-
جدول ارزش گذاری (25 اردیبهشت 1393)
پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 19:25
اشاره: ۱. مسعود فراستی با این رویکرد که برخی فیلمها ارزش نمره دهی ندارند و برخی دیگر با آنکه فیلمهای بدی هستند، می توان این اعتنا را به آنها داشت که وارد رنج نمره دهی شوند - و البته نمره ی صفر بگیرند - اقدام به ستاره گذاری و نمره دهی به فیلم ها می کنند. بنابراین، به عقیده ی ایشان، باید بین فیلمهای بی ارزش و فیلمهای با...
-
تربیت حس (2): هنرمندان و آثار برتر هنری از دیدگاه مسعود فراستی
پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 18:22
به عقیده ی مسعود فراستی، برای پیشرفت در حوزه ی هنر - به طور عام- و نیز به منظور درک هرچه بهتر و صحیح تر سینما – به طور خاص- باید به تربیت حس پرداخت، زیراکه هنر و سینما اساساً با حس انسان سر و کار دارند. پس باید حس را شناخت و آنرا تربیت نمود تا مفهومات و معانی و احساسات و غیره در عوض حس به ما غالب نشوند. این تربیت حس،...
-
گفتگوی مسعود فراستی با علی اکبر رائفی پور در برنامه ی خیابان ایران
سهشنبه 23 اردیبهشت 1393 12:00
جهت دانلود برنامه کلیلک کنید!
-
تربیت حس (1): هنرمندان و آثار برتر هنری از دیدگاه مسعود فراستی
جمعه 19 اردیبهشت 1393 16:38
به عقیده ی مسعود فراستی، برای پیشرفت در حوزه ی هنر - به طور عام- و نیز به منظور درک هرچه بهتر و صحیح تر سینما – به طور خاص- باید به تربیت حس پرداخت، زیراکه هنر و سینما اساساً با حس انسان سر و کار دارند. پس باید حس را شناخت و آنرا تربیت نمود تا مفهومات و معانی و احساسات و غیره در عوض حس به ما غالب نشوند. این تربیت حس،...
-
گزارش: نشست با موضوع "فُرم، مضمون، محتوا"
جمعه 19 اردیبهشت 1393 16:21
طبق اطلاعیه ای که پش از این اعلام شده بود، در تاریخ ۸ اردیبهشت، نشستی با موضوع "فرم، محتوا، و مضمون" با حضور مسعود فراستی و شهاب اسفندیاری در دانشگاه سوره برگزار شد. هم اکنون علاقه مندان می توانند گزارش کتبی این جلسه را به دو روایت خبرگزاری فارس و مهر از طریق لینک های زیر مطالعه نمایند. همچنین فایل صوتی جلسه...
-
اطلاعیه: مناظره ی فراستی و رائفی پور
پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 21:46
مناظره ی مسعود فراستی و علی اکبر رائفی پور زمان: پنجشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ موضوع: سینمای ایران شبکه ی ۱ سیما ساعت ۱۲ شب
-
café rendez-vous is here
چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 16:42
کافه ی مسعود فراستی در مهرشهر کرج افتتاح شد آدرس: کرج ، مهرشهر ، بلوار شهرداری، خیابان ۳۴۱، کافه راندوو تلفن: 33405014-026
-
جدول ارزش گذاری (17 اردیبهشت 1393)
چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 15:15
اشاره: ۱. مسعود فراستی با این رویکرد که برخی فیلمها ارزش نمره دهی ندارند و برخی دیگر با آنکه فیلمهای بدی هستند، می توان این اعتنا را به آنها داشت که وارد رنج نمره دهی شوند - و البته نمره ی صفر بگیرند - اقدام به ستاره گذاری و نمره دهی به فیلم ها می کنند. بنابراین، به عقیده ی ایشان، باید بین فیلمهای بی ارزش و فیلمهای با...
-
برترین های سینمای ایران از دیدگاه مسعود فراستی
چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 15:07
اشاره: ۱. این لیست جدید در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ارائه شده است. ۲. فیلمها بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند. ۳. به این لیست اضافه خواهد شد. برترین های سینمای ایران از دیدگاه مسعود فراستی: باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی- ۱۳۶۵) بچه های آسمان (مجید مجیدی- ۱۳۷۵) دائی جان ناپلئون (ناصر تقوایی- ۱۳۵۵) دیده بان (ابراهیم حاتمی...
-
فایل صوتی کلاس تحلیل فیلمهای جشنواره
سهشنبه 16 اردیبهشت 1393 23:06
دانلود فایل "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" دانلود فایل "چ" دانلود فایل "خانه پدری"
-
اطلاعیه: کلاس های جدید مسعود فراستی
سهشنبه 16 اردیبهشت 1393 20:14
آموزشگاه سینمایی دید پنهان برگزار می کند: ۱. کلاس با عنوان "فُرم و نقد" تاریخ شروع: یکشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۳ مدت دوره: ۱۰ جلسه، ۳۰ ساعت زمان: یکشنبه ها از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۸:۳۰ ۲. کلاس با عنوان "سینمای هیچکاک (هیچکاک شناسی)" تاریخ شروع: پس از به حد نصاب رسیدن ثبت نام کنندگان مدت دوره: ۱۵ جلسه، ۴۵ ساعت...
-
واقعی یا واقعگرا؟ ( نقدی بر " چ ")
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 00:05
حالا بعد از دیدن ۱۶ فیلم از ابراهیم حاتمی کیا همچنان می شود گفت که او شاخص ترین فیلمساز سینمای جنگ و دفاع ماست. و مهمترین و بهترین فیلمهای این ژانر – به جز فیلم استثنائی سفر به چزابه ملاقلی پور- متعلق به اوست. چهار فیلم اخیر اش اما جنگی نیستند : ارتفاع پست ، به رنگ ارغوان ، دعوت ، گزارش یک جشن اجتماعی گرایند و یکی شان...
-
جدول ارزش گذاری (7 اردیبهشت 1393)
دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 11:42
اشاره: ۱. مسعود فراستی با این رویکرد که برخی فیلمها ارزش نمره دهی ندارند و برخی دیگر با آنکه فیلمهای بدی هستند، می توان این اعتنا را به آنها داشت که وارد رنج نمره دهی شوند - و البته نمره ی صفر بگیرند - اقدام به ستاره گذاری و نمره دهی به فیلم ها می کنند. بنابراین، به عقیده ی ایشان، باید بین فیلمهای بی ارزش و فیلمهای با...
-
اطلاعیه: نشست با موضوع "فُرم، مضمون، محتوا"
شنبه 6 اردیبهشت 1393 23:03
دانشگاه سوره نشستی را با موضوع "فُرم، مضمون، محتوا" برگزار می کند. میهمانان: مسعود فراستی - شهاب اسفندیاری زمان: دوشنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ساعت ۱۴ الی ۱۶ مکان: تهران، خیابان آزادی، بین خیابان خوش و آذربایجان، نبش کامیاران، دانشگاه سوره
-
به یاد مرتضی آوینی
پنجشنبه 28 فروردین 1393 14:40
ضد یادداشت مسعود فراستی درباره ی سید مرتضی آوینی در روزنامه ی اعتماد (روز یکشنبه، ۲۴ فروردین ماه) مصادره نشدنی مرتضی متفکر و نظریه پرداز فرهنگی هنری بعد از انقلاب بود که با فرهنگ و هنر دولتی سر سازگاری نداشت و با فرهنگ و هنر روشنفکرزده و ضدمردمی نیز و عوام زدگی فرهنگی هم. مرتضی روشنفکر محقق شده و به فردیت رسیده قبل از...
-
پاسخ: جدول ارزش گذاری
چهارشنبه 27 فروردین 1393 21:53
در پی انتشار جدول ارزش گذاری فیلم های سال اخیر ایران و جهان، تعدادی از دوستان تمایل داشتند که نظر استاد را درباره ی چند فیلم دیگر نیز بدانند. بنده درباره ی این فیلم ها از استاد سؤال کردم و پاسخ ایشان به شرح زیر است: 1. Fight Club: صفر 2. Se7en: صفر 3. Social Network: صفر 4. Inception: صفر 5. Dark Knight: ۰/۵ 6....
-
اطلاعیه: نشست با موضوع شهید آوینی
دوشنبه 25 فروردین 1393 06:40
دانشگاه امیرکبیر تهران امروز، دوشنبه ۲۵ فروردین ماه، برگزار می کند: ۱) نمایش مستند "مرتضی و ما" به کار گردانی کیومرث پور احمد از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰ ۲) نشست و گفتگو پیرامون شخصیت شهید سید مرتضی آوینی با حضور مسعود فراستی و حسین معززی نیا از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰
-
مسعود فراستی در برنامه ی دریچه
چهارشنبه 6 فروردین 1393 12:20
«استاد مسعود فراستی» مهمان دومین شماره مجله تصویری «دریچه» شده و در این گفت وگو، دیدگاه هایش را درباره جشنواره فیلم فجر و وضعیت سینمای ایران مطرح کرده است. لینک مشاهده ی آنلاین مصاحبه: http://simafekr.tv/0fa466idattach.htm
-
درباره ی نوشتن*
چهارشنبه 6 فروردین 1393 12:15
اشاره: ماه نامه ی ۲۴در پنجاهمین شماره ی خود یادداشت هایی را با عنوان کلی "عادت های نویسندگی در منتقدان" به قلم چند تن از منتقدان منتشر کرده است. آنچه در زیر می خوانید، یادداشت استاد فراستی در این باره است. کلنجار همچنان- و احتمالاً تا ابد- کاغذ و قلم (خودکار یا روان نویس) را ترجیح می دهم. انگار کلمات را با...
-
جدول ارزش گذاری فیلمهای سال گذشته ی ایران و جهان
چهارشنبه 6 فروردین 1393 12:05
نطرات استاد مسعود فراستی درباره ی فیلمهای سال (های) اخیر، به نقل از پنجاهمین شماره ی ماه نامه ی ۲۴، به شرح زیر است: فیلمهای خارجی تعداد ستاره/ ارزیابی نام کارگردان نام فیلم ۰/۵ Steve Mc Queen 12Years a Slave بی ارزش J. C. Chandor All Is Lost بی ارزش David O. Russell American Hustle بی ارزش Richard Linklater Before...
-
نظرات مسعود فراستی در نظرخواهی مجله 24
یکشنبه 4 اسفند 1392 07:51
در شماره ی اخیر مجله ی ۲۴، این نشریه اقدام به یک نظرخواهی از منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره ی سی دومین جشنواره ی فیلم فجر کرده است. نظرات استاد مسعود فراستی در این نظرخواهی به شرح زیر است: فیلم برتر جشنواره: زندگی مشترک آقای محمودی و بانو- چ ناامید کننده ترین فیلم جشنواره: اشباح- متروپل بازیگری که شگفت زده ام کرد:...
-
مسعود فراستی در حاشیه پخش فیلمهای جشنواره عمار
پنجشنبه 1 اسفند 1392 13:12
مسعود فراستی در حاشیه پخش فیلمهای جشنواره عمار که در تالار فجر دانشگاه شیراز در حال برگزاری بود گفت: داوری جشنواره فیلم فجر به شدت محافظه کار بود و به نظرم «چ» مهمترین فیلم جشنواره فیلم فجر بود که جایزه مهمی به آن ندادند. به گزارش سینما فستیوال به نقل از سینماپرس ، محور سخنان این منتقد سینما در حاشیه پخش فیلمهای...
-
اطلاعیه: کلاس تحلیل فیلمهای جشنواره
جمعه 25 بهمن 1392 07:03
استاد مسعود فراستی در قالب یک جلسه کلاس کارگاهی به تحلیل فیلمهای سی و دومین جشنواره ی فیلم فجر می پردازد. زمان: شنبه، ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵ الی ۱۸ مکان: ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگسرای رسانه تلفن: ۲۲۸۸۸۷۸۲ - ۰۲۱
-
سترونی
پنجشنبه 24 بهمن 1392 19:28
می شود سر در برف فرو برد و گفت: «حال سینما خوب است... امید برگشته»، یا: «این سینما در طول سه دهه به سبکی دست یافته که به خانواده احترام می گذارد... امروز سینمای ایران به جهت تصویری و سوژه های ناب و مردان و زنان هوشمند می تواند همپای سینمای جهان حرکت کند.» (وزیر ارشاد) یا ما- من منتقد و بسیاری دیگر- بعد از دیدن این همه...
-
خود را به خواب زدن
دوشنبه 21 بهمن 1392 09:41
خواب زده ها / خواب زده های جیرانی، یک فیلم ما قبل بد است حتی بد هم نیست. یک فیلم کامل در نیامده است نه یک فیلم بد در نیامده. فیلمنامه فیلم گیج است با محور تکراری که نه کمدی می فهمد نه ملودرام و عشق. کمدی اش اساسا بر لهجه آذری – و نه حتی کلام- استوار است چه برسد به موقعیت و بر بازی خوب تیپیک شخصی عبدی و اصلانی که ربطی...
-
فراستی هم گاه «فراست»ی دارد
دوشنبه 21 بهمن 1392 09:39
امیر پوریا در روزنامه ی اعتماد درباره ی یادداشت استاد فراستی چنین نوشته است : در مسیر تلاش برای جلوگیری از تخریب عمومی تصویر منتقدان در ذهن و نظر مردم، بی تعارف بسیاری از من و همکارانم در تریبون های همگانی یا محافل خصوصی به چالش یا تقابل با برخی آرای دوست قدیمی مان مسعود فراستی به عنوان نماینده شخصیت «کوجا» (صاحب...
-
تذکره در احوالات شیخ مخالف (طنز به قلم سید جلال سیادت)
دوشنبه 21 بهمن 1392 01:06
اشاره: این مطلب در آبان ماه ۱۳۹۲ در روزنامه ی هفت صبح منتشر شده است. آن ناقد باسواد،آن همیشه استاد،آن دوستدار فورد و هیچکاک،آن سینمای کلاسیک را سینه چاک،آن منتقد اسبق هفت،آن چکش زنِ مباحثِ سخت،آن مخالف سرسخت،آن که کرد جیرانی را بدبخت،آن پنبه زنِ بی بدیل،آن اهل قال و قیل،آن عاشق متر و فرم،آن حمله کننده به جرم،آن ناقد...
-
یک خبر!
یکشنبه 20 بهمن 1392 10:55
وطن امروز: مسعود فراستی منتقد سختگیر سینما پس از نمایش فیلم آرایش غلیظ در سالن شماره 2 سینما عصر جدید پس از دیدن نیمی از فیلم سالن سینما را ترک کرد. به گزارش «وطن امروز» مسعود فراستی که آثار برگزیده جشنواره را در سینما عصر جدید تماشا می کند پس از دیدن نیمی از فیلم «آرایش غلیظ» سالن شماره 2 سینما عصر جدید را به نشانه...
-
تقلب (متن اصلی)
یکشنبه 20 بهمن 1392 10:43
درباره فیلم شیار ۱۴۳ساخته نرگس آبیار اشاره: این مطلب با نام "قلب واقعیت" و با اندکی سانسور در روزنامه ی اعتماد منتشر شده است. شیار ۱۴۳فیلم بدی است و تقلبی، که نان ایده یک خطی اش را می خورد. اگر به جای شهید بگذاریم فرزند چه می شود؟ فیلم و پرستیژ کاذب اش به کل از بین می رود. برای ساختن انتظار مادر شهید ، باید...
-
شخصی یا واقعی؟
شنبه 19 بهمن 1392 10:54
«چ» فیلم نزدیک به خوبی است. فیلمی تحقیق شده و کار شده. نه سرهم بندی شده. فیلم بی مساله یی نیست. مفهوم زده هم نیست. خوشبختانه مساله دارد. مساله دیروز و مهم تر مساله امروز. فیلم کهنه و دیروزی هم نیست. فیلم سخت و آبرومند و سرپایی است که نه ملودرام سطحی می شود نه جنگی دِمُده. فیلمی است که می تواند مخاطب امروز را جلب کند...