اشاره:
۱. مسعود فراستی با این رویکرد که برخی فیلمها ارزش نمره دهی ندارند و برخی دیگر با آنکه فیلمهای بدی هستند، می توان این اعتنا را به آنها داشت که وارد رنج نمره دهی شوند - و البته نمره ی صفر بگیرند - اقدام به ستاره گذاری و نمره دهی به فیلم ها می کنند.
بنابراین، به عقیده ی ایشان، باید بین فیلمهای بی ارزش و فیلمهای با نمره ی صفر تفاوت گذاشت چراکه نمره ی صفر، خود، ارزش وجودی دارد و نشان دهنده ی این است که یک فیلم "بد" اما قابل اعتنا (و نقد) است. با این تعریف، فیلم بی ارزش یعنی یک فیلم "ماقبلِ بد" و فاقد هرگونه ارزش جهت اعتنا کردن به آن.
۲. جدول زیر اختصاصاً توسط این وبلاگ تهیه، تنظیم، و منتشر گردیده است. لذا هرگونه استفاده از آن با ذکر نام این وبلاگ (استاد مسعود فراستی) به عنوان منبع بلامانع است.
۳. بازه ی نمره دهی، طبق استاندارد جهانی منتقدین، از صفر (0) تا چهار (4) می باشد.
۴. فیلمها بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند.
۵. امتیازات فیلم های ایرانی، از نظر مسعود فراستی، با امتیازات فیلم های خارجی قابل مقایسه نیستند، اما اگر کسی اصرار بر مقایسه دارد، پیشنهاد ایشان این است که 2 امتیاز از فیلم های ایرانی کم کند تا مقداری با فیلم های خارجی قابل مقایسه شود.
۶. مستقیماً از قول جناب فراستی:
فیلم ها (در امتیاز دهی) اول با خودشان مقایسه می شوند. یعنی اینکه اگر فیلمی دارد حرف کوچکی می زند و چیز کوچکی می گوید و درآمده است، نمره می گیرد، اما یک فیلمی که ادعای خیلی بزرگی دارد و در نیامده است، نمره ی کمتری نسبت به فیلم اول می گیرد. به همین دلیل مثلاً شما می بینید که به "راشامون" صفر می دهم با اینکه معلوم است که فیلم صفر نیست به معنی متداول، اما وقتی کاری را که می خواهد بکند نمی تواند انجام دهد، صفر است. یعنی نسبت به مجموعه ی سینما صفر نیست و ممکن است از خیلی فیلم های صفرِ دیگر خیلی بالاتر باشد، اما دارد یک حرف بزرگ می زند، یک کار فرمی بزرگ می کند، و به شدت در این کار ناتوان است. این، متر ستاره دهی هاست که برخی دوستان از آنها تعجب می کنند. "همشهری کین" صفر می گیرد. "راشمون" صفر می گیرد. چون دارند حرف بزرگی می زنند و ادعای فرمی بزرگی می کنند و در هر دو زمینه ناموفق اند و به همین دلیل است که صفر می گیرند. اما یک فیلم کوچک تر که ادعای خیلی کمتری دارد و کار فرمی کوچک تری هم انجام می دهد، نیم ستاره، یک ستاره می گیرد. این یعنی چنین فیلمی از آن فیلم های به اصطلاح بزرگ هم بالاتر است؟ به این معنی که گفتم، بله.
فیلم های خارجی
تعداد ستاره/ ارزیابی |
نام فیلم |
صفر |
Spring, Summer, Fall, Winter … and Spring |
۱ |
White Nights |
صفر |
Malena |
صفر |
The Legend of 1900 |
صفر |
A Pure Formality |
صفر |
The Good, The Bad, The Ugly |
صفر |
The Sacrifice |
صفر |
Memento |
صفر |
The English Patient |
صفر |
The Green Mile |
صفر |
The majestic |
صفر |
The omen |
صفر |
The Passion of the Christ |
صفر |
Shutter island |
۱/۵ |
Gladiator |
صفر |
Stalag 17 |
۱/۵ |
City Lights |
۲ |
Late Spring |
صفر |
Trespass |
صفر |
Saving Private Ryan |
صفر |
Oldboys |
صفر |
Mobius |
۰/۵ |
Crash: Cronenberg- 1996 |
۲/۵ |
Crash: Paul Haggis- 2004 |
صفر |
یک مرد یک ترن |
صفر |
حماسه ۲۵۱۹ |
فیلم های ایرانی
نام فیلم |
تعداد ستاره/ ارزیابی |
مادر |
صفر |
دیوانه از قفس پرید |
صفر |
شب یلدا |
صفر |
سریال هزاردستان |
صفر |
روزی روزگاری |
صفر |
مختارنامه |
صفر |
آژانس شیشه ای |
۰/۵ |
روزهای زندگی |
۱ |
اخراجی ها 1 |
۰/۵ |
اخراجی ها 2 |
صفر |
اخراجی ها 3 |
بی ارزش |
رسوایی |
بی ارزش |
کودک و فرشته |
صفر |
کافه ستاره |
۱/۵ |
خداحافظ رفیق: بهزادپور |
۱* |
اشک سرما |
صفر |
جعبه موسیقی |
۰/۵ |
قلاده های طلا |
۰/۵ |
زیر نور ماه |
۰/۵ |
پاداش سکوت |
صفر |
دست های خالی |
صفر |
رنجر |
صفر |