مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

اعتراض کیهان به فراستی - پاسخ فراستی به کیهان

سالها پیش، زمانی که سید مرتضی آوینی و مسعود فراستی مجله‌ی «سوره» را منتشر می‌کردند، روزنامه «کیهان» دوشادوش روشنفکران، از مخالفین درجه اول این مجله و سردمدارانش بود. امروز نیز با اینکه سردبیر «کیهان» شخص دیگری است، گویا آن سطحی‌نگری و خصومت هنوز پایان نپذیرفته و هنوز بعضی‌ها منتظرند تا از مسعود فراستی آتو بگیرند و علم کنند. طبیعتاً از زمانی که سید مرتضی آوینی، «سید شهیدان اهل قلم» لقب گرفت، کسی نتوانست به او همچون گذشته بتازد، اما ظاهراً دیوار مسعود فراستی هنوز کوتاه‌ترین دیوار پنداشته می‌شود.

امروز، یکشنبه 23 مهر 1396، روزنامه‌ی «کیهان» در بخش اخبار فرهنگی-هنری خود چنین نوشت:


حضور بهایی معروف در تازه‌ترین مجله سینمایی!

تازه‌ترین فصلنامه سینمایی تحت عنوان «فرم و نقد» توسط مسعود فراستی منتشر شد. اما آنچه در ابتدا و روی جلد این نشریه جلب نظر می‌کند، مقاله و مطلبی از فریدون هویدا عنصر شناخته شده رژیم شاه، برادر امیرعباس هویدا صدر اعظم 13 ساله رژیم پهلوی و بهایی معروف است که در سال 1385 فوت کرد.

اگرچه فریدون هویدا همکاری‌هایی با برخی مجلات سینمایی از جمله «کایه دو سینما» داشت و همچنین انتقادهایی نسبت به سیاست‌های شاه می‌کرد، اما وی همواره از کارگزاران مورد اعتماد شاه و دربار بود. چه در سال 1344 که معاون وزارت خارجه شد، چه سال‌های 1349 تا زمان پیروزی انقلاب که نماینده شاه در سازمان ملل بود و چه در آخرین روزهای طاغوت که ماموریتی سری برای نجات رژیم پهلوی برعهده‌اش گذاشته شد. ماموریتی که هیچ‌گاه سرانجامی نیافت.
فریدون هویدا از معاندین سرسخت اسلام و به خصوص شیعه بوده و در اغلب سخنرانی‌ها و گفت‌و‌گوها و مکتوباتش به ارزش‌ها و باورهای اسلامی و شیعی حمله کرده و آنها را مورد وهن قرار داده است. از جمله در30 اردیبهشت 1382 برابر با  20 مه 1983 در برنامه ویژه یک کانال ضد انقلاب‌ درباره تقلید و مرجع تقلید در شیعه گفت: «...مرجع تقلید معنی ندارد، بنده خیلی قبل از این آقایی که در تهران حبس کرده‌اند، آغاجری (مجری‌: هاشم آغاجری) 30 سال پیش که هنوز حکومت ایران وجود داشت، حکومت پادشاهی، من گفتم که مگر [...] هستیم که تقلید بکنیم ... این هم باید از بین برود ...»
حال سوال اینجاست که چگونه به بهانه مطلب سینمایی، یکی از بدنام ترین چهره‌های رژیم شاه که پدرش از چهره‌های شاخص فرقه ضاله بهاییت بوده و خود و برادرش نیز فعالیت‌های بسیاری برای این فرقه ضاله انجام دادند، به طوریکه به پاس این خدمات، برادرش لقب کدخدای بهاییان را دریافت کرد، سر از نشریه‌ای نوپا درمی‌آورد که ادعای نقد فیلم دارد؟! آن هم در شرایطی که رسانه‌های معلوم‌الحال بیگانه و شبکه‌های ضد انقلاب، برای تحریف تاریخ و تخریب اذهان نسل امروز، سعی در تطهیر مزدوران و چهره‌های سیاهکار رژیم پهلوی از جمله هویدا و فرح دیبا و ... دارند.


مسعود فراستی نیز ساعاتی بعد با انتشار ویدیو زیر، به اظهار نظر فوق واکنش نشان داد.


نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 28 مهر 1396 ساعت 14:23

سلام
امیدوارم این حملات باعث نشه که مطالب دیگری از فریدون هویدا چاپ نشه
چون همونطور که استاد گفتن هیچکس مثل ایشون مبحث میزانسن رو در سینما خوب توضیح ندادن
امیدوارم باز هم از ایشون مطالب بیشتری چاپ بشه تا بیشتر یاد بگیریم
امیدوارم جا نزنید و عقب نرید
سر پا باشبد

کمیل میرزائی دوشنبه 24 مهر 1396 ساعت 11:12 http://cinematic-writing.blogsky.com/

سلام و عرض ادب و خداقوت خدمت استاد
جوابی متقن و به جا بود،خصوصا که حق مطلب،همان کلام نورانی مولا علی علیه السلام است که تمام کننده است.البته کلام مولا اشاره به کلام حق و عقلانی دارد،چنانچه در جایی دیگر فرموده اند:

«حکمت را هر کجا باشد،فراگیر،حتی از منافق.»

[ بدون نام ] دوشنبه 24 مهر 1396 ساعت 08:37

سلام. بنظرم ارزش جواب دادن نداره این روزنامه. اگه بخواهید همرو راضی نگه بدارید چیز با ارزشی باقی نمی مونه.

[ بدون نام ] دوشنبه 24 مهر 1396 ساعت 02:38

جوابیه ی محترمانه، مستدل، و مختصری بود؛ کیهان یک چیزش خوبه: معمولا به آنچه می نویسه باور داره؛ اهل ریا و باندبازی نیست...

مخاطب یکشنبه 23 مهر 1396 ساعت 23:15

سلام
درود بر استاد فراستی.
ممنون از شما ،سیدجواد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد