مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

«فرم و نقد» منتشر شد

http://s8.picofile.com/file/8308570218/photo_2017_10_08_23_53_59.jpghttp://s9.picofile.com/file/8308570234/photo_2017_10_08_23_54_06.jpg


فصلنامه‌ی تخصصی «فرم و نقد»

امروز، یکشنبه 16 مهر 1396، منتشر شد.



* قیمت مجله 20000 تومان است.


* این مجله از فردا در تهران  و از چند روز دیگر در شهرستان‌ها توزیع می‌شود.


* «فرم و نقد» فقط در کتابفروشی‌ها توزیع می‌شود و از دکه‌های روزنامه‌فروشی قابل تهیه نیست.


* ایمیل‌های تمام دوستانی که از شهرستان تقاضا داشتند و آدرس کتابفروشی‌های شهرشان را اعلام کردند به ما رسید و ان شاء الله به تمامی آن محل‌ها ارسال خواهیم داشت. به محض آنکه توزیع در شهرستان آغاز شود نیز آدرس و نام کتابفروشی‌های هر شهرستان که مجله برایشان ارسال شده است در همین وبلاگ اعلام خواهد شد.


* اگر هر علاقه‎مندی، به هر دلیلی موفق به خرید مجله از کتابفروشی‌ها نشد، می‌تواند جهت ارسال شخصی به او، با ID تلگرام ادمین وبلاگ (SeyyedJavad46@) و یا ایمیل او (sky_eng2011@yahoo.com) ارتباط گرفته تا شرایط ارسال با او هماهنگ شود.


* فروش نسخه‌ی الکترونیکی مجله نیز، با تأخیر، راه‌اندازی خواهد شد.


* از شماره‌ی آینده نیز، بخش اشتراک مجله شروع به کار خواهد کرد.


* این درخواست رسمی جناب فراستی است که لطفاً تمامی دوستان فقط از طریق این وبلاگ یا ادمین آن (سید جواد یوسف‌بیک) نسبت به پیگیری خریدهای خود اقدام نمایند. تمام مراجع دیگر به لحاظ حقوقی، حق هیچ عملی در جهت فروش مجله را ندارند. مسعود فراستی، به عنوان صاحب امتیاز، مدیر مسؤول، و سردبیر این مجله، از خرید یا فروش این محصول از طرقی بجز مراجع یاد شده، حقوقاً ناراضی است و با متخلفین برابر قانون رفتار خواهد کرد.

این مجله، با مشقت بسیار و با حمایت سرمایه‌گذار خصوصی منتشر شده است. لطفاً جهت ادامه‌دار بودنش، با خرید از مراجع مورد تأیید، از آن حمایت کنید.

نظرات 18 + ارسال نظر
آتنا و.ز دوشنبه 27 آذر 1396 ساعت 15:02

خدا رو شکر مى کنم استاد عزیزم، که سینماى ایران شما رو داره و امیدوارم کمى بیشتر قدرتون رو بدونن.

جواد یکشنبه 23 مهر 1396 ساعت 09:46

تعریفی که از حس باطنی دارید باز ربطی به تصرف در صور خیالیه ندارد الا اینکه به همان قوه متصرفه نام دیگر داده باشید که نیازی به اینکار نیست البته کارکرد حس باطنی با تصرف در صور خیالیه متفاوت است و تفاوت انها با حس ظاهری در نوع ارتباطات و دریافت ها است

سید جواد:
درست و متین می‌فرمایید.
در آن کلام، «حس» را به سیاق مجاز استفاده کرده‌ام و در متن اصلی علاقه‌ها و قرینه‌هایش را مفصلاً و مشروحاً توضیح داده‌ام.

آرمین پنج‌شنبه 20 مهر 1396 ساعت 12:11

سلام مجدد
نظر شما صحیح است ، با توجه به اشاره مختصر شما در نوشته قبلی برداشتی نصفه و نیمه از آن حاصل آمد.
فقط این نکته بسیار مهم را بگویم که : فهمِ علیت مقدمِ بر اندیشیدن به آن است و و همچنین ساخت جهان خارج به مدد حواس و فهم مقدم بر اندیشه است . مثلاً در حیوانات هم که فاقد قوه تعقل اند . ادراک با تمام وسعت اش رخ می دهد. از این رو آنها فهم دارند اما اندیشه خیر ، علت دارند اما علیت خیر. در نتیجه ساختِ جهانِ خارج کارِ ادراک است نه تعقل.

سید جواد:
سلام.
با اندک تفاوتی در واژه‌ها، اساساً با نظرتان موافقم.

آرمین پنج‌شنبه 20 مهر 1396 ساعت 08:49

سلام
سید عزیز ، شما در این تئوری «حس و احساس» مبارک تان قائل به این هستی که «حواس پنجگانه» ما در ساخت جهان خارج هیچ دخالتی ندارند ، و تنها و اساساً کارکردی «دریافتی» دارند؟
اگر بر این باوری ،که به کل به ورطه خطا افتادی دوست عزیز چون حس داده های خامی را تنها برای حواس فراهم میکند اما قوه ادراکی آنها را شکل می بخشد و در ساخت عالم بیرونی به شدت «فعال» و دخیل است
برای مثال وقتی حواس ما به واسطه چیزی بیرونی متاِِِثر می شود فوراً به دنبال علت آن است که این همان کارکردِ «پیشینی» مقوله «علیت» در ما و دیگر جانوران است . به این معنا که علیت از بیرون به ما داده نشده ، بلکه ما آن را به نحوی ماقبلِ تجربی در اختیار داریم برای فهم همه تغییرات ممکن تجربی. کافی است پشت گوش سگی کف هر دو دستت را به هم بکوبی تا ببینی چگونه کنجکاوانه به دنبال علت است ؛ درک او از علیت یکسره «شهودی»است اما ما قادریم علاوه بر این به نحوی «انتزاعی» هم به علیت بیاندیشیم.
یا وقتی ما با هر دو چشم در برابر «شیء» واحدی می ایستیم علا رغم اینکه هر دو چشم مستقلاً مشغول مشاهده هستند ، اما در نهایت ادراکی واحد از آن داریم به تعبیری درست مغز است که می بیند نه چشم در غیر این صورت همه جانداران باید مبتلا به دو بینی می شدند. از این رو ادراک کاملاً در ساخت عالم بیرون دخیل است . تلقی شما مبتنی بر دریافت صرف همان تلقی لوح سفید جان لاک است، منتها بسیار ابتدایی تر و خام تر که حتی به تمایز «کیفیات اولیه» و «کیفیات ثانویه» هم بی اعتنا است. چون کیفیات ثانویه اساساً دماغی است
البته من هنوز درک قطعی از موضع شما ندارم تنها در یک گفتگو پیشین احساس کردم با یک تلقی عرفانی با الفاظ «درک» و «ادراک» مدام بازی می کنید.
من در این مجال از «حس روانشناختی» چیزی نگفتم ، چون موضوعی است کاملاً متفاوت.

سید جواد:
سلام.
اساساً با آنچه می‌فرمایید موافقم ولی در آنجا چیزی را گفتم که فقط بخشی از یک کتاب بود. اتفاقاً ابداً دید عرفانی ندارم و بلکه با آن تقابل و تنافر هم دارم.
اینکه حواس پنجگانه ما نهایتاً منجر به تغییر در جهان خارج می‌شوند درست است و البته تضادی با دریافت‌کنندگی آنها ندارد. در مثالی درست فرمودید که وقتی چشم ما چیزی را مشاهده می‌کند، این مغز است که در واقع می‌بیند، نه چشم. پس چشم دریافت می‌کند، اعصاب مخابره می‌کنند و مغز می‌بیند. حالا این دیدن مغز منجراندیشیدن به علیت در ما می‌شود و این اندیشه، ساخت جهان خارج را نتیجه می‌دهد. لذا با توجه به مثال صحیح خودتان، این چشم (حس باصره) نیست که ساخت را انجام می‌دهد، اما حتماً مقدمه‌ی ساخت است. به عبارت دیگر، حواس پنجگانه در سیستم ساخت جهان خارج شرکت دارند، اما خودشان مستقلاً بخش دریافت را در این سیستم به عهده دارند.

علی سه‌شنبه 18 مهر 1396 ساعت 11:49

سلام جناب جواد.
یادمه چند وقت پیش یه نظر دادم که توش نوشته بودم پاسخ کاربر رو بهتره درجا بدیم و ارجاع تا میشود(دقیقا حضور ذهن ندارم که ' میشود' رو گفتم یانه) ممنوع و .... فلان.
اما الان فکر میکنم یکم عجولانه بود اون نظر و تا حدودی اشتباه(و اندکی مزخرف). چون یکم بیشتر نظرات رو خوندم، بخصوص این چند پست آخر. واقعا صعب است تکرارِ مکررات.
.Excuse me

سید جواد:
مخلصم، رفیق.
ارادت.

جواد سه‌شنبه 18 مهر 1396 ساعت 11:35

این مطلب چکیده انچه است که در کتب فلسفی امده و نادرست بودن مطلب شما واضح است اصلا حس نمی تواند در دریافتهای حسی دخالتی کند مثلا بینایی فقط میبیند و صورتها در خیال بایگانی میشود شنوایی همینطور حواس دیگر دخالتی در بایگانی صورتها ندارند و ان کار قوای وابسته به خیال مانند متخیله و متصرفه می باشد

سید جواد:
حسی که بنده از آن سخن می‌گویم، با حواس پنجگانه متفاوت است. در تئوری حس و احساس- که کتابش ان شاء الله تا چندی بعد روانه بازار می‌شود- بنده توضیح داده‌ام که ما دو گونه حس داریم: حس آلیه (اولیه) و حس مدرکه (ثانویه). حس آلیه، حواس پنجگانه و نخستین راه ارتباط ما با عالم خارج است و کارکردی «دریافتی» دارد. اما حس مدرکه که در ساحت ناخودآگاه قرار دارد و خاستگاه قلبی و روحانی دارد، کارکردی «درکی» و گاه «ادراکی» و «فهمی» دارد.

جواد سه‌شنبه 18 مهر 1396 ساعت 09:22

اقا سید اینکه در نقد داستان عرفان بهارلو فرموده اید :
"اما زمانی که حس، عهده‌دار پردازش خیال‌ها باشد، آنها را با یکدیگر ترکیب می‌کند، در آنها تصرّف می‌کند، آرایش‌شان می‌دهد، آنها در قالب‌های گوناگون می‌ریزد، پیکره‌ای جدید از آمیزش آنان می‌سازد و... در نهایت، احیاناً روایت‌شان می‌کند. این فرایند، نامش «تخیل» است."
مطلب درستی نیست تصرف در خیالات کار حس نیست کار قوه متصرفه است شرح زیر را مطالعه فرمایید:
بالاتر از قوّه حس، خیال است که خزانه‏ای برای گردآوری مدرَکات قوّه حس است. البته خیال که مخزن حسّ مشترک است، در دسترس قوّه دیگری است که آزادانه در آن تصرّفهای گونه‏گون دارد که یکی در سیرِ صعودِ محسوس به معقول و دیگری در سیرِ نزولِ معقول به محسوس ایفای نقش می‏کند و این قوّه فائقه به ترتیب، متصرّفه و متفکّره و متخیّله نامیده می‏شود. به تعبیری قوّه خیال، رابط بین محسوسات و معقولات است و اگر نقش خود را در این دو جنبه ایفا نکند، این پیوند قطع می‏شود و هیچ محسوسی معقول و نیز هیچ معقولی محسوس نمی‏شود. نقش قوّه متخیّله، صورت‏سازی برای معقولاتمجرّد است تا آنها را محسوس گرداند و وظیفه قوّه متصرّفه، تصرّف در مدرَکات قوای حسّی و پیرایش صورتهای آنهاست؛ یعنی قوّه متصرّفه خیال، آنچه را حس می‏شود و در مخزن خیال گرد می‏آید، تجزیه و ترکیب می‏کند و مانند خیّاط می‏بُرد و می‏دوزد: گاهی انسانِ بی‏سردرست می‏کند و زمانی انسان ده‏سر می‏سازد. اینها کار حس نیست، بلکه کار قوّه متصرّفه خیال است.

پس از خیال که در اختیار قوّه فائقه دیگری به نام متخیّله یا متصرّفه یا متفکّره است، وهم است که معانی جزئی را ادراک می‏کند و کاری به صورت ندارد؛ نظیر دوستیها و دشمنیهای جزئی، صفا، وفا و کینه‏های جزئی.

پس از حس، خیال و وهم، عقل انسان در مرتبه اعلای وجود او قرار دارد و امامت دیگر قوا به عهده اوست. روح انسان شئونی مختلف دارد که در بُعد بینشهای نهایی از آن به عقل نظری یاد می‏شود، چون مربوط به امور نظری و فکری است. نقش عقل نظری، رهبری ادراک انسان در جهتی هماهنگ و همسو با علوم فطری و حضوری است، بنابراین روشن شد که اصل در این بُعد از وجود، همان عقل نظری است و سایر اجزا و قوا به منزله فروعی است که باید از اصل خود پیروی کنند و این تبعیت بدین معنی است که ثمرات سایر قوای بینشی را که از متشابهات است، باید به محکمات قوّه ادراک (یعنی ثمرات عقل نظری) ارجاع داد و با آن تفسیر کرد.

سید جواد:
خب، نظر بنده مشخصاً با این شرح تفاوت دارد.
شرح از کیست؟

مجید سه‌شنبه 18 مهر 1396 ساعت 08:50

سلام. لطفا آدرس چنتا کتابفروشی تو تهران رو بزارید. متاسفانه وقتی برای اینکه برم دنبال بگردم ندارم. اگر اطراف کافه ی آقای فراستی جایی هست خیلی بهتره واسم چون به محل کارم نزدیکه.

لطفا لطفا لطفا تو نسخه های بعدی فروش نسخه الکترونیکی رو راه اندازی کنید. بابا بخدا هم تو هزینه های شما صرفه جویی میشه هم برای ما در دسترس تره.

سید جواد:
سلام.
اگر به کافه نزدیک هستید، از خودِ کافه ژی تهیه کنید.

Amin دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 21:52

سلام.من نشر ثالث،چشمه و کتاب فروشی خانه هنرمندان رفتم امروز هیچکدوم نداشتن.تجربه ی بدی بود.وقتم گرفته شد.

سید جواد:
ای وای! چه بد!
متأسفانه مشکلی در سیستم پخش‌کننده رخ داده بود. ان شاء الله در روزهای آتی برطرف شده و مجله از کتابفروشی‌ها قابل تهیه خواهد بود.

امیر دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 20:55

سلام وقتتون بخیر. میشه زودتر اسم کتابفروشی ها رو بفرمایید؟ چون من امروز کتابفروشی های انقلاب رو گشتم به خصوص کتابفروشی هایی که مجله ها رو هم میارن. هیچکدوم نداشتن
ممنون

سید جواد:
سلام و سپاس.
متأسفانه مشکلی در سیستم پخش‌کننده رخ داده بود. ان شاء الله در روزهای آتی برطرف شده و مجله از کتابفروشی‌ها قابل تهیه خواهد بود.

حامد دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 16:53

سلام. استاد تو صفحشون نوشتن کانال طرفداراشون توی تلگرام نامعتبره.واقعا این کارا یعنی چی؟اون کانال فقط داره اخبار مربوط به هنر،نقد و استاد رو میذاره و صرفا از روی طرفداری استاد تشکیل شده توسط آقای باقری.هیچ خرید و فروش مجله هم راه ننداختن.اونجا هم دقیقا همینی که اینجا هست،نوشتن.نوشته شده به آیدی شما مراجعه بشه.
لطفا لطفا لطفا به استاد از طرف من بگین اطلاعات غلط به دستشون میرسه.خودشون که تلگرام دارن.یه سر به اون کانال یا گروه طرفداراشون بزنن بعد همه چیو مردود اعلام کنن.

سید جواد:
سلام.
چشم. پیغام‌تان را می‌رسانم.

A-Reza دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 14:12

سلام و خداقوت
ظاهرش که نشون میده خیلی خوش طعمه. قبلا از دست پختهای عالی سرآشپز درجه یکش خوردیم.
میخواستم بدونم امروز و فردا شهر کتاب کرج هم میرسه؟
اینو پرسیدم چون کرج تا دیروز مال تهران محسوب میشد
اگه رسیده بگو تا سریع برم بگیرمش، بخورمش.
مردیم از گشنگی!

سرپا باشی

سید جواد:
سلام و سپاس.
خیر، توزیع شهرستان هنوز صورت نگرفته. به محض اینکه این اتفاق بیافته بنده در وبلاگ نام کتابفروشی‌هایی که مجله را دریافت کرده‌اند، اعلام خواهم کرد.

جواد دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 13:56

اقا سید ایا وبلاگی غیر از چهره به چهره دارید؟ چون اخرین مطلب چهره از سال 94 است

سید جواد:
آن مطلبی که مال 94 است، یک اطلاعیه‌ی پین شده است. مطالب جدید همگی زیر آن هستند.

[ بدون نام ] دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 11:53

تیراژ اش چقدر هست ؟

سید جواد:
خاطرم نیست.

فروغی دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 11:09

با سلام.
مجله در کرج توزیع شده؟ ممنون

سید جواد:
سلام.
خیر، توزیع شهرستان هنوز صورت نگرفته. به محض اینکه این اتفاق بیافته بنده در وبلاگ نام کتابفروشی‌هایی که مجله را دریافت کرده‌اند، اعلام خواهم کرد.

علیرضا دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 06:22

سلام.
خب توی تهران کتاب فروشی زیاد هست.میشه اسم چندتاشو که مجله رو دارن بگید

سید جواد:
سلام.
قرار است به اغلب شهر کتاب ها فرستاده شود.
اجازه بدهید، کمی از آغاز توزیع بگذرد، ان شاء الله با مشخص‌تر شدن محل‌های توزیع، بنده هم سریعاً اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

ع دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 02:00

سلام، خسته نباشید، انشاءالله شروع یک روند جدی و جریان ساز تاریخی خواهد بود...

milad دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 01:57

سلام اقا سید جواد
قیمتی که براى مجله تعیی شده چقدره؟
حالا انشاالله براى شهر رشت هم که ادرس رو براتون فرستادیم بیاد که ما هم بهرهچمند بشیم البته با پیگیرى شما و دوستانتان

سید جواد:
سلام.
قیمت 20000 تومان است.
حتماً جهت ارسال به رشت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد