اشاره:
۱. مسعود فراستی با این رویکرد که برخی فیلمها ارزش نمره دهی ندارند و برخی دیگر با آنکه فیلمهای بدی هستند، می توان این اعتنا را به آنها داشت که وارد رِنج نمره دهی شوند - و البته نمره ی صفر بگیرند - اقدام به ستاره گذاری و نمره دهی به فیلم ها می کنند.
بنابراین، به عقیده ی ایشان، باید بین فیلمهای بی ارزش و فیلمهای با نمره ی صفر تفاوت گذاشت چراکه نمره ی صفر، خود، ارزش وجودی دارد و نشان دهنده ی این است که یک فیلم "بد" اما قابل اعتنا (و نقد) است. با این تعریف، فیلم بی ارزش یعنی یک فیلم "ماقبلِ بد" و فاقد هرگونه ارزش جهت اعتنا کردن به آن.
۲. جدول زیر اختصاصاً توسط این وبلاگ تهیه، تنظیم، و منتشر گردیده است. لذا هرگونه استفاده از آن با ذکر نام این وبلاگ (استاد مسعود فراستی) به عنوان منبع بلامانع است.
۳. ترتیب فیلم های جدول زیر بر اساس حروف الفبا (انگلیسی) است.
۴. بازه ی نمره دهی، طبق استاندارد جهانی منتقدین، از صفر (۰) تا چهار (۴) می باشد.
۵. امتیازات فیلم های ایرانی، از نظر مسعود فراستی، با امتیازات فیلم های خارجی قابل مقایسه نیستند، اما اگر کسی اصرار بر مقایسه دارد، پیشنهاد ایشان این است که ۲ امتیاز از فیلم های ایرانی کم کند تا مقداری با فیلم های خارجی قابل مقایسه شود.
۶. علامت "*" در ستون امتیاز ها برابر عبارت "باید دوباره ببینم" است.
۷. مستقیماً از قول جناب فراستی:
فیلم ها (در امتیاز دهی) اول با خودشان مقایسه می شوند. یعنی اینکه اگر فیلمی دارد حرف کوچکی می زند و چیز کوچکی می گوید و درآمده است، نمره می گیرد، اما یک فیلمی که ادعای خیلی بزرگی دارد و در نیامده است، نمره ی کمتری نسبت به فیلم اول می گیرد. به همین دلیل مثلاً شما می بینید که به "راشامون" صفر می دهم با اینکه معلوم است که فیلم صفر نیست به معنی متداول، اما وقتی کاری را که می خواهد بکند نمی تواند انجام دهد، صفر است. یعنی نسبت به مجموعه ی سینما صفر نیست و ممکن است از خیلی فیلم های صفرِ دیگر خیلی بالاتر باشد، اما دارد یک حرف بزرگ می زند، یک کار فرمی بزرگ می کند، و به شدت در این کار ناتوان است. این، متر ستاره دهی هاست که برخی دوستان از آنها تعجب می کنند. "همشهری کین" صفر می گیرد. "راشمون" صفر می گیرد. چون دارند حرف بزرگی می زنند و ادعای فرمی بزرگی می کنند و در هر دو زمینه ناموفق اند و به همین دلیل است که صفر می گیرند. اما یک فیلم کوچک تر که ادعای خیلی کمتری دارد و کار فرمی کوچک تری هم انجام می دهد، نیم ستاره، یک ستاره می گیرد. این یعنی چنین فیلمی از آن فیلم های به اصطلاح بزرگ هم بالاتر است؟ به این معنی که گفتم، بله.
فیلم های سینمایی خارجی (۸۵ فیلم)
نام فارسی فیلم |
امتیاز |
سال ساخت |
نام کارگردان |
نام اصلی فیلم |
هدیه سال نو |
* |
2009 |
Robert Zemeckis |
A Christmas Carol |
مردی برای تمام فصول |
۱ |
1966 |
Fred Zinnemann |
A Man for All Seasons |
زمان عشق و زمان مرگ |
صفر |
1958 |
Douglas Sirk |
A Time to Love and a Time to Die |
زن زن است |
صفر |
1961 |
J.L. Godard |
A Woman Is a Woman |
هر چه خدا بخواهد |
۰/۵ |
1955 |
Douglas Sirk |
All That Heaven Allows |
عشق |
صفر |
2012 |
Michael Haneke |
Amour |
آناتومی یک قتل |
۱/۵ |
1959 |
Otto Preminger |
Anatomy of a Murder |
ضد مسیح |
صفر |
2009 |
Lars von Trier |
Antichrist |
اینک آخرالزمان |
۰/۵ |
1979 |
F. F. Coppola |
Apocalypse Now |
آپوکالیپتو |
صفر |
2006 |
Mel Gibson |
Apocalypto |
آواتار |
۱ |
2009 |
James Cameron |
Avatar |
بری لیندون |
۰/۵ |
1975 |
Stanley Kubrick |
Barry Lyndon |
آگراندیسمان |
صفر |
1966 |
M. Antonioni |
Blow-Up |
آبی گرم ترین رنگ است |
صفر |
2013 |
A. Kechiche |
Blue Is the Warmest Color |
بانی و کلاید |
صفر |
1967 |
Arthur Penn |
Bonnie and Clyde |
شجاع دل |
صفر |
1995 |
Mel Gibson |
Braveheart |
کازینو |
صفر |
1995 |
Martin Scorsese |
Casino |
فرار مرغی |
صفر |
2000 |
P. Lord- N. Park |
Chicken Run |
برخورد نزدیک از نوع سوم |
۰/۵ |
1977 |
Steven Spielberg |
Close Encounters of the 3rd Kind |
رمز مجهول |
صفر |
2000 |
Michael Haneke |
Code Unknown |
بیا و ببین |
صفر |
1985 |
Elem Klimov |
Come and See |
روز خشم |
۱ |
2005 |
Adrian Rudomin |
Day of Wrath |
انجمن شاعران مرده |
صفر |
1989 |
Peter Weir |
Dead Poets Society |
داستان کارآگاه |
۳/۵ |
1951 |
William Wyler |
Detective Story |
م را نشانه مرگ بگیر |
۱ |
1954 |
Alfred Hitchcock |
Dial M for Murder |
دکتر استرنج لاو |
۲/۵ |
1964 |
Stanley Kubrick |
Dr. Strangelove |
ای. تی. |
۱/۵ |
1982 |
Steven Spielberg |
E.T. |
دشمن |
صفر |
2013 |
Denis Villeneuve |
Enemy |
آنچه باید درباره سکس بدانید |
صفر |
1972 |
Woody Allen |
Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask |
جذابیت کشنده |
صفر |
1987 |
Adrian Lyne |
Fatal Attraction |
فیلم سوسیالیسم |
صفر |
2010 |
J.L. Godard |
Film Socialisme |
پنهان |
صفر |
2005 |
Michael Haneke |
Hidden |
صلاة ظهر |
صفر |
1952 |
Fred Zinnemann |
High Noon |
اعتراف می کنم |
۳ |
1953 |
Alfred Hitchcock |
I Confess |
فریاد |
صفر |
1957 |
M. Antonioni |
Il Grido |
تقلید زندگی |
۱ |
1959 |
Douglas Sirk |
Imitation of Life |
به موقع |
* |
2011 |
Andrew Niccol |
In Time |
پیشنهاد بی شرمانه |
صفر |
1993 |
Adrian Lyne |
Indecent Proposal |
نردبان جیکوب |
* |
1990 |
Adrian Lyne |
Jacob’s Ladder |
جولز و جیم |
۱ |
1962 |
François Truffaut |
Jules and Jim |
کسوف |
۰/۵ |
1962 |
M. Antonioni |
L ‘Eclisse |
تحقیر |
صفر |
1963 |
J.L. Godard |
Le mépris |
لینکلن |
صفر |
2012 |
Steven Spielberg |
Lincoln |
لولیتا |
۰/۵ |
1997 |
Adrian Lyne |
Lolita |
وسوسه با شکوه |
صفر |
1954 |
Douglas Sirk |
Magnificent Obsession |
خانم مینیور |
۲ |
1942 |
William Wyler |
Mrs. Miniver |
نام من دیوید است |
صفر |
2014 |
C. G. Wong |
My Name Is David |
شبکه |
صفر |
1976 |
Sidney Lumet |
Network |
نه هفته و نیم |
صفر |
1986 |
Adrian Lyne |
Nine ½ Weeks |
روزی روزگاری در آناتولیا |
صفر |
2011 |
N. B. Ceylan |
Once Upon a Time in Anatolia |
پاریس، تگزاس |
۰/۵ |
1984 |
Wim Wenders |
Paris, Texas |
پیرو خله |
۱ |
1965 |
J.L. Godard |
Pierrot le Fou |
صحرای سرخ |
صفر |
1964 |
M. Antonioni |
Red Desert |
سگ های انباری |
صفر |
1992 |
Q. Tarantino |
Reservoir Dogs |
سالو |
۰/۵ |
1975 |
P. P. Pasolini |
Salo |
شرم |
۰/۵ |
2011 |
Steve McQueen |
Shame |
شرم |
۱/۵ |
1968 |
Ingmar Bergman |
Shame |
بعضی ها داغش را دوست دارند |
۲/۵ |
1959 |
Billy Wilder |
Some Like It Hot |
اسپیریت |
۱ |
2002 |
K.Asbury- L.Cook |
Spirit: Stallion of the Cimarron |
بلوار سانست |
۰/۵ |
1950 |
Billy Wilder |
Sunset Blvd. |
ماجرا |
صفر |
1960 |
M. Antonioni |
The Adventure |
عروج |
صفر |
1977 |
Larisa Shepitco |
The Ascent |
نبرد الجزایر |
صفر |
1966 |
Gillo Pntecorvo |
The Battle Of Algiers |
پسران خیابان پال |
صفر |
1969 |
Zoltán Fábri |
The Boys of Paul Street |
مکالمه |
۰/۵ |
1974 |
F. F. Coppola |
The Conversation |
نفرین خرگوش نما |
صفر |
2005 |
S. Box- N. Park |
The Curse of the Were-Rabbit |
رفتگان |
۱ |
2006 |
Martin Scorsese |
The Departed |
زندگی دوگانه ورونیک |
صفر |
1991 |
K. Kieslowski |
The Double Life of Veronique |
فرار بزرگ |
۰/۵ |
1963 |
John Sturges |
The Great Escape |
محفظه رنج |
۱ |
2008 |
Kathryn Bigelow |
The Hurt Locker |
مردی که زیاد می دانست |
۲ |
1956 |
Alfred Hitchcock |
The Man Who Knew Too Much |
شب |
صفر |
1961 |
M. Antonioni |
The Night |
مسافر |
صفر |
1975 |
M. Antonioni |
The Passenger |
ژان دارک |
صفر |
1928 |
C. T. Dreyer |
The Passion of Joan of Arc |
پیانیست |
صفر |
2002 |
Roman Polanski |
The Pianist |
معلم پیانو |
صفر |
2001 |
Michael Haneke |
The Piano Teacher |
خواننده |
۱ |
2008 |
Stephen Daldry |
The Reader |
فرشتگان آلوده |
* |
1957 |
Douglas Sirk |
The Tarnished Angels |
ترمینال |
صفر |
2004 |
Steven Spielberg |
The Terminal |
نمایش ترومن |
۰/۵ |
1998 |
Peter Weir |
The Truman Show |
همیشه فردایی هست |
* |
1956 |
Douglas Sirk |
There's Always Tomorrow |
همه چیز روبراهه |
۱ |
1972 |
J.L. Godard |
Tout va bien |
بی وفا |
صفر |
2002 |
Adrian Lyne |
Unfaithful |
گذران زندگی |
۰/۵ |
1962 |
J.L. Godard |
Vivre Sa Vie |
نوشته بر باد |
۱ |
1956 |
Douglas Sirk |
Written on The Wind |
سریال های خارجی (۴ سریال)
امتیاز |
نام سریال |
بی ارزش |
Dexter |
بی ارزش |
Friends |
بی ارزش |
Fringe |
بی ارزش |
True Detective |
فیلم های سینمایی ایرانی (۳۴ فیلم)
نام فیلم |
کارگردان |
امتیاز |
آتشکار |
محسن امیر یوسفی |
صفر |
آذر، شهدخت، پرویز و دیگران |
بهروز افخمی |
بی ارزش |
اسب حیوان نجیبی است |
عبدالرضا کاهانی |
بی ارزش |
اشباح |
داریوش مهرجویی |
صفر |
آشغال های دوست داشتنی |
محسن امیر یوسفی |
صفر |
امروز |
رضا میرکریمی |
صفر |
اینجا شهر دیگری است |
احمدرضا گرشاسبی |
صفر |
با دیگران |
ناصر ضمیری |
صفر |
برف |
مهدی رحمانی |
بی ارزش |
بی خود و بی جهت |
عبدالرضا کاهانی |
بی ارزش |
بیست |
عبدالرضا کاهانی |
بی ارزش |
پرتقال خونی |
سیروس الوند |
بی ارزش |
پنج ستاره |
مهشید افشار زاده |
بی ارزش |
پنجاه قدم آخر |
کیومرث پوراحمد |
بی ارزش |
تجریش ناتمام |
پوریا آذربایجانی |
بی ارزش |
چ |
ابراهیم حاتمی کیا |
۱ |
خط ویژه |
مصطفی کیایی |
بی ارزش |
خواب تلخ |
محسن امیر یوسفی |
صفر |
دربند |
پرویز شهبازی |
صفر |
دو ساعت بعد مهرآباد |
علیرضا فرید |
بی ارزش |
رد کارپت |
رضا عطاران |
بی ارزش |
رهاتر از دریا |
حمید طالقانی |
بی ارزش |
زندگی جای دیگری است |
منوچهر هادی |
صفر |
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو |
سید روح الله حجازی |
۲ |
شرایط |
مریم کشاورز |
صفر |
طبقه حساس |
کمال تبریزی |
بی ارزش |
فرشته ها با هم می آیند |
حامد محمدی |
صفر |
کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد |
بهمن قبادی |
۰/۵ |
کلاشینکف |
سعید سهیلی |
بی ارزش |
متروپل |
مسعود کیمیایی |
صفر |
مسافر جنوب |
پرویز شهبازی |
صفر |
معراجی ها |
مسعود ده نمکی |
بی ارزش |
نجوا |
پرویز شهبازی |
صفر |
هیچ |
عبدالرضا کاهانی |
بی ارزش |
سلام علیکم
ببخشین من از طرفداران پرو پا قرص جناب فراستی هستم.اما لازم دیدم یە مسئلە رو گوشزد کنم.جسارت نباشە.
وقتی میبینم جناب فراستی برای فیلم چ نمرە میدن، میدونم بیشتر بر اساس روایت داستان و فرم و محتوا و شخصیت هاست، ولی بهترە جناب فراستی بە واقعی بودن داستان ها هم توجه اندکی داشتە باشن.داستانی کە پر از دروغ و فریب کاریە ،باید حداقل عنوان میکردن کە این روایت اگرچە واقعی نیست شما بە خود روایت نمرە نمیدین.در ان روزگار نین جرم هایی کە در این فیلم بە کوردا تحمیل کردن ابدا نبودە.با سپاس فراوان
سید جواد:
علیک سلام.
جناب فراستی یک ضدیادداشت به نام «شخصی یا واقعی؟» برای این فیلم نوشتند و یک نقد با عنوان «واقعی یا واقعگرا؟». از عناوین این متنها مشخص است که به بحث واقعیت که شما میفرمایید، نظر داشتهاند. آنها را مطالعه بفرمایید.