است که چون به فرم نمیرسد و بلکه ضد آن عمل میکند، کاملاً هدر شده و بی فایده و بی مصرف باقی مانده است.
سلام;
نظر جناب فراستی درمورد نمایشنامه ی برشت_آنکه گفت آری,آنکه گفت نه_,, مثبت بوده یا منفی؟
(اگر از کاربران محترم کسی در آن جلسه حضور داشته ,,لطفا نظر استاد و به اطلاع برسونه)
خیلی دوست دارم نظر مسعود فراستی رو درباره موسیقی ِ محسن نامجو بدونم همچنین نظر خودت رو .
اگه لطف کنی ممنون میشم ...
سید جواد: به نظر بنده نامجو صدایی دارد که اصلاً بد نیست، اما با رویکردی آنارشیستی نسبت به صدا و آواز و همچنین مواجهای دادائیستی با موسیقی، صدا، آواز و موسیقیاش را به ابتذال کشانده است. خاطرم هست که یک بار دربارهی چند خوانندهی بد ایرانی با جناب فراستی صحبت میکریدم و در نهایت متفقالقول به این نتیجه رسیدیم که محسن نامجو اگر منفورترین خوانندهی ایرانی نباشد، حتماً یکی از منفورترینهاست (البته از نظر ما؛ با توجه به توضیحات فوق).
سلام
متاسفانه ما سوپرایزی از استاد ندیدم تو عید قرار شد سوپرایز بشیم مصحابش با ظریف و دوستان هم اصلا سوپرایز نبود استاد خودش رو کوچیک کرد و فقط گوش میکرد در صورتی که استاد اصلا کارش این نیست شاید کمی در این زمینه تخصص داشته باشم
سوال دارم ایا سوپرایزهای استاد فقط همون چند مورد بود؟
سلام;
در ایام جشنواره,,آقای کیومرث پوراحمد , جناب فراستی رو سلطانِ منتقدان جهان نامیدند؟!
شوخی بود, یا جدی؟ یا کنایه؟
سید جواد: سلام. بله. کاملاً جدی بود. بنده خودم شاهد عینی بودم. آقای پوراحمد پیش از اینکه جناب فراستی فیلم شان (کفشهایم کو؟) را دیده باشند، در برنامهی هفت با ایشان مواجه شدند و در توضیح و ادامهی این حرف خود به جناب فراستی گفتند (نقل به مضمون): "حتماً فیلمم را ببین. نظرت برایم مهم است. حتی اگر فیلم را دوست نداشته باشی هم مطمئن هستم که درست میگویی و حرفت حرف حساب است." چند روز پیش از این ماجرا نیز در روز نخست جشنواره، یکی از روزنامه ها از چند فیلمساز پرسیده بود که دوست دارند کدامیک از منتقدین فیلم آنان را ببیند. آن روزنامه از فیلمسازان خواسته بود که نام سه نفر را ذکر کنند. آقای پوراحمد هم گفته بودند: "مسعود فراستی، مسعود فراستی، مسعود فراستی."
سلام
من اتفاقی با اینجا آشنا شدم
یه سوال بی ربط دارم
یه فیلمی شاید 15 سال پیش دیدم که دو تا سرباز بودن و یکی از سربازا تقریبا بیشتر فیلمو به پشت رو زمین خوابیده بود و چون فهمیده بود پشتش مینه نمی تونست بلند بشه، بیشتر چیزی یادم نمیاد
کسی می تونه اسم فیلمو بگه ؟ممنونم
بسیار گفت و گوی خوبی بود. یه جا جناب فراستی به اشتباه از شادمهر عقیلی نام برد. کنجکاو شدم بدونم نظر آقای فراستی در مورد موسیقی شادمهر عقیلی چیه؟
ممنون
سید جواد:
نظرشان منفی است.
سلام.
ممنون آقا شاهین..لطف کردین;
امیدوارم که استاد از چارلز دیکنز و جان اشتاین بک هم رمانی رو برای نقد مدنظر قرار بدهند..
به حسین پارسایی
نظرشان مثبت نبود.
مشخصا استاد فراستی بسیار اهل مطالعه هستند. پیشنهادم این است که از ایشان بخواهید نام کتاب هایی که به صوررت هفتگی و یا ماهانه مطالعه می کنند را به همراه یک نمره یا اعلام نظر کوتاه در وبلاگ اعلام کنند
چقد خوب میتونه باشه این مصاحبه!
هنوز ندیدم ولی شک ندارم.اصن باورم نشد لحظه اول دیدم!
یه همشهریه خوش صدا خوش فکر و نابغمون با استاد ما!
و چقدر خوب!
سلام
از تهران چجوری میشه اومد کافه آقای فراستی؟
و اینکه ایشون هرروز در کافه حضور دارن؟ در کافه این امکان وجود داره که بشه باهاشون گفت و گو کرد؟
سید جواد:
سلام.
اگر خودتان ماشین دارید، از بزرگراه شیخ فضل الله وارد اتوبان کرج بشوید و بعد از گذر از کرج و گلشهر، خروجی مهرشهر را داخل بروید و پرسان پرسان به آدرس کافه بیایید.
اگر ماشین ندارید میتوانید از یکی از راههای زیر استفاده کنید:
الف) تاکسی: به میدان انقلاب یا آزادی یا ونک بروید و تاکسی های خطی گلشهر را سوار شوید. وقتی به گلشهر رسیدید، با یک تاکسی (احیاناً دربست) به آدرس کافه (واقع در بلوار شهرداری) بیایید.
ب) مترو: از طریق خطوط 2 یا 4 مترو خود را به خط 5 برسانید و در انتهای خط (ایستگاه گلشهر) پیاده شوید. س از خروج از مترو به آن سوی خیابان بروید و با تاکسی (احیاناً دربست) به آدرس کافه (واقع در بلوار شهرداری) بروید.
جناب فراستی اگر کلاس، همایش یا برنامهای نداشته باشند، از ظهر تا آخر شب در کافه حضور دارند و هرکس بخواهد میتواند ایشان را ملاقات کند و با ایشان به گپ و گفت بپردازد. البته جهت اطمینان از حضور ایشان در کافه می توانید با شماره تلفن کافه تماس بگیرید.
جهت مشاهدهی آدرس و شماره تلفن کافه نیز می توانید از لینک زیر استفاده کنید:
http://farasati.blogsky.com/1393/02/17/post-118/caf%C3%A9-rendez-vous-is-here
جهت مشاهده آدرس کافه بر روی نقشه نیز به این آدرس مراجعه فرمایید:
http://www.massoudfarassati.com/showpage.php?pid=51&mid=18
سلام لطفا نظرشون رو راجع به استاد حبیب محبیان بپرسید. به نظر من ایشون به غیر از اینکه صدای فوق العاده ای دارند و آهنگسازی خوبی هستند و سبک خاصی در موسیقی به وجود آوردند، از معدود خواننده هایی هستند که خودشون رو کاملا در موسیقی لحاظ می کنند و دغدغه های انسانی دارند و همچنین مانند همای به شدت وطن دوست هستند. مثل فیلمسازان بزرگ میشه با شنیدن آثارش، حبیب رو شناخت. آلبوم اولشون یعنی مرد تنهای شب رو در شرایطی ساختند که قبلش طی حادثه ای مادر و همسرشون رو از دست میدند و با همون آلبوم به قول معروف ره صد ساله رو یک شبه میرند. همه آلبوم هاشون زیبا هستند.
سلام و عرض خسته نباشید.
میخواستم بدونم نظر استاد راجع به خواننده های سنتی کشور مثل سالار عقیلی و علیرضا قربانی و همچنین بعضی خواننده ها مثل استاد اصفهانی و استاد معین چیه؟
باز هم ممنون ازتون.
سید جواد:
سلام.
نظرشان نسبت به سالار عقیلی کمی مثبت است. باقی افرادی که نام بردید را نمیدانم ولی یقیناً آقایان اصفهانی و معین را در حد استاد نمیدانند.
فیلمبرداری و خصوصا صدابرداری این گفتگو دچار سردرگمی و مخل تمرکز تماشاگر و کاملا ابتدایی بود؛گویا میکروفون را زیر میز کار گذاشته بودند که با کوچکترین ضربه به میز،صدای گوش خراشی تماشاگر را از جا می پراند!حرکات دوربین نیز کاملا بی جا بود.بهترین نما برای این گفتگو همین نمای مرکزی دو نفره ای است که سید جان تصویرش را تحت عنوان مطلب قرار داده اند.
بهتر بود استاد نیز بیشتر سخن می گفتند،مثلا در مورد چاوشی.شاید هم گفته اند و در تدوین حذف شده است!
امیدواریم استاد بیشتر در مورد موسیقی تحلیل ارائه فرمایند.
تشکر از جواب نسبتا کاملت .
اما دو نکته دیگه باقی ماند (یا به وجود آمد)
اول اینکه استفاده از کلمه منفور : منفور به این معنی که جمع شما علاقه ای به گوش دادنش ندارد یا به این معنی که نبودنش(یا گوش ندادنش) رو به بودنش(یا گوش دادنش) ترجیح میدهید و توصیه میکنید ...
و دوم اینکه شما صدای خوبش رو رد نکردید ولی درباره تسلطش بر ساز ها (به ویژه سه تار) اظهار نظری نکردید(البته اگر این تسلط رو قبول داشته باشید)
واین اظهار نظر که دلیل رد موسیقی اش را رویکرد آنارشیستی و دادائیستی اش عنوان کردی این سوال رو به وجود می اورد که در جاهایی که این رویکرد (یا شیطنت)از بین میرود (یا به حداقل میرسد) در آنجا چطور میشود موسیقی اش را تحلیل کرد .به عنوان مثال در آهنگ نارنگی خراسانی یا آهنگ تهران یا آهنگ مرغ شیدا و...
طولانی شد . شرمنده . ولی فکر کنم اولین باره بحث جدی موسیقی ایرانی اینجا مطرح شد خوبه که بیشتر به قول خود مسعود فراستی چکش بخوره ...
سید جواد:
مقصودمان از منفور این است که از این فرد- به عنوان خواننده- متنفر هستیم و معتقدیم که گوش دادن به آثار او برای حس مضر است و به قریحهی هنری شنونده آسیب میرساند. لذا حتماً گوش ندادنش را توصیه میکنیم.
نظر بنده این نیست که صدای ایشان خوب است. عرض بنده این بود که صدای آقای نامجو اصلاً بد نیست. یعنی نه اینکه خوب باشد، اما زننده و دفع کننده هم نیست و لااقل میتوان آنجاکه آنارشیست و دادائیست نیست اندکی آن را تحمل کرد. البته با رویکرد بدش آنقدر دافعه ایجاد کرده است که حتی در شرایط عادی نیز تمایل به شنیدن صدایش وجود ندارد.
تسلطش هم در بهترین حالت یک تسلط تکنیکال است که چون به فرم نمیرسد و بلکه ضد آن عمل میکند، کاملاً هدر شده و بی فایده و بی مصرف باقی مانده است.
سلام;
نظر جناب فراستی درمورد نمایشنامه ی برشت_آنکه گفت آری,آنکه گفت نه_,, مثبت بوده یا منفی؟
(اگر از کاربران محترم کسی در آن جلسه حضور داشته ,,لطفا نظر استاد و به اطلاع برسونه)
خیلی دوست دارم نظر مسعود فراستی رو درباره موسیقی ِ محسن نامجو بدونم همچنین نظر خودت رو .
اگه لطف کنی ممنون میشم ...
سید جواد:
به نظر بنده نامجو صدایی دارد که اصلاً بد نیست، اما با رویکردی آنارشیستی نسبت به صدا و آواز و همچنین مواجهای دادائیستی با موسیقی، صدا، آواز و موسیقیاش را به ابتذال کشانده است.
خاطرم هست که یک بار دربارهی چند خوانندهی بد ایرانی با جناب فراستی صحبت میکریدم و در نهایت متفقالقول به این نتیجه رسیدیم که محسن نامجو اگر منفورترین خوانندهی ایرانی نباشد، حتماً یکی از منفورترینهاست (البته از نظر ما؛ با توجه به توضیحات فوق).
سلام
نظر شما و آقای فراستی درباره ی فیلم ها و رمان های رومن گاری چیست؟
سید جواد:
سلام.
میپرسم و عرض میکنم.
عالی سیدجان
لذت بردم
خوش به حالت که همراه استاد فیلم مى بینى، قدرش رو بدون.
سلام ، آقا سید جواد خسته نباشید ، خیلی خوشحال شدم

خیلی دوست داشتم همای از نزدیک ببینم ، ولی همینم یه دنیاست
خیلی خیلی دستتون درد نکنه
سید جواد:
سلام.
خیلی خیلی خواهش میکنم.
سلام
متاسفانه ما سوپرایزی از استاد ندیدم تو عید قرار شد سوپرایز بشیم مصحابش با ظریف و دوستان هم اصلا سوپرایز نبود استاد خودش رو کوچیک کرد و فقط گوش میکرد در صورتی که استاد اصلا کارش این نیست شاید کمی در این زمینه تخصص داشته باشم
سوال دارم ایا سوپرایزهای استاد فقط همون چند مورد بود؟
سید جواد:
سلام.
بله. منظور ما همان چند آیتم بود.
سلام;
در ایام جشنواره,,آقای کیومرث پوراحمد , جناب فراستی رو سلطانِ منتقدان جهان نامیدند؟!
شوخی بود, یا جدی؟ یا کنایه؟
سید جواد:
سلام.
بله. کاملاً جدی بود. بنده خودم شاهد عینی بودم. آقای پوراحمد پیش از اینکه جناب فراستی فیلم شان (کفشهایم کو؟) را دیده باشند، در برنامهی هفت با ایشان مواجه شدند و در توضیح و ادامهی این حرف خود به جناب فراستی گفتند (نقل به مضمون): "حتماً فیلمم را ببین. نظرت برایم مهم است. حتی اگر فیلم را دوست نداشته باشی هم مطمئن هستم که درست میگویی و حرفت حرف حساب است."
چند روز پیش از این ماجرا نیز در روز نخست جشنواره، یکی از روزنامه ها از چند فیلمساز پرسیده بود که دوست دارند کدامیک از منتقدین فیلم آنان را ببیند. آن روزنامه از فیلمسازان خواسته بود که نام سه نفر را ذکر کنند. آقای پوراحمد هم گفته بودند: "مسعود فراستی، مسعود فراستی، مسعود فراستی."