مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مونالیزا

https://www.leonardodavinci.net/images/gallery/mona-lisa.jpg

مونالیزای لئوناردو، محبوب‌ترین و شاید عجیب‌ترین نقاشی تاریخ است. در عین سادگی در اوج پیچیدگی است. به نظر می‌رسد زمان را تجسد بخشیده و بر آن پیروز شده. فرم در حد اعلای محتواهای متضاد است و زیباییِ برساخته، بشدت آشنا و بشدت غریب. زیبایی‌شناسیِ حذفِ نقاش در مونالیزا -ابرو- برای بهتر دیده شدن چشم‌هاست که خیره‌اند به ما و به ناکجا. دست‌ها و آرامش‌شان و روی هم بودن‌شان گویی تجسم وقار است و آرامش و شاید حیرت و دریغ.


نظرات 32 + ارسال نظر
محمد یکشنبه 23 مهر 1396 ساعت 18:20

سلام آقای فراستی در کتاب لذت نقد در مقاله سینمای ملی، سینمای جهانی صفحه 603 گفته تیم برتون فیلم ساز خوبی بوده اما برام جالبه بدونم بهترین فیلم تیم برتون از نظر ایشون و شما چه فیلمی هست و چه نمره ای به آن میدهید ؟

سید جواد:
سلام.
فکر می‌کنم ایشان Beetlejuice را از همه بیشتر می‌پسندند. بنده هم تمام آثار تیم برتون ندیده‌ام ولی بین اکثر کارهایش، «ادوارد دست‌قیچی» را بیش از بقیه دوست دارم.

آقای عمیم دوشنبه 17 مهر 1396 ساعت 21:05

سلام . بهترین سریال ها از نظر آقای فراستی کدوم سریال ها هستن؟

سید جواد:
سلام.
به صورت جسته و گریخته از اینها نام برده‌اند:
House of Cards
Homeland
Lost
24
Americans
The Walking Dead
In Treatment

محمد یکشنبه 16 مهر 1396 ساعت 21:58

سلام بر سید عزیز
آیا مچله توزیع شده؟

سید جواد:
سلام.
اطلاعیه‌اش را امروز می‌گذارم.

تعلیق یکشنبه 16 مهر 1396 ساعت 12:45

تعلیق یعنی وضع الان آرژانتین
یعنی اگه مسی نره جام جهانی اون جام مفت نمی ارزه
مسی عین زیباییست

علی یکشنبه 16 مهر 1396 ساعت 12:19

سلام ببخشید ولی اصلا قانع نشدم . شایدم من بد فهمیدم . ولی این رویه زیستی حداقل یک مثال مفصل دارد . اگر زحمتی نیست مثال بزنید از یک نمونه لطفا مفصل باشد که من درک کنم . مخلصم
راستی دیشب نقد هامون آقای فراستی را خواندم چقدر نقد بود چقدر اصیل و درست بود . متاسفانه ساختار بعضی نقدهایشان اخیرا افت کرده یا شاید به دلیل بد که نه!در واقع بدتر شدن فیلمهاست.
نقدهای شما هم در وبلاگتان _اگر اشتباه نکنم_ کوتاه ، کمی بی حوصله ، ،چکیده و کمی زیادی شمیم بهاری است _ هرچند شمیم بهار گویا مفصل و ... نقد می نوشت_ ایکاش مفصل تر نقد بنویسید و بنویسند منتقدان بی نظیری چون شما و آقای فراستی.
بیزحمت مورد اول سوالم را توضیح دهید . سپاس

سید جواد:
سلام.
1) نمونه‌ی این نوع زیست در فیلمهای خوب تاریخ سینما تجلی کرده که از پس تحلیل مفصل آن فیلمها مشخص و تبیین می‌شوند.
2) اتفاقاً مطالب من دقیقاً برعکس وضعیتی را دارند که می‌فرمایید. اصلاً بی‌حوصلگی در آنها نیست. تازه تحلیلی‌تر و نظری‌تر هم هست. این اواخر گاهی درباره‌ی یک داستان بسیار کوتاه چند هزار کلمه مطلب نوشته‌ام. نوشته‌های مفصل‌تر نیز در مجله «فرم و نقد» قابل دسترسی هستند.

کمیل میرزائی یکشنبه 16 مهر 1396 ساعت 01:08 http://cinematic-writing.blogsky.com/

سلام و عرض ادب
آیا آثار نقاشان ایرانی نظیر کمال الملک،فرشچیان،کاتوزیان و... در مجله فرم و نقد،بررسی میشود؟
سپاس

سید جواد:
سلام و عرض احترام.
شاید. به نظر دبیر ئ سردبیر و رأی هیئت تحریریه بستگی دارد.

آقای عمیم جمعه 14 مهر 1396 ساعت 21:43

سلام. نظر آقای فراستی در مورد آثار بهرام بیضایی چیه؟

سید جواد:
سلام.
ایشان را در تئاتر اندکی جدی‌تر از سینما می‌دانند ولی در کل نظر آنچنان مثبتی ندارند. البته فیلم «باشو» را نیز می‌پسندند.

محمد جمعه 14 مهر 1396 ساعت 21:20

خیلی دوست دارم نظر آقای فراستی رو در مورد نقاشی مکتب آتن شاهکار رافایل بدونم

سید جواد:
اجمالاً اینکه نظرشان مثبت است، اما تفصیلاً چیزی از ایشان نشنیده‌ام.

milad جمعه 14 مهر 1396 ساعت 20:23

سلام اقا سید جواد
ادرس و شماره تماش کتابفروشی از شهر رشت رو براتون ایمیل کردیم لطفا مقدمات فرستادن مجله رو هماهنگ کنید
اگه شد نتیجه رو به ما هم اطلاع بدید
تشکر از زحمات و لطف همیشگی شما

سید جواد:
سلام.
چشم. حتماً.

منصور جمعه 14 مهر 1396 ساعت 14:47

با عرض احترام
به نظر بنده مونالیزا یه نقاشی بسیار معمولیه. اگه بگن ارزشش به پیچیدگی حالت چهره اس که نقاشی های رمبرانت یه سر و گردن بالاترند. اگه ارزشش به جزئیات و بافت باشه که سزان و داوینچی و مابقی نقاشان غرب که دور هم جمع شوند یک اثر که مثل آثار کمال الملک در جزئیات در کمال باشه نمیتونن خلق کنن. توصیفات مبالغه آمیز از شاهکار بودن مونالیزا به نظرم بیشتر افراد نابینا رو به وجد میاره.

Parsa جمعه 14 مهر 1396 ساعت 14:23

با سلام
می خواستم نظر شما و إستاد رو راجع به کارهای وس أندرسون بدونم
از نظر من اگر بخوام فرمی نگاه کنم به نظرم فقط تو فیلم راشمور یکم شخصیت پردازی اتفاق می افتاد وگرنه تو همه فیلماش انگار همه شخصیت ها یکی اند و داستان یکم کارتونی می شه . به نظرتون درست می گم

سید جواد:
سلام.
بله، درست می‌فرمایید. اساساً هم‌نظر هستیم.

علی جمعه 14 مهر 1396 ساعت 12:34

سلام . پس در ایران تا حال چنین بوده که هیچ کس دوربین وجودی اش را کشف نکرده و از این به بعد هم کسی نخواهد بود. باید امیدوار باشیم !!!
هرچند اینکه آقای فراستی بگوید فرم امری زیستی است مسئله مطرح کند و راه حل را پاسخ نگوید یا نتواند پاسخ بگوید عجیب است . امیدوا م شما توضیحی برای چگونگی طی ای رویه زیستی بدهید . مخلصم
فک کنم کمی از کاربرد نقد نا امید شدم هرچند به شما و آقای فراستی بسیار ارادت دارم.

سید جواد:
سلام.
1) واقعاً امری زیستی را نمی‌شود آموزش داد. به هیچ کس نمی‌توان گفت که چطور زیست کند.
2) اگر چنین امری موجب ناامیدی از نقد می‌شد، خود جناب فراستی باید نخستین فرد می‌بودند که ناامید شوند.
ارادت.

هادی جمعه 14 مهر 1396 ساعت 11:29

سلام
نظر استاد در مورد ۵یا ۶ تا از نقاشی های استاد کاتوزیان چیه بخصوص --انتظار مادر-

سید جواد:
سلام.
اطلاع ندارم.

محمد رضا جمعه 14 مهر 1396 ساعت 09:19

سلام سید جان
نظر استاد و شما رو میخواستم درباره ی فیلم قاتل اهلی بدونم.
آیا از فیلم های اخیر فیلمساز بهتر است یا خیر؟؟
ممنون از شما

سید جواد:
سلام.
بسیار فیلم بدی است. تمام آثار اخیر فیلمسازش سر و ته یک کرباس هستند و خیلی نمی‌توان در عرصه‌ی زیر صفر به مقایسه پرداخت. البته امیر جدیدی مستقلاً خوب است.

محمد جمعه 14 مهر 1396 ساعت 00:00

سلام.
لطفا زمانی که مجله توزیع شد، اطلاع رسانی کنید. به خصوص زمان و مکان توزیع در شهرستانها رو هم در صورت امکان بگید.
با تشکر.

سید جواد:
سلام.
حتماً. به روی چشم.

Arka پنج‌شنبه 13 مهر 1396 ساعت 23:32

سلام داداش

از نظر استاد در مورد ون گوک اطلاع دارین؟

کتابی هست که نقاشی های ونگوک رو تحلیل کنه؟

سید جواد:
سلام.
کتاب را نمی‌دانم. اما ون گوگ از نظر جناب فراستی، یکی از بهترین‌های تاریخ نقاشی است.

آقای عمیم پنج‌شنبه 13 مهر 1396 ساعت 21:58

سلام. آقای فراستی از هشتاد میلادی تا الآن به فیلمی بیشتر از دو ستاره دادن؟

سید جواد:
سلام.
بله.

دوست پنج‌شنبه 13 مهر 1396 ساعت 18:18

سلام سید جواد.
نظر جناب فراستی و شما درباره سینمای هند علی الخصوص فیلم های قدیمی ترش چیه؟ آیا فیلم شاخصی مد نظر دارید؟

سید جواد:
سلام.
ساتیاجیت رای فیلمساز قابل تأملی است.

علی پنج‌شنبه 13 مهر 1396 ساعت 16:24

سلام و عرض ادب
ببخشید شما فرمودید دوربین را بشناسد خب مگر شخصی مث مسعود کیمیایی دوربین را نمی شناسد پس چرا کارهایش اخیرا بد است یا شخصی مثل اسکورسیزی دوربین را نمی شناسد اگر بحث "فرم یک امر زیستی " در میان است لطفا توضیح دهید یعنی چه ؟

سید جواد:
سلام و عرض احترام.
«دوربین را بشناسد» یک جنبه‌ی تکنیکی دارد که بنده مشخصاً توضیح دادم. اما یک رویه‌ی زیستی هم دارد که چون زیستی است، قابل توضیح نیست؛ باید تجربه‌اش کرد. یعنی فرد باید درون خویش را واکاوی کند و به جهانبینی برسد و بداند که از چه زاویه‌ای و در چه قابی و از چه فاصله‌ای و با چه حرکتی دنیا و مافیها را می‌بیند. این می‌شود درک دوربین وجودی خویش به لحاظ زیستی.

آقای عمیم پنج‌شنبه 13 مهر 1396 ساعت 14:49

خیلی زشته نقاشیش

علی-ر پنج‌شنبه 13 مهر 1396 ساعت 02:04

سید عزیز و بزرگوار و سایر دوستان سلام:
سید جان من چند وقت پیش فیلم مردی زیاد میدانست هیچکاک رو دیدم و بسیار لذت بردم نمره خودت و استاد رو به این فیلم میدونی؟
درضمن سیدجان بنده در جریان اتفاقات گذشته نبودم میشه بپرسم مجله فرم و نقد رو از کجا میتونم تهیه کنم؟آیا نشر بیدگل بخاطر سابقه گذشته با استاد این مجله رو عرضه میکنند؟
ممنون.

سید جواد:
سلام بر شما دوست دیرین و گرامی.
امیتاز «مردی که زیاد می‌دانست»: 2
مجله، بعد از توزیع، از کتابفروشی‌ها و دکه‌ها قابل خریداری است. درباره‌ی «بیدگل» بطور خاص البته اطلاعی ندارم.

حسن چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 23:40

سلام.آقای فراستی یک فرمالیسم و اپورتونیست است وتمام نقد هایش بر این اساس است. نقاشی مونالیزا فقط وفقط بکار یه نقاش میاد نه توده مرم یعنی هنر برای هنر مثل آلن پو در داستانویسی وهیچکاک در فیلم . هنر وهنرمند باید درخدمت مردم باشد و یعنی هنر باید بشر فهم باشد.

سلام چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 22:37

now you see me 2 چطور فیلمیه؟

سید جواد:
از نظر جناب فراستی در باره‌ی این فیلم اطلاع ندارم.

محمد چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 22:16

سلام و عرض ادب
نظرتون در مورد اوزو چیه؟ کدام یک از فیلمهاشو جدی میدونین و برای دیدن توصیه می کنین؟

سید جواد:
سلام و عرض احترام.
کارگردان قابل تأمل و خوبی است. تمام کارهایش را باید دید.

محمد سلمان چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 21:14

سلام

در مورد ارزش فیلم Django می خواستم بپرسم؟

و این که لطفا فیلم هایی که به روز اکران می شوند را بگویید که کدامشان ارزش دیدن دارند؟

سید جواد:
سلام.
«جانگو» از نظر جناب فراستی، بی‌ارزش (زیر صفر) است.
متوجه سؤال دوم‌تان نشدم.

جواد چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 20:51

به نظرم دلیل استاد فراستی برای بستن نظرها قانع کننده نیست بقیه شخصیتها که صفحه دارند و نظران باز است خیلی کم میشد به نظری پاسخ دهند ولی حداقل خوبیش اینه بازدید کنندگان نظر می دهند و با بقیه کاربران تبادل نظر میشود و حداقل صاحب صفحه از نظرات مطلع میسود خیلی هم نیاز به پاسخ نیست الا بعضی از نظرات

علی چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 13:53

سلام و عرض ادب
چند سوال داشتم
۱. میخواستم بدونم شما حدودا چه زمانهایی کامنتهای وبلاگ را بررسی می کنید تا بدونم چه زمان سوالها را بپرسم و مزاحمتان شدم؟
۲.در مورد آن سوال قبلم هم می خواهم بدانم اطلاعات تکنیکی از سینما یعنی چه یا بهتر بگویم " دوربین را بشناسد!" یعنی چه؟

سید جواد:
سلام و عرض احترام
1) زمانی مشخصی ندارم. هر وقت فرصت بکنم.
2) اطلاعات تکنیکی یعنی تمام چیزهایی که می‌شود از طریق کلاس درس و کتاب آموزشی و کارگاه آکادمیک آموخت. شناخت دوربین به لحاظ تکنیکی یعنی آشنایی با قطعات و تجهیزاتش و بلد بودن روش کار با آن.

کمیل میرزائی چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 12:37 http://cinematic-writing.blogsky.com/

سلام و عرض ادب
استاد با آگاهی دادن از انتشار مجله قبل از رسیدن موعد توزیع و نیز انتشار گاه به گاهیِ گزیده های مطالب مجله در اینستاگرام،تا آن زمان موعود؛مخاطب را در "تعلیق" نگاه داشتند و این چنین،پیش از انتشار مجله،یکی از مفاهیم کلیدی مورد توجه در "فرم و نقد" را ارایه نمودند؛ "تعلیق"

Ar@sh چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 10:49

مونالیزا حقیقتاً شاهکاره.

جواد چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 10:11

قبلا پرسیدم چرا نظرات در اینستگرام بسته فرمودید جواب دادید ولی من جواب را نتونستم پیدا کنم

سید جواد:
http://s8.picofile.com/file/8304430318/Instagram.jpg

جواد چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 10:10

بالاخره مجله چاپ شد یا نه

سید جواد:
اوزالید آن چاپ شد. ان شاء الله همین روزها هم توزیعش شروع می‌شود.

جواد چهارشنبه 12 مهر 1396 ساعت 10:09

من که از این نقاشی هیچ نمی فهمم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد