مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

گزیده فهرست نخستین شماره از «فرم و نقد»

http://s9.picofile.com/file/8306902642/photo_2017_09_19_23_08_15.jpg


مسعود فراستی:

دوستان اهل نقد، جلد اولین شماره مجله‌مان حاضر شد.

گفتیم شما هم ببینید و مثل ما سر پا تر بشوید.

نظرات 29 + ارسال نظر
حشمتی فر سه‌شنبه 11 مهر 1396 ساعت 11:16

در پاسخ به علیرضا:

متاسفانه اکثر فیلم های ژانر وحشت در حال حاضر خیلی تکراری شده اند...بنده فقط یه مدت سینمای آمریکا رو دنبال کردم و لحظات نسبتا خوبی در فیلم okulus پیدا کردم.تنها فیلمی که میتوانم پیشنهاد کنم همین است.در ضمن به نظرم سینمای ژاپن در این مورد از آمریکا جلوتر است.میشود فیلم های خوبی هم در آنجا پیدا کرد...

علیرضا شنبه 8 مهر 1396 ساعت 23:01

پیرو سوال قبلی.
شاید من سوال رو کامل مطرح نکردم. ولی منظور از ژانر وحشت آن چیزی مد نظرم بود که تا بحال دیده ایم؛ که یقینا خودتون می تونید کلی فیلم بد مثال بزنید.
بله در حالت ایده‌آل ژانر وحشت خیلی جدی است. ولی فیلم درخوری هم تا به حال این ژانر داشته است؟
خودتان هم می فرمایید که استاد فیلم های راجر کورمن را صرفا «قابل دیدن» توصیف کرده اند.
شاید اگر فیلم/فیلمساز معرفی بکنید کمی بتوانید مرا راهنمایی بکنید.
مرسی.

سید جواد:
بنده در حال حاضر تسلط و تمرکز حافظه‌ای بر روی آثار خوب این ژانر ندارم. جناب فراستی هم هر وقت در این باره مورد سؤال قرار گرفته‌اند، نام راجر کورمن را گفته‌اند. شرمنده‌ام که فی‌الحال کمک دقیق‌تری از دستم بر نمی‌آید. حالا اگر سایر دوستان می‌خواهم که اگر می‌توانند کمکی کنند، وارد گود شوند.

علیرضا جمعه 7 مهر 1396 ساعت 18:59

سلام!
سید، خودت و یا استاد ژانر وحشت رو ژانر جدی می‌دونید؟
من فیلم خوب توی این ژانر ندیدم حقیقتا. (البته که روانی و یا پرندگان رو جزو این ژانر حساب نمی‌کنم.) میشه فیلم خوب و یا نسبتا خوبی از این ژانر بم معرفی کنید؟
بقیه دوستان هم اگر فیلمی سراغ دارند، خوشحال میشم کمک کنند.

سید جواد:
سلام.
بله، ژانر وحشت بسیار جدی است زیرا ترس اساسی‌ترین حس انسانی است.
جناب فراستی، چند بار فیلمهای راجر کورمن را قابل دیدن برشمردند.

Soltani سه‌شنبه 4 مهر 1396 ساعت 17:19 http://thinkograph.ir

سلام سید جان
چند سوال:
1- استاد که گفته بودند آثار فاقد فرم را بررسی نمی کنند پس چرا مرور فیلم های کریستوفر نولان که ایشان فاقد فرم می دانند در مقالات موجود است؟
2- کدام فیلم ماجرای نیمروز بررسی می شود؟ ساخته ی زینه مان یا مهدویان؟ نظر استاد درباره ی اولی چیست؟
چند نقص و اشکال هم تا اینجا به نظرم رسیده که می گویم:
1- استاد می گویند اهل تغییر اند و برای تفسیر وضع موجود نیامده اند اما باید دانست که برای تغییر وضع موجود همانگونه که از لفظ شریف «لا اله الا الله» متوجه می شویم اول باید باطلی را که در جامعه به وجود آمده است نقد کرد تفسیر کرد و کوبید و سپس حق را جایگزین آن کرد. اما اگر استاد بخواهند فقط بر روی آثاری که فرم دارند و به نظر اهل فن آثاری متعالی هستند سخن بگویند در واقع نمی توانند تاثیری در جامعه بگذارند. چرا که در آن صورت خوانندگان مجله فقط از یک قشر خاص می شوند. قشری که فقط اهل فرم و آثار قوی هستند. بله ممکن است که روی آنها تاثیر بگذارد اما روی بدنه ی جامعه که مخاطبان عام هستند بی تاثیر است و اگر روی آنها بی تاثیر باشد پس در کل هم تقریبا بی اثر است.
به نظرم استاد و دیگران در این مجله باید هم جریان خراب هنری موجود را که ذائقه ی مخاطب را فاسد کرده، نقد کنند و هم باید با ارائه و تفسیر آثار متعالی ذائقه ی مخاطب را پرورش دهند.
2- تا جایی که دیدم و متوجه شدم از همان جایی که حتی از نام مجله هم واضح است مجله در خصوص فرم حرف های زیادی دارد و بیشتر سخنان پیرامون آن زده می شود. اما من هیچ جا ندیدم که استاد در مجله تعریفی از فرم ارائه کرده باشند که اگر اینطور باشد تمام مطالب بر هوا می روند.
باتشکر از شما با امید موفقیت نشریه

سید جواد:
سلام.
1) ایشان نگفته بودند که آثار فاقد فرم را بررسی نمی‌کنند؛ گفته بودند مطالبی که از نگاه فرم نوشته نشده باشند را منتشر نمی‌کنند. اگر قرار باشد به آثار فاقد فرم نپردازند که اصلاً نقد معنی ندارد. اتفاقاً ایشان درابتدای مجله یادداشتی دارند که در صفحه اینستاگرام نیز منتشر کردند. بخشی از آن یادداشت، این جمله است که: «مجله فرم و نقد به آثار ماقبلِ نقد در حوزه‌ی سینما٬ ادبیات و ... نمی‌پردازد؛ به آثار شاخص بی ارزش٬ چرا.» پس یعنی قلم نقد را برای آثار"زیر صفر" تلف نمی‌کنیم، اما از صفر به بالا را نقد می‌کنیم و همچنین زیر صفرهایی که مهم هستند. پس نگران نباشید. رویکرد ایشان همچنان نقد است و نقد و نقد.
2) ساخته‌ی مهدویان. نظرشان نسبت به فیلم زینه‌مان نیز منفی است.
3) در دو جا دچار اشکال شده‌اید:
الف) تفسیر کردن به معنای توضیح دادن نیست. در تفسیری که مد نظر ماست، افراد به دنبال معنایابی و توجیه وضع موجود می‌گردند. این چنین تفسیری ابداً نمی‌تواند مقدمه‌ی "کوبیدن" و "تغییر" باشد.
ب) تحلیل‌تان از جمله‌ی مبارک "لا اله الا الله" و نتیجه‌ای که می‌گیرید اشتباه است. اتفاقاً در تعالیم قرآنی و اسلامی ما، برعکس عرفان عقب‌افتاده‌ی صوفیان، بیان حق، مقدم بر نفی باطل است. قرآن می‌فرماید: «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» (حق آمد و باطل رفت، که باطل از میان رفتنی است.) دقت دارید که از نظر قرآن، ابتدا حق می‌آید و این آمدن حق، خودش باعث رفتن باطل می‌شود. اما عرفانِ مشنگ صوفیه چنین تعلیم می‌دهد که اول باید "تخلیه" کرد و بعد "تحلیه". یعنی اول باید ظرف وجودی را از بدی موجود پاک کرد و سپس آن را آراست. اما در این سیر معلوم نیست که چه کسی تضمین می‌کند که بعد از پاک کردن وجود از بدی حاضر و قبل از آراستن، یک بدی دیگر وارد وجود نشود؟ وقتی "تخلیه"(خروج باطل) اتفاق می‌افتد و هنوز "تحلیه"(ورود حق) آغاز نشده است،ظرف وجودی هنوز حق را ندیده تا آن حق او را ایمن کند، بنابراین ممکن است پیش از تحلیه، دوباره دچار به باطلی دیگر با جنسی متفاوت شود. پس حتماً اول باید "جاء الحق" اتفاق بیافتد تا با پشتوانه‌ی حق، "زهق الباطل" رخ دهد.
4) خب، شما هنوز تمام مطالب مجله را ندیده‌اید و هنوز هیچ‌کدام را نخوانده‌اید. اولاً تعریف فرم می‌تواند به مرور از دل روش نقد مجله استخراج شود. ثانیاً ایشان در سرمقاله‌ی خود در همین شماره اول، مفصلاً هم درباره فرم صحبت کرده‌اند و هم نقد. نگران نباشید.

جواد سه‌شنبه 4 مهر 1396 ساعت 07:55

فصلنامه فایده ندارد باید تبدیل به ماهنامه شود

سید جواد:
"فایده"!

قرار هم بر همین است که نهایتاً به ماهنامه برسیم.

قاسم دوشنبه 3 مهر 1396 ساعت 01:17

سلام.خدا قوت.مسئله ای من رو نگران میکنه.من نوعی در یک شهر جنوبی ایران زندگی میکنم که حتی مجله همشهری ۲۴ هم نسخه چاپی به اینجا نمیاد،مجبور هستم که نسخه الکترونیکی رو بخرم.خیلی از مجلات و روزنامه ها هم نمیاد.سفارش پستی هم هزینه های خودش رو داره.لطفا به تحریریه مجله فرم و نقد بگید که امثال بنده رو از خوندن این مجله محروم نکنند.نسخه الکترونیکی پی دی اف رو هم برای فروش قرار بدن.

سالار یکشنبه 2 مهر 1396 ساعت 09:58

با سلام و تشکر از دوست گرامی، حسین پارساییِ عزیز.

حسین پارسایی شنبه 1 مهر 1396 ساعت 20:35

سلام.
در پاسخ به دوست عزیز_سالار_:
خیلی بعید است که نظرشان نسبت به برتولوچی مثبت باشد؛

احمد شنبه 1 مهر 1396 ساعت 13:19

نظرتون درمورد فیلمهای ساموئل فولر چیه؟

سید جواد:
اطلاع ندارم.

سلام
با اجازه از استاد و جواد عزیزم
دوستان ساکن شهرستان ها،نگران نباشند،اکثر مجلات در فروشگاه اینترنتی شهرکتاب،عرضه میشوند،تا زمان انتشار مجله «فرم و نقد»،صبر بفرمائید،چنانچه در شهرکتاب عرضه شد که زهی سعادت؛اینترنتی سفارش می دهید ولی اگر عرضه نشد-که بعید است- آن زمان،مستقیم از مسئولین مجله مسئلت بفرمایید.
سپاس

born to die شنبه 1 مهر 1396 ساعت 08:08

سید جان سلام . اگر در شهرستانها پیدا نشد تدبیری اندیشیده شده که بشه نسخه پی دی افش رو خرید یا افرادی که میخوان براشون ارسال بشه؟

سید جواد:
سلام.
بله، تمهدیاتی اندیشیده شده ولی اینکه آیا در شماره اول هم عملی شدنی است یا خیر، باید نشست و منتظر احراز شرایط مختلف بود.

سالار جمعه 31 شهریور 1396 ساعت 18:23

با سلام
چند سوال از خدمت تان داشتم، خیلی ممنون می شوم بنده را راهنمایی بفرمائید:
1- نظر استاد در مورد سینمای برناردو برتولوچی چیست؟(خودم فکر می کنم سینمای برتولوچی در خدمت مضامین مورد علاقه اش است، و نه برعکس؛ سینمای بی در و پیکری دارد)- اگر نظر استاد مثبت است، چه فیلم هایی از برتولوچی را می پسندند؟

2-نظر استاد درمورد فیلم "رم، شهر بی دفاع" از روسلینی چیست؟

با سپاس فراوان

سید جواد:
سلام.
1) الآن به خاطر ندارم که نظرشان در این باره چیست.
2) اگر اشتباه نکنم، امتیازشان به این فیم 1 بود.

یاشار جمعه 31 شهریور 1396 ساعت 17:27

یک سوال دیگر هم داشتم؛ آیا تا به حال پیش آمده که شما و جناب فراستی در مورد اثری اختلاف نظر داشته باشید؟ مثلا فیلمی که شما آن را تایید کرده باشید ولی جناب فراستی خیر؟ و یا برعکس. و آن چه اثری بوده است؟ آیا تا به حال سر اختلاف نظر با یکدیگر وارد دیالوگ شده اید؟ و ماحصل آن دیالوگ چه بوده است؟
به نظر شما دو نفر که در یک مورد با هم اختلاف نظر داشته باشند، چطور میتوانند دیالوگ برقرار کرده و آن را جلو ببرند؟ و چطور دو طرفِ موافق و مخالف میتوانند از این دیالوگ، «سود» ببرند؟ آن «سود حاصل از دیالوگ» برای طرفین چیست؟

سید جواد:
البته بنده واقعاً از اینکه شرایط طوری رقم خورده که برخی دوستان نام من کمترین را در کنار اسم رفیع جناب فراستی قرار می‌دهند، خجالت‌زده و شرمنده هستم. بنده در بهترین حالت، اگر ایشان این منت را بر من بگذارند، شاگرد ایشان به شمار می‌روم و غیر از این نیز هیچ ادعای دیگری ندارم.
با در نظر گرفتن این نسبت، باید عرض کنم که بله، هم در حوزه‌ی سینما و هم ادبیات؛ هم ایرانی و هم خارجی شده است که با ایشان اختلاف نظر داشته باشیم. همیشه هم وارد دیالوگ، بحث و دعوا شده‌ایم. معمولاً نتیجه‌ی این گفتگو نیز آن بوده که هر دو، نسبت به موضع خود اندکی کوتاه آمده‌ایم ولی تقریباً در تمام موارد، اختلاف باقی مانده است. گاهی اوقات هم در خلال بحث، به اشتباه خود پی برده و همان موقع یا بعداً ابراز داشته‌ایم که نظرمان تغییر کرده است.
از نظر بنده، سود دیالوگ، لحظه‌ای نیست. با دیالوگ و دعوا اولاً زوایایی که از نگاه یک طرف مغفول مانده و دیگری به آن توجه کرده است، روشن می‌شود و ثانیاً دستگاه فکری به کار می‌افتد و معمولاً بعد از بحث و گفتگو همچنان فعال می‌ماند تا نوع استدلال و نتیجه‌گیری طرف مقابل را بارها با شیوه‌ی چیدن برهان و رسیدن به نتیجه از جانب خود مقایسه کند و به طور کلی بر روی حرفهای مطرح شده توسط طرف مقابل تفکر مجدد نماید. در این تفکر مجدد دیگر حواسش به این نیست که باید در لحظه پاسخ بگوید و بنابراین این بار با تمرکزی متفاوت آن سخنان را بررسی می‌کند. این کنکاش فکری حتی اگر منجر به قانع شدن فرد نشود، باعث تربیت و تمرین فکری و روش بحث او می‌شود و این، کمترین فایده و سود گفتگو است.

یاشار جمعه 31 شهریور 1396 ساعت 16:35

سلام و درود
تبریک به خاطر انتشار مجله، موفق و موید باشید.
بسیار مایل بودم تا در صورت امکان با تیم مجله همکاری داشته باشم؛ حداقل در حد و اندازه خودم. فرمودید جناب فراستی در ویدئویی فراخوانی دادند برای همکاری، هرچند به نظرم اینطور بود که بیشتر فراخوانی بود برای همراهی و حمایت و نه لزوما همکاری.
آیا ضوابط خاص و معینی برای مشتاقان به همکاری وجود دارد؟ اگر بله چطور و چگونه است؟ و اگر نه، این امکان کی فراهم میشود؟

سید جواد:
سلام و سپاس.
پس از انتشار شماره‌ی اول، هیئت تحریریه برای بحث درباره‌ی مختصات شماره‌ی بعدی تشکیل خواهد شد. در همان جلسه، شرایط و ضوابط همکاری‌ها نیز معین خواهند شد وبه امید خدا از همین طریق به اطلاع دوستان و علاقه‌مندان خواهد رسید.

عباس جمعه 31 شهریور 1396 ساعت 03:59

تعریف استاد از ''فرم '' چیه؟ و دوم اینکه چرا فرم رو ارجح میدونن؟

سید جواد:
در همین شماره از مجله‌شان توضیح داده‌اند.

علی.ر جمعه 31 شهریور 1396 ساعت 03:00

سلام سید عزیز و سایر دوستان و عرض تسلیت بمناسبت ایام سوگواری.خدا رو شکر و خوشحالم بابت این اتفاق خوب و بی صبرانه منتظر نقد استاد برای فیلم محبوبم ارتش سایه ها هستم.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 30 شهریور 1396 ساعت 23:31

سلام کتاب چنین ساه آیینه ای رو خوندید؟
نظرتون چیه؟

سید جواد:
سلام.
نخوانده‌ام.

حشمتی فر چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 23:00

با سلام.
امکانش هست نقد جناب فراستی بر ارتش سایه های ملویل به طور مستقل روی وبلاگ قرار بگیرد؟

سید جواد:
سلام.
بستگی به اجازه‌ی ایشان بعد از انتشار مجله دارد.

آقای عمیم چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 19:05

با توجه به اینکه نوشتید در برخی از شهرستانها ، به نظرم اگه به صورت الکترونیکی هم به فروش برسه ، افراد بیشتری می تونن استفاده کنن

آقای عمیم چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 18:31

سلام . مجله به صورت الکترونیکی هم منتشر میشه؟

سید جواد:
سلام.
به احتمال زیاد، خیر. لااقل کلیّت آن منتشر نمی‌شود.

من چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 16:21

سلام و عرض تبریک به شما و استاد فراستی

خیلی خیلی خوشحال شدم، لحظه شماری میکنم واسه خرید و خوندن... ان شاالله میرم واسه آرشیو کردن نشریه
چه خوب که آقای اوانسیان هم هستند...جمع همه خوب ها

مطمئنم میترکونه و تاثیرگذارترین نشریه میشه تو حوزه خودش... به امید موفقیتهای بیشتر واسه شما و استاد بزرگ

حسـیـن رحمـانـی چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 15:05

خیلی هم عالی ...

جواد جان درود مجدد
یک سوال دیگر که داشتم اینکه : برای دریافت بهتر حس و اصولاً حرفه ای تر دنبال کردن ماجرا، ملزم به تهیه ی ویدئو پروژکتور و پرده ی نمایش هستیم ؟
با تشکر..

سید جواد:
درود متقابل.
الزامی نیست، ولی اگه باشه خیلی بهتره.

[ بدون نام ] چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 13:53

سلام قیمتش مشخص نشده؟

سلام.
هنوز خیر.

امیر محمدی چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 12:37

سلام و خسته نباشید
خواستم بدونم کی منتشر میشه؟

سید جواد:
سلام و سپاس.
فعلاً قرار بر نیمه اول مهرماه است.

کمیل میرزائی چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 11:31 http://cinematic-writing.blogsky.com/

جواد جان به لطف الهی،مجدد سرپا و پیدا شده ام و با مطالب تازه،پر انرژی تر از قبل،در میدان هستم.
مشتاق حضور شما و سایر دوستان عزیز هم در وبلاگم،هستم.
حضوری از جنس نظر،نقد و صمیمیت.
ارادتمند

سید جواد:
خدا را شکر. ان شاء الله همیشه سر حال باشی، عزیز.
حتماً مزاحم خواهیم شد. با کمال میل.

محمد سلمان چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 09:34

سلام

خسته نه باشید...

تئاتر غلط تایپی داره

ضمنا آیا این مجله در شهرستان ها هم توزیع می شود؟

سید جواد:
سلام.
با مشکل تایپی موافقم و تذکر خواهم داد.
بله، مجله قرار است در برخی شهرستان‌ها نیز توزیع شود.

کمیل میرزائی چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 01:44 http://cinematic-writing.blogsky.com/

سلام بر استاد عزیز و سید جواد رفیق
خیلی خوشحالم که بالاخره بستر مناسبی فراهم شد تا همه ی شاگردان استاد در سراسر کشور-که به دلایل مختلف،امکان حضور در کلاس های نقد فیلم و کتاب و... را نداشتند-اکنون بتوانند از معارف استاد که به لطف الهی در وجوه مختلف ریشه گسترانده،بهره مند شوند.
ضمنا امیدوارم دو رویکرد در مجله لحاظ شود:
۱-انتشار درس گفتارهای کلاس های کافه راندوو
۲-میدان دادن به "همه" جوانانی که اهل نقد بر اساس فرم هستند،نه صرفا آنهایی که امکان شرکت در کلاسها را داشته اند و استاد می شناسند.
سپاس فراوان از انتشار مجله و حضور گرم شما در میدان نقد

سید جواد:
سلام بر دوست دیرین و کم‌پیدای ما.
مورد شماره 1 را که فراموش کنید.
مورد شماره 2 نیز از همین شماره اجرایی شده است. جناب فراستی در یک ویدیو به همه فراخوان داده‌اند.

سالار چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 00:03

سلام.
تبریک عرض می کنم. امیدوارم که بترکونید؛ فهرست مطالب که خیلی عالی به نظر میاد. با آرزوی سربلندی برای شما و تیمِ مجله.

سید جواد:
سلام.
سپاسگزارم.

علیرضا سه‌شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 23:43

سلام
یکی از نکات مثبتی که در لیست مطالب به چشم میخوره نقد استادبر فیلم ارتش سایه هاست. من به شخصه به یاد ندارم که استاد در سال های اخیر نقد مکتوبی در مورد فیلم های کلاسیک داشته باشند. امیدوارم این نقدها در شماره های آینده هم ادامه پیدا کنه.
در ضمن وجود مطلبی از اقای محسنین هم جالیه. من به شخصه معتقدم ایشان یکی از باسوادترین و بهترین منتقدهای حال حاضر ایران هستند.

سید جواد:
سلام.
بخش نقد کلاسیک قرار است که ادامه‌دار باشد.
نقد «ارتش سایه‎ها» هم نوشته‌ای است فوق‌العاده و مفصل.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد