مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

سینمای کلاسیک با مسعود فراستی

http://s6.picofile.com/file/8219562584/poster_cinema_classic_spia_Copy.jpg

نمایش فیلم و گپ همراه با مسعود فراستی

در پاتوق سینمایی کافه راندوو


این کلاس تا اطلاع ثانوی
تعطیل می‌باشد!



فیلم سی‌ و یکم: مرگ و دوشیزه - رومن پولانسکی - 1994

http://hfhy64.com/images/roman-polanski/roman-polanski-05.jpghttps://i.jeded.com/i/death-and-the-maiden.154-12199.jpg

یکشنبه (4 مهر 1395)، ساعت 14:00


 هزینه شرکت در هر جلسه ۱۵,۰۰۰ تومان می باشد. علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام، با کافه راندوو به شماره ۰۲۶۳۳۴۰۵۰۱۴ تماس حاصل فرمایند.


 جهت مشاهده لیست فیلم‌هایی که تاکنون نقد شده اند به "ادامه مطلب" مراجعه فرمایید.  

 


************************************

**** لیست فیلم‌هایی که تا کنون نقد شده اند ****

************************************


فیلم اول: شمال از شمال غربی - آلفرد هیچکاک - 1959

فیلم دوم: خشم - فریتز لانگ - 1936

فیلم سوم: تنها یک‌ بار زندگی می‌کنیم- فریتز لانگ - 1937

فیلم چهارم: توهم بزرگ - ژان رنوار - 1937

فیلم پنجم: سیرای مرتفع - رائول والش - 1941

فیلم ششم: سفرهای سالیوان - پرستون استورجش - 1941

فیلم هفتم: کازابلانکا - مایکل کورتیز - 1942

فیلم هشتم: خانم مینیور- ویلیام وایلر- 1942

فیلم نهم: همه چیز درباره‌ی ایو- جوزف منکویچ- 1950

فیلم دهم: بهترین سال‌های زندگی ما- ویلیام وایلر- 1946

فیلم دوازدهم: کلمنتاین عزیزم - جان فورد- 1946

فیلم سیزدهم: رود سرخ - هاوارد هاکس- 1948

فیلم چهاردهم: خواب بزرگ - هاوارد هاکس- 1948

فیلم پانزدهم: گزارش یک قتل - اوتو پرمینجر، سال باس- 1959

فیلم شانزدهم: قضاوت در نورنبرگ - استنلی کریمر - 1961

فیلم هفدهم: 12 مرد خشمگین - سیدنی لومت - 1957
فیلم هجدهم:آنها در شب زندگی می‌کنند - نیکلاس ری - 1948

فیلم نوزدهم: مش - رابرت آلتمن - 1970

.

.

.

فیلم سی‌‌ام: مستأجر - رومن پولانسکی - 1976

نظرات 48 + ارسال نظر
حسن صادقی پنج‌شنبه 18 شهریور 1395 ساعت 22:29

سلام
از جلسه نوزدهم پریدید سی ام ، پس این وسط چی؟
اگر برگزار شده لطفا فیلم هارو بزارید.
سپاس

سید جواد:
سلام.
برگزار شده، اما شخص بنده به دلایل مشغله‌های شخصی نتوانستم پی‌گیر باشم و بنابراین ضمن عذرخواهی صمیمانه از شما باید بگویم که از این فیلم‌ها اطلاعی ندارم.

آرش یکشنبه 3 مرداد 1395 ساعت 12:10

سلام
آخرین فیلم معرفى شدن از دوره سینما کلاسیک "مَش" است که در تاریخ ١٢ اردیبهشت پخش شده و از این تاریخ تا کنون حدود سه ماه مى گذرد. آیا این دوره مانند سینماى سرخوش به پایان رسیده؟ اگر خیر پس چرا دیگر فیلم هاى جلسات معرفى نمى شوند؟

سید جواد:
سلام.
بعد از "مش"هم یکی دو فیلم پخش شد که مدیر وبلاگ مشغله‌ی فراوانش را بهانه کرد و در اعلام آنها کوتاهی نمود.
در حال حاضر این کلاسها به اتمام نرسیده، اما فعلاً متوقف شده. اگر بنا بر تعطیلی آن باشد، اعلام می‌کنیم.

میلاد سعادتی شنبه 21 فروردین 1395 ساعت 14:30

سلام اقا سید جواد
استاد قبلا تو ارزش گذارى ها به این فیلم نمره صفر داده بودند, درسته؟

سید جواد:
سلام.
بله.

جواد یکشنبه 15 فروردین 1395 ساعت 04:02

سلام

از این جمعه کلاس ها تشکیل میشه؟با کدوم فیلم؟

باتشکر

سید جواد:
سلام.
بله. ادامه‌ی فیلم "فریادها و نجوا" برگمان.

حسین پارسایی چهارشنبه 5 اسفند 1394 ساعت 22:56

سلام.
به نظرم اصلا فیلمِ خوبی نیست,جناب فراستی به این فیلم نمره 1.5 داده , بنده مخالفِ این نظرم ,نمره ی 1 هم برای این فیلم زیاد است..
نمره 0.5 مناسب است..
سیدجان اگر در جلسه مربوط به این فیلمِ پره مینجر حضور داشتید ,لطفا به ایشان بگویید دوباره نمره بدهند به این فیلم..
بعید میدانم که 1.5 نمره را جناب فراستی خرجِ این فیلم بکنند..

سجاد پستادست سه‌شنبه 24 آذر 1394 ساعت 21:55

فک کنم تنها شهرستانی جلسه نقدفیلم کازبلانکا من بودم. جای همه بچه هاییکه نمی تونستن بیان خالی بود. دیدن فیلم خارجی دور همی، تجربه جالبی بود (عموما توی لپ تاپ و تنها فیلم می بینیم) و خیلی جالبتر در کنار آقای فراستی فیلم دیدن و گپ و گفت کردن.
نظر آقای فراستی هم در مورد فیلم مثبت بود و بازی بوگارت رو بسیار برجسته و پررنگ می دیدن. تا جاییکه اعتقاد داشتن بوگارت از کنترل کورتیز هم خارج شده بود.
نکته منفی فیلم هم در بازی ضعیف برگمن و عدم شخصیت پردازیش در داستان دیدن و البته نظر مثبتی هم در مورد فلش بک فیلم نداشتن.
و البته به هیچ وجه کازابلانکا رو یه فیلم عاشقانه نمیدونستن چه برسه به عاشقانه ترین فیلم تاریخ سینما!!!!

حسین پارسائی پنج‌شنبه 21 آبان 1394 ساعت 22:50

سلام.
مدتها پیش این فیلم خوب فریتز لانگ را دیدم،
لطفا ، "اگر برایتان مقدور است" نظر استاد یا نمره ی ایشان به این فیلم را بپرسید.
نظر قبلی ایشان که نمره ی 3.5 بود.

مهرداد دستوری جمعه 8 آبان 1394 ساعت 23:39

با سلام ببخشید برای ماهایی که به دلیل دوری راه امکان حضور در این جلسات نیست و از یک طرف هم مشتاق به شنیدن نظرات استاد هستیم امکانش هست صدایه ضبط شده این جلسلات را در وبلاگ به فروش بزارید؟
من حاضرم همین مبلغ هر جلسه را بابت شنید صدای ضبط شده بپردازم. ممنون و تشکر از توجهتون

سید جواد:
سلام.
مشابه پیشنهاد جناب‌عالی مکرراً از سوی دوستان مطرح شده است و بنده پاسخ آن را به تفصیل در کامنت های پیشین عرض کرده ام. با این حال، چشم. پیشنهادتان را مد نظر قرار می دهیم.

علیرضا درویش جمعه 8 آبان 1394 ساعت 10:24

سلام.
نظر شما و استاد به کتاب تهوع و در کل آثار سارتر چیست؟

سید جواد:
(یواش یواش بخش کامنت های وبلاگ دارد تبدیل می شود به جایگاه مصاحبه های خصوصی دوستان با بنده و جناب فراستی! بخش فراستی اش را شاید بشود با کلنجار بسیار فهم کرد، اما اینکه نظرات شخصی بنده کم سواد در وبلاگ یک منتقد باسواد چه جایگاهی دارد، هیچ رقمه قابل درک نیست و محلی از اعراب ندارد.)

سلام.
نظر هر دو نفرمان در باره "تهوع" منفی است.

احمد پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 22:50

سلام اقا سید میشه از استاد در مورد تئاترهایی که میرن نظرشون بپرسی
چه تئاتر هایی میرن
کدوم خوب هستش
اگر بی ادبی نباشه میشه برای تئاتر ها هم امتیاز قرار بدن
ببخشید

سید جواد:
سلام.
این روز ها به صورت مداوم تئاتر نمی بینند.
ضمناً با پیشنهادتان مبنی بر امتیاز دادن به تئاترها نیز موافقت نکردند.

Arash پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 22:35

سلام ممنون از اطلاعات سید جان انشالله ترجمه خودت رو از این کتاب بخونیم!
راستى استاد تهوّع سارتر را زدند؟

سید جواد:
سلام.
دعا بفرمایید که مشکلات چاپ ترجمه های دیگر بنده از این نویسنده زودتر برطرف بشود.
بله، تهوع را زدند و از رویش رد شدند.

حسین پارسائی پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 20:09

سلام..
فرمودید که نظر استاد و شما به شازده کوچولو منفی ست؟
به نظرم ابدا اثر ماندگار و بزرگی نیست،حتی اثر متوسطی هم نیست..دیر شروع می شود،لحن منسجمی ندارد،اصلا برای بار دوم خواندن لذت بخش نیست.دنبال یاد دادن است و ....
خیلی دوست دارم نظر شما و استاد رو به داستان "نامه از زنی ناشناس" تسوایک و بدونم..
به نظرم که فیلمش از معدود اقتباس های موفق سینماست..

سید جواد:
سلام.
بله. عرض کردم که نظر بنده و جناب فراستی نسبت به "شازده کوچولو" منفی است. شخصاً کتاب "نامه از زنی ناشناس" را نخوانده ام. نظر جناب فراستی را هم باید بپرسم.

Arash پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 15:15

سید جان رمان "درخشش" استفن کینگ به فارسى ترجمه شده است؟

سید جواد:
بله. دو ترجمه از این کتاب موجود است که چاپ یکی از آنها از مدتها پیش به پایان رسیده و در حال حاضر نایاب است. ترجمه دیگر نیز به سختی پیدا می شود، اما چون در سالهای اخیر به چاپ رسیده، با کمی تلاش امکان پیدا کردنش هست. این ترجمه اخیر که عرض کردم توسط خانم لیلا شاپوریان و با عنوان "درخشان" انجام گرفته و توسط نشر قطره به چاپ رسیده است.

شاداب پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 14:48

سلام
درسته حق با شماست،منظور من هم این نبود که کلاس رو با اعضاش منتقل کنین به شهری دیگه،من چون قلمم خیلی رسا نیست نتونستم منظورم رو درست برسونم،منظور بنده هم همین بود که شما فرمودید،یک تک جلسه تحلیل پر و پیمون
اگه بتونین این مطلب رو به استاد منتقل کنین که محبت رو در حق من تمام کردید
یا علی

سید جواد:
سلام.
به روی چشم.
یا علی.

Arash پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 14:01

بهرام توکلى در ساخت "من دیه گو مارادونا هستم" به شدّت وامدار فیلم هاى وودى آلن است. خصوصاً فیلم "سپتامبر".

احمد پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 11:20

سید با شماره تماس میگیرم کسی جواب نمیده واسه رزرو یه شنبه
بابت ادرس ممنون

سید جواد:
عصر تماس بگیر، رفیق.

عباس پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 09:38

سلام ، خسته نباشید
دستتون دردنکنه و انشالله همیشه سلامت باشید که اطلاع رسانی می کنید ، تجربه سینما سرخوش که بی نظیر بود مخصوصا اون گپ بعد از فیلم که خیلی شیرین تر بود و تجربه خاص تری بود، حیف که تا 3 ماه تو این ساعت یکشنبه ها باید برم سر کار ، برای تمام کسانی که شرکت می کنند آرزو میکنم در این چند ساعت از کنار هم بودن و فیلم دیدن نهایت لذت ببرند و به قول استاد سرپا از کافه بیان بیرون

سید جواد:
سلام.
ممنون از لطف شما.
امیدواریم هر چه زودتر مجدداً شما را در جمع خود ببینیم.

احمد پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 00:48

راستی میشه ادرس کافه رو با جزییات بیشتر بدین
شرمندتم
یجوری که راحت بشه پیداش کرد

سید جواد:
توی بخش کافه راندوو دقیق ترین آدرس ممکن را گذاشته ام. در وبسایت آقای فراستی هم موقعیت کافه را بر روی نقشه گوگل مشخص کرده ایم.

احمد پنج‌شنبه 7 آبان 1394 ساعت 00:30

سلام
خسته نباشی سید

سید جواد:
سلام.
ممنون. سلامت باشی، داداش.

شاداب چهارشنبه 6 آبان 1394 ساعت 23:45

سلام
ببخشید من میخواستم یک موضوعی رو مطرح کنم.نمیدونم اگه جاش اینجا نیست واقا شرمنده.
ببینید اقای سید جواد یوسف بیک من و خیلی از کسایی که تو تهران و کرج و اون اطراف زندگی نمیکنیم واقا دوست داریم توی کلاسای استاد شرکت کنیم،ولی خوب تعداد کمی از ما هستن که میتونن این همه راه رو بیان و توی جلسات شرکت کنن.بقیه ما هم کاری نداریم جز حسرت و انتظار اینکه یه فایلی یه مطلبی یا... از استاد توی سایتا و وبلاگا پیدا کنیم.ولی خوب هیچوقت نمیتونیم لذت فیلم دیدن کنار استاد رو تجربه کنیم.
حالا من یه پیشنهاد دارم و خیلی دوست دارم اگه بتونین با استاد مطرحش کنین.
اگه یکی پیدا بشه توی شهر خودش همه کار ها رو انجام بده یعنی یک فضایی مثلا یه کافه رو برای چند ساعت اجاره کنه بعد تبلیغات رو هم انجام بده که همه بدونن چه اتفاقی قراره بیافته...استاد حاضر میشن بیان اونجا یه جلسه کلاس برگذار کنن؟؟؟مثلا یه جلسه سینمای سرخوش؟؟؟
کل هزینه ای هم که از کلاس جمع اوری میشه رو به استاد تقدیم می کنیم.
مدت هاست من و خیلی از اطرافیانم به این قضیه فکر میکنم و خیلی دوست داشتیم نظر استاد رو در این مورد بدونیم.
واقعا ممنون میشم ازتون اگه با استاد راجع به این قضیه صحبت کنید.
یا علی

سید جواد:
سلام.
قبل هرچیز باید متذکر شوم که کلاس "سینمای سرخوش" به پایان رسیده است. کلاسهای دیگری هم که محل برگزاری شان کافه راندوو اعلام شده است، بعید می دانم که بتواند به محلی دیگر- حتی موقتی و برای یک جلسه- منتقل شود چراکه هنرجویان این کلاسها- که از شهرهای دور و نزدیک مثل گرگان، مشهد، زنجان و . . . می آیند- شرایط خود را با این محل تنظیم کرده اند و اعلام عمومی از ابتدا برای این محل صورت گرفته است.
اما درباره پیشنهادتان باید عرض کنم که می توان از جناب فراستی خواست که برای یک کلاس تحلیل یک جلسه ای (یا اندکی بیشتر و کمتر) به دعوت شما به یکی از شهرهای مد نظر بیایند. اگر با این مسأله موافق هستید، می توانم آن را با ایشان درمیان بگذارم. البته پیشنهاد خودتان را هم می توانم مطرح کنم، اما به دلایل عرض شده بعید می دانم مقبول واقع شود.

میلاد سعادتی چهارشنبه 6 آبان 1394 ساعت 23:39

سلام سید جان
استاد واقعا فیلم من دیگو مارادونا هستم رو دوست دارن, یا فقط بین فیلم هاى بد جشنواره احساس کردن که از بقیه بهتره ؟

سید جواد:
سلام.
میزان پسندشان نسبت به این فیلم را در پاسخ به کامنت "Aash" توضیح داده ام.

محمد چهارشنبه 6 آبان 1394 ساعت 18:59

سلام سید جان من هرچه گشتم نظر استاد رو راجع به ۲فیلم پرویز و ۴شنبه ۱۹اردیبهشت پیدا نکردم امکانش هست نظر ایشون و خودتون رو راجع به این ۲فیلم بیان کنید

سید جواد:
سلام.
فیلم دومی که نام بردید را نه بنده دیدم، نه جناب فراستی. اما نظر هر دو نفرمان درباره "پرویز" منفی است. فیلمی بی سر و ته، بی منطق، بی داستان، کسل کننده، خشونت طلب و نتیجتاً بسیار بد.

ناشناس پنج‌شنبه 30 مهر 1394 ساعت 09:59

سلام
سیدجام ما مخلص شماییم. قصد کش دار کردن بحث را هم ندارم. اما دوست دارم دلیل مخالفت استاد با فلینی را بدانم. یعنی کدام فیلم ها باعث شده استاد نظرش نسبت به فلینی منفی شود؟
هر کارگردان خوبی در طول زندگی اش ممکن است فیلم های خیلی بدی هم بسازد. حال ممکن است این فیلم ها به اصطلاح روشن فکرانه یا به شدت مفهوم زده باشند. فیلم های مثل "هشت و نیم" فلینی، "راشامون" کوروساوا، "پاییز قبیله ی شایان" فورد نمونه هایی از این فیلم ها هستند. من به شخصه اعتقاد دارم که حتی چهار فیلم خوب (جاده، شبهای کابیریا، زندگی شیرین و آمارکورد) نیز می تواند نشان دهنده ی یک کارگردان خوب و صاحب سبک باشد.

سید جواد:
شما لطف دارید.
ان شاء الله با راه افتادن بخش مصاحبه کاربران می توانید سؤال خود را مفصلاً از جناب فراستی بپرسید.

ناشناس دوشنبه 27 مهر 1394 ساعت 10:23

سلام
تا جایی که من اطلاع دارم نظر استاد نسبت به فلینی در کل منفی نیست و تنها فیلمی که به آن اعتراض جدی دارند "هشت و نیم" است. درست مثل این می ماند که بگوییم چون استاد "رویا ها" اثر کوروساوا را فیلم خیلی بدی می داند بنابراین با این کارگردان در کل مخالف است!
به نظرم آوردن نام فلینی در کنار کارگردان هایی که اصلا کارگردان نیستند (مالیک و تارکوفسکی) کار درستی نیست. حداقل این است که فلینی سه فیلم فوق العاده ی جاده، شب های کابیریا و آمارکورد را در کارنامه دارد.

سید جواد:
سلام.
درباره مقایسه فلینی با آن دو فیلمساز دیگر حق با شماست. البته در متنی هم که بنده نوشته بودم، مطلقاً مقایسه ای صورت نگرفته بود. بحث بر سر چیز دیگری بود که البته صحیح تر می بود اگر نام فلینی در کنار نام آن دو نفر قرار نمی گرفت.
اما درباره مقایسه ای که بین کوروساوا و فلینی انجام داده اید، معتقدم که دچار اشتباه شده اید. میزان مخالفت امروز جناب فراستی با فلینی بیش از چیزی است که شما به آن اشاره فرمودید.

کیوان یکشنبه 26 مهر 1394 ساعت 21:49

ممنون از پاسخِ شما دوستانِ گرامی
گویا نظر ایشان در مورد فلینی به اندازه ای که تصور می کردم مثبت نیست . جایی خوانده بودم که فلینی را یکی از معدود فیلمسازان مولف و صاحب سبک می دانند و البته نمره فیلم های La Strada و Amarcord هم تا جایی که خاطرم هست بسیار بالا بود ( 3.5 ستاره ) .
جناب یوسف بیک عذر خواهی می کنم اگر مطرح کردنِ این سوالات موجب مزاحمت می شه اما می خواستم بدانم برای فیلم فانی و الکساندر اثر برگمان آیا ایشان نسخه Director's Cut که طولانی تر از نسخه سینماییِ اثر است رو برای تجربه و درکِ این فیلم پیشنهاد می کنند یا خیر ..
ممنون

سید جواد:
بله. توصیه جناب فراستی حتماً نسخه 5 ساعته فانی و الکساندر است.

علیرضا درویش جمعه 24 مهر 1394 ساعت 16:40 http://30nema-kelk.blogsky.com

سلام.
در پاسخ به دوست عزیز-کیوان-:
علاوه بر "هشت و نیم" با فیلم‌های آخر فلینی نیز مخالفت جدی دارند و به فیلم "ولگرد ها" نیز تنها نیم ستاره می دهند.

سید جواد:
سلام.
ممنون.

کیوان جمعه 24 مهر 1394 ساعت 13:32

" وقتی به مخالفت مستدل با تارکوفسکی و فلینی و ترنس مالیک برمی آید او را " ...
فدریکو فلینی ؟ جدی می فرمایید ؟ منظور از مخالفت نوعی مخالفتِ کلی و اساسی ست یا مخالفت با مثلا برخی فیلم هایش ؟
تصور می کردم نظرشان در مورد فلینی مثبت است و در کنار تارکوفسکی قرارش نمی دهند ..

سید جواد:
با تمام فیلمهای فلینی مخالف نیستند، اما با بسیاری از آنها مخالفت جدی دارند، مثل "هشت و نیم" که آن را بی ارزش می دانند.

علیرضا درویش جمعه 24 مهر 1394 ساعت 09:52 http://30nema-kelk.blogsky.com

سلام.
معذرت از پافشاری‌ام. ولی استاد خودشان فرمودند که امتیاز شان به فیلم، 4 است.
ظاهراً امتیاز 3 ای که در وبلاگ منتشر شده، اشتباه است. ضمنا یکی از دوستان از استاد پرسیدند که آیا نمره‌ی منفی می‌گیرد و ایرادی در آن دیده می‌شود؟ و استاد گفتند که خیر.
اگر تمایل داشتید از استاد جویا شوید. ممنون.

سید جواد:
سلام.

حسین پارسائی جمعه 24 مهر 1394 ساعت 02:27

سلام..
به نظرم فیلم چه زندگی شگفت انگیزی،شاهکاری ماندگار است،لایق ستایشی بیش از این در تاریخ سینما بوده
و از فیلم درجه یک لوبیچ-مغازه گوشه خیابان-،فیلم بهتری ست.
البته بنده با این نظر استاد مخالفم و به نظرم مغازه گوشه خیابان از دردسر هری ،بهتر است.
نظر شما چیست؟

سید جواد:
سلام.
بنده باید هر دو فیلم را امروز بار دیگر ببینم تا بتوانم چنین مقایسه ای انجام دهم.

مجید پنج‌شنبه 23 مهر 1394 ساعت 19:01

دوست عزیز، از قضا نوع نگاه و تفکر یک شخص برای درک نظریات وی بسیار مهم است. فی المثل برخی از افراد ارزشی و بقولی بچه حزب الهی که طرفدار ایشون هستند، دچار همین خطای محاسباتی شدند. مثلا دوستان فکر می‌کنند وقتی ایشون چیزی ضد آمریکا میگن از رویکرد دفاع از نظام و اسلامی هستش در حالی که از وجه کمونیستی هست.
در ضمن اینکه ایشون مدتی رو در زندان بودن اون هم به جرم امنیتی، بنظرم چیز کمی نیست. و مخاطب بهتر میتونه دلیل دفاع از فیلمهایی چون قلاده های طلا رو متوجه بشه

سید جواد:
دقیقاً اشتباه جنابعالی همین توضیحاتی است که فرمودید و بنده در کامنت قبلی توضیحش را مفصلاً عرض کردم. اتفاقاً وقتی قبول یا رد نظرات یک شخص نه به استدلالات و وضعیت فکری کنونی او، بلکه به احوالات پیشین و زندگی شخصی وی - چه درست، چه نادرست، چه راست، چه دروغ - عطف می شود، باید تأسف خورد. نوع نگاه و تفکری که جنابعالی از آن سخن می گویید از کلام کنونی شخص و استدلال او بر می آید، نه از وضعیت سالها پیش او. کم نیستند افرادی که تفکراتشان در طول زمان دستخوش تغییر می شود و گاه 180 درجه - چه از خوب به بد و چه برعکس - چرخش می کند. لذا اتفاقاً مراجعه به احوالات پیشین زندگی یک شخص برای سنجش نظریات امروزی او بسیار اشتباه، گمراه کننده و بیراهه رفتن است.
جناب فراستی بارها دلیل دفاعشان را از فیلم "قلاده های طلا" توضیح داده اند و اشکالات فیلم را نیز تشریح نموده اند. استدلالات ایشان در ضدیت با هر جنبش یا کشوری نیز در سخنان و نوشته های ایشان کاملاً روشن است و برای دریافتن آنها تنها باید ذهنی پاک، چشمی بینا، و فکری استدلال طلب داشت. نیازی به محاسبه هم نیست. اما اگر کسی بدون شرایط فوق بخواهد با مسأله برخورد کند، موضع کمونیستی و دفاع از "قلاده های طلا"در کنار هم قرار می دهد و از عدم ارتباط آنها با یکدیگر غافل می شود و این تضاد، او را متعجب نمی کند. نتیجه این می شود که یک روز منتقد مورد بحث را (پس از دفاعی کوچک، اما مستدل، از فیلم هایی چون"قلاده های طلا" یا "اخراجی ها 1") عامل نظام اسلامی و مهره مورد تأیید آن می خوانند و روزی دیگر (در پی ضدیت شدید، اما مستدل او با فیلم های مورد تأیید نظام چون "پایان نامه"، "محمد رسول الله"، "ملک سلیمان" و . . .) وی را کمونیست و متمایل به فرهنگ بیگانه می پندارند. تا وقتی از سینمای آمریکا - و فیلمسازانی چون هیچکاک و فورد - دفاع می کند، او را غرب زده می نامند و زمانی که با افرادی چون وودی آلن و اورسن ولز مخالفت می کند، او را دست نشانده جمهوری اسلامی به شمار می آورند. وقتی به مخالفت مستدل با تارکوفسکی و فلینی و ترنس مالیک برمی آید او را ضد روشنفکری و سرسپرده حکومت جمهوری اسلامی نام می نهند، و زمانی که از برگمان دفاعی مستدل می کند او را منتسب به جریان روشنفکری غرب و اروپا می کنند. هر وقت در روزنامه اعتماد مطلب بنویسد، او را ضد نظام (اسلامی) می انگارند و آن زمان که "وطن امروز" مطالبش را چاپ کند، وی را مزدور نظام به حساب می آورند. آن وقت که کتاب "همیشه استاد" را به همراه آوینی در می آورد، او را تکفیر می کنند و عامل انحراف آوینی می پندارندش و زمانی که کارشناس ثابت برنامه ای تلویزیونی می شود، وی را منتقد حکومتی می نامند. منشأ اصلی این همه تناقض همان است که عرض شد. افراد ترجیح می دهند در عوض آنکه به شکلی متمدن و متفکر به سخنان یک فرد گوش دهند و استدلال های او را مورد بررسی قرار دهند، در پی پرونده سازی برآیند و نظریات یک فرد را با ارتباط دادن وی به جریان خاصی مورد توجه قرار دهند و بدین ترتیب علاقه افراد به این است که هر فرد صاحب نظر و مؤثری را فوراً در یک جریان و گروه خاص کپسوله کنند و از این طریق - خواسته یا ناخواسته - او را بی خاصیت و بی خطر سازند.

علیرضا درویش پنج‌شنبه 23 مهر 1394 ساعت 18:49 http://30nema-kelk.blogsky.com

سلام.
پیشنهادم در کامنت قبلی این بود: فیلم را حتما ببینید.
نمی دانم. استاد خودشان گفتند که این بهترین نمونه است.

سید جواد:
سلام.
ممنون از پیشنهادتان.
صحبت جناب فراستی درست است. ایشان تا آن زمان را فرموده اند. فیلم هایی که بنده از آنها نام بردم، همه بعد از "مغازه گوشه خیابان" پخش شدند.

علیرضا درویش پنج‌شنبه 23 مهر 1394 ساعت 15:34 http://30nema-kelk.blogsky.com

سلام....
یک پیشنهاد به دوستان وبلاگی.
استاد از بین فیلمهای سینما سرخوش، مغازه گوشه خیابان را بیش از همه می پسندند و آن را دوای درد سینمای ایران و یک شاهکار می دانند و به آن 4 ستاره مطلق می دهند.
ضمنا سید عزیز شما در جلسه نقد این فیلم حضور نداشتید. درست است؟

سید جواد:
سلام.
1. خیر، بنده در جلسه ای که فرمودید، حضور نداشتم.
2. گرچه جناب فراستی "مغازه گوشه خیابان" را یکی از بهترین های تاریخ سینما می دانند، چنین نیست که این فیلم را از همه فیلمهای سرخوش بیشتر می پسندند و به آن امتیاز 4 می دهند. فیلم های دیگری مانند "دردسر هری"، "مرد آرام"، "چه زندگی شگفت انگیزی" امتیاز بالاتری از جناب فراستی گرفته اند با و ایشان این سه فیلم را بهتر از "مغازه گوشه خیابان" می دانند.

Arash پنج‌شنبه 23 مهر 1394 ساعت 14:20

سید عزیز تشکر از زحماتى که براى وبلاگ میکشید و اینطور با صبر و حوصله پاسخ کاربران را مى دهید. تحصیلاتتان چیست؟ غیر از نقد و ترجمه به چه کارى مشغول هستید؟

سید جواد:
ممنون از لطف شما.
دوست عزیز، با عرض شرمندگی باید متذکر شوم که از آنجایی که این وبلاگ مربوط به جناب فراستی است، بنده با خودم و با کاربران وبلاگ قرار گذاشته ام که به سؤالاتی که مربوط به شخص بنده است، در وبلاگ شخصی یا ایمیلم پاسخ دهم.
لذا از جنابعالی دعوت می کنم که جهت گفتگو درباره شخص بنده به وبلاگ شخصی ام (www.sky-movie.blogfa.com) مراجعه فرمایید. در آنجا، در بخش پروفایل نویسنده می توانید اطلاعاتی درباره تحصیلات اینجانب را نیز مشاهده فرمایید.

علیرضا درویش پنج‌شنبه 23 مهر 1394 ساعت 11:36 http://30nema-kelk.blogsky.com

سلام.
این ادا بازی‌ها، مرا از فضای مَجازی متنفر نموده است. به طوری که تنها یک صفحه ی بسیار ناچیز در اینستاگرام دارم و همان را هم خیلی نمی پسندم و در آن سعی می‌کنم که از دیتا های سطح پایین و برخی مطالب مسخره- که آن‌ها را رسوب ذهن شلوغ و پلوغِ افراد می‌دانم- دوری نمایم.
خوشبختانه استاد فراستی خود را به فضای مجازی نفروخته اند و فضای وبلاگ نیز ابداً با دیگر فضاها سنخیت ندارد و از این نظر، فراستی همچنان که چنین است، استاد بنده و جنابعالی، الگوی بنده اید برای استفاده ی کم از فضای مجازی.
سپاس.

سید جواد:
سلام.
از توضیحات خوبتان و نیز از محبتی که به بنده دارید سپاسگذاری می کنم. امیدوارم که لایق این محبت ها باشم.

حسین پارسائی چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 23:35

سلام دوست عزیز..
متاسف شدم از نشر این مطالب سخیف..خواهشمندم که کاربران این وبلاگ هیچ اعتنایی به این گونه مطالب نکنند و به سادگی از کنار آن عبور کنند.
لیست فیلهای سینمای سرخوش را که دیدم ،چند فیلم ضعیف در آن بود..آیا همه ی این فیلمها مورد تایید -حتی نسبی- استاد است؟

سید جواد:
ممنون از توضیحاتتان.
درباره سینمای سرخوش باید عرض کنم که این کلاس نیز مثل دیگر کلاس های جناب فراستی، کلاس تحلیل است و بنابراین چنانکه به درستی اشاره کردید، تمام فیلم های پخش شده در آن لزوماً فیلم های قوی و خوب نیستند، اما به دلایلی که در کلاس، مورد بحث قرار گرفت، پنداشته می شود که اغلب این فیلمها هنوز قابل دیدن و سرپا هستند.

مجید چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 23:33

جواب شما کمترین ارتباطی با سوال من نداشت. من از تواب بودن ایشان ژرسیدم و شما سفسطه می کنید. مستندی تلویزیون پخش کرد و همچنین در آرشیو سایت‌هایی چون فارس و.. مطالبی در این باره وجود داره. و اینکه چه دلیلی داره که ایشون همیشه اون 5-6 سال زندگیشون رو مخفی می‌کنن. کاش با مردم روراست بودن. گرچه شاید بهشون این اجازه رو نمی دن که البته قابل درکه

سید جواد:
پرسش جنابعالی با واژه "یعنی" آغاز می شد که معنی اش این است که شما پرسشتان را با عطف به موضوعی دیگر مطرح فرموده بودید. بنده نیز پاسختان را همینگونه و به تفصیل ارائه دادم. بنابراین پاسخ بنده کاملاً در ارتباط با پرسش جنابعالی بود.
اما اینکه انتظار داشته باشیم که هر فرد مشهوری درباره همه زندگی اش جار بزند و نام این کار را روراست بودن بگذاریم، کاملاً انتظار بیجا و نام گذاری پرتی است. مردم به طور طبیعی از یک نظریه پرداز یا منتقد باید یک نظریه پردازی محکم و نقدی مستدل بخواهند. اگر استدلال محکم بود، نظرش را قبول کنند و اگر خدشه ای در استدلال او وجود داشت، با او وارد جدل و بحث شوند. اما متأسفانه فضای مجازی مبتذل و شبکه های اجتماعی افسار گسیخته و نیز فرهنگ نداشته ما ایرانی ها در استفاده از این تکنولوژی وحشی موجب شده است که عده ای از مردم به جای آنکه به دنبال تفکر و استدلال باشند، در جستجوی خاله زنک بازی و انگشت انداختن در زندگی شخصی افراد مشهور هستند و البته برخی از این افراد مشهور نیز به جای آنکه یک "به تو چه؟" منطقی با این افراد فضول بگویند، با افتادن به دام ابتذال همین فضای سایبری، خود به این بی فرهنگی دامن زده اند و بدین ترتیب در عدم رشد و بالغ شدن آن دسته از مردم که عرض شد، مقصر هستند.
خوشبختانه جناب فراستی و این وبلاگ هرگز به دنبال این بازی های جاهلانه نبوده اند و لذا در پاسخ به هرگونه سؤالاتی از این دست، سکوت را بهترین واکنش می دانند. بنابراین اگر شما دوست عزیز صدها بار دیگر هم چشم بر توضیحات بنده ببندید و آنها را سفسطه بخوانید و به دنبال پاسخ پرسشتان که اگر مصداق بی اخلاقی نباشد، حتماً بیجا و بی مورد هست، باشید، پاسخ ما همان است که عرض شد.
موفق باشید.

رضا چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 10:46

سید جان اگر ممکن است جملات زیر را به گوش استاد برسانید:
بدون شک جدول ارزش گذاری فیلم ها سودمندترین بخش برای من و بسیاری از مخاطبان وبلاگ بود. من به شخصه طرفدار خیلی از فیلم هایی بودم که آقای فراستی به آن ها نمره ی صفر دادند و این موضوع باعث شد دوباره این فیلم ها را با دقت بیشتری ببینم و دریابم که اشتباه می کردم. یا این که استاد حتما دلایل موجهی برای متوقف کردن نمره دهی دارند اما به نظرم تداوم نمره دهی تاثیرات مثبتی بر روی سلایق ما خواهد داشت.

سید جواد:
چشم. منتقل خواهم کرد.

مجید چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 01:49

یعنی آقای فراستی تواب بودن شون رو منکر میشن؟

سید جواد:

روزی ملا نصرالدین عصایش را بر زمین کوبید و گفت: "اینجا وسط زمین است".
از او پرسیدند: "آخر از کجا معلوم؟!"
گفت: "اگر باور ندارید، بروید متر کنید." (!)

در این حکایت، چنانکه مشخص است، ملا قصد به بازی گرفتن اطرافیان خویش را داشته است و در این حالت چه آن اطرافیان بروند متر کنند، چه ادعای ملا را تأیید کنند و چه آن را تکذیب نمایند، در هر حال وارد بازی ملا شده و به خواست و اراده او ملعبه دستش شده اند.
به عبارت دیگر، از آنجایی که رفتار و سخنان ملا بسیارسخیف و بچگانه است، هر واکنشی به آن- چه صحیح، چه غلط، چه تأیید، چه تکذیب- باعث ارزش دادن بیهوده به آن می شود. سطحی بودن رویکرد و ادعای ملا آنقدر وخیم است که می توان آن را به عنوان جوک برای دیگران بازگو کرد و بنابراین لیاقتی بالاتر از مورد خنده قرار گرفتن ندارد.

به نظرم به همین علت است که جناب فراستی به درستی و از سر بزرگواری، در برابر حرکت حقیر، ترحم برانگیز، خردسالانه و خاله زنک سایتی ناچیز، سکوت اختیار کرده اند و از آن روی برگردانده اند، چراکه خداوند به پیامبرش نیز دستور داده است که "از جاهلان رویگردانی کن."

هادی سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 09:26

کافه سینمای امیر قادری چند تا مطلب انتقادی در مورد فراستی گذاشته. البته سطح اون مطالب بسیار پایینه و البته بی سر و ته. خوندید اون مطالب رو؟
http://www.caffecinema.com/new/index.php/tv/item/10677-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%BE%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%AF-%D9%87%D9%81%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85%D8%9F-%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%C2%AB%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D8%B2%DB%8C%D8%B2%C2%BB%D8%8C-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%B2%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%85.html

http://www.caffecinema.com/new/index.php/cinema/item/10660-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%87%D9%85-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA.html

http://www.caffecinema.com/new/index.php/tv/item/10659-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%8C-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%87%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%88%D8%B8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA.html

سید جواد:
بله. هر سه مطلب را خوانده ام و به همراه مسعود فراستی به آن خندیده ام.

حسین پارسائی یکشنبه 19 مهر 1394 ساعت 01:19

سلام.
برای اینکه کاربران محترم، به اشتباه نیفتند نظر اشتباهم را تصحیح میکنم.ظاهرا نظر استاد به رمان پدران و پسران تورگینف مثبت است.(نمره 2 از 4 )

آرمان شنبه 18 مهر 1394 ساعت 11:25

سلام. شما و استاد مستند 33 سال سکوت رو دیدید؟ نظر شما و استاد را در موردش می خواستم بدونم.

سید جواد:
بنده ندیده ام. استاد را نمی دانم.

حسین پارسائی شنبه 18 مهر 1394 ساعت 00:58

سلام.
نظر استاد به رمان تورگینف-پدران و پسران- چیست؟
حدس میزنم که مثبت نباشد.

َA-Reza جمعه 17 مهر 1394 ساعت 20:33

سلام. امکانش هست نظرشون رو درباره ی کتابهایی که تا حالا نقد کردن بگین. نمره منظورم نیست فقط نظرشون.
جنایت و مکافات - داستایوسکی
مسخ - فرانتس کافکا
پدران و فرزندان - ایوان تورگینف
اوژنی گرانده - اونوره دو بالزاک
...
نظرشون راجع به آثار معروفه داستایوسکی بزرگ مثبته (برادران کارامازوف - ابله - قمارباز - یادداشت های زیرزمینی)
...
نظرشون رو درباره ی فیلم طلسم شده (Spellbound) هیچکاک میدونید
ممنون

سید جواد:
سلام.
با توجه به اینکه سؤالات شما رنگ و بوی مصاحبه دارند و بخش مصاحبه فعلاً به خواست جناب فراستی غیر فعال است، از شما خواهش می کنم که اندکی صبر کنید و زمانی که بخش مصاحبه بار دیگر راه اندازی شد، سؤالات خویش را مطرح فرمایید.

حسین پارسائی پنج‌شنبه 16 مهر 1394 ساعت 22:47

سلام.
تشکر،خبر خوبی بود.

رضا پنج‌شنبه 16 مهر 1394 ساعت 19:09

این برنامه جایگزین سینما سرخوش است؟

سید جواد:
بله.

شاداب پنج‌شنبه 16 مهر 1394 ساعت 17:26

هیچی نمیتوم بگم!واقعا تشکر

سید جواد:
خواهش می کنم.

حسین پارسائی پنج‌شنبه 16 مهر 1394 ساعت 12:34

سلام..
اگر مایل بودید و یادتان بود،نظر استاد را نسبت به این دو رمان هم بپرسید.
مادام بواری-فلوبر..باباگوریو-بالزاک..

سید جواد:
سلام.
نظرشان درباره هر دو رمان مثبت است.

شاداب چهارشنبه 15 مهر 1394 ساعت 23:45

سلام.
میدونم خواستم خیلی سطحی و شاید احمقانه باشه اما اگه انقد نیاز نداشتم مطرحش نمیکردم!
این عکسی رو که واسه این پست گذاشتین رو میخواستم!چند وقت بود دنبال یه عکس خوب و (با کیفیت) از سینمای کلاسیک بودم واسه پوستر...این عکس خیلی کامله ترو خدا اگه راه داره واسم ارسالش کن سید جان
یا علی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد