بهروز افخمی به همراه حمید گودرزی و تیم "هفت"
جهت ضبط بخش هایی از نخستین قسمت از این برنامه
در کافه راندوو، به سراغ مسعود فراستی رفتند
بهگزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه سینمایی «هفت» به سردبیری و کارگردانی بهروز افخمی از فردا جمعه 10 مهر ماه در کُنداکتور شبکه سه سیما قرار میگیرد و ساعت 22:30 دقیقه از این شبکه روی آنتن میرود.
براساس برنامهریزی انجام شده، برنامه «هفت» این هفته بهصورت تولیدی روی آنتن شبکه سه سیما میرود.
اجرا و سردبیری سری جدید برنامه «هفت» را بهروز افخمی برعهدهدارد و قرار است که با ساختار و دکوری متفاوت از آنچه پیش از این شبکه سه روی آنتن رفته و پخش شده آغاز شود.
در قسمت اول از این برنامه گفتوگوهای بهروز افخمی با علیاصغر پورمحمدی معاونت سیمای رسانه ملی، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، فریدون جیرانی مجری و سردبیر سابق برنامه «هفت»، مسعود فراستی و حمید گودرزی از جمله بخشهای این برنامه است که روی آنتن میرود.
بهروز افخمی با بیان اینکه میخواهم سینمای ایران را نجات دهم، اعلام میکند: برنامه «هفت»این قابلیت را دارد که تماشاچیهای زیادی را جذب کند و برنامه جذابی باشد.
جهت مشاهده و دانلود تیزر این برنامه بر روی تصویر بالا کلیک کنید.
کافه سینما به شدت به استاد حمله کرده اند.ایا ایشان جوابی به این سخنان نامربوط نمیدهند؟
سید جواد:
البته کاری که کافه سینما کرده است را نمی توان یک حمله شدید نام گذاشت. حرکتی که این سایت انجام داده آنقدر کوچک و حقیرانه است که جای پاسخ ندارد.
سلام.
ممنون از آقای یوسفبیک.
ضمنا قضیهی جدول مجله همشهری ۲۴ به کجا ختم شد؟ و همچنین جدولهای ارزشگذاری فیلمها...
منتفی است؟
سید جواد:
سلام.
درج نشدن جدول مجله 24 از کوتاهی بنده است. ان شاء الله به زودی آن را قرار خواهم داد.
جدول امتیاز دهی وبلاگ خودمان نیز کاملاً منتفی است.
سلام و عرض ادب.
خاطره نویسی یکی از دغدغه هاست و انسان ها دوست دارند از دیدگاه خود دنیا را ببینند. به همین دلیل این نوع نوشتن در ادبیات نیز مرسوم شده و بسیاری اوقات، در همین حد باقی میماند.مثلا در مدیر مدرسه. این نوع نوشتن معضل است. ولی من -با عرض پوزش- منظورم را کمی بیش از کمی اشتباه منتقل کردم و خود روایت اصلا معضل نیست و حتی یک شاهکار نیز از آن نام بردم.
متن مغشوش بنده را-که خود، شدیدا بر آن صحه میگذارم- استاد نیز دیدند؟
ضمنا بابت این همه زحمتی که میکشید تشکری عرض نشدهبود پس بسیار متشکرم دوست گرامی و عزیزم.
موفق باشید شما و نیز استاد عزیز.
سید جواد:
متشکر از توضیحاتتان. البته حتماً مستحضر هستید که هر نویسنده ای با هر نوع روایتی که انتخاب می کند در واقع دارد دنیا را از دیدگاه خود می بیند و اگر هنری داشته باشد ما را نیز در این نگاه شریک خواهد کرد. پس دیدن جهان از نگاه خویش نیز به خودی خود ایراد و اشکال نیست. ضمناً خاطره نویسی نیز یکی از انواع روایت است و اثر عظیمی چون "دراکولا" تماماً به این شیوه نگاشته شده است.
بنده از آگاهی جنابعالی به مطالبی که عرض شد، اطمینان دارم و فقط نکاتی را برای روشن تر شدن بحث برای کاربران عرض کردم.
در پاسخ به سؤالتان نیز باید عرض شود که خیر. جناب فراستی متن شما را ملاحظه نکردند.
سیدجان نظر استاد نسبت به کامو کاملا منفی است؟ یعنی بقیه ی کتابهای او به جز بیگانه را نیز بد می دانند؟
سید جواد:
اظهار نظری کلی درباره کامو نکرده اند و تحلیلی از تک تک آثار او ارائه نداده اند، اما خیلی هم نظرشان در کل نسبت به این نویسنده مثبت نیست و حداقل این است که او را در "بیگانه" یک شارلاتان و کلاه بردار می دانند.
سلام مدیر جان
بی زحمت اگر میتونید قسمتِ مربوط به صحبت های مسعود فراستی رو -در قسمت دوم برنامه ی هفت-، برای دانلود روی وب بزارید.
سلام بر سید عزیز.
نگاه اول شخص به یک موضوع و ماجرا بهطوری که شخصیتهای دیگر را از نگاه خودش ببیند و تحلیلهایی از اجتماع و ... با وجود داشتن قابلیتهای دراماتیک، به یکی از معضلهای ادبیات تبدیل شده است. راحتالقلوم ترین وسیله برای تمرین نوشتن. چرا که نیاز به شخصیتپردازی چندانی نیست و نویسنده بهجای قصهگویی که اصل داستاننگاری است، از تجربیات خود استفاده میکند در جملاتی قصار، گلدرشت و فلسفی و .....
بوف کور، مدیر مدرسه، بیگانهی کامو کتابهای بدی که در راندوو تحلیل شده اند.
و البته شاهکار جنایت و مکافات که مصداق این نظر نیست.
سید جان این حرف را شما (و استاد) چگونه میبینید؟
سید جواد:
هرچند مثال هایی که در انتها مطرح کرده اید صحیح اند، تحلیلتان درست نیست. داشتن نگاه اول شخص و دیدن اشخاص و اماکن از نگاه خویش در کنار قابلیت های دراماتیک هیچ اشکالی ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد معضل باشد. بسیاری از آثار خوب ادگار آلن پو از همین دسته اند. به علاوه، روایت اول شخص به هیچ وجه راحت الحلقوم و آسان نیست و این جمله که در این نوع روایت به شخصیت پردازی چندانی نیاز نیست، به کل اشتباه و پرت است.
مشکل از نوع روایت نیست؛ از نابلدی راوی است.
(ضمناً باید اشاره شود که جمله بندی نوشته تان نیز بسیار مغشوش است. جملات وحدت در نهاد ندارند و فعل ها گاه فراموش شده اند)
سلام و عرض ادب..
به نظرم بیگانه ی کامو اثری ضعیف،بی ربط به رمان و دور از حس است.. فلسفه بافی است ،نه رمان..
بیش و کم مشابه سینمای مغشوش و ناکارآمد ژان لوک گدار است.ا
کامو هم در مدیوم فلسفه و هم در مدیوم هنر ،نسبت به سارتر،گامها عقب است و غیرمنسجم تر و منفعل تر..
البته این مقایسه بین این دو فرانسوی هم دوره ست و قصد تایید آثار سارتر را ندارم..
سلام سید عزیز
با توجه به اینکه استاد فراستی با گفتمان روشنفکری میانه خوبی ندارند. میخواستم نظر استاد فراستی رو درباره ی اقای مصطفی ملکیان و نظریه ها و سخنرانی های ایشون بدونم.....
ممنون میشم اگه پاسخ بدهید
با تشکر
سید جواد:
سلام.
با توجه به اینکه سؤال شما رنگ و بوی مصاحبه دارد و بخش مصاحبه فعلاً به خواست جناب فراستی غیر فعال است، از شما خواهش می کنم که اندکی صبر کنید و زمانی که بخش مصاحبه بار دیگر راه اندازی شد، سؤالات خویش را مطرح فرمایید.
بنده و استاد در این مورد هم نظریم و فکر می کنیم که "بیگانه" اثری بسیار ضعیف، کتابی بی ارزش و یک کلاه برداری و شارلاتان بازی محض است.
آخه چرا؟؟!!!
سید جواد:
پاسخ پرسش شما همان دو ساعت جلسه ای است که در کافه برگزار شد و قاعدتاً امکان تکرار آن دو ساعت در اینجا وجود ندارد.
ممنون سید جان لطف میکنی اگه بپرسی؟
سلام بر سید عزیز
سید جان اگر مقدور است میخواستم نظر استاد رو در مورد رمان بیگانه کامو بدانم همینطور نظر خودتان را، حدس میزنم منفی باشد.
اگر بفرمایید سپاسگزار خواهم بود چون برایم مهم است.
سید جواد:
سلام بر شما.
بنده و استاد در این مورد هم نظریم و فکر می کنیم که "بیگانه" اثری بسیار ضعیف، کتابی بی ارزش و یک کلاه برداری و شارلاتان بازی محض است.
سلام.
کاش لیست فیلمها منتفی نمیشد.
ولی حداقل اگر مصاحبه پا برجا بماند...
اقا سید جواد نظر استاد رو در مورد کتاب اناکارنینا تولستوى میدونید؟ چه نمره اى بهش میده و جز اثار خوب تولستوى میدونه یا نه؟
سید جواد:
اطلاعی ندارم، ولی اگر حافظه ام یاری کرد و فرصتی دست داد، از ایشان می پرسم و در پینوشت همین کامنت برایتان منعکس می کنم.
سلام و عرض ادب..
علت مخالفت استاد به این پیشنهاد-لیست رمان- را می فرمایید؟
البته بدون علت هم ،بنده نظر ایشان را می پذیرم..ولی لابد دلیلی دارد.
سید جواد:
سلام.
علتش را بنده هم نمی دانم. فقط ایشان فرمودند که از این به بعد نه به فیلم ها امتیاز خواهند داد و نه به کتابها. بنده هم علتش را نپرسیدم.
سلام سید گرامی.
نظر استاد دربارهی جدولهای ارزشگذاریِ کتاب چیست؟... در کنارِ ارزشگذاری فیلمها.
سید جواد:
سلام.
موافق نیستند.
بخشهایی که افخمی متکلم وحده بود و فراستی و گودرزی رو مثل شاگرد مقابل خودش نشونده بود و اونها هم باهاش چالش نمیکردن خیلی تهوع آور بود.
از آقای فراستی انتظار داشتم که یه کم جایگاه منتقد رو تبیین کنه تو این قسمت.
سید جواد: نقدتان وارد است. البته در نظر داشته باشید که برنامه تدوین شده بود و جناب فراستی نظارتی بر آن نداشتند، لذا سازنده به میل خود صحبتهای چندین ساعته مسعود فراستی را بخش نکرده است.
در قسمت های هفته های آتی، هم درباره نقد بیشتر از زبان جناب فراستی صحبت هایی پخش خواهد شد و هم نقد قسمت اول این برنامه توسط ایشان انجام خواهد گرفت و توضیحات آقای افخمی نیز پخش خواهد شد. ان شاء الله.
سلام..
مطلعید که نظر استاد نسبت به رمان اوژنی گرانده ی بالزاک، مثبت است یا منفی؟
سید جواد:
سلام.
با اینکه به بخشهایی از کتاب (مثل فصل انتهایی آن) نقد های جدی وارد می دانند، اما کلیت اثر را می پسندند.
تازه یک قسمت از «هفت» آقای افخمی پخش شده و نباید زود قضاوت کرد... ولی چند نکته درمورد برنامه اول به ذهنم رسید که امیدوارم به گوش سازندههاش برسه:
سینما رو نمیشه یک شبه نجات داد. آدم بهتره برنامه خودشو درست بسازه و آروم آروم کمی بیننده رو با خودش جلو ببره. شاید فعلا بهترین کمک اورژانسی که این سینما لازم داره این باشه که نقد واقعی و راهگشا و بیملاحظه آقای فراستی نسبت به فیلمسازای ما شهید نشه و فرصت ظهور پیدا کنه. نقدی که به کسی باج نده و حقیقت رو اونجور که هست، رودر رو و مردونه جلوی صورت فیلمسازا بهشون بگه. این جذابیتهای کاذب و نوآورانه به جای خود خوب، ولی ساختن یک برنامه جذاب با حضور آقای فراستی نباید کار خیلی سختی باشه. فقط کمی احترام و بها دادن به نقد لازمهشه و سپردن کار به دست کاردان! در برنامه دیشب، چندان به آقای فراستی فرصت حرفزدن داده نشد. نشون دادن پشت پرده و جلسه مدیران و اتاق فکر برنامه نمیدونم قرار بوده چه جذابیتی داشته باشه. شاید تنها قسمتهای برنامه که محتوایی داشت مصاحبههای آقایون جیرانی و میرکریمی بود. چالشی و بیپرده بودن به معنی این نیست که همه چیزرو بریزی روی دایره و هیچ رمز و رازی برای برنامهات باقی نذاری. برخورد شفاف خیلی خوبه، ولی زمان زیادی رو به گفتن حرفای درگوشی پشت پرده یک برنامه و خوندن کنداکتورش اختصاص دادن چندان جالب نیست. از سینما یاد بگیریم. بعضی چیزها رو بذاریم راز باقی بمونن. و برنامهمونو شروع کنیم. و بذاریم در معرض نقد قرار بگیریم. و از اون به بعد خودمونو تغییر بدیم. نه اینکه مطمئن نباشیم داریم چه میکنیم و هی از این و اون نظر بپرسیم. برنامهمونو بسازیم و در طول زمان رشدش بدیم.
سلام
چیزی که پخش شد خیلی بی حال و خودناتوان پندار بود.ناشی از اندازه هدف یا آشکار کردن آن.
عوض احیای سینما باید یه برنامه شاداب ساخت.همین.
اگر فیلم ها بدند نقد خوب داریم تا اندازه ای تعادل ایجاد کنه.
هدف ازین میگذره.جزء خوبی از آرمانش باشه
سلام اقا سید جواد
وقتی استودیو هفت حاضر بشه و برنامه بره تو استودیو اونوقت بخش نقد زنده پخش میشه یا بازم تولیدى و ضبط شده است؟
سید جواد:
سلام.
هنوز 100 % معلوم نیست. عوامل در حال گفتگو و رای زنی هستند.
سلام.
افخمی تصمیم خوبی گرفته. اما حرفش حکایت آن آدمی است که میخواهد دنیا را تغییر دهد؛ اما از تغییر خود ناتوان است.
آذر شهدخت، روباه، سن پترز بورگ و ...
عجیب نیست؟ :|