-
ماقبل مزه (متن اصلی)
شنبه 19 بهمن 1392 02:52
اشاره: این مطلب با نام "فیلمسازان با ما شوخی دارند یا با خودشان؟" و با اندکی سانسور در روزنامه ی اعتماد منتشر شده است. چگونه می شود فیلم هایی به این پرت و پلایی ساخت. فیلم هایی که به سختی می شود یک ربع شان را هم تحمل کرد. فیلم هایی که اکثرا حتی بد هم نیستند. کاش بد بودند. فیلم هایی که نه تلخ اند نه شیرین نه...
-
سایه سنگین مصلحت اندیشی بر سر جشنواره
شنبه 19 بهمن 1392 02:31
گفت وگوی فریدون جیرانی و مسعود فراستی درباره ضرورت برگزاری جشنواره فیلم فجر 31 دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر می گذرد و در آستانه سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر هستیم، می خواهیم بدانیم ضرورت برگزاری جشنواره یی سینمایی توسط دولت در نخستین سال های انقلاب چیست؟ و اینکه پس از شکل گیری و تثبیت جشنواره فجر، این جشنواره...
-
نگاهی به دوفیلم "زندگی مشترک..." و "امروز"
شنبه 19 بهمن 1392 02:20
بن بست تجدد و سنت فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» فیلم خوبی است و آسیب شناسانه که حرف دهانش را می فهمد و اندازه حرف می زند. این را اساسا مدیون فیلمنامه دقیق و دیالوگ های حساب شده اش است، منهای پایانش. دو آدم امروزی متجدد - علیدوستی و قاسم خانی - در مواجهه با دو آدم سنتی که یکی شان - مرد - بین سنت و تجدد دست و پا...
-
هیس: امید
شنبه 19 بهمن 1392 02:14
«قلم ها آزادند». «تلخی و یاس بس است». «همه باید از نشاط و امید بگویند، بنویسند و تولید کنند». این جمله و شبیه اش – نقل به مضمون – این روزها از طرف مقامات دولتی زیاد گفته می شود. بخش اول جمله به شدت مترقی و در تایید آزادی است. قسمت دوم در توضیح وضعیت است و بخش سوم نفی بخش اول است و در تایید هنر و فرهنگ دستوری و...
-
اورتور نقد سی و دوم
شنبه 19 بهمن 1392 02:09
قبل از جشنواره امسال پرتو (مهتدی) رفت. پرتو از فعالان بخش بین المللی ایام جشنواره بود و میهماندار خارجی ها با کامیار. آخرین بار چندین ماه پیش دیدمش - سخت لاغر شده بود – در جلسه شورای کتاب سینمایی. پرسید «فورد» کی درمی آید. گفتم صفحه آرایی تمام شده. گفت مطلبی دارم از لحظات آخرش، می تونی تو کتاب بزاریش؟ گفتم بده. فردایش...
-
نقد فیلم "ردپای گرگ"
شنبه 19 بهمن 1392 02:07
ردپای گرگ بعد از دندان مار، بهترین کار کیمیایی بعد از انقلاب، فیلم بدی است. ردپا با تمام ناتوانی ها و کژی هایش که بسیار است، یک حسن بزرگ دارد و آن صاحب و خالق داشتن است و نه بی صاحب و بی اصل و نسب بودن، همچون عمده محصولات سینمایی ما. این مهر خالق را بر خود داشتن، بزرگ ترین قوت فیلم است و مهم ترین ویژگی خاص خالقش و نیز...
-
گزارش نشست نقد "سر به مهر" با حضور استاد
سهشنبه 10 دی 1392 11:20
اشاره : طبق اطلاعیه ای که پیش از این اعلام شده بود، نشست نقد و بررسی فیلم "سر به مهر" با حضور مسعود فراستی و کارگردان اثر، هادی مقدم دوست، در تاریخ ۳ دی در محل لانه جاسوسی برگزار گردید. اینک از کاربران دعوت می شود که به گزارش کتبی این نشست ( به نقل از خبرگزاری دانشجو و سایت خبری لیلا حاتمی ) توجه فرمایند ....
-
مصاحبه مسعود فراستی با مجله همشهری جوان (دی 1392)
یکشنبه 8 دی 1392 09:14
مقدمه (همشهری جوان): پشت این صورت عبوس، این ریش های بلند و بور، پشت این عینک گرد و قیافه جدی، روحیه ای بازیگوش خوابیده. کسی که اگر به او میدان بدهید و ندهید، آتش می سوزاند. اگر «مسعود فراستی» را یک بار از نزدیک ببینید و مشغول گپ و گفت شوید، خیلی زود پی می برید او یک جور شیطنت تمام نشدنی دارد. یک جور شر بودن که از...
-
یادداشت مسعود فراستی در ماهنامه ی "داستان" (آبان – آذر 1392)
پنجشنبه 5 دی 1392 11:43
اشاره: ماهنامه ی " داستان " در شماره ی اخیر خود یادداشتی از استاد درباره ی مقایسه ی فیلم Shining (ساخته ی Stanley Kubrick ) با رمان Shining (نوشته ی Stephen King ) منتشر کرده است. پیش از این نیز استاد، طی سال جاری، دو بار دیگر به مطرح ساختن همین بحث پرداخته اند. یک بار در کلاس های تحلیل فیلم خود (در تیر ماه)...
-
«فرهنگ فیلمهای جنگ و دفاع ایران» به کوشش استاد آماده انتشار شد
پنجشنبه 5 دی 1392 11:37
خبرگزاری تسنیم: «فرهنگ فیلمهای جنگ و دفاع ایران» با هدف معرفی و نقد برخی از آثار سینمایی و مستند در حوزه دفاع مقدس به زودی توسط نشر ساقی روانه بازار کتاب میشود. این اثر را میتوان دایرةالمعارفی از آثار دفاع مقدس به شمار میآید. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، دایرةالمعارفی از مجموعه فیلمهای جنگی سینمای ایران با نام...
-
مسعود فراستی در نشست نقد و بررسی "سر به مهر"
دوشنبه 2 دی 1392 20:29
به اطلاع علاقه مندان می رساند که جلسه پخش فیلم سینمایی "سر به مهر" به همراه نشست نقد و بررسی فیلم، با حضور آقایان مسعود فراستی (منتقد) و هادی مقدم دوست (کارگردان)، روز سه شنبه، ۳دی ماه، از ساعت ۱۳، برگزار خواهد شد. آدرس: تهران، تقاطع خیابانهای طالقانی و مفتح، لانه جاسوسی سابق، سالن بصیرت، دوشنبه فیلم
-
ضد یادداشت مسعود فراستی در روزنامه اعتماد (6 آذر 1392)
دوشنبه 18 آذر 1392 10:37
زندگان، مردگان برد تاریخی تیم ملی ایران، برد خیلیها بود و باخت بعضیها. تیم دیپلماسی فعال ایران هم ملی بود- و ملی عمل کرد- و هم جهانی. اول ملی و بعد جهانی. این تیم شگفتانگیز در کوتاهترین فرصت ممکن دیپلماسی منفعل ما را به دیپلماسی فعال و چهره مخدوش شده،خشن و منزوی ما را به چهرهیی قوی، با شعور و با انعطاف تبدیل کرد....
-
ضد یادداشت مسعود فراستی در روزنامه اعتماد (28 آبان 1392)
دوشنبه 18 آذر 1392 10:34
علیه فرهنگ دولتی همچنانکه عقل و واقعیت، اقتصاد وابسته به نفت، نه متکی به کار و تولید ملی را پس می زند، و با رانت خواری اقتصادی سر آشتی ندارد، با فرهنگ دولتی- نفتی نیز. اقتصاد دولتی چه سرمایه داری و چه سوسیالیستی و چه ... رانت خواری دولتی می زاید. فرهنگ دولتی نیز به رانت خواری فرهنگی منجر می شود و به از دست رفتن فرهنگ...
-
ضد یادداشت مسعود فراستی در روزنامه اعتماد (4 آبان 1392)
دوشنبه 18 آذر 1392 10:32
درباره دیپلماسی فعال (حق داشتن، سود جستن، اندازه نگه داشتن) سرانجام پس از مدت ها فقر دیپلماتیک و دوری از دیپلماسی جدی - ملی و جهانی- سریع اما آرام به سوی شکل گیری یک دیپلماسی فعال مدرن نه سنتی گام برداشته ایم. دیپلماسی ظریف حدنگه دارنده یی که ظاهری متین و آرام دارد با باطنی تعرضی و محق: دیپلماسی که در آن هم استراتژی...
-
میزگردی با حضوری خسرو دهقان و هوشنگ گلمکانی و مسعود فراستی در مجله 24
دوشنبه 13 آبان 1392 16:51
اشاره: در شماره ابان ماه امسال مجله سینما بیست و چهار میزگردى با حضور مسعود فراستی, خسرو دهقان و هوشنگ گلمکانی در رابطه با, افول سینماگران دهه شصت برگزار شد. در این پست گزیده اى مفصل از صحبت هاى استاد مسعود فراستی را در ان جلسه میخوانید. مسعود فر استی: از نظر من دو چیز بر این سینما تاثیر گذاشت.اول اینکه ما از همان اول...
-
گزیده از نقد مسعود فراستی به فیلم برف روی کاج ها
چهارشنبه 8 آبان 1392 19:45
اشاره: به بهانه پخش فیلم برف روى کاج در شبکه نمایش خانگی ها گزیده اى از نقد مسعود فراستی بر این فیلم (در برنامه 7 )را اینجا بخوانید . برف روى کاج ها فیلم کوچک و سطحی اما کمی پر مدعاست که نباید خیلی جدى گرفته شود. فیلمی که در مورد خیانت است اما ان را اسیب شناسی نمی کند,بلکه خیانت را سمپاتیک(عرفی) جلوه میدهد. ما از این...
-
اطلاعیه: نقد مسعود فراستی بر فیلم زندگی در شهر بزرگ
چهارشنبه 8 آبان 1392 19:41
فیلم زندگی در شهر بزرگ با بازى رضا عطاران و بهنوش بختیارى که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده و در انتهاى فیلم به مدت سی دقیقه مسعود فراستی و سعید ابو طالب در مورد فیلم و مسائل پیرامون ان که در رابطه با مدرنیسم و... است بحث و گفتگو می کنند.
-
کلاس های جدید استاد در فرهنگسرای رسانه
چهارشنبه 27 شهریور 1392 08:54
مسعود فراستی در فرهنگسرای رسانه به تدریس سینما می پردازد . در ادامه و پس از پایان دوره های چند ساله ی تحلیل فیلم، ا ستاد مسعود فراستی هم اکنون به تدریس دوره ای جدید با عنوان مکتب های سینما خواهد پرداخت. دوره ی مکتب های سینما ، کلاسی است تئوری – تحلیلی که در طی آن جناب فراستی به تعریف و توضیح مکتابی چون رئالیسم،...
-
علیه بیننده - آفریننده
شنبه 9 شهریور 1392 23:54
بیننده - آفریننده سینما یا برای مخاطب وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد. فقط بیمایگان و بیهنران بر این نظرند که دو سینما داریم: سینمای هنری، سینمای تجاری. اولی برای مخاطب خاص است که ادعای «اِلیت» بودن دارد، خود فیلمساز هم از همین جنس است، و دومی برای مخاطب عام و عموم. فیلمسازی که تنها به مخاطب خاص میاندیشد، روشنفکرزدة...
-
مسعود فراستی در "عصر اقتباس"
پنجشنبه 24 مرداد 1392 08:01
در نشست «نقد و بررسی اقتباس سینمایی از رمان» با تمرکز بر فیلم «درخشش» ساخته «استنلی کوبریک» با حضور مسعود فراستی در بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد. درخشش اقتباسی از رمانی با همین نام نوشته استفن تینگ است. در این نشست که با پخش فیلم همراه بود فراستی گفت: در بین فیلمهایی که اقتباس از رمان هستند، عموما فیلمها به...
-
کلاس تحلیل سینمای صامت
یکشنبه 13 مرداد 1392 22:31
مسعود فراستی در موسسه فرهنگی هنری روزگار نو - به روایت "تاریخ سینما" خواهد پرداخت فراستی از 26 مرداد به مدت چهار هفته شنبه ها 9 الی 13 سینمای صامت را تحلیل خواهد کرد. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانند به www.roozegareno.net مراجعه نمایند. چنانچه مایل به دریافت پوستر و بنر طراحی شده برای...
-
یک دیدگاه
سهشنبه 1 مرداد 1392 12:06
متن زیر را هادی حق پرست نوشته است و در وب سایت یادداشت های سینمایی منتشر شده است : اهمیت فرم و محتوا در آثار سینمایی + دیدگاه مسعود فراستی از این مسئله ی مطرح و از دعوای سینماگران و منتقدان که عده ای فرم گرا و گروهی هم محتوایی بودند آگاه بودم. اما از گفتگوی وحید جلیلی و مسعود فراستی در بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی...
-
آقای مهکام حرمت نقد را نشکنید
سهشنبه 11 تیر 1392 04:08
حسین مهکام در واکنش نسبت به نقد اخیر استاد در مورد فیلم "گذشته" متنی را در روزنامه اعتماد منتشر کردند که در ادامه میخوانیم . جواب کوتاه من به حسین مهکام را هم اگر دوست داشتید بخوانید . ------------------------------------------------------------------------------- نامهیی کوتاه به مسعود فراستی حرمت ساحت هنر...
-
جدول کلمات متقاطع: نقد مسعود فراستی بر "گذشته"
پنجشنبه 6 تیر 1392 23:58
جدول کلمات متقاطع گذشته فیلم بدی است و ناچیز. بدتر از حتی اولین فیلم های فرهادی. فیلم، عقب مانده است و اگزوتیک؛ بی ساختار، طولانی و ملال اور و وراج. گذشته، نه در گذشته اتفاق می افتد نه در پاریس؛ نه بحرانی دارد و مسئله ای و نه هویتی. فیلمساز اسکار گرفته ما امر برش مشتبه شده و توهم جهانی شدن زده. بعد از دیدن فیلم بد و...
-
راوی آسمان (بخش دوم): شخصیت پردازی جنگ در روایت فتح
سهشنبه 31 اردیبهشت 1392 01:56
در ادامه بحث وحید جلیلی با اشاره به نکته ای در مورد بحث شخصیت پردازی گفت : جنگ ما یک تیپ دارد و یک شخصیت و این که تیپ جنگ ما مثل بقیه جنگهای دنیاست که توپ و تانک و کشته و خون دارد که در جنگهای ویتنام و ژاپن وآمریکا و هر جایی وجود دارد اما سوالی که اینجا است وظیفه هنر چیست ؟ کارش تیپ سازی است یا شخصیت سازی ؟ یک جریانی...
-
راوی آسمان (بخش اول)
سهشنبه 31 اردیبهشت 1392 01:50
طرح سوالی از سوی شهید سید مرتضی آوینی موضوع میز گردی شد برای پاسخ به این سوال که چه تفاوتی وجود دارد بین نوع ساخت مجموعه روایت فتح و تعریف آن از دفاع مقدس و فیلمهایی که در مورد جنگ و مستند ها و تصاویری که از سوی کسان دیگری در این حوزه ساخته شده است . چرا مستند روایت فتح با مستند های دیگری که در دوره هشت سال جنگ تحمیلی...
-
نقد "میراث آلبرتا 2" با حضور مسعود فراستی
سهشنبه 31 اردیبهشت 1392 00:44
با حضور مسعود فراستی «پخش و نقد میراث آلبرتا 2» در «دوشنبه فیلم» دوشنبه 29 اردیبهشت - سالن بصیرت مجتمع فرهنگی دانشجویی 13 آبان (لانه جاسوسی سابق) ساعت 14:00
-
آلفرد هیچکاک مظهر سینما
سهشنبه 3 اردیبهشت 1392 23:56
آلفرد هیچکاک مظهر سینما (نگاهی گذرا به سینمای هیچکاک) "ساختن فیلم های جدی و عمیق، آسان تر از فیلم های تجاری قراردادی است. آگاهی من وادارم می کند که تجاری کار کنم ... در سینما، کارگردان باید با بهای گزافی خود را بیان کند. این بها، سرگرمی است." هیچکاک هیچکاک همچون هر هنرمند راستین و دلمشغول، خود را با آثارش...
-
بی حسی مزمن: نقد مسعود فراستی بر "عشق"
سهشنبه 3 اردیبهشت 1392 23:48
بی حسی مزمن عشق هانکه، فیلم کسالتبار روشنفکرانهی دروغینی است نه دربارهی عشق، نه دربارهی پیری؛ شاید دربارهی مرگ یا کشتن. «دلیلی برای ادامه زندگی نیست. میدونم که زندگی فقط بدتر میشه. نمیخوام ادامه بدم». این مهمترین جملهی فیلم است از زبان شخصیت اصلی زن فیلم رو به مردش. و شوهر ـ و فیلمسازـ که در دفاع از دلیل...
-
دلواپسی: نقد مسعود فراستی بر "ساراباند"
سهشنبه 3 اردیبهشت 1392 23:25
دلواپسی "زندگی این امکان را در خود دارد که به یک مناسک تبدیل شود". (سارا باند، برگمان، 2003) "نمی دانم. واژه ها یاری ام نمیکنند. اغلب به مرگ می اندیشم. تصور میکنم که آنا منتظر من است. مرگ را اینگونه میبینم که یک روز صبح دارم در جاده ای در جنگل قدم میزنم که به رودخانه ای ختم میشود. پاییز است و کاملا...