مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

جدول ارزش گذاری (16خرداد 1393)

اشاره:

۱. مسعود فراستی با این رویکرد که برخی فیلمها ارزش نمره دهی ندارند و برخی دیگر با آنکه فیلمهای بدی هستند، می توان این اعتنا را به آنها داشت که وارد رنج نمره دهی شوند - و البته نمره ی صفر بگیرند - اقدام به ستاره گذاری و نمره دهی به فیلم ها می کنند.

بنابراین، به عقیده ی ایشان، باید بین فیلمهای بی ارزش و فیلمهای با نمره ی صفر تفاوت گذاشت چراکه نمره ی صفر، خود، ارزش وجودی دارد و نشان دهنده ی این است که یک فیلم "بد" اما قابل اعتنا (و نقد) است. با این تعریف، فیلم بی ارزش یعنی یک فیلم "ماقبلِ بد" و فاقد هرگونه ارزش جهت اعتنا کردن به آن.

۲. جدول زیر اختصاصاً توسط این وبلاگ تهیه، تنظیم، و منتشر گردیده است. لذا هرگونه استفاده از آن با ذکر نام این وبلاگ (استاد مسعود فراستی) به عنوان منبع بلامانع است.

۳. بازه ی نمره دهی، طبق استاندارد جهانی منتقدین، از صفر (0) تا چهار (4) می باشد.

۴. فیلمها بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند.

۵.  امتیازات فیلم های ایرانی، از نظر مسعود فراستی، با امتیازات فیلم های خارجی قابل مقایسه نیستند، اما اگر کسی اصرار بر مقایسه دارد، پیشنهاد ایشان این است که 2 امتیاز از فیلم های ایرانی کم کند تا مقداری با فیلم های خارجی قابل مقایسه شود. 

۶. مستقیماً از قول جناب فراستی:

فیلم ها (در امتیاز دهی) اول با خودشان مقایسه می شوند. یعنی اینکه اگر فیلمی دارد حرف کوچکی می زند و چیز کوچکی می گوید و درآمده است، نمره می گیرد، اما یک فیلمی که ادعای خیلی بزرگی دارد و در نیامده است، نمره ی کمتری نسبت به فیلم اول می گیرد. به همین دلیل مثلاً شما می بینید که به "راشامون" صفر می دهم با اینکه معلوم است که فیلم صفر نیست به معنی متداول، اما وقتی کاری را که می خواهد بکند نمی تواند انجام دهد، صفر است. یعنی نسبت به مجموعه ی سینما صفر نیست و ممکن است از خیلی فیلم های صفرِ دیگر خیلی بالاتر باشد، اما دارد یک حرف بزرگ می زند، یک کار فرمی بزرگ می کند، و به شدت در این کار ناتوان است. این، متر ستاره دهی هاست که برخی دوستان از آنها تعجب می کنند. "همشهری کین" صفر می گیرد. "راشمون" صفر می گیرد. چون دارند حرف بزرگی می زنند و ادعای فرمی بزرگی می کنند و در هر دو زمینه ناموفق اند و به همین دلیل است که صفر می گیرند. اما یک فیلم کوچک تر که ادعای خیلی کمتری دارد و کار فرمی کوچک تری هم انجام می دهد، نیم ستاره، یک ستاره می گیرد. این یعنی چنین فیلمی از آن فیلم های به اصطلاح بزرگ هم بالاتر است؟ به این معنی که گفتم، بله.

 

فیلم های خارجی

تعداد ستاره/ ارزیابی

نام فارسی فیلم

نام اصلی فیلم

۱

یک فیلم کوتاه درباره ی کشتن

A Short Film About Killing

صفر

یک فیلم کوتاه درباره ی عشق

A Short Film About Love

صفر

اگوییر، خشم خدا

Aguirre, The Wrath of God

۳

ارتش سایه ها

Army of Shadows

صفر

پیش از طلوع

Before Sunrise

۱

روز برای شب

Day for Night

باید دوباره ببینم

روز خشم

Day of Wrath

صفر

خاطرات یک کشیش روستا

Diary of a Country Priest

باید دوباره ببینم

اصوات دوردست، هنوز زنده است

Distant Voices, Still Lives

صفر

راندن

Drive (2011)

صفر

خصوصاً یکشنبه

Especially on Sunday

باید دوباره ببینم

همه خوب اند

Everybody’s Fine

صفر

گوست داگ: راه سامورایی

Ghost Dog: The Way of the Samurai

۱

ساعت گرگ و میش

Hour of the Wolf

بی ارزش

بازگشت ناپذیر

Irreversible

۲

کلاه

La Doulos

۲

سامورایی

La Samourai

باید دوباره ببینم

کوچه کابوس

Nightmare Alley

۲

از گذشته

Out of the Past – 1947

۲

روکو و برادرانش

Rocco and His Brothers

صفر

بهترین پیشنهاد

The Best Offer

۱

قصاب

The Butcher                   

صفر

دنباله رو

The Conformist

صفر

فریاد

The Cry

۱

دیکتاتور بزرگ

The Great Dictator

۱

آخرین مترو

The Last Metro

صفر

آخرین سامورایی

The Last Samurai

1

کابوس پیش از کریسمس

The Nightmare Before Christmas

صفر

پروفسور

The Professor

۰/۵

زن ناشناس

The Unknown Woman

صفر

سه رنگ: آبی

Three Colors: Blue

صفر

سه رنگ: قرمز

Three Colors: Red

صفر

سه رنگ: سفید

Three Colors: White

صفر

نشانی از شر

Touch of Evil

 

فیلم های ایرانی

نام فیلم

تعداد ستاره/ ارزیابی

شب های روشن

۱/۵


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد