مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

امشب ( 95/6/19) در هفت

http://s6.picofile.com/file/8266802584/photo_2016_09_09_17_17_12.jpg

نظرات 14 + ارسال نظر
hooshang دوشنبه 22 شهریور 1395 ساعت 05:41

آقای فراستی! پیری هم آدابی دارد
درباره «مسعود فراستی» که تحمل‌اش این روزها کار بسیار سختی است

پویان عسگری

http://www.cinemanewspaper.ir/news/4398/%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C!-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85-%D8%A2%D8%AF%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

سید جواد:
آقای عسکری از نوشته‌شان مشخصی است که صلاحیت نوشتن درباره‌ی آقای فراستی ندارد. ایشان مطلب "بادکنک" آقای فراستی که درباره‌ی "همشهری کین" است را نخوانده‌اند و می‌گویند که فراستی حتی یک نوشته درباره‌ی این فیلم ندارد و ضمناً یا نمی‌دانند یا فراموش کرده‌اند که همین فریدون جیرانی- که هم‌اکنون صاحب کار آقا پویان است- نقد آقای فراستی به "همشهری کین" را در تلویزیون سانسور کردند (و همچنین نقد ایشان را به دیگر فیلم‌های اورسن ولز).
آقای عسکری مطلب 20 صفحه‌ای آقای فراستی را که درباره‌ی هیچکاک و مجموعه آثار اوست نخوانده‌اند و می‌پرسند که هیچکاک چه سهمی از نوشته‌های آقای فراستی داشته است. معلوم هم نیست به کدام نوشته اشاره می‌کنند وقتی می‌گویند "انگار این نوشته بعد از دیدن 5 فیلم نوشته شده است".
آقای عسکری خبر ندارند که فیلم "راننده تاکسی" را آقای فراستی در کلاس درس‌شان طی چند ساعت موشکافی کردند و بر مبنای همین خبر نداشتن است که ادعا می‌کنند آقای فراستی چیزی درباره این فیلم نگفته‌اند.
عجیب است که آقای عسکری که خود هر هفته در برنامه 35 ریویو‌های شفاهی می‌کند بر فیلم‌های ایرانی و خارجی، انتظار دارند که تمام نظرهای یک منتقد حتماً به صورت کتبی ارائه شده باشد. لطفاً هم‌خودشان از این بعد توجه داشته باشند و هم به دیگران منتقدان گوشزد کنند که تا مطلبی درباره‌ی یک فیلم ننوشته باشند، حق اظهار نظر شفاهی- حتی چند کلمه‌ای- درباره‌ی آن فیلم ندارند؛ خصوصاً اگر فیلمش "بانی و کلاید" باشد.
خنده دار است که آقای عسکری که هم در گفتار لحن کودکانه و دخترانه‌ای دارند و هم در نوشتار غلط‌های ابتدایی (همچون نقطه‌گذاری اشتباه)، از لحن و نگارش کسی که حدوداً اندازه‌ی سن او سابقه‌ی نگارش دارد، ایراد می‌گیرند.
آقای عسکری به دلایل فوق، صلاحیت نظر دادن درباره‌ی آقای فراستی را ندارند. ایشان باید نقد بنویسند و تند هم بنویسند حتی درباه‌ی کسی مثل فراستی. نقد و صراحت نشانه‌ی جسارت و شجاعت است، اما حرّافی کردنِ بدون اطلاع، جهالت است و حماقت.
برای جوانی پر مدعا- که خود در روزنامه کار می‌کند- خیلی بد است که این‌قدر ندانسته درباره‌ی سوژه‌ای سخن بگوید. ندانم‌کاری را گاه در زبان فارسی با اصطلاح "جوانی کردن" بیان می‌کنند، اما باید به آقای عسکری گفت که پسر جان، جوانی کردن هم حدی دارد!

علیرضا یکشنبه 21 شهریور 1395 ساعت 21:58

سلام
از این که می بینم جناب فراستی دوباره پرکار شدند خوشحالم.
گویا نظرشون نسبت به لانتوری از زمان اکران در جشنواره خیلی منفی تر شده است. از عنوان مطلب که اینجور برداشت میشه: "اشمئزاز سادیستی"

سید جواد:
سلام.
بله. البته در زمان جشنواره به دلیل تداخل سانس اکران لانتوری با پخش برنامه هفت، ایشان نتوانستند بیش از 20 دقیقه از فیلم را ببیند، اما حالا آن را کامل دیده‌اند.

محمد آذر یکشنبه 21 شهریور 1395 ساعت 19:58

با سلام
توی وبلاگ نوشتین که 189روز مانده تا انتشار نقد استاد فراستی برای فیلم لانتوری!!!!!!!!!!!
میخواستم ببینم اشتباهی رخ داده یا نه واقعا شما و ایشون خدایی نکرده جوگیر شدن که خبریه؟

سید جواد:
سلام.
نمیدونم اشکال از کجاست ولی تا انتشار نقد 1 روز مانده و در وبلاگ هم همین 1 روز درج شده. بنده چندین بار چک کردم؛ مشکلی نبود!

علی-ر یکشنبه 21 شهریور 1395 ساعت 18:32

سید جواد عزیز سلام(وهمچنین حسین پارسایی عزیز)
بنده با ایمیل جدیدم این کامنت رو میگذارم.حالا نمیدونم که روال ایمیل رسانی چگونه هست.اگر حسین پارسایی دسترسی دیگه ای به سید داره میتونه ایمیلم رو ازش بگیره.درغیر اینصورت هر جوری که صلاحدید سید بزرگوار و حسین پارسایی عزیز هستد اقدام کنند.

سید جواد:
سلام و ممنون.

حسین پارسایی یکشنبه 21 شهریور 1395 ساعت 11:05

سلام.
در پاسخ به دوست عزیز_حمید_ :
فیلم پول و بردار و فرار کن از وودی آلن و کمی می پسندن;
از جی جی آبرامز هم سریال لاست رو ,, سریالِ خوب میدونن..

[ بدون نام ] یکشنبه 21 شهریور 1395 ساعت 03:54

از قطبی زاده خوشم نمیاد

حمید شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 21:59

سلام آقا سید...خسته مباد
اول اینکه نقد مفصل استاد کی میاد؟ حدودااا
دوم اینکه نظر استاد درمورد فیلمهای تارکوفسکی ،ایستوود،گاسپارنوئه،وودی آلن و جی جی آبراماز چی هست؟

سید جواد:
سلام. ممنون.
زمانش هنوز- حتی حدودی- معلوم نیست.
نظرشان درباره همه منفی است بجز ایستوود که اندکی او را قابل می‌دانند.

علی-ر شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 17:38

مجید عزیز:سلام
برنامه دیشب بدنبود ولی بد تموم شد.اون هم سیاست افخمی بود که فکر کنم سعی داشت کم کم از سینمای گذشته شروع کنه و در برنامه های آینده به بحث فرهادی و فروشنده برسه.شاید اصلا هم دلش نمیخواست که آخر ماجرای دیشب بسمت فروشنده بره،چون با شناختی که از فراستی داشت(وشاید قبل از شروع برنامه هم ازش خواهش کرده باشه که بطرف فروشنده نره)سعی کرد لحن برنامه و ماجرای فروشنده رو کنترل کنه که متاسفانه و خوشبختانه تونست مقطعی زهر لحن رو از مسعود فراستی بگیره و تا جاهایی هم که استاد بالاخره حرفش رو زد.فکر کنم افخمی میخواست با چالش کشیدن قضیه کن و دگر باشانه بودن،یه جور وقت کشی کنه تا کنترل لحن هر دو منتقد رو در دست بگیره و شاید تا زمانیکه هنوز هیچ منتقدی نتونسته جبهه مشخصی نسبت به فروشنده داشته رو با پاتک خودش بتونه از حمله جناب فراستی و جناب قطبی زاده خنثی کنه که بعدها کسی بهونه ای نسبت به کوبیدن فیلم(ازمنظر قصاص قبل جنایت و یاهمان هنوز فروش از کف نیافتاده،طرف کاسه داغ تراز آش شده) برنامه هفت و افخمی نداشته باشه.دیشب جناب افخمی واقعا هنر کرد که تونست حملات احتمالی جناب فراستی رو کنترل کنه.
واما اتفاقا افخمی خیلی رک و رو راست جلوی امینی رفت پی اصل قضیه.قبل ترها هم همه میدانند که جبهه افخمی سینمای کلاسیک هست و همه خیلی از فیلمهای به اصطلاح اجتماعی امروز به هیچ عنوان تو کت افخمی نمیره!هرچه افخمی سعی کرد که منظورش رو بطور غیر مستقیم جلوی تریبون آزاد و زنده به امینی حالی کنه که متاسفانه انگار امینی اصلا تو باغ نبود یا خودش رو زده بود به کوچه علی چپ!این هم برمیگرده به تعریف موقعیت خود افخمی از خودش در ابتدای برنامه هفت که عنوان کرده دن کیشوت سینمای ایران است و میخواد مثل یک شوالیه در مقابل سیاهنمایی ها و یا هر چه نمایی های سخف آثار امروز بایسته و سینما رو از چنگ جاهلان سینما نمای امروزی در بیاره که فکر کنم امینی اصلا تو حد و اندازه های زور آزمایی و شاخ شدن برای شوالیه نیست.پاکروان برعکس امینی،منظور افخمی رو گرفت و سعی کرد با چالش استاد بیضایی بتونه خودش رو از مضان اتهام میزگرد دیشب تبرئه کنه و زیرچشمی و اشاره ای هم داشت،سعی میکرد امینی رو حالی کنه و یه جورهایی هم خودش و هم امینی رو از باتلاقی که افخمی میخواست براشون مهیا کنه،نجات بده.اتفاقا پاکروان هم تا حدودی حمله های احتمالی بعدی افخمی رو تونست تا حدودی خنثی کنه!جیرانی قبلتر ها خیلی محافظه کارانه تر از افخمی بود که الان هم تونسته وجهه مثبت خودش رو در بین همه االی سینما نگه داره!افخمی هم باید با میهمانهای مخالف طرفین و موافق خودش رو دعوت کنه و بیشتر خودش رو به تنهایی اسیر تنگنای زنجیره ای این اجماع سینما نکنه!

محمد.ب شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 15:33

سلام سید جان

نقد(نه یادداشت و ضد یادداشت) دقیقا نقد آقای فراستی برای "فروشنده" هنوز خبری ازش نیست؟

سید جواد:
در حال نگارش این "نقد" هستند.

علیرضا شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 14:42

سلام ببخشید میخواستم نظر آقای فراستی رو درمورد این چند فیلم بدونم.ممنون
1.هانا و خواهرنش
2.چشمه باکره
3.آندری روبلف
4.شیکاگو2002
5.کنار برکه طلائی 1981

مجید شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 10:12

برنامه دیشب برنامه بدی بود. افخمی مجری بدیه. گفتگوی فراستی و قطبی زاده بی هدف بود و سمت و سویی نداشت. گفتگو موضوع نداشت. این تقصیر افخمیه. افخمی باید کمتر حرف بزنه. مهمانان خودشون بحث و راه گفتگو رو پیدا میکنن. دیشب معلوم نشد فیلم فروشنده چی شد. قطبی زاده چند دقیقه حرف زد و آقای فراستی هم تلگرافی چنتا جمله. این خیلی بده. گفتگو ناقص موند. این اثر ضعیف باید بیشتر مورد نقد قرار میگرفت. امیدوارم تو برنامه های بعد این فیلم رو ادامه بدن. ابعاد ضعیف بودن و کلاهبردار بودن فیلم باید کامل برای بیننده مشخص شه. بیننده دیگه نباید گول فرهادی رو بخوره. بنظرم دیشب آقای قطبی زاده بهتر از آقای فراستی صحبت کرد. متاسفانه آقای افخمی تو مدیریت جلسه بسیار ضعیفه. تو گفتگوی پاکروان و امینی هم ضعیف بود. فریدون جیرانی خیلی بهتر بود. کمتر حرف میزد ولی ب موقع.

علی شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 07:42

چرا در بین فیلمهای اورسن ولز از فیلم نشانی از شر بحثی نمی شه؟نظر استاد در مورد این فیلم چیه؟

سید جواد:
از نظر ایشان، "نشانی از شر" خیلی فیلم بدی است. این را در برنامه سینما کلاسیک هم گفتند که متأسفانه پخش نشد.

علی-ر شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 02:23

فکر کنم با صحبتهای تایید آمیز استاد فرهیخته و فرهمندی همچون سعید قطبی زاده!از همین لحظه ترس همه منتقدان چه موافق و دوستدارفرهادی،و چه مخالفانش ریخته بشه و هجمه انتقادها نسبت به این اثر سخیف از در و دیوار و آسمون و کتاب و وبسایط ها مثل سیل سرازیر بشه!
متاسفانه تا این لحظه همه منتقدان که یک شب نشده تا فیلم فرهادی رو ببینندو آستین بالا میزدند،در گوشه ای کاسه چه کنم چه نکنم دستشون بود و منتظر بودند که یک مرد!یک مرد!(فارغ از جبهه مخصوص استاد فراستی)از جنس خودشون و از رسم خودشون بیاد و نظرش رو بگه تا بقیه بتونند با خیال راحت و آسوده و نفسی بلند،مخالفت نامه خودشون رو نسبت به فیلم فروشنده ،به مرحله اجرا و ویرایش بگذارند!سعید قطبی زاده اینبار قربانی نسل منتقدان نشد و رو در روی مسعود فراستی نشست و از یه حبه قند و دربندش دفاع کرد و فروشنده رو پس زد!این یعنی شجاعت و شهامت واقعی.رودر روی فراستی و حتی افخمی نشست و از خواسته هاش دفاع کرد و ناخواسته هاش رو پس زد!بیخود نیست که از همون قدیم ها هم یجورهایی بیشتر سعید قطبی زاده رو ترجیح میدادم به امثال دانش ها و پوریاها!

حمید جمعه 19 شهریور 1395 ساعت 18:09

درمورد فروشنده هم بحث میشه ایاااا

سید جواد:
شاید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد