اشاره: این مطلب به نقل از خبرگزاری حقیقت منتشر می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
مسعود
فراستی منتقدی است که نگاه خاصی به فیلمها دارد و میتوان به جرات گفت
نگاهش قابل تقدیر است اما آنچه وی را از دیگر منتقدین سینما متفاوت میکند
صراحت لهجه او نیست گرچه آن هم بسیار مهم است یک عنصر دیگر در نقدهای وی
است و آن نقد بدون در نظر گرفتن کارگردان اثر و اینکه او متعلق به کدام
جریان فکری است و این یک عنصر بسیار مثبت در نقدهای فراستی است زیرا اگر
منتقد در نظرش کارگردان را با پیشینه ای که دارد کاملا در نظر بگیرد حتما
دچار بی انصافی خواهد شد و حب و بغض ها اثر خود را روی نقدش خواهد گذاشت
فراستی بدون توجه به هر مسئله ای فقط فیلم را مستقل از کارگردان نقد میکند و
به نظر می رسد این روش از روشهای دیگر بهتر است
اما
در طول این مدت که وی در برنامه هفت حضور دارد مورد انتقاد شدید از سوی
خیلی از جریانها قرار گرفته نمیتوان گفت هر چه او میگوید وحی منزل است و
حتما درست است اما به نظر میرسد انتقادات بیشتر از همان جنبه ای که عرض شد
شکل میگیرد مثلا برخی طرفدارانی که حمایت بی چون و چرا از مسعود کیمیایی را
برای خود واجب میدانند وقتی فراستی نقد تندی بر فیلم جرم رفت و از کلمه
استمنای ذهن کارگردان برای این اثر استفاده کرد حب و بغض طرفداران به کار
افتاد و انتفادات از وی آغاز شد اگر بخواهیم با نقدهای فراستی پیش برویم و
از آنها ناراحت نشویم یک راه بیشتر ندارد و آن دیدن اثر مستقل از کارگردان
است و مطمئن باشید اگر روزی که خدا آن روز را نیاورد فراستی هم بخواهد
مسئله ای را در نقد در نظر بگیرد جز خود فیلم و اثر بازنده خواهد بود و
دیگر نقدهایش شیرین نخواهد بود اما مادامی که اینگونه رفتار میکند هر چند
اشتباهاتی داشته باشد نمیتوان خرده گرفت زیرا که نظر شخصش میتواند تا حدی
در نقد جاری و ساری باشد و اگر این نباشد نقدها بسیار اتو کشیده و آکادمیک
خواهد شد که از حوصله مخاطب خارج است
نکته آخر هم اینکه مسعود فراستی فضای خوبی را در نقد ایجاد کرده و چه خوب میشود کمی این فضا ها را در جاهای دیگر هم داشته باشیم .