مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

مسعود فراستی:

شب و موسیقی، سیگار و چای برای نوشتن بهترین اند. نوشتن بهترین کار عالم است و موسیقی شنیدن و سیگار.

جدول ارزش گذاری (25 اردیبهشت 1393)

اشاره:

۱. مسعود فراستی با این رویکرد که برخی فیلمها ارزش نمره دهی ندارند و برخی دیگر با آنکه فیلمهای بدی هستند، می توان این اعتنا را به آنها داشت که وارد رنج نمره دهی شوند - و البته نمره ی صفر بگیرند - اقدام به ستاره گذاری و نمره دهی به فیلم ها می کنند.

بنابراین، به عقیده ی ایشان، باید بین فیلمهای بی ارزش و فیلمهای با نمره ی صفر تفاوت گذاشت چراکه نمره ی صفر، خود، ارزش وجودی دارد و نشان دهنده ی این است که یک فیلم "بد" اما قابل اعتنا (و نقد) است. با این تعریف، فیلم بی ارزش یعنی یک فیلم "ماقبلِ بد" و فاقد هرگونه ارزش جهت اعتنا کردن به آن.

۲. جدول زیر اختصاصاً توسط این وبلاگ تهیه، تنظیم، و منتشر گردیده است. لذا هرگونه استفاده از آن با ذکر نام این وبلاگ (استاد مسعود فراستی) به عنوان منبع بلامانع است.

۳. بازه ی نمره دهی، طبق استاندارد جهانی منتقدین، از صفر (0) تا چهار (4) می باشد.

۴. فیلمها بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند.

۵.  امتیازات فیلم های ایرانی، از نظر مسعود فراستی، با امتیازات فیلم های خارجی قابل مقایسه نیستند، اما اگر کسی اصرار بر مقایسه دارد، پیشنهاد ایشان این است که 2 امتیاز از فیلم های ایرانی کم کند تا مقداری با فیلم های خارجی قابل مقایسه شود. 

۶. مستقیماً از قول جناب فراستی:

فیلم ها (در امتیاز دهی) اول با خودشان مقایسه می شوند. یعنی اینکه اگر فیلمی دارد حرف کوچکی می زند و چیز کوچکی می گوید و درآمده است، نمره می گیرد، اما یک فیلمی که ادعای خیلی بزرگی دارد و در نیامده است، نمره ی کمتری نسبت به فیلم اول می گیرد. به همین دلیل مثلاً شما می بینید که به "راشامون" صفر می دهم با اینکه معلوم است که فیلم صفر نیست به معنی متداول، اما وقتی کاری را که می خواهد بکند نمی تواند انجام دهد، صفر است. یعنی نسبت به مجموعه ی سینما صفر نیست و ممکن است از خیلی فیلم های صفرِ دیگر خیلی بالاتر باشد، اما دارد یک حرف بزرگ می زند، یک کار فرمی بزرگ می کند، و به شدت در این کار ناتوان است. این، متر ستاره دهی هاست که برخی دوستان از آنها تعجب می کنند. "همشهری کین" صفر می گیرد. "راشمون" صفر می گیرد. چون دارند حرف بزرگی می زنند و ادعای فرمی بزرگی می کنند و در هر دو زمینه ناموفق اند و به همین دلیل است که صفر می گیرند. اما یک فیلم کوچک تر که ادعای خیلی کمتری دارد و کار فرمی کوچک تری هم انجام می دهد، نیم ستاره، یک ستاره می گیرد. این یعنی چنین فیلمی از آن فیلم های به اصطلاح بزرگ هم بالاتر است؟ به این معنی که گفتم، بله.

 

فیلم های خارجی

تعداد ستاره/ ارزیابی

نام فیلم

صفر

Spring, Summer, Fall, Winter … and Spring

۱

White Nights

صفر

Malena

صفر

The Legend of 1900

صفر

A Pure Formality

صفر

The Good, The Bad, The Ugly

صفر

The Sacrifice

صفر

Memento

صفر

The English Patient

صفر

The Green Mile

صفر

The majestic

صفر

The omen

صفر

The Passion of the Christ

صفر

Shutter island

۱/۵

Gladiator

صفر

Stalag 17

۱/۵

City Lights

۲

Late Spring

صفر

Trespass

صفر

Saving Private Ryan

صفر

Oldboys

صفر

Mobius

۰/۵

Crash: Cronenberg- 1996

۲/۵

Crash: Paul Haggis- 2004

صفر

یک مرد یک ترن

صفر

حماسه ۲۵۱۹

 

فیلم های ایرانی

نام فیلم

تعداد ستاره/ ارزیابی

مادر

صفر

دیوانه از قفس پرید

صفر

شب یلدا

صفر

سریال هزاردستان

صفر

روزی روزگاری

صفر

مختارنامه

صفر

آژانس شیشه ای

۰/۵

روزهای زندگی

۱

اخراجی ها 1

۰/۵

اخراجی ها 2

صفر

اخراجی ها  3

بی ارزش

رسوایی

بی ارزش

کودک و فرشته

صفر

کافه ستاره

۱/۵

خداحافظ رفیق: بهزادپور

۱*

اشک سرما

صفر

جعبه موسیقی

۰/۵

قلاده های طلا

۰/۵

زیر نور ماه

۰/۵

پاداش سکوت

صفر

دست های خالی

صفر

رنجر

صفر

* به خاطر اپیزود "گل شیشه ای"

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد