مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

نشست نقد فیلم «دانکرک»

http://s8.picofile.com/file/8314871200/dunkirk.jpg


نشست نقد فیلم «دانکرک» ساخته کریستوفر نولان

مکان: کانون فرهنگی هنری فیلم دانشگاه علم و فرهنگ

زمان: چهارشنبه، بیست و نهم آذرماه 1396


برای دانلود فایل صوتی، "اینجا" را کلیک کنید.



طبق اجازه رسمی مسعود فراستی،

انتشار این فایل در شبکه‌ها و صفحات مجازی بلامانع است.

نظرات 52 + ارسال نظر
احسان پنج‌شنبه 11 مرداد 1397 ساعت 15:40

یک فیلم مثل دانکرک که یک اثر امپرسیونیسم است باید ی طوری دیگ نقد شود نه مثل همه فیلم ها. وقتی فیلم لازم نمیبینه و نمی خواد شخصیت پردازی کنه و فقط می خواد جنگ برای بقا رو نشون بده شما نمیتونید از اینکه شخصیت پردازی نکرده ایراد بگیرین. جدا از اینا از فیلم برداری و میزانسن و تدوین و حتی از کارگردانی خوب نولان باید گفت. دانکرک یک فیلم نفس گیر و بسیار خوبه مثل تلقین ک سینما رو زنده نگه داشتن.

علی نیا پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1397 ساعت 11:40

سلام
چرا استاد فراستی انیمیشن نقد نمیکنن ؟
خیلی دوست دارم نظرشون درباره چند انیمیشن پر سر و صدایی که در اسکار حضور داشتند بدونم

امیر سه‌شنبه 14 فروردین 1397 ساعت 02:55

به آقای فراستی بگید خیلی بی معرفته. ما به خاطر ایشون برنامه هفت رو می دیدیم خودشون رفتند افخمی هم رفتند و دیگه هیچوقت قرار نیست ایشون رو در قاب تلویزیون ببینیم. ما از سال 89 و اولین قسمت برنامه هفت با ایشون بودیم. کاش با جیرانی یا افخمی دوباره برگدند به تلویزیون. حداقل به گوششون برسونید. از شما هم ممنونم. کمتر کسی در این زمانه به پای رفاقت می ایسته و شما مردنه پای مسعودخان واستادید

بیتا شنبه 5 اسفند 1396 ساعت 22:26

میشه نظر کلی اقای فراستی رو در یکی دوخط در مورد فیلم دانکرک بگید؟
ممنوم

[ بدون نام ] شنبه 5 اسفند 1396 ساعت 19:37

نظرتون در مورد فیلم پاپیون چیه ؟
شخصیت پردازیش چطوره ؟

sina جمعه 4 اسفند 1396 ساعت 05:54

درود . کدوم ترجمه رو برای رمان خوشه های خشم پیشنهاد میکنید ؟

Komeil پنج‌شنبه 3 اسفند 1396 ساعت 01:33

نظر شما واستاد در مورد فیلم راه ییلماز گونی

علی از تبریز سه‌شنبه 17 بهمن 1396 ساعت 09:17

سلام. کو این آقای نقد ایران؟! خوابه؟ با چرا هیچی نمی نویسه در مورد فیلم های جشنواره. مسعود فراستی میدون رو خالی کرده همین بی سوادهای نادان میان تو برنامه هفت مزخرف می گن. بابا یه سایتی کانالی کوفتی چیزی بزنید نقد فراستی رو در مورد فیلم های جشنواره بنویسید. والله همه تشنه مسعود خان هستند. هر ننه قمری خیال کرده منتقده. جون من بس کنید این تنبلی رو آقا

سلام دوشنبه 16 بهمن 1396 ساعت 11:49

وبلاگ مرده؟

حمید.ر شنبه 14 بهمن 1396 ساعت 19:13

سلام
اقا یعنی از نظرات و نقدهای استاد درنورد جشنواره محرومیم؟
لطفا یع حرکتی بزنید...

X پنج‌شنبه 12 بهمن 1396 ساعت 05:32

با سلام و خسته نباشید.
میخواستم نظر شما رو راجب (دیوار) الن پارکر بدونم.
اگر زحمتی نیست نظر اقای فراستی رو هم راجبش حتما بپرسید.

آرمان چهارشنبه 11 بهمن 1396 ساعت 05:29

این ویدیو را که دیدم یاد خاطره استاد از مجیدی افتادم و اینکه چرا فیلمهایش از بچه های آسمان شد آشغالهایی که می بینیم.
https://www.aparat.com/v/NUsui

محمد سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 01:46

سید جان امکانش هست چندتا از نمایشنامه های مورد علاقه خودتون و استاد رو معرفی کنید و یا اگه قبلا معرفی کردید ارجاع بدید بنده رو به اون مطالب

احسان سه‌شنبه 3 بهمن 1396 ساعت 00:41

نقد ایشون به دانکرک بشدت کودکانه مبتذل و بی منطق بود. مرتب راجع به نولان حرف میزد. درصورتیکه ادعاش اینه که راجع به فیلم حرف میزنه. کاری ندارم طرفدارش بودم و خیلی چیزها از ایشون یادگرفتم. ولی دیگه فک کنم پیر شده. همون کافه بشینه قهوه درست کنه بهتره. تایید نمیکنین نظرمو موردی نیس. فقط اینارو بهش بگید

محمد سلمان شنبه 30 دی 1396 ساعت 11:14

سلام

فردی که میخواد در زمینه های هنری فعالیت و جوشش داشته باشه مثلا میخواد فیلم نامه نویس یا کارگردان بشه؛ تا چه حد در نقد هنری وارد بشه که ضرری به خلاقیت هنریش نزنه و خود نقد مدیومش نشه؟
تا چه حدی براش لازمه و از چه حدی مضر؟

محمد چهارشنبه 27 دی 1396 ساعت 17:15

امسال فیلمی بوده که نظر اقای فراستی را جلب کند؟

Komeil چهارشنبه 27 دی 1396 ساعت 16:09

سلام.لهتربن ترجمه جنابات و مکافات کدومه?

پارسا شنبه 23 دی 1396 ساعت 05:31

با عرض سلام

من فیلم سایکو رو دیدم و به نظرم خیلی فیلم خوبی بود دو تا سوال داشتم
1 - توی تغییر نما اگه بخوایم یه عنصر جدید وارد کنیم ، مث اونجایی که ماشین کنار جاده است و پلیس میاد سراغش ، نباید یه تغییر خیلی محسوسی باشه ؟ تو یک چهارم ابتدایی به نظرم اینطوری بود یکم کند عوض میشد

2 - تو صحنه قتل در حمام ، چرا مثل فیلم های امروزی خیلی خونین نشون داده نمی شه ؟ تاکید خاصی داره ؟

ممنون

محسن چهارشنبه 20 دی 1396 ساعت 13:36

سلام
ایا کسی یه لیست کوچولو و تر و تمیز از فیلمهای گلدن گلوب و اسکار امسال داره؟
اقا سید اگر شما دارین محبت کنید به من معرفی کنید.

علیرضا دوشنبه 18 دی 1396 ساعت 20:45

سلام.
وحید مرتضوی در مقاله‌ای تحت عنوان «فرم یا محتوا» به نوعی به نگاهی که فرم را بر محتوا اصالت می‌دهد، طغیان می‌کند و اساس حرفش در این مثال نهفته است که یک منتقد فرمال چگونه باید با ماجرای نیمروز مواجه شود؟ آیا باید تاثیر و گفت‌ و گوی فیلم با جهان خارج از فیلم را نایده گرفت؟ آیا باید بر تعرض فیلم علیه واقعیت چشم‌پوشی کرد؟ این یک طرف. او به برداشت معمول عده‌ای از «علیه تفسیر» نیز می‌تازد. و سعی می‌کند بگوید که این مقاله را باید با توجه به پیش‌زمینه‌اش بازخوانی کرد. مرتضوی معتقد است که نقدهای سانتاگ و توجه ویژه‌اش به پیام فیلم‌ها راه را برای فهم «علیه تفسیر» آسان می‌کند. مخلص کلام مقاله او را در پایین آورده‌ام. حال نظر شما راجع این نظر چیست؟ شما چگونه به پرسش‌های زیر پاسخ می‌دهید؟
"«فرمالیست‌»هایی اینجایی نیز هم‌نوا با فیلمساز می‌نویسند که دغدغه‌شان سینماست و نه واقعیت، اما توضیح نمی‌دهند که راهکارشان در برابر فیلم‌هایی که به گونه‌ای مهندسی‌شده و از روی مقاصد ایدئولوژیک به واقعیت بیرون تعرض می‌کنند چیست؛ می‌نویسند که شأن اثر هنری برایشان فراتر از این حرف‌هاست که به خاطر «پیام»هایش نقد شود، اما نمی‌گویند در برابر فیلم‌هایی که مدام آشکار و پنهان به شیوه‌های مختلف در حال خلق «پیام‌»اند چه پیشنهادی دارند. اما مسئله نه بر سر «پیام» فیلم‌ها، بلکه (آنچنانکه این مقاله کوشید طرحی اولیه از موضوع ارائه کند) توجه به آن ساختارهای پنهان و آشکار فرمالی است که در همدستی با وجوه ایدئولوژیک فیلم‌ها کار می‌کنند. از این نظر، نقد کامل و جامع ماجرای نیمروز تنها از آن روش‌شناسی برمی‌آید که از فرمالیسمِ اخته‌شده گذر کند و جهان درونی فیلم را در رفت‌وآمدهایش با جهان بیرون توضیح دهد و همزمان مناسبات و محدودیت‌های «پیرامونیِ» عرصه‌ی ساخت/نمایش و تماشا/نقد این فیلم را به درون تحلیل خود بکشاند. آنچه روی پرده‌ی ماجرای نیمروز تماشا می‌کنیم، ترکیب به‌هم‌گره‌خورده‌ی این سه قلمرو است."

رضا دوشنبه 18 دی 1396 ساعت 09:40

سلام. وقت به خیر.

در زمینه زیبایی شناختی هنر، کتاب خاصی پیشنهاد می کنید؟

حسین رحمانی دوشنبه 18 دی 1396 ساعت 02:19

درود جواد جان یوسف بیک

مشغول مطالعه ی مقاله ی "الکساندر آستروک" در باب بحث میزانسن بودم که به یک نکته و پرسشی برخوردم .
در قسمتی که به سینمای میزوگوچی -به خصوص اوگتسو مونوگاتاری- می پردازد به این نکته اشاره میکند که میزوگوچی از پدیده ی خشونت سود می جوید اما خشونت موضوع فیلم های او نیست . و در ادامه در توضیح این ادعا به این جمله اشاره میکند : برای او همچون استادان بزرگ سینما، هرگز نه محتوا اهمیت دارد، نه فرم، نه جلوه نمایشی ... ( عین متن )

سؤالم اینجاست که آیا این نگاه آستروک به مسأله اشتباه نیست ؟
و اگر غلط است یا درست در حد امکان توضیح دهید.

زیاده قربانت .

شاهین یکشنبه 17 دی 1396 ساعت 15:54

سلام
سید جواد فیلم لولیتا ی استنلی کوبریک آیا دارای درجاتی از تعلیق هست ؟ منظورم در رابطه هامبرت و لولیتا است.
ما در حین فیلم تقریبا مطمئن می شویم که این دو با یکدیگر رابطه ای پیدا خواهند کرد (بخصوص در سکانس هتل رفتن) و فقط انتظار چگونگی آن را می کشیم اما در نهایت می بینیم چیزی میانشان رخ نمی دهد.
آیا این هم تعلیق به حساب می آید یا خیر ؟

محمدm شنبه 16 دی 1396 ساعت 16:18

سلام آقا جواد
نظرتون درباره نظرات ولادمیر نابوکف درباره مسخ کافکا چیه؟فکر میکنید این نگاه تونسته به نگاه کافکا در مسخ نزدیک بشه و منظور کافکا رو تشریح کنه؟؟

رضا شنبه 16 دی 1396 ساعت 01:06

سلام آقا سید
این ادیسه زمینی سروش صحت و مسعود فراستی واقعیه یا نه فقط یه داستانه که سروش نوشته ؟

سلام جمعه 15 دی 1396 ساعت 12:44

بهترین ترجمه ها از جنایات و مکافات و برادران کارامازوف و ابله کدامند؟ترجمه های پرویز شهدی و صالح حسینی چطورند؟قمارباز آل احمد چطور؟
امکان دارد بهترین ترجمه ها را از بزرگان ادبیات بالاخص روسی در وبلاگ معرفی کنید.
ممنون از تمام زحمات شما

milad پنج‌شنبه 14 دی 1396 ساعت 22:39

سلام اقا سید جواد
شماره دوم مجله فرم و نقد چه زمانی منتشر میشه؟

علی70 پنج‌شنبه 14 دی 1396 ساعت 12:52

سلام سیدجان. به استاد بگید توی شماره های بعدی فصلنامه فرم و نقد، حتمن پرونده هایی در مورد همینگوی، چخوف و تو حوزه نقاشی در مورد سزان و ونگوگ کار کنن.

در ضمن، مطالب و ترجمه های خود شما در مورد آموزش نویسندگی استیون کینگ، عالیه. حتمن بذارید این بخش پای ثابت فصلنامه بمونه و وقتی مطالب استیون کینگ تموم شد از آموزش های نویسنده های دیگه هم بذارید.
در اصل منظورم اینه یه بخش همیشه به آموزش نویسندگی اختصاص بدین.
خیلی ممنونم

محمد سلمان چهارشنبه 13 دی 1396 ساعت 23:42

سلام

من میخوام برای تربیت حس و یادگیری سینما؛ به صورت جدی شروع به دیدن آثار بزرگان سینما کنم.

ولی می ترسم اگر اول از هیچکاک و سرگیجه شروع کنم، به دلیل تربیت نشدن کامل حسم، فیلم را درک نکنم یا ناقص درک کنم یا اصلا برعکس درک کنم.

چه پیشنهادی دارید؟ مثلا بهتر نیست از فیلم سازان کمی پایین تر مثل هاکس و کاپرا شروع کنم و بعد فورد و برگمان و هیچکاک؟ یا اصلا از لیست بهترین های سینمای ایران شروع کنم؟

ممنون میشم کامل راهنمایی ام کنید برای سیر فیلم دیدن.

شهاب الدین چهارشنبه 13 دی 1396 ساعت 15:41

سلام بر سید جواد عزیز
میخواستم بدونم رییس (فراستی) کدوم یکی از رمان های فاکنر و همینگوی و اشتاین بک رو پیشنهاد میده ؟ (لطفا از هر کدوم 2-3 تا نام ببرین اسم رمان پیشنهادی)
و این که برای خوندن فلسفه و آشنایی با مدرنیسم و پست مدرنیسم و ... چه کتابی رو پیشنهاد میدن ؟ (بنده فقط تاریخ فلسفه ویل دورانت رو خوندم)
ممنون از وبلاگ خوبتون و زحمات شما

بزرگمهر سه‌شنبه 12 دی 1396 ساعت 19:05

سلام
نظرتون درباره فیلم "شبهای کابیریا " فدریکو فلینی چیه ؟ من خودم فیلم و دوس داشتم . یه نکته جالب برام نگاه انسانی فلینی به قشر مستضعف و نگاه بشدت غیر انسانی امثال فرهادی به این قشر ه ... بنظرتون این تفاوت نگاه از کجا میاد ؟

سید جواد:
سلام.
«شب‌های کابیریا» فیلم خوبی است.
سرمنشأ تفاوت نگاهی که فرمودید، زیست. نگاه از بالا، ناآشنا، بی‌مسأله و شعاری تنها می‌تواند به نگاهی غیرانسانی منجر شود.

Komeil سه‌شنبه 12 دی 1396 ساعت 02:15

ممنون بابت توضیحات.نظر شما راجع به wind river چیه?میتونید یه چنتا فیلم درام.جنایی خوب بگید?

سید جواد:
این فیلم را ندیده‌ام.
تمام فیلمهای هیچکاک.

محمدm دوشنبه 11 دی 1396 ساعت 19:11

سلام آقا جواد
بنظرتون از بین ترجمه های مسخ کافکا بهترین ترجمه کدومه

سید جواد:
سلام.
فرزانه طاهری.

محمد مقدم یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 23:18

مصاحبه استاد با برنامه کتاب باز خیلی جالب بود.
توصیه میکنم دوستان حتما ببینند.
https://tvnasim.ir/program/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%A8%D8%A7%D8%B2%20-%20%D9%81%D8%B5%D9%84%20%D8%AF%D9%88%D9%85/96-10-09

محمد سلمان یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 18:19

سلام

خوندم. عالی بود.

ولی آخرش درست تفاوت معما با تعلیق را متوجه نشدم. عموم و خصوص مطلق هستند؟

ضمنا؛ طبق این گفته ها درست است که تعلیق ربطی به فیلم نامه یا داستان ندارد و اصلش مربوط به کارگردانی و تصویر و چگونگی است؟

سید جواد:
سلام.
شما در معما در پی فهمیدن "چه" هستید ولی در تعلیق در انتظار "چگونه" می‌نشینید. در معما نمی‌دانید که چه رخ خواهد داد، اما در تعلیق می‌دانید که چه اتفاقی قرار است بیافتد، اما چگونگی و مراتبش را نمی‌دانید. با این توضیحات، تعلیق، اساساً از فیلمنامه و داستان آغاز می‌شود و فقط پیاده‌سازی آن مربوط به کارگردانی و تصویر است.

محسن یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 18:15

مرسی از توضیح جامعتون.
نکته اینجاست که عده ای حشو رو در همین میدونن.یعنی در این میدونند که اگر دو کلمه ظاهرا هم معنی باشند کل جمله غلط است.
مثلا دو کلمه "با سواد" و "تحصیل کرده". خب،این دو کلمه ظاهرا یک معنی داره ولی تفاوت زیادی دارند.اگر من بگویم "رضا فرد باسواد و تحصیل کرده ای است"،این حشو است؟
یا دو کلمه از زبان دیگر. یعنی یک کلمه عربی و یک کلمه فارسی با یک معنی در جمله.آیا این حشو است؟
مثلا "محب و دوستدار".
یا نکاتی از این دست.ممنون میشم پاسخ بدهید.
سپاس از شما بابت وقتتون.

سید جواد:
به عقیده شخص بنده، اگر از کنار هم قرار دادن دو واژه مترادف، دو معنی مختلف اراده کنید، اساساً اشکالی ندارد، اما بعضی‌ها عقیده دارند که فصیح‌تر آن است که به‌نحوی منظور خود را از هریک از آن دو واژه مشخص کنید.
آوردن کلمه‌ای فارسی در کنار ترجمه عربی‌اش، به شرطی که آن واژه عربی، از واژگان دخیل و رایج در زبان فارسی نباشد، با در نظر داشتن توضیحات فوق اشکالی ندارد، هرچند که برای تحلیل بهتر و پاسخ‌گویی کامل‌تر باید متن را به جای جمله بررسی کرد.

محمدm یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 17:41

سلام آقا جواد
نظر شما و آقای فراستی درباره فیلم خیلی دور خیلی نزدیک میرکریمی چیه؟
و اینکه مشخصه که میرکریمی در سکانس پایانی این فیلم(همون جایی که دست پسر از پنجره بالای ماشین پایین میاد و دست بی حال پدر رو به اون میره)از شاهکار آفرینش آدم میکل آنژ الگو گرفته ولی بنظر میاد بدلیل اینکه سریع اون سکانس رو تمام میکنه و تیتراژ فیلم رو در پس زمینه سیاه جایگزین اون میکنه،عملا به حس اون سکانس ضربه میزنه و فیلمساز میتونست بعد از یک مکث کوتاه روی اون تصویر تیتراژ رو بیاره و یا اینکه روی اون تصویر قفل کنه و تیتراژ رو با پس زمینه تصویر اون دو دست نمایش بده.چون بنظر میاد که فیلم ساز درنهایت حرفش و نتیجه گیری فیلمش رو میخواد با همون سکانس نشون بده ولی بدلیل کوتاه بودنش عملا از این کار عاجز میمونه

سید جواد:
سلام.
اصلاً فیلم خوبی نیست. از ابتدا تا نمای آخر "میکل‌آنژی"اش مفهوم‌زده است و غیر سینمایی.

محمد سلمان شنبه 9 دی 1396 ساعت 10:56

سلام

میشه یه تعریف درست و کامل از تعلیق بگید.

سید جواد:
سلام.

http://sky-criticism.blogsky.com/1392/05/22/post-48/%D8%AA%D8%A6%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%85%D8%A8

محسن جمعه 8 دی 1396 ساعت 20:01

سید جان کجایی؟ ملت دربه در دنبالتن.

سید جواد:
کمی گرفتار شده‌ام. درگیر مشکلاتی هستم که ان شاء الله به زودی مرتفع خواهند شد.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 7 دی 1396 ساعت 23:23

سلام
چندتا سوال داشتم
1.نظر شما و استاد در مورد فیلم بوچ کسیدی و ساندنس کلاسیک چیست؟
2. اگر ممکن هست چند فیلم خوب در ژانرهای نوآر و ترسناک معرفی کنید.

سید جواد:
سلام.
1) بنده فیلم‌ها را ندیده‌ام و نظر جناب فراستی را هم نمی‌دانم.
2) بنده در حال حاضر چیزی به یاد ندارم.

حمید.ر پنج‌شنبه 7 دی 1396 ساعت 19:48

سلام
لطفا یه خلاصه نوشتاری ازین نشست ارایه بدین.

Komeil پنج‌شنبه 7 دی 1396 ساعت 02:21

سلام.فیلم در حد کم تعلیق نمیده?موسیقی اصولا باید چطوری بود?حد اقل شخصیت پردازی رو پدر داشت?ممنون

سید جواد:
سلام.
خیر. تعلیق، انتظار برای دانستن نیست؛ انتظار برای رخ دادن و چگونه رخ دادن است. در تعلیق شما می‌دانید که چه چیزی قرار است رخ دهد، حتی گاه زمانش را هم می‌دانید و در این دانستن از شخصیت‌های فیلم نیز جلوتر هستید، اما فقط منتظر مشاهده چگونه رخ دادنش هستید.

موسیقی باید در خدمت درام باشد، نه اینکه خودش استقلال عملکرد پیدا کند و بار حسی/احساسی فیلم را فارق از درام به دوش بکشد. اما وقتی درامی وجود نداشته باشد، افتادن به این اشتباه ناگزیر است.

درباره شخصیت هم پاسخ منفی است. شخصیت باید نشانگر ویژگی‌های منحصر بفرد یک انسان است باشد. آن هم ویژگی‌هایی که در داستان و درام فیلم کارکرد داشته باشند. یک شخصیت در ابتدا و انتهای یک فیلم باید تفاوت داشته باشد؛ یعنی باید در سیر درام فیلم از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حرکت کند.

مخاطب سه‌شنبه 5 دی 1396 ساعت 22:35

سلام اقا سید گل.عرض ادب
مکان استاد دوباره تغییر کرد؟
چرا اخه؟ کافه ژی خوب بود که....
به بچه ها اطلاع بدین لطفا .ممنونیم سبد جان

سید جواد:
سلام و سپاس.
بله، تغییر کرد.
چشم. حتماً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محسن سه‌شنبه 5 دی 1396 ساعت 18:36

سلام
اقا سید ببخشید،ایا قاعده ای وجود داره که اگر در یک متن 2 کلمه هم معنی حضور پیدا کند،آن متن به لحاظ دستوری غلط است؟
به عنوان مثال اگر کسی بنویسد من از کار وحشتناکی که کردم بسیار نادم و پشیمانم. آیا این جمله غلطه؟
یا مثلا من بسیار متاسف و متاثر شدم. و چیزهایی از این قبیل
ممنون میشم اگر پاسخ بدید.

سید جواد:
سلام.
باید به این نکته مهم توجه داشت که هیچ دو کلمه‌ای کاملاً هم‌معنی نیستند. بعد از وقوف به این نکته حالا باید دقت کرد که تفاوت واژه‌های ظاهراً هم‌معنی در چیست. بعد از دانستن این تفاوت، حالا اگر دو واژه هم‌معنی نه به دلیل هم‌معنی بودن، بلکه به علت استفاده از معنی هر‌کدام در یک جمله استعمال شوند، اشکالی نیست. اما اگر منظور نویسنده، اشاره به دو معنی متفاوت نباشد، آنچه نوشته "حشو" (اضافی‌نویسی) است و به لحاظ نگارشی غلط.
در دو مثالی که ذکر فرمودید، به نظر می‌رسد که مورد نخست غلط باشد چراکه تفاوت معنایی خاصی القا نمی‌شود، اما در مورد دوم، «متأسف» و «متأثر» دو معنای کاملاً مجزا دارند و می‌توانند در کنار هم، به شرط اراده هر دو معنی، استفاده شوند. اولی به معنای کسی است که تأسف خورده و دومی اشاره به شخصی است که تحت تأثیر یک ماجرا قرار گرفته است.

علیرضا سه‌شنبه 5 دی 1396 ساعت 15:25

سلام

جناب فراستی یا شما فیلم "مادر!" آرنوفسکی را دیده اید؟ نظرتان در موردش چیست؟

سید جواد:
سلام.
نظرشان منفی است.

محمد سلمان سه‌شنبه 5 دی 1396 ساعت 13:03

سلام

نظر استاد و شما در مورد فیلم محله چینی ها؟


من خودم به شخصه با کارگردانیش حال نکردم و فیلم نامه اش هم زیادی مغلق و پیچیده بود.

سید جواد:
سلام.
با شما موافقم.

علی دوشنبه 4 دی 1396 ساعت 15:26

سلام مجدد
منفی از این منظر که به فرم نمی رسند یا به خاطر مخالفت با مضمون آثارشان؟
می توانید از قول خودتان یا آقای فراستی، یک اثر از هرکدامِ این دو نفر که بهتر از سایر آثار آن هاست را معرفی کنید؟

سید جواد:
سلام.
جناب فراستی هیچ‌گاه ابتدا به ساکن بر اساس مضمون نظر نمی‌دهند. قطعاً فرم این آثار را مخدوش می‌دانند.

سلام دوشنبه 4 دی 1396 ساعت 15:05

در دقیقه 37 اسم یک فیلم جنگی فرانسوی به نام زندگی دیگر هیچ برده میشه.منظور این فیلمه؟
La vie et rien d'autre (1989)
نظر ایشان در مورد بوف کور و سنگ صبور و تنگسیر چوبک چیه؟
ممنون از شما

سید جواد:
نام آن فیلم فرانسوی را درست فرمودید.
سنگ صبور و تنگسیر را نمی‌دانم ولی نظرشان درباره بوف کور به شدت منفی است.

علی یکشنبه 3 دی 1396 ساعت 22:23

سلام
نظر آقای فراستی در مورد آلبر کامو و آثارش چیست ؟
در مورد پائولو کوئیلو چطور ؟

سید جواد:
سلام.
نظرشان درباره آثار هر دو نفر منفی است.

یاشار جمعه 1 دی 1396 ساعت 20:55

از سطح پایین و بی کیفیت نمایش بگذریم ولی واقعا سطح گفت و گو و نقد پس از فیلم بسیار ضعیف و غیرجدی بود. انگار یه تعداد بچه دبیرستانی سوال میپرسیدن و خود استاد هم متوجه شده بود برای همین با جملات کوتاه پاسخ میداد.
کاری به هزینه مالی و راهی و زمانی که صرف کردم ندارم ولی واقعا ازتون میخوام خواهشا محافل بهتر و جدی تری رو برای نمایش و نقد یک فیلم انتخاب کنید!

سید جواد:
برگزار کننده ما نبودیم، عزیز.
ان شاء الله اگر روزی خدا خواست و خودمان خواستیم نشستی برگزار کنیم، حتماً سعی می‌کنیم جلسه‌ای جدی، آنچنان که می‌فرمایید، تشکیل دهیم.
به امید آن روز.
ممنون از ابراز نظرتان.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد