فراستی بدرد نخور ترین آدم سینمای ایران است.
ویدیوی این اظهار نظر را از "اینجا" دانلود کنید.
به گزارش سلامسینما پس از انتشار ویدیوی اخیر محمدرضا گلزار و اظهار نظر
این بازیگر درباره مسعود فراستی، ساعد سهیلی بازیگر «گشت ۲» با اعلام خبر
صدور پروانه نمایش گرفتن فیلم، با کنایه گفت، «فراستی به دردنخورترین آدم
سینما نیست»
ساعد سهیلی با پست این عکس نوشت:
بالاخره "گشت ارشاد٢" پروانه نمایش گرفت و نوروز ٩٦ اکران میشه...
مسعود فراستی قلبش نگیره صلوات!
فراستی به درد نخورترین آدم سینما نیست... بی انصاف نباشید، اون
خیلی ها رو به خنده انداخته و به نظرم گوگولی ترین و بانمک ترین آدم
سینماست، حتی خنده دار تر از گشت ارشاد!
به قول تتلو؛ یه روزم توو کوچه ما عروسی میشه، حالا میبینی چی میشه.
مسعود جان امشب خوب بخوابی...به قول جناب خان؛ فدااااااااات، بووس، بوووووس .
امیدوارم فیلم رو ببینید و لذت ببرید.
سلام اقا سید جواد
قبلا هم در این مورد با شما صحبت کردم, ولی .متوجه نشدم چرا این صحنه از فیلم طناب مورد انتقاده, چون به نظرم صحنه داراى تعلیق بالاییه, ما میدونیم تو جعبه جسد هست اما مهمونا نمیدونن, میز کمکم خالی تر میشه و هر ل لحظه امکان لو رفتن قضیه وجود داره و ما هم هر لحظه دلهرمون بیشتر میشه. و تعلیق کار میکنه به نظرم,
دلیلش رو میشه بفرمایی تا روشن بشیم لطفا
سید جواد:
سلام.
دلهره ما بدون منطق دراماتیک و منطق میزانسن یک احساس- بعضاً مبتذل و تربیت نشده- چیزی نیست. آن صحنه دو منطق مذکور را ندارد. اگر اجازه بدهید دوستان دیگر وارد بحث شوند و بنده با اندکی تأخیر به تفصیل ماجرا بپردازم. تفصیل این توضیح را ذیل کامنتی دیگر عرض کرده ام.
سلام.
سعدی :
صُنع را آینه ای باید که بر وِی زنگ نیست؛
نیاز به ""تربیتِ حس"" از منظرِ سعدی..
سلام سیدجان
استاد به کدوم بخش طناب گیر دادن؟
سید جواد:
سلام.
واژه "گیر دادن" جالب بود.
به صحنه ای که روپرت در کنار قاب ایستاده و زن خدمت کار در حال جمع کردن میز است.
مرسی از رضا و arash عزیز بابت راهنمایی خوبشون.
سوال دیگر اینکه کتاب ((فیلم و فرمالین،کابد شکافی روایت در سینما)) نوشته ی رضا کاظمی ( نشر مرکز) کناب خوبیست؟ اگر دوستان غیر نظریه های روایت محمد شهبا کتاب خوب دیگری در حوزه ی روایت در سینما میشناسند لطف کنند به بنده
معرفی کنند. چون اون کتاب روایت در فیلم داستانی که اقای فراستی معرفی کردند دیگر چاپ نمیشود.
در پاسخ به جناب حشمتى فر :
کتاب آخرین درس بازیگرى از کاترین میفیلد خیلى خوب است. کتاب بازیگرى و کارگردانى در تئاتر و سینما از نگاه الیا کازان و اینگمار برگمان هم بد نیست. البته بیشتر به درد شناخت نگاه این دو نفر نسبت به کار بازیگرى مى خورد. اما بهترین کتابى که مى توانم معرفى کنم کتاب درست و نادرست نوشته دیوید مَمِت است که به نظرم بهترین کتابى است که تا به حال در این زمینه نوشته شده.
سلام
در پاسخ به آقای حشمتی فر
بازیگری در برابر دوربینهای سینمایی و تلویزیونی
پاتریک تاکر - ترجمه: غلامرضا طباطبایی
چاپ اول : زمستان 83
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
قیمت : تومان 1850
با سلام.
کتاب خوبی درباره بازیگری میشناسید که بدرد کارگردانان هم بخورد؟
سید جواد:
سلام.
بنده، خیر. ان شاء الله دوستانی که بشناسند، راهنمایی خواهند کرد.
سلام سید ، میگم این روزا کافه تعطیل ه ؟! آخه هر چی زنگ میزنم اونجا کسی جواب نمیده
سید جواد:
سلام.
بله. کافه این روزها باز نیست.
سلام سید
خسته نباشی
استاد نقدی، ضدیادداشتی چیزی ننوشته اند؟
آخه خیلی وقته چیزی نمینویسن.
سید جواد:
سلام.
خیر. فیلمی درخور نوشتن وجود ندارد فعلاً.
اصلاح میشود:
اعلام کنه..اطلاع بده..
یک پیشنهاد:
میتونید این مقاله_فرم چیست؟_ رو به استاد نشون بدین و اگه قبول کردن,در وبلاگ قرار بدین؟
به نظرم مقاله ی مهمیه..از خیلی از مطالب دسته چندم موجود در اینترنت,بهتره..
سید جواد:
پیشنهاد خوبی است. چشم.
سلام،
من دیگه حرفی ندارم!(جای استیکر فامیلِ دور خالی....)
مقاله ی "فرم(صورت) چیست؟" از دکتر شفیعی کدکنی و خوندی سیدجان؟
از دوستان هم اگر کسی خونده،اعلامِ آمادگی کنه؛
سید جواد:
سلام.
خیر، هنوز نخوانده ام.
"اعلام آمادگی"؟! (با لحن جناب خان)
آمادگی برای چی؟
http://www.cinscreen.com/?id=280
طبیعتا آقای فراستی این مقاله را بر نمیتابد.هر کس در نقد سبکی دارد و ایشان سبک شمیم را بیشتر میپسندند.خود خسرو دهقان هم سالهای سال با این سبک نوشته و قلم زده . آقای فاضلی منتقد محترم و شریفی است و نظر خودش را دارد.در ضمن منتقد شجاعی هم هست.
سلام
ممنون سید جان انشا الله همیشه سلامت و شاد باشید
جناب پارسایی مثل اینکه دل پرى داشتی ه
*^▁^**^▁^**^▁^*•﹏•ا
سلام،
آقای سعادتی یاد بگیر,,
عجب اصلیه این اصلِ شرمنده سازی!!
ا
سید جواد:
سلام.
آنچه بنده عرض کردم البته در پاسخ به فرمایش جناب سعادتی بود که جوشید، نه در مواجهه با "اصل" حضرتعالی (!)
http://www.cinscreen.com/?id=280
سلام خدمت دوست عزىز اقاى پارسایی و اقا سید جواد عزیز
اقا سید یکی از دلایلی که سوال پاسخ نگرفتمو بعد از مدتى براى دریافت جواب مطرح کردم. این بود که دىدم به چند سوال نسبتا طولانى پاسخ دادىد مثل فرق تىپ و شخصیت که دوستان پرسىدن واسه همىن گفتم دوباره بپرسم شاىد جواب گرفتم, مثل اینکه دوستان در نوبت زىادن باىد ىه وقتى بزارىد براىسوالات حالا دىگه باىگانى شده
مخلص همه
سید جواد:
سلام.
آقا من کوچیک همه شما هستم. اصلاً من کوچکترین اندازه بایگانی و نوبت و این حرف ها نیستم. گاهی در لحظه مجالی داشته ام و پاسخی گفته ام و گاهی دغدغه های چندگانه ای که دارم در اوج بوده و فرصت انجام وظیفه نداشته ام وگرنه من و چه به این حرفهای بزرگ رفیق؟
ان شاء الله هرچه زودتر نیز از شرمندگی تمام دوستان در خواهم آمد. دعا کنید برایم.
نظر فراستی در مورد این مقاله چیست؟
سید جواد:
کدام مقاله؟
راستی آقا سید اگه دنبال واکنش ها به استاد هستی تی وی پلاس یه گزارش از مراسم جشن اسکار آقای فرهادی تهیه کرده و کل گزارش روی همین موضوع مخالف استاد با فیلم هست .یعنی از هر ننه قمری که تو سینما ه رو از ب تشخیص نمیده در مورد نظر استاد سوال میکنه .خیلی مسخرست واقعا
گفتم بگم
مخلصیم
سید جواد:
ممنون.
سلام برای ضبط یک مصاحبه بسیار کوتاه تصویری از استاد فراستی، در چه زمانی میشه به کافه مراجعه کرد؟
سید جواد:
سلام.
این روزها که اصلاً. ان شاء الله بعد از عید هم زمان حضور ایشان در کافه را خدمت تان اعلام می کنم.
سلام.
در پاسخ به دوست عزیز_میلاد سعادتی_:
بنده از مدیر وبلاگ ,دو سوال داشتم.بیش از 6 ماهه که تو نوبتم؛ ببینم این نقشه جواب میده!
سر ایشون شلوغه واقعا,,کم کسی نیستند که ,,
ناسلامتی سیدجوادیوسف بیک هستند؛
(به این ترفند میگن اصلِ شرمنده سازی)
اراددددددددددتمند همه ی سر شلوغها هم هستم..
سید جواد:
سلام.
مخلصم همه رفقا.
خیلی ممنون. موفق باشید
سلام اقا سید جواد
دقیقا اون سرى هم اینجورى شده بود و به پاسخ نرسیدم و دوباره الان بعد مدتی تکرار کردم سوالمو
البته شما حق دارى, وقت میخواد
به هر حال ممنون
سلام
دریغ از یک نقد سید.دریغ.
خواهش میکنم به نقد توجه کنید سید عزیز.ما چاکریم.
سلام.
شاید این سوال دیگه خیلی تکراری شده باشه. ولی میخواستم بدونم که آیا قراره روند برنامه هفت عوض بشه و جناب فراستی کمتر حضور داشته باشه؟
گرچه قبلا هم حضورشون خیلی کم ولی موثر بود
سید جواد:
سلام.
خیر. هیچ قرار و تصمیمی مبنی بر تغییر میزان حضور ایشان در برنامه وجود ندارد.
ممنون علی جان بابت راهنمایی
زوم شهود آنی از سوژه است اما در تراولینگ پدیده گام به گام با برجسته شدن تدریجی و حذف محیط پیرامون از پی اش به ما نزدیکتر میشود .در زوم پدیده نزدیک اما تراولینگ نزدیکتر می شود
سلام سید جان
سید جان آپارات خیلی ضعیف کار میکنه درباره ی ویدئو های استاد.
اگر بچه ها اپارات رو که برای کانال استاد کار میکنن میشناسی اطلاع بده بهشون.ممنون.
سلام. میخواستم بدونم برای کسی که هیچ شناختی از نگاه و تفکر استاد فراستی نداره، پیشنهاد میکنید اول کدوم کتاب ایشونو بخونه؟!
سید جواد:
سلام.
«لذت نقد»
سلام اقا سید جواد
کامنت بنده رو مطالعه نفرمودید
چون درج نشده پرسیدم
سید جواد:
سلام.
چرا رفیق. فرصت پاسخ گویی درخور نداشتم که هنوز تأییدش نکرده ام.
زوم منطقاٌ به معنای دقت بر روی سوژه و تراولینگ مهم ساختن سوژه بدون دقت خاصی بر جزء یا اجزای آن است.
در تراولینگ تغییر پرسپکتیو داریم ولی در زوم بدون تغییر پرسپکتیو از نظر بعد به ما نزدیک میشه..در تراولینگ سوژه در زمینه برجسته میشه ولی در زوم خیر. حرکتی هم در سینما هست که همزمان به طور مثال به جلو تراولینگ میکنن و به عقب زوم..در این حالت سوژه با قدرت زیادی در زمینه حرکت میکنه و حس سقوط رو القا میکنه..
لطفا صحبت های حمیدرضا آذرنگ را هم در برنامه ی هفت که بر علیه جناب فراستی صحبت کردند قرار دهید.
متاسفانه صحبت های ایشان هم مثل سایر عزیزان نقدناپذیر کاملا توهین های شخصی است.
جالبه واقعاً. حالا هم که معلوم شده این همه هیاهوی آقایون از اول بی دلیل بوده بازم مدعی هستند. یه جنگ خیالی واسه خودشون ساختن توشم برنده شدن! داد و هوار که یه عده کمر به نابودی سینما بستن!
نظرتون راجع فیلمهای امسال چی بوده؟ فیلم لالالند، هکساو ریج، مهتاب، منچستر، ورود و ... استاد فیلما رو دیده؟
سید جواد:
ایشان فیلمها را دیده اند و تا جایی که بنده اطلاع درم، تنها از اجرای تکنیکال جنگ های فیلم مل گیبسون راضی بودند.
ه به!جوجه سهیلی هم زبون درآورد!!!
جوجه سیهیلی عزیز:باید ممنون عمو حمید جونت و بادمجون دور قاپچینای بابا جونت مثل عمو محسن و عمو مملت و عمو پرویزت باشی که بساط شومن بازی و گربه رقصیدن رو پهن کردن و بعد از کلی دلقک بازی،اس و اس بازی و پی ام و شارلاتان بازی،بساط تبلیغات فحش خوار و مادر به مردم دادن بابا جون عزیزت رو خیلی خوشگل و قشنگ فراهم کردند!
آقا سعید که تو برنامه هفت قبل،ادعا میکرد که حال و روز خوشی نداره؟!!امیدوارم با این خبر خوش،سرخوشی و سرمستی سر تا پای وجود پدرت رو بگیره و به همون اندازه امیدوارم که جراتش رو داشته باشه و زمان اکران فیلم به برنامه هفت بیاد و رو در رو مقابل مسعود جون بایسته و از اثرش دفاع کنه!...البته اگه اثر تو اکران موفق بود و حال بابا جون و خودت هم خوب بود!!!
تو و عمو ممل ات راست میگید:فراستی آدم بدرد نخوره این سینماست!...چرا که این سینما بدرد نخورترین سینماست و اصلا این سینما، سینما نیست که کسی براش و دیگران فرقی بکنه که به درد بخوره و یا به دردنخوره!
و بیشتر از این سینمای به درد نخور،شما آدمهای به درد نخوره گوگولی و مگولی این جامعه هستید که عکستون رو سر در اماکن فرهنگ و هنر این مملکته!
پس فعلا صفر-صفر مساوی به نفع سعید سهیلی و دار و دسته اش...ادامه و آخر داستان باشه زمان اکران و میز نقد برنامه هفت.
امیدوارم دوستان نظرم رو بخونند و لذت ببرند.
سیدجان اینو که میدونم، منظورم تفاوت در حسی که ایجاد میکنن و زمان استفاده از این دو تکنیک هستش.
ممنون
سید جواد:
حس چون خاص است، فرمول عام ندارد. بنابراینن باید دید که در چه لحظه ای و با چه اجرایی مورد استفاده قرار گرفته اند. ولی اگر اصرار داشته باشیم که کلی و عام حرف بزنیم باید گفت که زوم منطقاٌ به معنای دقت بر روی سوژه و تراولینگ مهم ساختن سوژه بدون دقت خاصی بر جزء یا اجزای آن است.
سلام سیدجان
تفاوت زوم تا رسیدن به کلوز با تراولینگ تا رسیدن به کلوز چیه؟
سید جواد:
سلام.
در زوم دروبین ثابت است و فقط لنز حرکت می کند، اما در تراولینگ، دوربین بر روی ریل حرکت می کند و به سوژه نزدیک می شود.
مصداق اتم و اکمل این جمله:
آب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا می خونه. :)
وضع اندیشه و تفکر بین مردم روز به روز داره بدتر میشه نمونش همین لمپن که جرات کرده اینطوری اظهار فضل کنه
فرهنگ نقد و نقد پذیری بیداد میکنه همه کسانی که یه روزی مسعود فراستی از اونها انتقاد کرده الان شروع به اظهار نظر و عقده گشایی میکنن جالب اینجاست هیچکدوم جرات مناظره و گفتمان رودرو رو ندارن و کل اداعاهاشون به فضای مجازی خلاصه میشه دوستانی که هنوز تفاوت وظیفه منتقد و کارگردان رو درک نمیکنن امروز داعیه داره هنر این مملکتن
این وسط اختلافات شاگردان استاد هم شده قوزبالا قوز از اون طرف از دلقک های شبکه های ماهواره ای تا بازیگر فاضل ما که این روزها راجع به همه چیزو همه کس اظهار نظر میکنه و به تازگی به خوانندگی هم رو اورده از سوپراستار های نابازیگر(بخوانید مدل لباس) تا نویسنده عاشق جنگ ستارگان و شلوارک همه و همه شروع کردن به کنایه و توهین وعقده گشایی نسبت به استاد از این طرف هم بین شاگردای ایشون درست تو زمانی که باید متحد باشن اختلاف ایجاد شده
فقط امیدوارم مسعود فراستی شانه خالی نکنه که باشخصیتی که ما ازش میشناسیم به هیچ عنوان این اتفاق نمیوفته چرا که با کنار کشیدن اون دیگه هیچکسی جرات نقد کردن پیدا نخواهد کرد به نوعی مسعود فراستی یک تنه داره بار فقر فرهنگی کشور رو به دوش میکشه
جالبیش اینجاست روزی که فراستی پای گشت ارشاد ایستاد حتی صحبت هاش رو داخل دی وی دی های فیلماشون قرار دادن اما روزی که از فیلم دیگشون انتقاد کرد شد آدم فروش سرشار از کینه وبعد انتظار دارن که ما باور کنیم دوستان کاملا نقد پذیر هستن و فقط با لحن فراستی مشکل دارن چه خبره دوستان مارو چی فرض کردن با کدوم منطق فیلمی که اسکار برده باشه عاری از هرگونه ایراده چی به سر سینما اومده که مانکن ها ادعای خدمت به اون رو دارن از خدمت های مسعود فراستی به سینما همین بس که دیگه خزعبلاتی مثل کلاغ پرو آتش بسو امثالهم تو این سینما جایی ندارن از خدمتش به سینما همین بس که افکار پوچ و پوپولیستی سینماگرامون رو افشا کرد آدمایی که جرات و تحمل شنیدن یه نقد ساده رو ندارن
سیدجان معذرت میخوام اگه طولانی شد این چندوقته نظرات همه رو تحمل کردیم اما دیگه صبری برای تحمل کسی که بهترین فیلم تاریخ سینمارو ابدویک روز میدونه باقی نمونده بود
سید جواد:
درک می کنم.
سلام؛
سیدجان,,,
چی شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
(((جایِ استیکرِ "چی شده" فامیلِ دور,, خالی.......)))
سید جواد:
حسین جان،
چی بگم؟
(((جایِ استیکرِ "چی بگم" فراستی خالی.......)))
این فضا ک همه نظر میدن چقدر خوبه. بنظر من صحبت های آقای گلزار برخلاف فرخ نژاد و پرستویی و بقیه توهین آمیز نبود. هرچند وسطش تصویر زیاد کات خورده بود و شاید خیلی چیزا گفته ک پخش نشده. همونطور ک آقای فراستی بقیه رو نقد میکنه بقیه هم میتونن آقای فراستی رو نقد کنن و این لزومن چیز خوبیه. و ممنون از شما باببت انتظار همه مطالب درباره آقای فراستی.
این حرفا رو فارغ از این گفتم ک نظرم 100 درصد با گلزار فرق داره و بنظرم ایشون یکی از بدردنخورتین آدم های سینمای ماست.
دیگه حالم داره از این سینما بهم می خوره.
یه بازیگر درجه سه به خودش جرات میده اینجوری حرف بزنه.